Jump to content

Draaitafelmatten: welke? En waarom?


spido
 Share

Recommended Posts

5 hours ago, Ed1404b said:

Sinds een jaar ben ik ook het trotse bezit van een VPI Scout platenspeler met een sumiko  blue point element. Via een Rega  phonovoorverster aangesloten op een klasse A versterker. Klinkt leuk allemaal, maar ik ben tot de conclusie gekomen dat het hele draaitafel gebeuren meer tússen de oren afspeelt. Een  lp klinkt anders, niet beter dan een cd. Waarom al dat gewauwel over draaitafels terwijl de cd alle irritaties en probleem in één klap oploste?

Tja Ed, dat klinkt zeker leuk jouw draaitafel combi. Hoewel er natuurlijk altijd wel ergens een verbeterpuntje te vinden zal zijn. Wat betreft je conclusie kan ik dit zeggen; dat alles tussen je oren afspeelt. Gelukkig maar ook, anders was je hersenloos. Dat een lp anders klinkt dan een cd is zeker waar. En dat geldt voor elk afspeelmedium, zoals een tapeband, cassettebandje, DAT bandje, streamingfile ( of hoe zoiets mag heten tegenwoordig), mp3 enz enz. Dat een cd ALLE irritaties oplost is zeker niet waar, want een cd geeft weer andere irritaties en ook dat kan je horen. En ja, ook dat speelt zich af tussen je oren.
Als een lp anders klinkt dan een cd, behoeft dat niet 'beter' te zijn, maar voor degene die het wel anders vindt klinken kan het daarnaast ook mooier vinden en daardoor het als 'beter' bestempelen. Het zijn maar woorden die men gebruikt om iets uit te drukken. Woorden die je op allerlei manieren kunt gebruiken in je taalgebruik en toch anders iets kunnen betekenen.
Dat is het mooie van taal.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, carl said:

Ik za” mijn 4 platenspelers bij de kliko zetten van de week Ed 😀 

Mijn ervaring is dat CD en LP mits optimaal een vergelijkbaar resultaat leveren. Op een of andere manier klinkt LP toch aanstekelijker.

Ik ben het niet helemaal met je eens Onno. Als je zeer goede apparatuur gebruikt komt het geluidsniveau toch dicht bij elkaar. Bij de LP zit het verschil vaak in de mindere software.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Nou ja als ik speel met mijn Oracle combi klinkt het schokkend beter dan de  TD 320. Ben dus zeer benieuwd hoe de Micro Seiki klinkt. Die wordt zeker boven naast de Oracle uitgeprobeerd als hij klaar is. Komt daarna waarschijnlijk beneden te staan. Ik moet mijn image hoog houden met zo’n prachtig object.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Die streamer staat op zolder en de Auralic staat nu beneden Jack 😀 Ik gebruik hem trouwens beneden met name als internetradio en dan bevalt hij erg goed.Toen de Auralic boven stond vond ik hem soms erg goed klinken, maar bij materiaal wat ik ook op LP had vaak ook minder en ik vermoed door slechte streams/remasters. Ik denk erover om een keer “Kobus” te proberen. 
Weet je boven wil ik ook wel weer een streamer, maar als ik dan op marktplaats een Micro Seiki zie staan koop ik die en niet voor boven een Streamer. Mijn hart gaat gewoon naar de LP. Eigenlijk net zo prefereer ik een zeilboot boven een motorboot.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, carl said:

Die streamer staat op zolder en de Auralic staat nu beneden Jack 😀 Ik gebruik hem trouwens beneden met name als internetradio en dan bevalt hij erg goed.Toen de Auralic boven stond vond ik hem soms erg goed klinken, maar bij materiaal wat ik ook op LP had vaak ook minder en ik vermoed door slechte streams/remasters. Ik denk erover om een keer “Kobus” te proberen. 
Weet je boven wil ik ook wel weer een streamer, maar als ik dan op marktplaats een Micro Seiki zie staan koop ik die en niet voor boven een Streamer. Mijn hart gaat gewoon naar de LP. Eigenlijk net zo prefereer ik een zeilboot boven een motorboot.

Je begint met... Die streamer staat op zolder. En later, Boven wil ik ook wel weer een streamer. 

ksnaperniksvan.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb hem een tijd op zolder gehad, maar gebruik hem nu in de huiskamer Hans.

Verder denk ik dat streamer en TD 320 binnen een bepaalde marge gelijkwaardig klinken mits met goede platen Jack. Voor achtergrond is de Auralic natuurlijk ideaal. Bij de Oracle komt er onder meer een beter holografisch beeld bij. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, carl said:

Ik heb hem een tijd op zolder gehad, maar gebruik hem nu in de huiskamer Hans.

Verder denk ik dat streamer en TD 320 binnen een bepaalde marge gelijkwaardig klinken mits met goede platen Jack. Voor achtergrond is de Auralic natuurlijk ideaal. Bij de Oracle komt er onder meer een beter holografisch beeld bij. 

Alleen die Auralic mini kostte €500.  De TD-320 +MP200+phono schat 3 tot 4x zo duur. Dus zeg €2000,- totaal. Dus m.i. moet je vergelijken met een streamer van €2000,- 

Link to comment
Share on other sites

De TD 320 zal me inclusief element en extra plint iets van 1000 euro hebben gekost Jack. Maar zoals ik eerder heb gezegd vind ik die prijsvergelijking niet zo sterk. En of een dure streamer zo veel beter is. Ik heb toen ook een Auralic van 2000 euro geleend. Bij deze tak van sport ben ik gewoon wat zuiniger dan bij analoog.  

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, carl said:

De TD 320 zal me inclusief element en extra plint iets van 1000 euro hebben gekost Jack. Maar zoals ik eerder heb gezegd vind ik die prijsvergelijking niet zo sterk. En of een dure streamer zo veel beter is. Ik heb toen ook een Auralic van 2000 euro geleend. Bij deze tak van sport ben ik gewoon wat zuiniger dan bij analoog.  

Dan vergelijk je appels met peren vind ik.  High-end  phono versterkers beginnen bij zo' n  €1000.  En punt 2 de meeste merken (ook bij pick-up elementen zoals Benz) hebben  bepaalde signaturen. In de prijsklasse van €2000 valt denk best wel wat te kiezen qua merken. Maar de beste zijn een paar keer zo duur. 

Link to comment
Share on other sites

Die van 2000 euro klonk niet (veel?) beter dan die van 500 euro Jack. Op verschillende personen uitgeprobeerd. Persoonlijk vind ik digitale techniek veel te duur zeker gezien de geproduceerde aantallen.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, carl said:

Die van 2000 euro klonk niet (veel?) beter dan die van 500 euro Jack. Op verschillende personen uitgeprobeerd. Persoonlijk vind ik digitale techniek veel te duur zeker gezien de geproduceerde aantallen.

Digitaal vind ik in verhouding niet duur. Analoog daar aan tegen...Voor €500 heb je een in-stap MC element. Of een Auralic mini. Ik chargeer even.. Je krijgt dan i.p.v. een "naaldje" een "bak techniek.  Waarom moet dat zo duur? die naaldjes?.:wacko: Digitaal vergelijken is volgens mij pas interessant als je naar verschillende merken gaat luisteren in plaats van 1 of 2 modellen duurder uit een reeks, waar inderdaad maar heel weinig verschil in kan zitten.  Ieder merk heeft wel een (instap)model met een gunstige prijs/kwaliteit verhouding. Bij pick-up elementen is het volgens mij niet anders.  En denk je nou echt dat er veel Auralic G1 en 2 geproduceerd worden? Ik niet. 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Tubejack said:

Digitaal vind ik in verhouding niet duur. Analoog daar aan tegen...Voor €500 heb je een in-stap MC element. Of een Auralic mini. Ik chargeer even.. Je krijgt dan i.p.v. een "naaldje" een "bak techniek.  Waarom moet dat zo duur? die naaldjes?.:wacko: Digitaal vergelijken is volgens mij pas interessant als je naar verschillende merken gaat luisteren in plaats van 1 of 2 modellen duurder uit een reeks, waar inderdaad maar heel weinig verschil in kan zitten.  Ieder merk heeft wel een (instap)model met een gunstige prijs/kwaliteit verhouding. Bij pick-up elementen is het volgens mij niet anders.  En denk je nou echt dat er veel Auralic G1 en 2 geproduceerd worden? Ik niet. 

Die G1 en G2 heb ik ook maar dan in Arnhem gehoord. Niet op zo’n goede installatie. Vond ik ook gehyped. Bij dat zo’n producten worden geen grote volumes verkocht, dan maar de winst verhogen en extra marketing.

Als je naar kostprijzen kijkt is digitaal wel duur: grote volumes en een printplaatje uit een machine. Bij analoog zijn het kleine volumes en veel gekwalificeerd handwerk.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Kom op mensen, begin een nieuw topic met jullie discussie. 

@Carl, je mag het met mij niet eens zijn hoor. Ik raad je alleen nog even aan om mijn antwoord eens goed te lezen. Ik gebruik expres woorden als 'beter' en als 'anders'. Waarmee ik juist niet zeg dat 'beter' ook BETER is, maar juist 'anders' is. Anders is niet beter, maar gewoon ANDERS.
Dat je Oracle beter is dan je Thorens TD 320 lijkt mij ook heel normaal en kun je en mag je m.i. niet vergelijken met elkaar. Het zijn totaal 2 verschillende prijsklassen.  Je gaat ook geen Crosley pick-up vergelijken met een Technics 1200 platenspeler.

Maar goed, nu maar eens wachten op wat @Ed1404b gaat antwoorden ( als ie nog wilt antwoorden na al dat gewauwel hier).

En om helemaal ontopic weer te komen, ik ben blij met mijn Pluto Koperen draaitafelmatten.;)

 

Link to comment
Share on other sites

Ik ken het verschil tussen de woorden “beter” en “anders” Onno. Uiteindelijk streef je toch naar het meest optimale geluidsresultaat en dan hoeft een duurder apparaat niet per definitie optimaler te klinken. Er zijn ook andere factoren die iets duur maken. En ik vind deze discussie zeker geen gewauwel. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, audiofreak said:

Rubberen mat kan op veel draaitafels, maar niet op alle draaitafels. Op een Transrotor bijvoorbeeld kan het niet en klinkt het ook niet. Op een Thorens weer wel, maar probeer daar eens een leren mat op.

De 1e originele mat op mijn TD-2001 was zo' n dun grijs vilten stoffen dingetje. De 2e een van kurk +/- 2mm dik, dat ding is statisch en trekt veel stof aan. Ik vond nog een oude Delta mat  die zou antistatisch moeten zijn, maar ik weet het zo net niet... te oud? Nee rubber, met mijn draaitafels gaat prima. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, mumsoft said:

Ik heb de rubberen mat vervangen door een van gewassen kurk. Zal niet zeggen dat het daardoor beter klinkt, maar het voelt wel beter.

Mijn ervaring is dat het heel erg draaitafel afhankelijk is. De Levin mat klinkt bijvoorbeeld prima op een massa loopwerk en zeer matig op een Thorens. Bij de Thorens klinkt een originele mat meestal het best. Een kurken doet het daar ook prima althans op de TD 160. Zoals meestal: eerst uitproberen.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...