Jump to content

Jongensdromen zijn bedrog?


thingman
 Share

Recommended Posts

Vraag maar aan Roby Lakatos, Tata Mirando of Tucsi Basily, bijvoorbeeld.

 

Mwah, de verbinding met Tata Mirando in de zigeunerhemel is erg slecht hier. Als Tata Mirando een laddertje omhoog speelde of een laddertje omlaag speelde ging ie toch echt niet de boel "omstemmen" hoor.

 

Wat daar bedoeld wordt is dat de notatie voor "omhoog" en "omlaag" anders is.

Link to comment
Share on other sites

Beste Pjotr,

 

Om het nog wat ingewikkelder te maken, zijn de toonladders omhóóg een beetje anders dan dezelfde ladders omláág.

(Voor de majeur en mineur toonladders geldt eigenlijk hetzelfde: vandaar dat ze wel gezongen kunnen worden, of gespeeld op een instrument als de viool (waarop je helemaal je eigen toonhoogte maakt), maar eigenlijk niet op een piano, bijvoorbeeld.

 

Een "zigeunertoonladder" bestaat niet. Vooral niet, omdat "zigeunermuziek" als aparte soort niet bestaat.

En voorts, omdat er in zulke muziek soms heel verrassend, via een enkel koppelakkoord op het cimbaal (cimbalom) bijvoorbeeld, van mineur naar majeur - en omgekeerd - wordt overgeschakeld: vaak gepaard met een abrupte tempowisseling.

(Spido gedenkt met grote tederheid hoeveel nieuwe oude muzikale dingen hij opstak als lid van een "zigeunerorkest"!)

 

"Chromatiek" is eigenlijk "kleur": die wordt ten dele bepaald door opeenvolging van min-of-meer hele en halve tonen in de ladder, maar ook bijvoorbeeld door de wijze van spelen.

Wie met behulp van een piano op grove wijze kennis wil maken met de oude, Oosteuropese toonladders en hun chromatiek, heeft hier wellicht iets aan:

 

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kerktoonladder

Alleen, zoals reeds gezegd: omhoog en omlaag zijn tòch een beetje verschillend.

Vraag maar aan Roby Lakatos, Tata Mirando of Tucsi Basily, bijvoorbeeld.

Dank je wel Spido. Je hebt me een leuke avond bezorgd. Ik zit nu even bij te komen. 

Link to comment
Share on other sites

(...) Als Tata Mirando een laddertje omhoog speelde of een laddertje omlaag speelde ging ie toch echt niet de boel "omstemmen" hoor. (...)

 

Nee, natuurlijk niet. Kwestie van vingerplaatsing. Van vinger-verplaatsing (opduwen, laten zakken) tijdens de toon, zelfs.

Zo kun je de viool laten "zingen".

Onder de violisten die dat kùnnen (en dùrven), treffen we overigens opvallend veel zigeuners en joden aan.

Link to comment
Share on other sites

Nou leren? Maar ga nog even door Spido, er is toch niks op de TV  :D

 

 

B.t.w.

 

Bovendien komt Spido overal waar hij dat wenselijk en nuttig acht: alleen onder een andere naam.

Doe Tata Mirando een keertje de groeten van mij, ik krijg hem maar niet te pakken.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Nu weet ik het: Spido is ingehuurd door de beheerder van ons forum.  

 

[...]

Ingehuurd niet, gewaardeerd door wel! Een van de weinigen die niet kwam en ging in repeterende mode. Iemand die uitspraken durft te doen en daarna de discussie ook niet uit de weg gaat, taalbekwaam en dus 1 van de (steun-) pilaren van dit forum. Of dat nu zijn bedoeling is/was of niet, hier wordt hij er om gewaardeerd...

Link to comment
Share on other sites

Arden, on 22 Jul 2014 - 10:04 AM, said:

Ingehuurd niet, gewaardeerd door wel! Een van de weinigen die niet kwam en ging in repeterende mode. Iemand die uitspraken durft te doen en daarna de discussie ook niet uit de weg gaat, taalbekwaam en dus 1 van de (steun-) pilaren van dit forum. Of dat nu zijn bedoeling is/was of niet, hier wordt hij er om gewaardeerd...

Wel een grap: "ingehuurd" :D

 

Geen grap:      Hoe weet je dat er van een algehele waardering sprake is? (ik hoor heel andere geluiden in deze) Is daar onderzoek naar gedaan? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Over een algehele waardering weet ik niets, maar er staat duidelijk dat de beheerder, of eigenaar (ik dus) hem daarom waardeer. Daar is dus niet echt een onderzoek voor nodig, dat kan ik zo ook wel invullen...

Link to comment
Share on other sites

Over een algehele waardering weet ik niets, maar er staat duidelijk dat de beheerder, of eigenaar (ik dus) hem daarom waardeer. Daar is dus niet echt een onderzoek voor nodig, dat kan ik zo ook wel invullen...

"hier" kan overal zijn ^_^

 

Nu moet ik weg. Ik ga van hier naar daar. Ergens naar toe, zeg maar.

Link to comment
Share on other sites

Ingehuurd niet, gewaardeerd door wel! Een van de weinigen die niet kwam en ging in repeterende mode. Iemand die uitspraken durft te doen en daarna de discussie ook niet uit de weg gaat, taalbekwaam en dus 1 van de (steun-) pilaren van dit forum. Of dat nu zijn bedoeling is/was of niet, hier wordt hij er om gewaardeerd...

En hier is nog iemand die wel waardering voor hem heeft.

Zijn schrijfsels raken aan literatuur, zijn humor mag ik wel, zijn scherpe pen meestal ook wel.

Met zijn ideeën over apparatuur heb ik soms wat meer moeite. Kabels bijv. Maar dat moet kunnen.

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Ingehuurd niet, gewaardeerd door wel!

 

[...]

Dit antwoord sloeg dus op:

 

Nu weet ik het: Spido is ingehuurd door de beheerder van ons forum.

 

[...]

Lijkt me dus vrij duidelijk. Maar goed, het is ook niet zo belangrijk. De reactie van Leobus geeft echter wel aan dat ik hier niet alleen in sta.

Nog even, en het wordt een ''Ode aan Spido'' draadje...

 

Goed, terug naar ''Jongensdromen zijn bedrog'', of gaan we dat ook anders interpreteren?

Het is namelijk een prima draadje!

Link to comment
Share on other sites

En hier is nog iemand die wel waardering voor hem heeft.

Zijn schrijfsels raken aan literatuur, zijn humor mag ik wel, zijn scherpe pen meestal ook wel.

Met zijn ideeën over apparatuur heb ik soms wat meer moeite. Kabels bijv. Maar dat moet kunnen.

 

Groet,

 

Leobus

Ik ben het roerend met je eens, vergeet ook niet Spido's mooie bijdragen aan het topic: "weer een grote naar....".

Daarnaast heb ik altijd respect voor iemand met een eigen mening.

(en een eigen wijze). ;)

Link to comment
Share on other sites

Och, ik stel wel eens een vraagje, of ga in op zo'n eigenwijze uitspraak van ons forumspook, en merk dan meestal niks meer. Dus

 

 

Iemand die uitspraken durft te doen en daarna de discussie ook niet uit de weg gaat

 

met dat laatste ben ik het niet eens.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...