Jump to content

Show Your Turntable(s)


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

... elastiekje...?? Wat doet dat precies ?? Speling naar één kant houden ?/

 

Hi Hans,

"Het" elastiekje ....

In de eerste probatie: heeft als functie de mechanische ontkoppeling tussen bovenluchtlagerplateau en en de Lenco motor as.

C.f.r., basis concept aandrijving/ontkoppeling Lenco met een lichte veerspanning ...

Link to comment
Share on other sites

Verdomd een High-Ender met Lenco onderdelen.

Prachtig.

:)

 

 Als voor-proevertje en leerschool: Mijn eerste probatie luchtlagering was er eentje met de basis onderdelen van een Lenco:

8mm Glasplaat 16", Lenco-plateau (met vaste multiple air nozzels), Lenco-aandrijfmoter, aquariumpomp ..... en een 16" TA unipivot-cinematic-bearing ...

Highendvoornikske

Link to comment
Share on other sites

 Als voor-proevertje en leerschool: Mijn eerste probatie luchtlagering was er eentje met de basis onderdelen van een Lenco:

8mm Glasplaat 16", Lenco-plateau (met vaste multiple air nozzels), Lenco-aandrijfmoter, aquariumpomp ..... en een 16" TA unipivot-cinematic-bearing ...

Highendvoornikske

En handige handjes.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Buiten dat alles, nog even aangaande de foto, ben wel nieuwsgierig naar dat moois op de achtergrond..

Hi Arden.

 

FYI.

.... in home brew: Full horn system 5 way. Actif 5 way analog filter, LR 24dB/oct

Low: Electrovoice Patrician IV (EVM18B)

Low mid: WE66A (JBL2482)

Mid: Iwata 2" (Vitavox S2 of S3)

High: Iwata 1"

S high: Beyma

 

That's my music ...

 

Nog een noot:

Sorry, dit antwoordje is buiten topic. Close

Link to comment
Share on other sites

Ha Caroluske mooie tafel heb je gebouwd.

Ziet er keurig uit zo.

Heb je voor dat je met de lenco motor begon ook nog andere methode geprobeerd?

Ik heb namelijk een vermoeden dat een 3 motor opstelling het nog wel eens heel erg goed zou gaan in een dergelijk lager.

Link to comment
Share on other sites

mooie tafel ...... keurig .

Heb je voor dat je met de lenco motor begon ook nog andere methode geprobeerd?

Ik heb namelijk een vermoeden dat een 3 motor opstelling het nog wel eens heel erg goed zou gaan in een dergelijk lager.

 

@ Georges,

Ik waardeer uw mooie en keurig complement, een connaisseur ....

 

2 punten ..

 

1) Ja, ik heb overwogen voor een "snaar aandrijving" ... met een motor ... met twee motoren ... drie motoren .

Ik sluit mij aan bij uw vermoeden van verbetering.

Het zou zeker de "geïnduceerde" Lenco-motor-trillingen reduceren naar (een high-end-) "nul" en ook met een sterk verminderde radiale kracht  op het center draaipunt (on-rondheid/wrijving/trillingen)....

Geen "floor-noise" ....  

 

Maar, om budgettaire (en technische)  overwegingen ben ik het pad gaan bewandelen van de Lenco-ophangong/aandrijving, nu reeds met een quasi nul-floor-noise (vergeleken met mijn EMT930)

Misschien opteer ik nog voor drie motoren (met electronische toerental regeling) .... een laatste project.

 

2) En Ja, voor de Lencomotor heb ik in de vroege test fase nog een andere Lencomontage op tafel gezet.

Ik heb buurtje-leen gespeeld bij/in Vic's site (Transfi) ... de Lencoburger idler .

lencoburgeridler.htm

(Vic weet van mijn luchtlagering-bouw-brouwsels 16" TT en 16" TA)

Je ziet hieronder mijn eerste minuut-realisatie. Een rim-aandrijving op de omtrek van de zwevende (ronde) glasplaat.

Helaas, de toleranties van de glazen-straal-cirkel (industrieel gesneden/geslepen) .... zijn soms (veelal) hinderend ...

Evenwel, de radiale inwaartse kracht naar het center-draaipunt is ideaal voor het behouden van een zeer stabiel draaipunt (concept "à la Well-tempered" ... absoluut center, zelfs na diameter-slijtage).

Toch nog een fijne tech. ervaring ... en mooie muziek .... (alles met recul materiaal ... voor nikske).

 

In fine, heb ik besloten voor het behoud van het basis Lenco management met fijne toerental-regeling ....

Eenvoudig, gene-chi-chi-ni-tra-la-la  ... voor en appel en een ei ... (budgetair WAF=10/10)

 

George, ik hoop dat ik tegemoet ben gekomen aan uw positieve vermoedens ....

 

Let's play music ....

 

Mvg

 

Karel

 

(nog een muzikale noot: chapeau voor uw huisgemaakte luchtgelagerde tangentiële toonarm à la Vic)

 

 

 

Een minuut montage van een Lenco-rim-aandrijving op een luchtlagering... met recup-matriaal-moto ...

(een leerschool)

DSC_1624_zps2488affd.jpg

Link to comment
Share on other sites

Geweldig.

Ik vind het gewoon super om te zien hoe jij bezig bent.

En kan me dan ook de keuze voor de Lenco motor prima voorstellen.

Zeker als je dit voor een beperkt budget het kunnen bouwen.

Van de site van Vic heb ik ook al heel wat dingen gehaald en ook voor mijn arm voldoende info daar gevonden.

Leuk dat hij zijn dingen zo wil delen.

In het verleden heb ik ook al eens over luchtlagering na gedacht ook voor de tafel en vind het dan ook leuk om te zien dat jij het ook echt gerealiseerd hebt.

Link to comment
Share on other sites

In het verleden heb ik ook al eens over luchtlagering na gedacht ook voor de tafel en vind het dan ook leuk om te zien dat jij het ook echt gerealiseerd hebt.

Het principe is ook niet moeilijk en je hebt maar heel weinig overdruk nodig om het te laten werken. Echter heb je wel nauwkeurigere werkplaatsmachines nodig. Dat is geen hobbywerk meer ;)

Link to comment
Share on other sites

Het principe is ook niet moeilijk en je hebt maar heel weinig overdruk nodig om het te laten werken. Echter heb je wel nauwkeurigere werkplaatsmachines nodig. Dat is geen hobbywerk meer ;)

dat was juist het leuke van mijn ontwerp daar kan je met grote toleranties werken en toch de speling minimaal houden en zelf centrerend.
Link to comment
Share on other sites

dat was juist het leuke van mijn ontwerp daar kan je met grote toleranties werken en toch de speling minimaal houden en zelf centrerend.

Waarom is ie er dan nog niet? :lol:

 

Om het goed te laten lopen en niet teveel te laten veren heb je een heel kleine spleet met "luchtlaag" nodig. De vlakheid daarvan komt heel nauw. W.d.b. heeft Karel mij wel op een idee gebracht: Glasplaten op maat laten slijpen!

Link to comment
Share on other sites

Geen machines meer om het te maken.

Laten draaien wordt me te duur.

Maar het principe is simpel neem het principe van de transfi arm en maak dat eens rond dan heb je een mooi zelf centrerend lager de lucht druk bepaald de speling van het lager.

Link to comment
Share on other sites

Ik durf de mijne niet posten hoor ... Lijkt een speelgoed dingetje naast al die mooie posts

 

Hey Stef

... trek het u niet (teveel) aan .... ook "speelgoed dingetjes" zijn oogtrekkers zijn ....

in fine, al dat mooi gepost blijven .... (en zijn) "speel-goed" ...

 

Vroeger ('50) speelden we met de "marbels" .... en waren fier om met onze "nieuwe marbels" te schieten  

 

Stef, Ik kijk uit naar uw dingetje .... met de glimlach.

Mvg

Karel

Link to comment
Share on other sites

Ik ben mijn smileys vergten Karel :)

 

Het geschreven woord komt vaak streng over ... soit

 

De meeste platenspelers die de revue passeerden ken ik haast allemaal

heb die van hans, Onno, roger, Ruud vroeger, sander, ... allemaal gezien

Fijn dat je bezorgd bent Karel maar het is niet nodig :)

 

Topics als deze vind ik echt leuk en achter de platenspelers die worden gepost zit steeds een vleugje muzikale passie, enthousiasme, wijsheid

 

Zal eens een poging ondernemen 1 dezer dagen ;)

Link to comment
Share on other sites

Na de draaitafel van Karel leek het topic wel stil te vallen, buiten alle loftuitingen natuurlijk. De reden lijkt me goed verwoord door Stef, dus dacht ik, komaan, nu zal ik mijn eigen nadeel eens posten, dan vat de burger wel weer moed.

 

Nadat ik voor Fl 95,- een inbouw-platenspeler van Dual, de Dual 1215, verslingerd was geraakt aan muziek, en die allengs had versleten (de draaitafel wel te verstaan), kocht ik mijn huidige, de Dual CS 604.

Ik had schoon genoeg van het gerumble van het tussenwiel, snaren leken mij onderhoudsgevoelig, en de nieuwste techniek, direct drive, leek mij dè oplossing. En toen deze techniek betaalbaar werd kocht ik voor, naar ik me kan herinneren, Fl 650,- deze. Er zat een element bij (toen had je dat nog), en daar heb ik een jaar of 25 mee gedraaid. Toen ik mij aansloot bij het Hear-forum kreeg ik het weer op mijn heupen. Een nieuw element na zoveel jaar leek mij gepast, en dat werd een Goldring 1042.

 

15D82703.jpg

 

Dat was een schot in de roos. Hij moest wel eerst 'even' 100 uur inlopen, maar nu toont hij voluit zijn kunnen. Een volmaakt huwelijk met de arm van Dual, getuige de twee ringen!

 

4734D1A2-orig.jpg

 

Hier de tafel in actie. Een meeloopborsteltje veegt nog wat stof na, mocht het er zijn na de grote schoonmaak bij het opzetten van de plaat.

Een Lenco-lampje zorgt voor wat verlichting in het verder duistere hoekje

 

60E41B77-orig.jpg

 

Een nadeel van zo'n compleet apparaat is ook de ingebouwde stroboscoop. Nooit kun je eens vertrouwen dat hij wel goed loopt, de stroboscoop toont de geringste afwijking meteen aan. Echt iets om Audiofilia Nervosa van op te lopen. :huh:

 

59176DAB-orig.jpg

 

Tenslotte een blik op de tafel in ruste. De oorspronkelijke rubbermat is hier vervangen door een van kurk, zelfgemaakt zoals helaas te zien is, maar dat mag de pret niet drukken. Erg veel statische elektriciteit wordt er niet door afgevoerd, maar daar kan je de oorspronkelijke mat ook niet van verdenken.

De kurken mat zoekt nu maatjes te worden met de koperen Pluto-mat, en of dat wat wordt, laat ik in het betreffende topic wel horen.

 

Bij draaitafels gaat het er niet om hoe ze eruit zien, maar hoe ze klinken. En eigenlijk gaat het daar ook niet om, maar om hoe tevreden en zelfs trots je er op bent, als eigenaar.

En dat zit wel snor. :wub:

 

Nog een paar eigenschappen: bij het opzetten van de naald is er voor singles en LP's een voelbare 'ril' op de juiste afstand van de spindle. Je hoeft niet zelf te turen naar het begin van de groef. Aan het eind van de plaat keert de arm zèlf terug naar de startpositie en slaat de tafel af. Ooit las ik, ik meen van Jan Kool, een beschouwing over de vermeende naaldslijtage bij de draaitafels die niet die kwestbare automatische afslag hadden, en gelukkig, dat viel erg mee. Zelfs een nachtje doordraaien maakt niet echt iets uit.

Dan heb je nog de keuzeschakelaar voor 45 en 33 toeren, het pitchknopje al eerder genoemd, en de wieltjes met schaalverdeling voor de naalddruk en dwarskracht.

Je kunt zonder, maar het is wel fijn dat het er op zit. En tot nu toe werkt alles nog als nieuw.

Dus ik ben er nog steeds superblij mee.

Link to comment
Share on other sites

... knap en boeiend draai-tafel-verhaal ... over langer dan een kwart eeuw ....

 
Geboeid luister ik zo mee naar uw (muzikale) ervaring(-en). ... 

 

Je laat echt Lenco-licht (met kwik-schakelaar) schijnen op uw zwart goud .... "zien" we niet veel (in fora) ... exotisch.

(Het mijne schijnt nog in de muziekkast-deksel)

 

En een eigenmakelij kurkenmat, met fierheid .... puur-zuiver-natuurlijk-muziek .... met een kwinkslag over statische elektriciteit .....

 

Gewoon een hint:

Overweeg eens om (op de kurkenmat) een  zeemleer (mooi-egaal-zuiver-zacht-uniformekleur) te leggen met en daarboven uw mooiste vinyl .... een 7° hemel (met Jan Kool .. 2 vinyls en blauwe hoes). 

 

Een trotse-super-blije-muzikale eigenaar ... laat het vinyl maar blijvend direct-draaien en klinken (tot in de eeuwigheid en langer)

 

Tof, ik genoot.

 

Met muzikale groeten.

Karel

 

... let's play music ...

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ik dacht al, Karel die klinkt niet Hollands, nu pas zie ik Pajottenland :wub: 
Sorry guys effe heel sterk offtopic i know maar tis fijn een landgenoot aan te treffen
 
Mijn allereerste platenspeler was deze
De Yamaha PF1000, kvraag mij nog steeds af of ik die niet had moeten houden, alleen al voor de arm

Mijn eerste element was dat van Yamaha zelf, we schrijven 1990 ongeveer, toen kwam een Pickering ...

Heb deze indertijd gekocht voor 8000 BEF incl element, zo'n 200 euro dus

yamaha_pf_1000_04.jpg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...