Jump to content

Show Your Turntable(s)


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Laat het duidelijk zijn, dat ding van Marco is natuurlijk niet meer als vintage te omschrijven: nieuwe high-end console, rebuilt loopwerk en wat hij er vervolgens allemaal aan gaat hangen zal ook niet mis zijn. Maar dan heb je ook wat!

 

Verder ben ik het niet met Onno eens. Zet op bijvoorbeeld een goede Thorens 160 een serieus element en met wat handigheid heb je toch een kwaliteit die voor die prijs niet nieuw te krijgen is. Nu worden Thorensen schaarser en duurder. De kunst is dus die produkten uit te selecteren die nog makkelijk te krijgen zijn voor een redelijke prijs In die zin zoek ik nog een leuke draaitafel. Als ik er een teveel heb gaat die naar een van mijn kinderen.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Die Garrard 301 van Marco is zeker High-End de kwaliteit zal beter zijn als een oude Garrard.

Topspullen qwa techniek uit het verleden mogen van mij ook High-End genoemd worden,die zijn denk ik beter dan het consumenten spul wat nu te koop is.

Zo denk ik dat de oude topmodellen van oa Micro-Seiki en Technics (er zullen er best meer zijn) beter zijn dan Een oude dt124 of Garrard 301.

Ik ga er maar vanuit dat de bouwnormen nu strenger zijn dan vroeger oa minder toleranties op onderdelen.

Er valt nog volop te genieten van goed gereviseerde topmodellen uit vervlogen tijden.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Tja, vintage is eigenlijk een chique woord voor... hou je vast, tweedehands! Dat wij er uiteindelijk zelf een andere betekenis aan zijn gaan hangen doet daar verder niets aan af. Antiek kan ook bijna niet, dan zou het volgens de huidige criteria in ieder geval minimaal 65 jaar oud moeten zijn. Daar komen mijn McIntosh monoblokken overigens over 4 jaar wel voor in aanmerking, die zijn nu 61 jaar oud.

 

Om nu weer even terug te gaan naar mijn 301, ik denk dat deze onder geen van de definities gaat vallen, allereerst de plint, die wordt volledig nieuw gebouwd.

Het 301 chassis wordt opnieuw CNC gefreest omdat het origineel eigenlijk van te dun materiaal is...

 

CNC-301.jpg

 

 

... daarbij wordt dit lager geplaatst...

 

 

Bearing-301.jpg

 

 

... een motor van de 501, nieuw gedraaid tussenwiel, plateau, uiteindelijk is het eigenlijk gewoon een compleet nieuwe 301. Dat de naam Garrard, bedieningsplaatjes en het originele seriennummer weer teruggeplaatst worden doet daar niets aan af, eigenlijk is het dus, in het meest gunstige geval als we dergelijke benamingen willen handhaven, retro!

 

Voor mij wordt het gewoon een Dobbins Garrard 301. Een uniek, custom build exemplaar, voor mij prive een eindstation.

Link to comment
Share on other sites

Kweenie hoor maar vintage betekent niet veel anders dan "wijnjaar". Je weet wel dat getal op een fles wijn wat het oogstjaar aangeeft. Hoe dat in audiofielenland gekomen is weet ik ook niet. Notoire wijnzuipers misschien? :D
 
Maarreh dit topic heette toch "Show Your Turntable(s)". Verwordt een beetje tot "Welke draaitafel ik gezien heb ergens"

Link to comment
Share on other sites

Kweenie hoor maar vintage betekent niet veel anders dan "wijnjaar".

nou niet helemaal; het wordt gebruikt voor wijnen (of port) die uit een uitzonderlijk goed wijnjaar komen en dus geschikt zijn om verder te rijpen. Vintage in zijn algemeenheid betekent uitzonderlijk goed, 'gerijpt',  de moeite waard om gered te worden van de vuilnisbelt.

 

Enne, het topic heet wel show your turntable' maar vanaf het begin hield dat ook in: show your favourite/exceptional/ turntable

Edited by Kraus vonBentinck
Link to comment
Share on other sites

Allemachtig, dat is dus gewoon een nieuwe draaitafel nagebouwd op basis van een Garrard 301. Niets tweedehands aan dus. Wel mooi dat hij de rechten heeft op het Garrard model. Marco kennende geloof ik niet dat dit zijn laatste draaitafel wordt.

 

Maar de draaitafel wordt wel beeldschoon! Lucky bastard! Als ik je nog eens hoor klagen, Marco dan neem ik dat met een korrel zout ;-)

Edited by Ivan10
Link to comment
Share on other sites

  • Members

Allemachtig, dat is dus gewoon een nieuwe draaitafel nagebouwd op basis van een Garrard 301. Niets tweedehands aan dus. Wel mooi dat hij de rechten heeft op het Garrard model. Marco kennende geloof ik niet dat dit zijn laatste draaitafel wordt.

 

Maar de draaitafel wordt wel beeldschoon! Lucky bastard! Als ik je nog eens hoor klagen, Marco dan neem ik dat met een korrel zout ;-)

Met mijn toko zal het echt niet de laatste zijn nee, dat geloof ik ook niet, maar prive? Ik heb bijna al mijn prive tafels al gewieberd, ik heb nog een gereviseerde Technics SP-15 in werkelijke mint staat (piano zwart metaalwerk met een blank plateau, echt heel erg fraai), die gaat denk ook nooit meer weg, nog een 401 met Blumenhofer plint, maar die staat al een jaar in Duitsland dus daar heb ik eigenlijk ook al een soort van afscheid van genomen, blijft er alleen nog een Feickert Blackbird, dus valt het tegenwoordig best wel mee! Die 301 krijgt een fraai eigen altaar in huis, de SP-15 ga ik denk ik in de vintage demo-ruimte neerzetten, die zal daar prima tot zijn recht komen.

 

En over dat klagen, je weet wat ze van Westlanders zeggen he? Als ze klagen hoef je geen medelijden met ze te hebben. Als je ze niet meer hoort, dan moet je je zorgen gaan maken.

Link to comment
Share on other sites

Kweenie hoor maar vintage betekent niet veel anders dan "wijnjaar". Je weet wel dat getal op een fles wijn wat het oogstjaar aangeeft. Hoe dat in audiofielenland gekomen is weet ik ook niet. Notoire wijnzuipers misschien? :D

 

Maarreh dit topic heette toch "Show Your Turntable(s)". Verwordt een beetje tot "Welke draaitafel ik gezien heb ergens"

Daar is toch niks mis mee.

 

Doe mij die Dual maar, die konden voor relatief weinig geld iets moois maken (niet voor een Ortofon SPU element oid natuurljk)

Link to comment
Share on other sites

Wie heeft eigenlijk ervaring met Micro Seiki draaitafels. Die BL 111 of 91 heb ik wel eens gezien in Krefeld en qua looks vind ik die echt geweldig.

Link to comment
Share on other sites

fabien1.jpgonbekende categorie: Le Fabian

 

Hee, een snoezige nichtentaart. Daar ga je natuurlijk niet Die Walküre op draaien. Jingle Bell ligt dan meer voor de hand. Maar wàt een schatje!

Link to comment
Share on other sites

O, gaat dat met zo'n muurdingetje? Mijn Dual gaat gelukkig gewoon met een stekker in het stopcontact. Maar hier stikt het ook van die muurtrafootjes, vooral voor USB-schijven. Voor je het weet heb je een slangenkuil vol, allemaal net iets anders.

Link to comment
Share on other sites

De Thorens draait weer  :) Er zit een Nagaoka JT-322 in.  Via mijn buizen pre-amp klinkt het: "aardig" 

Maar doe je een beetje moeite en sluit je het element af met 100KΩ dan komt veel muziek uit.

Dit element was oorspronkelijk voor CD-4 weergave bestemd en heeft daardoor een enorm frequentie bereik tot 45Khz 

 

Capaciteit ben ik nog niet helemaal, ik heb maar zo min mogelijk genomen 200pF + 40pF van de aansluitkabel.
 
Voor weinig geld, vind ik dit een leuke combi met mijn TD-2001,  het enige vervelend van de TD-2001 vind ik dat de snaar er nogal gauw af ligt.  
Natuurlijk geef ik het plateau een zetje tijdens het starten, maar hij heeft een automatische afslag....
Wie weet er een truc?  De snaar is origineel Thorens....  tenminste dat staat erop  :)
Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...