Jump to content

De perfecte draai er aan geven door Sonore AC


bongo
 Share

Recommended Posts

Ik heb nu de SME 20/2A met de laatste versie van motorsturing.

Deze is min of meer toevallig op mijn pad gekomen. Anders had ik nu nog steeds met mijn eerste SME 20 gedraaid.

Nog nooit iets waargenomen van tekortkomingen in gelijkloop (ook niet met de oude).

Als je de stroboscoopschijf van SME gebruikt zie je ook geen afwijking.

Vraag me dan ook af wat deze modificatie aan hoorbare verbeteringen gaat brengen.

 

Ik heb wel eens gelezen over een Sonore aanpassing aan een Oracle Delphi.

Nu behoort deze ook tot de z.g.n. subchassis draaitafels, deze zijn zeer flexibel opgehangen (t/m model 5 meen ik).

Alle SME draaitafel zijn subchassis, met dit verschil dat deze juist zeer stug zijn opgehangen (m.n. in het horizontale vlak).

Dit voorkomt jank veroorzaakt door externe oorzaken, trillingen of schommelingen (waarbij de snaar langer en korter wordt).

Oplossing is juist deze soepele draaitafels rotsvast op te stellen, dan zijn de effecten klein (echter een stug opgehangen subchassis is m.i. beter).

Intrinsiek mankeert er niets aan de motorsturing van een SME.

 

Ik heb er geen studie van gemaakt, maar ik krijg juist steeds meer respect voor dit SME20 ontwerp m.n. als er claims worden gemaakt door 'nieuwe' draaitafelontwerpers. Als ik kwaliteits-claims gerelateerd aan implementatie van technische oplossingen, op de SME projecteer kom ik steeds tot de conclusie dat hierin al voldoende voorzien is.

 

Ik vermoed dat uw set al zodanig geoptimaliseerd is dat verbeteringen hier gezocht moeten worden?

Link to comment
Share on other sites

Schijnbaar niet in Roermond geweest waar uitgebreid op jou opmerkingen is ingegaan.

In het kort komt het er op neer dat een traditionele motor sturing continu aan het bijsturen is.

Daarmee is deze continu te laat met de actie.

Met een normale stroboschijf ziet het er dan stabiel uit maar gebruik je een snellere strobo lamp op een hogere frequentie dan zal je zien dat ook een SME tafel niet helemaal stabiel loopt.

Dit is nu het sterke punt van de Sonore AC motor met bijbehorende sturing en rem.

Door het plateau een constante weerstand te geven kan de motor een constante kracht leveren waar bij de invloeden van de naald op de plaat verwaarloosbaar klein worden.

Dit alles bij elkaar geeft een behoorlijke verbetering van de tafel.

Ook een SME20 kan daar van opknappen.

Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar de bevindingen van de aanpassing.

Link to comment
Share on other sites

De rest van mijn set heeft een zeer hoog Kharma gehalte: Exquisite P1000 en MP1000 versterkers en Exquisite Mini speakers.

Mijn cd-speler is een APL NWO-Master. De eeuwige discussie analoog - digitaal had ik al jaren terzijde geschoven, totdat ik de combinatie van den Hul Grail SB en Crimson te horen kreeg......

Link to comment
Share on other sites

Met de set zit het wel goed denk ik, al ken ik die verder niet.

 

Ik wil ook geen welles niets discussie opstarten, maar mocht je de modificatie doorzetten dan zou ik hier graag eens horen hoe het is uitgepakt.......

 

Als het om het opheffen van de invloed van naaldweerstand tijdens het aftasten gaat, dan denk ik dat deze invloed bij een goed ontworpen draaitafel al geminimaliseerd is. Het een afstemming is binnen het ontwerp: weerstand, plateaumassa, subchassis ophanging, demping en snaar (even heel kort door de bocht). Door hier op 1 (subchassis) parameter in te grijpen zul je ook de snaar rigider moeten maken. Zoals REGA dit b.v. doet met een dubbele snaar (die doen dit echter om andere redenen). Bij draaitafels met een relatief lange dunne rubberen snaar, zou het verhogen van de mechanische weerstand wel eens averechts kunnen werken (dit zijn meestal massaloopwerken). Ik verwacht niet dat er een eenduidige oplossing bestaat die voor alle draaitafels werkt.

 

Overigens is Sonore niet uniek, ik ken tenminste 1 merk (Audiolabor) die dit principe heeft toegepast. Over dit merk praat niemand meer, laat staan dat de draaitafel bekend is komen te staan als superieur. Dit was destijds mijn eerste keuze, maar werd me door de fabrikant zelf afgeraden omdat hij nog niet productierijp zou zijn. Toen is het de SME geworden.

 

Ik heb me enige tijd geleden wel ingespannen om meer te weten te komen over het Sonore product. Toen vond men het denk ik nog niet de moeite waard om te publiceren. Men was toen overigens wel al actief met demonstraties. Dus neem me niet kwalijk dat ik niet alle uitgangspunten ken.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

De eerste publicatie kun je lezen in de zeer binnenkort bij bijna iedereen op de deurmat liggende Music&Emotion 1-2015, daar staat een zeer uitgebreide test van Pluto Audio 12A Black en de Sonore AC motor in...

 

Dat er trouwens een behoorlijke winst valt te behalen op dat electrische trein motortje uit die SME 20 hoef ik toch niet te gaan vermelden he? Heeft altijd gedaan wat hij moest doen, niet meer en niet minder, maar uiteindelijk bleek dat toch nog niet voldoende.

Link to comment
Share on other sites

Net nog even wat LP's laten spinnen op de SME 20.

Heb er helaas niet meer van kunnen genieten nu ik weet dat dit niet met constante snelheid geschiedt (immers een modeltrein motortje).

 

Net als in de bankenwereld schijnen er ook binnen de HIGHEND 'giftige' producten te worden verkocht.

Je weet pas dat ze giftig zijn als iemand met autoriteit je daarop wijst (want ik had er geen verstand van toen ik ze kocht).

 

Helaas zijn HIGHEND liefhebbers zo labiel dat ze alles maar geloven, en daar graag geld aan uitgeven.

Tegen een ieder die openlijk beweert dat HIGHEND draaitafels die als zodanig verkocht worden niet goed draaien zou ik willen zeggen.

 

SCHEER JE WEG EN GA JE ELDERS BELACHELIJK MAKEN!

 

Afijn, Arcman gaat weer tot nader order over tot de leesmodus, heeft zijn buik er van vol en moet nog beginnen aan de Kerstdis.

Link to comment
Share on other sites

Geloof dat je het niet helemaal snapt Arcman. Is geen kwestie van HIGHEND maar van mode. Sonore AC is nu eenmaal erg in op het moment :D
 
Vind dat verhaal over afremmen van motoren trouwens ook maar rammelen. Iets van plankgas geven en bijremmen om je aan de maximum snelheid te houden? Geeft niet, wat doet het er toe, het rijdt zo lekker :wacko::)

Link to comment
Share on other sites

In vergelijking met bijvoorbeeld een LP 12 of TD 160 vind ik het subchasis van mijn Oracle Delphi behoorlijk stug opgehangen. Op een bepaalde manier is de Pluto zijn tegenhanger, maar werkelijk ook een prachtig ding. Die SME heb ik helaas nooit gehoord, maar ik denk dat met al die spelers in de topklasse goed te leven valt. Als ik er nog iets bijkoop zal het een massa loopwerk zijn. Ik vind zo'n Raven GT bijvoorbeeld zeer begerenswaardig.

De Oracle Mark V en de Thorens TD 160.1 doe ik nooit meer weg. Ik houd ze ook het liefst origineel.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

[…]

Die SME heb ik helaas nooit gehoord, maar ik denk dat met al die spelers in de topklasse goed te leven valt.

[…]

 

En dat zijn ze ook Carl. Arcman ziet het misschien als het neerhalen van SME (waarschijnlijk nog vanwege de uitspraak ooit door mij gedaan dat een SME V arm ook niet altijd zaligmakend hoeft te zijn), maar zo is het helemaal niet. Ook bij de Pluto bleek dat wat werd gezien als zeer goede motoren voor draaitafels simpelweg gewoon nog konden worden verbeterd. Niets meer en niets minder. Ook Pluto serveer ik daar niet mee af, sterker nog, we hadden niet voor niets een dag georganiseerd waarbij men de verschillen tussen de 2 motoren kon beluisteren!

 

Gezien de High-End kijk op draaitafelaandrijving van de laatse 20, misschien wel 30 jaar moest het een zo zwak en klein mogelijk motortje zijn met een zo zwaar mogelijk plateau. Sonore AC heeft dat principe omgedraaid. Een zo sterk mogelijke motor met een licht plateau. Dat daarna nog bleek dat een gelijkloop nog nauwkeuriger kan door hem idd tegen te werken met een constante kracht, is weer vinding nummer 2. Bongo heeft gelijk gekozen voor het complete pakket. Wanneer zijn tafel klaar is, zal dit ongetwijfeld uitgebreid aan bod komen. Gezien de rest van zijn analoge keten mag dit wel in iets zeer bijzonders uitpakken...

Link to comment
Share on other sites

Ik ben eigenlijk wel benieuwd Marco, hoe dat bij de SME zijn beslag gaat krijgen. Ik veronderstel dat de motor van de SME nu in de tafel gebouwd is. Zou toch toeval zijn als die van Sonore precies past.

 

Overigens is mijn draaitafel smaak tamelijk eenvoudig. Ik val voor klassiekers. Produkten die lang onveranderd op de markt zijn, zijn dat meestal niet voor niets.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Ik ben eigenlijk wel benieuwd Marco, hoe dat bij de SME zijn beslag gaat krijgen. Ik veronderstel dat de motor van de SME nu in de tafel gebouwd is. Zou toch toeval zijn als die van Sonore precies past.

 

Overigens is mijn draaitafel smaak tamelijk eenvoudig. Ik val voor klassiekers. Produkten die lang onveranderd op de markt zijn, zijn dat meestal niet voor niets.

Precies niet nee. Daarom zijn we ter plekke ook eerst gaan controleren of de ombouw mogelijk was, en dat is hij.

 

Aangaande of een product lang onveranderd op de markt blijft, jouw tafel is er zo onderhand in de mk 6 versie, de SME 20 kent geloof ik ook al haar 4e versie, dat zijn steeds verbeteringen van het van het vorige concept. Het ooiste is dan nog als bezitters een oudere versie kunnen laten upgraden naar de laatste versie. Sommige versterkerbouwers bieden dergelijke oplossingen ook.

Link to comment
Share on other sites

Upgrade virus,koop een Linn lp12. :)

Die heb ik al gehad. Toen ik hoorde wat het kostte om hem te "verbeteren", heb ik de Fat Bob gekocht. Ik vraag me dan ook echt af, of al die upgrades bij de Linn niet ernstig overprijst zijn. Dat zo'n luxe Thorens, 20000 euro moet kosten gaat mijn pet zwaar te boven. Dit geldt voor veel high end apparatuur overigens.

 

Logisch dat de gemiddelde Nederlander dat laat staan. Voor diezelfde 20000 koop je een middenklas auto. En dat kunnen de meeste ook al niet betalen. Ik heb de indruk dat de high end wereld een andere is dan de normale.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

[...]

 

Logisch dat de gemiddelde Nederlander dat laat staan. Voor diezelfde 20000 koop je een middenklas auto. En dat kunnen de meeste ook al niet betalen. Ik heb de indruk dat de high end wereld een andere is dan de normale.

Maar Hans, had je iets anders verwacht dan? Je noemt het niet voor niets High-End? In dezelfde regel haal je een middenklasse auto aan. Middenklasse auto's, dat zijn geen Super Cars, dat is de High-End op auto gebied. Dat hebben we op alle vlakken. Horloges, keukens, huizen, televisies, restaurants, noem maar op. Als er alleen maar instap, budget of middenklasse zou zijn, werd het een saaie boel. Kun je wel direct al die fora schrappen, scheelt een hoop tijd! Maar dan... Heb je tijd over dus maar zoeken naar een hobby? Begint het weer van voor af aan!

 

Voor High End op welk vlak dan ook is er altijd een markt, dat zal nooit veranderen. En dat is maar goed ook! Zonder kennis, opgedaan in de High End, zouden er ook geen vernieuwingen meer zijn in de instap of middenklasses...

Link to comment
Share on other sites

Zeg jongens, dit is het "Show Your Turntable(s)" draadje... Kan dat die hele upgrade discussie over een onzichtbare DT niet even afgesplitst worden in een eigen draadje?

 

Gaat ook niet aan om te zeggen dat een SM20 DT voorzien is van een treintjes motor. Nogal grof. Is dit nou een High-End forum of zijn we nu bij een brillen discounter beland?

Link to comment
Share on other sites

Maar Hans, had je iets anders verwacht dan? Je noemt het niet voor niets High-End? In dezelfde regel haal je een middenklasse auto aan. Middenklasse auto's, dat zijn geen Super Cars, dat is de High-End op auto gebied. Dat hebben we op alle vlakken. Horloges, keukens, huizen, televisies, restaurants, noem maar op. Als er alleen maar instap, budget of middenklasse zou zijn, werd het een saaie boel. Kun je wel direct al die fora schrappen, scheelt een hoop tijd! Maar dan... Heb je tijd over dus maar zoeken naar een hobby? Begint het weer van voor af aan!Voor High End op welk vlak dan ook is er altijd een markt, dat zal nooit veranderen. En dat is maar goed ook! Zonder kennis, opgedaan in de High End, zouden er ook geen vernieuwingen meer zijn in de instap of middenklasses...

Het gaat er mij om, dat er steeds minder mensen zijn die dit kunnen betalen. Een paartje B&W Dm2a kostte in 1975 fl 800,-. Dat zou nu zo'n €1500,- zijn. Toch iets anders dan wat er tegenwoordig voor een paartje luidsprekers van vergelijkbare kwaliteit wordt gevraagd. Logisch, in 1975 werden op een zaterdag minimaal 10 sets luidsprekers verkocht. Dat is nu wel anders.

 

Ik denk dat er weer een betaalbare bovenklasse moet komen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...