Jump to content

De perfecte draai er aan geven door Sonore AC


bongo
 Share

Recommended Posts

Ik weet niet of je die laatste Oracle Delphi VI wel eens hebt gezien Marco, maar die wijkt toch wel erg van de voorgaande typen af. En die dempers onder het subchasis, ik geloof er niet in. Sterker ik heb de (mijn) V er wel eens naast gehoord en het zou me niet verbazen als die beter klonk. Ook wel erg duur geworden. Niet slim van Oracle denk ik.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Er moest nog een onderdeeltje besteld en ingebouwd worden, zodat de aflevering is verschoven naar vanmiddag.

Ach, zo gaat dat in de high-end: geduld is een schone zaak en wie betoverd wil worden moet pijn lijden......

Link to comment
Share on other sites

Door de toepassing van een verbeterde motor (met bijbehorende voeding en sturing) en magneetremmen wordt de gelijkloop geoptimaliseerd.

 

Beste Bongo,

 

Ongetwijfeld kunnen zulke verbeteringen worden bewezen in termen van wow & flutter.

Zijn daar betrouwbare tests van?

Link to comment
Share on other sites

Het gaat er mij om, dat er steeds minder mensen zijn die dit kunnen betalen. Een paartje B&W Dm2a kostte in 1975 fl 800,-. Dat zou nu zo'n €1500,- zijn. Toch iets anders dan wat er tegenwoordig voor een paartje luidsprekers van vergelijkbare kwaliteit wordt gevraagd. Logisch, in 1975 werden op een zaterdag minimaal 10 sets luidsprekers verkocht. Dat is nu wel anders.

 

Ik denk dat er weer een betaalbare bovenklasse moet komen.

Volgens jouw berekening zou de Kef LS50 (€1000) dus goedkoper zijn als de DM2a (€1500)

Heb beide en kan je vertellen dat de Kef gehakt maakt van de DM2a, dus jouw vergelijking gaat hier wel wat mank. Overigens zullen er vast meer van dit soort voorbeelden zijn.

Link to comment
Share on other sites

Ahh, de DM2A....... puur jeugdsentiment. Deze speaker heb ik een jaar gehad (in 1977). Probleem van dit model vond ik, dat het een paar dingen goed deed, maar andere aspecten bleven daarbij achter. In 1978 overgestapt (met de inruilgarantie) naar IMF TLS50.....

Link to comment
Share on other sites

Hoe zou jij deze speaker-op-stand zelf omschrijven?

 

Hij werd indertijd als vloerstaander verkocht. Met afmetingen van ca. 65 x 40 x40 cm toch ook niet echt een monitor. De DM4 was al kleiner, maar ook geen echte monitor. De DM2a was toen wel de duurste B&W. Er was nog ergens een B&W met elektrostatisch hoog, maar die was nergens te koop.

 

Ik speel in de huiskamer nog steeds met de DM2a maar met andere tweeter. De originele tweeters vond ik geen sterk punt van de DM2a. Nu zit er een zijden Vifa in.

 

Je moet zo'n speaker natuurlijk wel in z'n tijd zien. Er is echt wel ontwikkeling geweest.

Link to comment
Share on other sites

Begin dan direct te denken, wat zou de Sonore motor voor mijn draaitafle kunnen betekenen. Echter ik ga die gedachte heel snel uitbannen. Het zou een beetje zot zijn om nu al te willen upgraden.

 

Nee ga eerst een paar jaartjes draaien, kijken of Sonore dan nog bestaat en dan zien wel wel verder.

Link to comment
Share on other sites

Hij werd indertijd als vloerstaander verkocht. Met afmetingen van ca. 65 x 40 x40 cm toch ook niet echt een monitor. De DM4 was al kleiner, maar ook geen echte monitor. De DM2a was toen wel de duurste B&W. Er was nog ergens een B&W met elektrostatisch hoog, maar die was nergens te koop.

 

Ik speel in de huiskamer nog steeds met de DM2a maar met andere tweeter. De originele tweeters vond ik geen sterk punt van de DM2a. Nu zit er een zijden Vifa in.

 

Je moet zo'n speaker natuurlijk wel in z'n tijd zien. Er is echt wel ontwikkeling geweest.

Ja ik vond het ook altijd al zo'n twijfelgeval... Maar voor mij was het toch vooral een monitor. Die kunnen ook fors zijn, dat is het criterium niet.

Link to comment
Share on other sites

"DM" betekende: "Domestic Monitor". Een monitor-luidspreker voor de huiskamer.

 

Beste Hans,

 

Heb jij bij het vervangen van de tweeter (de Coles 4000? Of tevens de Celestion 1300?) wel rekening gehouden met het lagere rendement van de originele unit(s) en met hun hogere impedantie? 

Link to comment
Share on other sites

Beste Bongo,

 

Ongetwijfeld kunnen zulke verbeteringen worden bewezen in termen van wow & flutter.

Zijn daar betrouwbare tests van?

 

Als dit Sonore AC ding er zo'n "perfecte draai" aan kan geven... waarom krijg ik hier verdraaid dan geen antwoord op?

 

Ik gebruik zelf snaar-aangedreven draaitafels met zware plateaus en elektronische snelheidscontrole.

Ik hoor geen wow. Ik hoor geen flutter.

Voorlopig houd ik het er op dat zo'n extra voorzienig bij goede draaitafels helemaal niet nodig is.

Link to comment
Share on other sites

"DM" betekende: "Domestic Monitor". Een monitor-luidspreker voor de huiskamer.

 

Beste Hans,

 

Heb jij bij het vervangen van de tweeter (de Coles 4000? Of tevens de Celestion 1300?) wel rekening gehouden met het lagere rendement van de originele unit(s) en met hun hogere impedantie? 

Uiteraard. Er zitten een hoop weerstanden om de tweeter. Het totale filter is opnieuw berekend, incl. Het "ophalen" van de lage tonen.

Link to comment
Share on other sites

Als dit Sonore AC ding er zo'n "perfecte draai" aan kan geven... waarom krijg ik hier verdraaid dan geen antwoord op?

 

Ik gebruik zelf snaar-aangedreven draaitafels met zware plateaus en elektronische snelheidscontrole.

Ik hoor geen wow. Ik hoor geen flutter.

Voorlopig houd ik het er op dat zo'n extra voorzienig bij goede draaitafels helemaal niet nodig is.

Toch mis je wat. Met de nieuwe motor ontstond er n.l. een rustigere stroboscoop weergave. Zelfs met de 300 Hz versie leek het of de draaitafel wil stond. Dus geen wazige streepjes. Klankmatig hoorde ik dat het dynamischer en transparanter klonk.

Link to comment
Share on other sites

@Hans: de DM6 was in 1978 al te koop en op dat moment ook nog de DM2a.

 

En nu de laatste ontwikkelingen rond de Sonore AC modificatie van de SME 20.

Het lukt de heren niet om de modificatie uit te voeren op het hoge niveau dat ze van zichzelf eisen.

Ik was aanvankelijk wel wat teleurgesteld, maar heb zeer veel waardering voor hun eerlijkheid.

Link to comment
Share on other sites

En nu de laatste ontwikkelingen rond de Sonore AC modificatie van de SME 20.

Het lukt de heren niet om de modificatie uit te voeren op het hoge niveau dat ze van zichzelf eisen.

Ik was aanvankelijk wel wat teleurgesteld, maar heb zeer veel waardering voor hun eerlijkheid.

Leg eens uit, want het is toch wel bijzonder triest als je je eigen maatstaven niet kunt hanteren.

Volgens mij is er iets heel anders loos.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...