Jump to content

Verjaardagsshow 432 EVO op 15 en 16 november


Klinkt Beter
 Share

Recommended Posts

Verjaardagsshow 432 EVO

plaatje02.png

Op 15 en 16 november 2014 bestaat de 432 EVO één jaar, tijd dus om te vieren, want het is onze best lopende vinding ooit. Het is dan ook klankmatig één van de betere muziekservers die je nu kan kopen. Steeds meer muzikanten en mastering engineers bevestigen onze vinding, die je kan nalezen op onze vernieuwde 432evo.be website, onder Testimonials. Ook hebben we het volledige verhaal van de EVO neergeschreven.

Meer info opendeurweekend:

http://klinktbeter.be
http://432evo.be

De 432 Hz opendeur gaat door op ons welbekend adres:

Blauwe Paal 45 te Wetteren (Gent), België
15 en 16 november 2014
telkens tussen 14u en 19u

Link to comment
Share on other sites

Het is 2014. De EVO zal niet de eerste streamer zijn. Wat zijn de mogelijkheden om muziek die al op je oude streamer staan te importeren? En is de metadata geschikt voor klassieke muziek, d.w.z. voor muziek met een componist, een compositie, delen daarvan, uitvoerenden zoals orkesten, solisten, instrumenten, opnamedata, onstaansdatum, enzovoort? In de manual kwam ik daarover zo goed als niets tegen.

Link to comment
Share on other sites

Het is een apparaat dat de toonhoogte aanpast van 440 Hz naar 432 Hz.

Ofterwijl het doet iets met het originele bestand.

Dit zou prettiger in het gehoor moeten liggen.

Zelf heb ik dit al eens op de xfi gehoord en klinkt aardig maar kan er geen voorstander van zijn.

Iets laag of hoog toevoegen om dat je ruimte of smaak dat nodig heeft kan ik me wat bij voor stellen.

De toonhoogte wijzigen niet, als de componist of uitvoerende dat zo gewild had dan had hij zijn instrument wel zo gestemd.

Link to comment
Share on other sites

De meeste musici worden geschoold in A=440, ze kennen het betere alternatief vaak niet.

Het alternatief wordt niet aangeleerd, en als ze zelf niet zoekend zijn, vinden ze dit nooit.

Deden ze echter het onderzoek zoals gedaan door Maria Renold, dan stemden ze hun instrumenten op A=432. Of toch minstens 90% die het wel hoort en verkiest.
Helaas is het geen sinecure om een hele band mee te krijgen in A=432, niet alle hedendaagse instrumenten zijn aanpasbaar. Denk aan de saxofoon.

Onderbouwing:

http://www.roelhollander.eu/en/432-tuning/432hz-as-international-concert-pitch-only-if/

Wij hebben muzikanten onder ons klantenbestand, eentje speelt piano (aanpasbaar naar A=432 maar niet evident), een andere klant speelt trombone (dat is kwestie van oefenen), en Roel Hollander speelt sax, en die is niet aanpasbaar zonder het volledige instrument opnieuw te ontwikkelen, dus past hij het aan in de studio.

Verder is het onbegonnen werk om alle musici te overtuigen. Om die niche te overbruggen om alsnog van de betere A=432 te kunnen genieten is er de 432 EVO.

 

Link to comment
Share on other sites

........... een andere klant speelt trombone (dat is kwestie van oefenen)

Oefenen om het instrument lager te laten klinken? Wat moet er precies geoefend worden? Kun je hem niet lager stemmen met de hoofdpomp?

Tonen met je embouchure laten zakken, gaat ten koste van de toonkwaliteit. 

Ik lees dat 8 Hz een halve toonafstand is. Dat betekent dat je een muziekstuk ook die halve toon lager kunt zetten. Dan zou een stuk in As majeur, in G majeur komen staan.

Het ontgaat mij geheel welk voordeel dit zou betekenen?

 

Zojuist het verschil gehoord op You Tube. Het klinkt gewoon een halve toon hoger. Dat kun je prettiger vinden. Je kunt ook de muziek nog een halve toon lager zetten, dan wordt het waarschijnlijk nog prettiger!?

Maar, als de componisten dat gewillen hadden, hadden ze dat zelf wel gedaan, Voor mij als musicus is het een hoop priet-praat.

Je kunt ook de muziek laten horen een halve toon hoger dan 440Hz en daarna weer op 440Hz. Waarschijnlijk kiezen velen dan voor 440Hz. Wat een onzin allemaal.

Mensen houd het geld in je zak, of koop er iets zinvols voor.

 

Ik zou mij als verkoper eerst eens in de materie verdiepen. Verder ben ik benieuwd naar de antwoorden op de vragen hierboven.

Link to comment
Share on other sites

Jammer dat de TS niet even ingaat op mijn eerste vraag.

Juist bij streamers e.d. is de gebruikersinterface c.q. het bedieningsgemak van wezenlijk belang. Het zijn complete muziekbronnen, anders dan de cd-speler en platenspeler. Wat heb je aan een mooi geluid als je het er niet op de juiste manier in- en uitkrijgt?

Link to comment
Share on other sites

Oefenen om het instrument lager te laten klinken? Wat moet er precies geoefend worden? Kun je hem niet lager stemmen met de hoofdpomp?

Tonen met je embouchure laten zakken, gaat ten koste van de toonkwaliteit. 

Ik lees dat 8 Hz een halve toonafstand is. Dat betekent dat je een muziekstuk ook die halve toon lager kunt zetten. Dan zou een stuk in As majeur, in G majeur komen staan.

Het ontgaat mij geheel welk voordeel dit zou betekenen?

 

Zojuist het verschil gehoord op You Tube. Het klinkt gewoon een halve toon hoger. Dat kun je prettiger vinden. Je kunt ook de muziek nog een halve toon lager zetten, dan wordt het waarschijnlijk nog prettiger!?

Maar, als de componisten dat gewillen hadden, hadden ze dat zelf wel gedaan, Voor mij als musicus is het een hoop priet-praat.

Je kunt ook de muziek laten horen een halve toon hoger dan 440Hz en daarna weer op 440Hz. Waarschijnlijk kiezen velen dan voor 440Hz. Wat een onzin allemaal.

Mensen houd het geld in je zak, of koop er iets zinvols voor.

 

Ik zou mij als verkoper eerst eens in de materie verdiepen. Verder ben ik benieuwd naar de antwoorden op de vragen hierboven.

Wow  :blink:  Wat is dit nou?  Ik ben het voor de volle 100% eens met Jongensdroom.

 

Marcel  :)

Link to comment
Share on other sites

Jammer dat de TS niet even ingaat op mijn eerste vraag.

Juist bij streamers e.d. is de gebruikersinterface c.q. het bedieningsgemak van wezenlijk belang. Het zijn complete muziekbronnen, anders dan de cd-speler en platenspeler. Wat heb je aan een mooi geluid als je het er niet op de juiste manier in- en uitkrijgt?

Nou ik kan me daar wel wat bij voorstellen. TS post gewoon een uitnodiging voor een jubileum show en wordt vervolgens een beetje afgezeken op t feit dat ie ergens een aanhanger van is (en daar producten voor verkoopt). Ik snap dat sommige hier (veel) meer verstand van deze materie (muziek theorie, instrumenten) hebben en daarom een wat uitgesprokener mening hebben. Maar kennelijk zijn er anderen die anders denken. Een discussie waardig, maar waarom dit show draadje hiervoor gebruiken?

Ik denk dat de discussie over 432 beter in een apart draadje (in muziek wellicht of audio algemeen) kan worden gehouden.

 

Verder geen verstand van 432hz, denk ook niet zo relevant voor pop/rock muziek

 

edit de manuals had je al gevonden :)

Link to comment
Share on other sites

Oefenen om het instrument lager te laten klinken? Wat moet er precies geoefend worden? Kun je hem niet lager stemmen met de hoofdpomp?

Tonen met je embouchure laten zakken, gaat ten koste van de toonkwaliteit.

Ik lees dat 8 Hz een halve toonafstand is. Dat betekent dat je een muziekstuk ook die halve toon lager kunt zetten. Dan zou een stuk in As majeur, in G majeur komen staan.

Het ontgaat mij geheel welk voordeel dit zou betekenen?

 

Zojuist het verschil gehoord op You Tube. Het klinkt gewoon een halve toon hoger. Dat kun je prettiger vinden. Je kunt ook de muziek nog een halve toon lager zetten, dan wordt het waarschijnlijk nog prettiger!?

Maar, als de componisten dat gewillen hadden, hadden ze dat zelf wel gedaan, Voor mij als musicus is het een hoop priet-praat.

Je kunt ook de muziek laten horen een halve toon hoger dan 440Hz en daarna weer op 440Hz. Waarschijnlijk kiezen velen dan voor 440Hz. Wat een onzin allemaal.

Mensen houd het geld in je zak, of koop er iets zinvols voor.

 

Ik zou mij als verkoper eerst eens in de materie verdiepen. Verder ben ik benieuwd naar de antwoorden op de vragen hierboven.

Dit is geen kletskoek, Wil... Het is een afgesproken toonsysteem; ik denk wel dat je dat weet.

Helaas zijn niet alle instrumenten zomaar lager te stemmen...

Link to comment
Share on other sites

Oefenen om het instrument lager te laten klinken? Wat moet er precies geoefend worden? Kun je hem niet lager stemmen met de hoofdpomp?

Tonen met je embouchure laten zakken, gaat ten koste van de toonkwaliteit. 

Ik lees dat 8 Hz een halve toonafstand is. Dat betekent dat je een muziekstuk ook die halve toon lager kunt zetten. Dan zou een stuk in As majeur, in G majeur komen staan.

Het ontgaat mij geheel welk voordeel dit zou betekenen?

Over de trombone: Het is inderdaad het beste de "stembuis" (tuning-slide) te gebuiken om wat lager te stemmen.  

 
Wat wellicht wel "oefenen" zou kunnen zijn is als naast de Concert Pitch ook het Temperament aangepast word. De huidige standaard is "Equal Temperament" (12-TET) maar binnen de "432-tuning community" gebruikt men liever Pythagorean Temperament (of een variant daarop), danwel Just Intonation. De "te schuiven afstanden" veranderen dan iets daar de grootte van de intervallen anders worden. Wanneer echter het temperament niet aangepast word zou het veranderen van concert pitch door herstemmen via de tuning-slide alleen geen probleem moeten zijn.
 
Een mogelijke andere reden voor "oefenen" is als een trombonist een "absoluut gehoor" heeft. Bij een absoluut gehoor heeft een muzikant een specifieke pitch (frequencie) "vastgelegt" in "het gehoor" voor elke toon. Een geoefent trombonist weet de positie van de schuif min of meer op gevoel te vinden, en als het "gehoor" gewend is aan een bepaalde pitch voor een bepaalde toon, kan dat bij verandering van de concert pitch mogelijk wat verwarrend zijn. Voor bijv. violisten geld hetzelfde. Maargoed, als je geen "absoluut gehoor" hebt, maar een goed ontwikkeld "relatief gehoor", dan moet na de stemmings correctie met de "tuning-slide" het schuiven als van ouds moeten zijn. ;)
 
Over het 8Hz verschil: tussen het "1-line octave" en "2-line octave" (dus in 440Hz stemming tussen C4=261.626Hz en C5=523.251Hz) is 8Hz geen halve toonafstand. 8Hz = 31.667... cents. Een halve toonafstand is 100 cents (onder 12-Tone Equal Temperament, een ander tempermament kan andere resultaten opleveren wat betreft toonsafstanden). Je zit dus met 432Hz als concert pitch ongeveer een derde van een halve toonsafstand lager, het stuk een halve toon verlagen zal dus geen optie zijn.
Edited by RoelsWorld
Link to comment
Share on other sites

Zojuist het verschil gehoord op You Tube. Het klinkt gewoon een halve toon hoger. Dat kun je prettiger vinden. Je kunt ook de muziek nog een halve toon lager zetten, dan wordt het waarschijnlijk nog prettiger!?

Maar, als de componisten dat gewillen hadden, hadden ze dat zelf wel gedaan, Voor mij als musicus is het een hoop priet-praat.

Je kunt ook de muziek laten horen een halve toon hoger dan 440Hz en daarna weer op 440Hz. Waarschijnlijk kiezen velen dan voor 440Hz. Wat een onzin allemaal.

Mensen houd het geld in je zak, of koop er iets zinvols voor.

 

Ik zou mij als verkoper eerst eens in de materie verdiepen. Verder ben ik benieuwd naar de antwoorden op de vragen hierboven.

 

Da's natuurlijk een beetje een raar verhaal. Wanner je de pitch met 8Hz = 1/3de van een halve toonafstand verlaagt, kan het natuurlijk nooit een halve toon hoger klinken. 

Of je zit de verkeerde youtubes te bekijken, of je hebt niet goed opgelet tijdens de muzieklessen, of er is iets mis met je oren.  ;)

Link to comment
Share on other sites

Kijk dat is nu weer leuk (van zo'n wind in een glas water), een nieuw lid. Welkom Roel :)

 

(ps of gewoon vergist en hoger ipv lager geschreven, dat kan de beste overkomen)

 

Ik moet mn idee dat t niet voor popmuziek relevant is (indien uberhaupt relevant) bijstellen zie ik (overens vind ik 432hz voorbeelden op youtube Pink floyd bv   ) niet altijd beter/mooier

 

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=qgNZ7LMFijw

Link to comment
Share on other sites

@Duck-Twacy: dankje voor het welkom. :)
 

 

Verder geen verstand van 432hz, denk ook niet zo relevant voor pop/rock muziek

 

Ja en nee ...  :) 

Het  verlagen van de pitch (niet alleen naar 432, maar ook 435Hz = Diapason Normal, of lager dan 432, 430Hz bijvoorbeeld) maakt dat de muziek wat "warmer" of "voller" klinkt ... door het verhogen van de pitch klinkt de muziek wat "scherper", wat harder van klank. Dit heeft te maken met de resonantie, reflectie en absorptie van geluid in de omgeving (een kamer, concert zaal, et cetera). De resonantie heeft weer te maken met de "natuurlijke frequencies" van het betreffende materiaal dat is gebruikt. 

Het verschil tussen muziek in 440 (en hoger) en 435 en lager word ook wel zo beschreven:

De lage frequencies (bass en sub) hebben meer "core" in 435 en lager en de high-end (hi-hats, cymbals, maar ook instrumenten als picolo) klinken minder schell. In 440 en hoger worden de lage frequencies vaak als minder diep en als lastiger in het stereo-beeld te plaatsen gevonden en heeft de hi-end vaak een "scherp randje" ... Overigens is dit wel "relatief" daar muziek opgenomen met pro instrumenten op pro hardware door pro's en gemixed en gemastered door een goede sound engineer in elke pitch mooi kan klinken. Uiteindelijk zijn de skills van een ieder betrokken in dat proces toch nogsteeds maatgevend. 
 

Nu, antwoord op je "vraag" of een verandering van pitch relevant is voor pop/rock?

Wel, dat is een beetje afhankelijk van het karakter van de muziek. Voor meer melancholische c.q. "gevoelige" of "spacy" muziek (ballads, downtempo/chillout, Ambient, et cetera) lijkt een lagere pitch wel degelijk als prettiger / relaxter evaren te worden. Ik denk echter als het karakter van je muziek wat "aggresiever" of "opzwepender" is (bijv. Heavy Metal, Dub Step, Techno), dat juist de hardere / scherpere klank van een hogere concert pitch de voorkeur krijgt. 

Uiteindelijk zal er toch altijd een zekere mate van subjectiviteit blijven bestaan wanneer het om geluid en muziek gaat. Het simpele feit dat we alleen een zelfde stukkie muziek anders horen (o.a. door de verschillen in vorm van onze oorschelpen), zal dus altijd voor verschillen in ervaring en dus verschillende meningen zorgen.  ;)

Link to comment
Share on other sites

Trouwens, voor die genen die wat dieper in willen gaan op 432Hz als Concert Pitch is het misschien wel aardig mijn blog over 432 gerelateerde dingen te lezen.

Er doen namelijk de wildste geruchten, vage verhalen en mytes de ronde over deze Concert Pitch ... er word nogal veel aan elkaar "geplakt" en bij elkaar geredeneerd door velen die vaak weinig tot geen ervaring met c.q. kennis hebben van muziek en geluid. Ik heb in wat blog artiekeltjes geprobeerd het kaf van het koren te scheiden en wat meer duidelijkheid te verschaffen ... wellicht hebben enkelen van jullie daar wat aan ...

 

Het is overigens wel in het Engels ... 

Link to comment
Share on other sites

Vragen & antwoorden:

http://432evo.be/index.php/faq

 

 

Kijk dat is nu weer leuk (van zo'n wind in een glas water), een nieuw lid. Welkom Roel :)

 

(ps of gewoon vergist en hoger ipv lager geschreven, dat kan de beste overkomen)

 

Ik moet mn idee dat t niet voor popmuziek relevant is (indien uberhaupt relevant) bijstellen zie ik (overens vind ik 432hz voorbeelden op youtube Pink floyd bv   ) niet altijd beter/mooier

 

 

 

 

 

Dit is vooral hoe je het NIET moet doen.Wat die gast doet, is niet alleen de Concert Pitch veranderen maar ook de Toonsoort van de examples. Hierdoor verander je twee parameters, zonder het feit dat hij de toonsoort verandert erbij te vermelden. Die video heeft dus enkel als doel verwarring te zaaien.

Link to comment
Share on other sites

Da's natuurlijk een beetje een raar verhaal. Wanner je de pitch met 8Hz = 1/3de van een halve toonafstand verlaagt, kan het natuurlijk nooit een halve toon hoger klinken. 

 

Of je zit de verkeerde youtubes te bekijken, of je hebt niet goed opgelet tijdens de muzieklessen, of er is iets mis met je oren.  ;)

Dank u, Roel... Fijn dat je dit zo degelijk hebt toegelicht!

Altijd prettig als muziektheorie daadwerkelijk inzichtelijk gemaakt wordt.

 

Kun jij uitleggen waarom eenzelfde stuk, gespeeld in een lagere stemming van 432, toch de indruk kan geven dat de algehele toonhoogte van het stuk juist is gestegen?

 

Ik hoorde hetzelfde stuk ook een keer in het 'divine nine' systeem worden voorgespeeld, wat daarentegen juist hoger gestemd is (527 of daaromtrent) en dat lijkt dan overtuigend lager te klinken...

 

Daarvan zijn op youtube ook filmpjes, dus iedereen kan het verifiëren, voor het geval er iemand weer over onzin zou willen beginnen...

Link to comment
Share on other sites

 

 

Deze video geeft geen goed beeld weer ... de maker van de video heeft naast de Concert Pitch ook de toonsoort van de voorbeelden veranderd. 

 

De reden waarom die gast gekozen heeft voor het transponeren (veranderen van toonsoort) is omdat als je een voorbeeld in 432Hz direct na hetzelfde voorbeeld in 440Hz speelt het een appeltje-eitje is om te bepalen welke in 432Hz is. Dat pitch verschil is door een ieder op te pikken, los van of je nu verschil hoord wat het geluid zelf betreft ... Echter, hierdoor is een goed vergelijken eigenlijk niet mogelijk, tenzij je een absoluut gehoor hebt. Een andere toonsoort word door sommigen mensen ook anders gevoelt, zelfs met dezelfde Concert Pitch.

 

Daarbij komt ook nog eens dat "example B3" 2x 8Hz verlaagt is (Concert Pitch 424Hz) ... waarom? Geen idee, wellicht om de kijker op een dwaalspoor te zetten?

 

Al met al geeft deze video dus geen goed beeld en is de test voor de gemiddelde luisteraar eigenlijk niet te doen.

Link to comment
Share on other sites

Kun jij uitleggen waarom eenzelfde stuk, gespeeld in een lagere stemming van 432, toch de indruk kan geven dat de algehele toonhoogte van het stuk juist is gestegen?

 

Ik hoorde hetzelfde stuk ook een keer in het 'divine nine' systeem worden voorgespeeld, wat daarentegen juist hoger gestemd is (527 of daaromtrent) en dat lijkt dan overtuigend lager te klinken...

 

Ik heb de indruk van het steigen van de toonhoogte wanneer de pitch verlaagt word nooit zo ervaren, in iedergeval niet bij muziek die relatief weinig verlaagt is (zoals bij 432Hz).  

 

Wellicht als je een stuk met meer dan 50 cents verlaagt, geeft dit wel de suggestie dat de pitch verhoogt is. Je zou kunnen theoretizeren dat als je een stuk bijvoorbeeld 70 cent verlaagt, dat dat het zelfde is als 30 cent verhogen als je het hele stuk een semitoon lager transponeerd. Met andere woorden, een stuk in C Majeur 70 cent verlagen, zou theoretisch het zelfde zijn als dat zelfde stuk in B Majeur 30 cent verhoren. En met audio opnames gemaakt met bijvoorbeeld synthesizers zou dit verschil er ook niet echt zijn. Maargoed ... dit is niet wat je bedoelt denk ik.

 

In de practijk werkt dat natuurlijk niet zo wanneer je akoestische instrumenten gebruikt. De zelfde akoestische gitaar klinkt anders wanneer de pitch verlaagt (of verhoogt) word. Dit komt door de "natuurlijke frequencies" dat elke vorm materie heeft, waardoor resonantie ontstaat. Het materiaal van de snaren, het hout van de klankkast, die hebben hun eigen natuurlijk frequencies, die de vorming van de klank. Elk voorwerp heeft meerdere natuurlijke frequencies. Door het verlagen van de pitch, veranderd de vibratie snelheid en kunnen er andere natuurlijke frequencies "weerklank" vinden ... andere resonantie = ander timbre.

 

Zelfs het verlagen met een semitoon zonder de concert pitch te veranderen leverd een ander "timbre" op. Dat is waarom gitaristen als Jimi Hendrix alle snaren een semitone = 100 cents verlaagde. Hij speelde net als vrijwel alle muzikanten uit die tijd in 440Hz. U2 gebruikt deze "truck" ook overigens ... Er staat minder "spanning" op de snaren, de frequencie en dus vibratie en dus resonantie veranderd hierdoor. Een "voller" geluid is daar het gevolg van.

 

---

 

Het "devine 9" concept is een heel ander verhaal. Dan komen we bij het onderwerp "temperament" uit. Ik zal daar dit forum niet over volschrijven, dat kan je op Wikipedia nalezen als je wil. Dat het ene temperament een ander "gevoel" geeft dan een ander temperament is normaal. En dat voor een ander "Tuning Concept" een andere pitch gekozen word is ook niet vreemd. Daar hebben componisten als Bach en Mozart jaren mee geexperimenteerd. Die ontwikkelde speciaal voor bepaalde muziekstukken speciale temperamenten. Maargoed. Dit forum is niet echt de plek daar dieper op in te gaan denk ik.

 

---

 

528Hz word ook door sommigen gebruikt als Concert Pitch. Dit vanwege de "Ancient Solfeggio Frequencies" theory van Puleo en Horowitz. Hun hele concept hangt aan elkaar van vaagheden en pseudo-scientific bla bla. Ik heb daar ook eens een blog artiekeltje over geschreven, die kan je hier vinden. Omdat het concept niet klopt (zowel historisch, muziek theoretisch and wiskundig) raad ik dat systeem overigens niet aan.

 

Ik vindt alles boven 440 persoonlijk uberhaupt niet beter klinken, 442, 443 en 444 word met name in de klassieke muziek gebruikt en dat vindt ik geen verbetering.  

Edited by RoelsWorld
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...