Jump to content
High-End Forums
Sign in to follow this  
terugnaaraf

Mijn bescheiden Zelfbouw set

Recommended Posts

Mijn set.

Toch maar even een omschrijving hier.

De zelfbouw versterker (Opamp) op accu stroom Lithium accuś, stappen potmeters, Roederstein ek als coppel c. Roederstein als elko buffer over de accuś.

SDC11050.jpg

Een gemodde Philips CD160 NOS gemaakt, tantalum caps bij de TDA1541 als ontkoppeling, alle elkoś (goddelijk klinkende) Roederstein ek gezet.

SDC11265.jpg

philips_cd160_cd_player.jpg

En dan de speakers haha Dit zijn Dual (1960) breedbanders als No-baffle, dipool afstraling over het hele frequentie bereik.

Aan de onderkand de woofers die tot max 125Hz 18db lopen, een terughoudend laag maar ga met 30 Cm woofers aan de gang met een hoger rendement. Ben al bezig om mijn muziek door de digitale equlizer te halen om zo aanpassingen te doen om het laag een beetje op te halen, maar echt nodig is het niet, zo al heel erg mooi, geen rare trillingen van kasten geen rare reflecties van een Baffle, lekker los, lekker open heerlijk.

SDC11280.jpg

Mijn luister kamer is van een gemiddelde slaapkamer afmeting, luidsprekers staan 1,5 meter van de achterwand 1,5 meter van de zijwanden 1,5 meter uit elkaar en de hotspot zit op jawel 1,5 van de speakers af  :D

Moet nog steeds met de speakers in de weer om af te werken maar er blijft altijd werk om het beter te maken, dus aan afwerken kom ik nog niet.

Voordeel van mijn set, lekker goedkoop, maar toch een geluid die ik nog nergens zo mooi heb gehoord, heerlijk die ultra dunne papieren breedbandertjes. en die machtige Philips CD160. Alles naar mijn hand (geluid gezet) dat is het voordeel van zelfbouw.

Eigenlijk kan mij die afwerking gestolen worden (of hoe het eruit ziet) gaat om hoe het klinkt en dat is zeker geslaagd. 

Filmpje  :P

http://https://www.youtube.com/watch?v=J6I-G_rTIr8&feature=youtu.be

Hallo T.N.A.,

dank voor het plaatsen van je set omschrijving. Ik heb met verbazing naar het filmpje gekeken, vooral naar je luidsprekeropstelling, helemaal zonder baffle of kast.

Ik heb iets dergelijks nog nooit gehoord. Wellicht andere forumleden wel.

Vertel nog iets meer over je versterker, heb je cijfertjes? Daar zijn we gek op ;) .

Nee joh geen cijfertjes, alleen is de versterker 15 watt met de TDA2616 ik ben in mijn rijkelijke verleden gewend geweest met mooi buizenversterkers maar deze snelheid die hier uitkomt slaat alles (sweet sounding door de Roederstein ek elkoś). Ja stom he dat er toch nog behoorlijk laag uit de woofers komt, lekkere snelle droge knal komt eruit  :D  

Nooit (ik wou zelden zeggen, maar dat klopt niet) zag ik zoiets mafs.

Dat is echter in genen dele een uitspraak over de audiokwaliteiten hoor. Het is écht een terug-naar-af set. Less is more :)

Die 2 halve cilinders zijn de volume regelaars?

Ja klopt, speelhoud van de kringloop winkel, gaatjes in geboord en netjes afgewerkt.

De behuizing dat zijn internet modem kastjes, de onderste de accuś de middelste de Roederstein elko buffers en de bovenste de versterker.Dat grote ronde ding bovenop is een rond koelblok met een ventilator en blauwe led verlichting erin.

Hallo T.N.A.,

dank voor het plaatsen van je set omschrijving. Ik heb met verbazing naar het filmpje gekeken, vooral naar je luidsprekeropstelling, helemaal zonder baffle of kast.

Ik heb iets dergelijks nog nooit gehoord. Wellicht andere forumleden wel.

Er zijn er meer die zo gek zijn als ik  :D

http://https://www.youtube.com/watch?v=LeQZVaH4ipY

http://http://greenvalve.files.wordpress.com/2010/05/greenvalve-no-baffle-speakers.png?w=691

Complimenten voor je creativiteit. Het ziet er echt bijzonder uit. Oogt zelfs een beetje high-end (in positieve zin)

Ach wat is gek? Als niemand mij begrijpt ben ik dan gek of is de rest dat dan? De grootste genieën werden in hun beginjaren voor gek versleten. Het gelijk komt vaak later. ;)

Zo nieuwe 30cm (93db) woofers staan er al weer op, ze moeten nog wat los komen, maar het geluid is nu stukken beter dan de kleine.

Moet alleen nog met weerstanden in de weer omdat de breedbanders 98db zijn, maar dan doen we morgen wel weer.

SDC11290.jpg

Eerst maar even goed inspelen (losser worden) voor ik een echt oordeel kan geven.

Zen Dipole Open Speakers, dus.

Inderdaad, less is more. Daar lijkt het althans op. Omdat ik ook aan het kijken ben naar open baffle oplossingen, spreekt mij dit ook erg aan. Niet qua "aanzicht" maar wel als concept. En er zijn er inderdaad meer die dat op deze manier doen. Vooral het filmpje met die 4 speakers (Zen dipool open speakers) vind ik erg leuk: hoezo alles op de centimeter opstellen? Plant de speakers gewoon een beetje in de ruimte en knallen maar.....

Is er een reden waarom de woofers zo laag "liggen"? Beetje bas lift door de vloer wellicht?

Als ik de woofers onder elkaar zet valt het meeste laag weg, door de afstand versterkt het elkaar omdat de breedbanders ook laag weergeven.

Kun je een plaatje plaatsen van de achterkant van de woofers?

Ik heb ze nog niet eerder gezien.

edit: ik heb een beetje een tik qua luidsprekers, heb voor mijn huidige speakers ook wat aan zelfbouw gedaan. ;)

Als ik de woofers onder elkaar zet valt het meeste laag weg, door de afstand versterkt het elkaar omdat de breedbanders ook laag weergeven.

Kun je dit uitleggen, want dat fenomeen ken ik niet.

Is het een ongefilterd systeem, dus loopt de woofer ook ongehinderd door naar hogere frequenties? Zo niet, wat voor filter heb je toegepast? Hoe staan de units gepoold; in fase of uit fase?

Groet,

Leobus

Kun je dit uitleggen, want dat fenomeen ken ik niet.

Is het een ongefilterd systeem, dus loopt de woofer ook ongehinderd door naar hogere frequenties? Zo niet, wat voor filter heb je toegepast? Hoe staan de units gepoold; in fase of uit fase?

Groet,

Leobus

De breedbanders zijn ongefilterd dus lopen door tot en met het laag, maar vallen beneden de 125 Hz af door akoestische kortsluiting, alleen zijn de woofers gefilterd die lopen tot 125 HZ met 18 db filter. 

Hoe het kan dat er meer laag is als de woofers op afstand staan weet ik ook niet, maar goed een TL versterkt ook de laagste tonen, juist door de afstand. Ik hoor de afstand iig niet dat de woofers zo laag zitten.

Je uitleg van een transmissielijn klopt niet. Daar wordt door een juist gekozen/berekende uitlopende poort, de fase van het geluid van de achterkant van je woofer omgedraaid. Dat komt dan in fase met het geluid van de voorkant. Zo krijg je dus meer laag. Dat heeft dus niets met de onderlinge afstand van de units te maken. Ik denk dat Duck het goed gezien heeft met zijn opmerking van steun van de vloer. Zet je speakers maar eens in zijn geheel op een verhoging van ca 50 cm. Kon het laag wel eens behoorlijk minder worden.

Oh ja, als je breedbanders onder 125 Hz door acoustische kortsluiting wegvallen, waarom doen je woofers dat dan niet onder 125 Hz?

Groet,

Leobus

Die woofers doen dat natuurlijk ook, alleen zijn ze wat groter en dan is de frequentie wat lager omdat ook het laag van de breedbanders mee doen in dat laag ondanks dat ze afvallen. Alle opnames worden ook door de Equalizer van het programma Audacity gehaald, opnieuw gebrand om zo het laagste laag wat op te halen, nu loopt het laag gewoon mooi diep door. Perfect zo met dat laag.

Ah, ha,

Een andere trucendoos om het (laag)gebrek van de speakers te maskeren.

Maar als het lekker klinkt, mooi zo laten.

Groet,

Leobus