Jump to content

Pass Pearl II Phono versterker met Sallas Shunts


kappa7
 Share

Recommended Posts

Hej dankjewel.

Ik overweeg nog wel om de 2SK170 gegaan gebruiken maar dat zouden dan eigenlijk de gr moeten zijn.

De BL kan wel maar dan de hogere waardes.

Zitten die er bij jou batch nog bij of zijn het alleen de lagere waardes? In dat geval heb ik namelijk zeker belangstelling.

 

Er zit overigens niet veel vordering in het project.

Ik ben nu al een paar weken bezig om de print van de negative shunt te tekenen.

Van de positive zijn er inmiddels drie versies gemaakt en daarbij is de derde voldoende naar mijn zin.

De bom begind nu aardig vorm te krijgen en met een beetje mazel moet het lukken om de bestelling compleet te maken.

Oja ik heb inmiddels al wel de onderdelen van de behuizing binnen.

Langzaam aan kom ik er wel.

 

Groetjes George

 

Ik heb de hele mA range in BL, dus ook de hogere waardes.

Ik heb een aantal jaar terug toen Mouser ze nog had er een stuk of 100 gekocht.

En ben wel eens begonnen met het nameten van de Idss? en ik kwam van alles tegen tussen in elk geval de 6 en de 20mA.

De meeste daarvan zitten wel in het 8-12mA gebied, maar er blijven er genoeg over voor het hogere mA gebied.

 

Valt wel mee zolang je het woord bom niet gebruikt in combinatie met snelkookpan en kunstmest dan valt het wel mee :-)

 

 

O, o als dit maar goed gaat.

 

Te laat  :P

 

Knock knock.

 

Who's there?

 

The CIA!

 

:ph34r:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

De eerste onderdelen van Mouser zijn binnen.

Nu nog even op de printen wachten en dan kan ik in ieder geval de riaa maken. De onderdelen voor de voeding moet ik nog bestellen . dit wil ik pas doen als ik de riaa klaar heb. Mocht ik nog iets missen van de riaa dan kan dat nog mee met de bestelling van de voeding.

Testen en proef draaien kan ik op 4 accu's doen die ik nog heb staan. Met het verbruik van deze trap kan ik ongeveer een jaar spelen voor dat die weer aan de lader moeten.

Ben dan ook wel benieuwd of het nog wat uit maakt een accu voeding of de shunts.

Link to comment
Share on other sites

Van de week zijn alle onderdelen voor de pearl2 binnen gekomen en ik heb me al aardig kunnen vermaken met het bakken en braden.

De plaatjes wil ik jullie natuurlijk niet onthouden.

 

P1060909_zps7ea52848.jpg

De kale printen met boven de print van de Pearl en onder de Salas print voor de shunts.

 

P1060914_zpsc0d9e807.jpgEn de Pearl met het grootste deel van de weerstanden en de Ctjes er op.

Volgende stap is het plaatsen van de Fets.

de C's en de weerstand aan de uitgang heb ik bewust nog niet geplaatst ik wil hier eigenlijk een grote Mundorf C met parallel een Russisch papier in olie C plaatsen. Deze komt dan direct naar de connector toe op het achter paneel zo dat hier geen bedrading tussen nodig is.

 

Bij het plaatsen van de weerstanden heb ik een buigmal gebruikt zo dat de weerstand keurig in het midden tussen de gaatjes zit en ook de ronding van de pootjes gelijk is.

Ik vind het zelf goed gelukt.

 

Groetjes George

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vandaag eindelijk tijd gevonden om ook de laatste componenten te plaatsen.

P1060945_zps1cf9be0c.jpgP1060944_zps5fc54ac5.jpgP1060947_zps27683754.jpgHelaas gaat het niet lukken om de Mundorf C met parallel een Russisch papier in olie te plaatsen aangezien de gaatjes in de print daarvoor op geboord moeten worden. Dat kan natuurlijk wel en kan ik ook later nog doen. Eerst maar eens horen hoe het originele ontwerp zich houd.

 

Groetjes George

 

Link to comment
Share on other sites

Mooi opgebouwd George!

 

Ik zie Dales ...... ik had zelf liever Welwyns genomen, alleen niet om een electrotechnische reden maar goed. ;)

Voor de rest een uitstekende onderdelenkeuze.

 

Is die Mundorf nodig voor DC-ontkoppeling?

Waarom geen DC-servo erin? Staat er ergens een schema?

 

- edit - oh wacht, op pagina 1 dus. Maar daar kan toch prima een servo in?

Ben je die C kwijt..........

Link to comment
Share on other sites

Bedankt allen voor de mooie complimenten.

Voor de opzet van de print en keuze van de componenten heb ik mij zo veel mogelijk aan de aanwijzingen van Wayne Colburn gehouden.

Zie hier voor de documentatie van deze versterker.

 

Graag zou ik nog wel de aanpassing willen maken met de servo.

Deze zou er dan 4x in moeten denk ik aangezien ook na de RIAA correctie er ook een koppel condensator is geplaatst.

Maare ik kan prima wat na bouwen maar zo iets er in plakken, zo ver was ik nog ffe niet.

Ik snap wel hoe het werkt maar om zo iets te integreren daar voor schiet mijn technische kennis helaas te kort.

Verder had ik ook graag de Welwyns gebruikt maar zie dat deze eigenlijk alleen de hogere waardes hebben in toleranties van min 5% wat voor de Riaa nog al ruim is.

Wel goed om te weten, ik zal deze zeker in mijn achterhoofd houden  ;).

Wie weet ga ik nog wel eens wat tweaken.

Link to comment
Share on other sites

Dag George,

 

Je hebt maar twee nodig, alleen voor de tweede gain trap.

 

De voeding v/d eerste trap is asymetrisch, zal dus ongeveer de halve dc. voedingsspanning op de uitgang staan,( bijna 15V) not done voor een dc servo integrator.

 

Verder zit er een rc netwerkje( 0,2uF +100K) als ingebouwde rumble filter op de ingang v/d tweede trap, zou ik zo laten.

 

Groeten,

 

               Jerry

Link to comment
Share on other sites

Het rumble filter is tevens dc.blocker.voor de volgende gain trap, dit staat helemaal los van dc.offset fluctuaties die gecorrigeerd kunnen worden op de laatste, symetrisch gevoede uitgangsschakeling , met een servo-sturing,  om zodoende de uitgang dc te kunnen koppelen , zoals Sander aangeeft.

 

Met de 10 uf ? uitgangs c'tje v/d laatste gain trap,  en een " normale" lijningangs afsluitimpedantie , zit je pakweg met een -3dB punt bij 1,6-2Hz. :)

 

Pick your poison.

 

Ook inverteert de totale schakeling , dus als je iemand bent die relatieve fase tussen in- en uitgang hetzelfde wilt behouden, en de rest v/d keten inverteert het  versterkt audiosignaal niet .......dan weet je zelf dat je van beide luidsprekers de aansluitingen moet ompolen.

 

Heel leuk/mooi project, netjes, chapeau ! B)

 

Groeten,

 

               Jerry

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ik  heb de afgelopen wekken langzaam het spul in gebruikt genomen in een test opstelling.

Eerst gemeten of er nog rare dingen in zaten en vervolgens de Thorens er maar een voor gehangen met de computer set getest.

Dat ging erg goed en verbaasde mij om dat het geheel nog op een lab voeding is aangesloten en de kabels tussen het element en de Pearl 5M is.

P1060958_zps50efec97.jpg

 

P1060960_zps0c227667.jpg

vervolgens maar eens in de grote set gehangen en van daag ook eens op Volume geluisterd.

De Phono trap staat dan nog steeds op het bureau en de kabels zijn 5M lang er is niets afgeschermd en toch wordt ik blij van het geen ik nu hoor.

De verschillen met de Phono Dude zijn dat de Pearl2 de ruimte minder vult Het 3D plaatje is minder diep maar ik verwacht dat dit met kortere en betere bekabeling plus het maken van de Salas voeding shunts nog wel beter zal gaan worden.

Wat De Pearl2 erg goed doet is de dynamiek, Er zit meer rust in het geluid waardoor je ongemerkt harder speelt.

Net met Take 5 van Dave Brubeck zijn de klappen op de trom zo veel realistischer. Dit heb ik tot nu toe alleen nog gehoord zo tijdens een demo in Rotterdam Café Engels bij Sonore. Nu haal ik met mijn speakers dat volume niet maar die dynamiek was er wel.

 

Kortom ik ben nu al blij en hoop dat het nog beter gaat worden als de voeding ook klaar is.

 

Groetjes George

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Inmiddels al weer aardig opgeschoten en tijd voor een update.

De behuizingen zijn nu gereed waar alles in moet.

P1070008_zpsebd10b08.jpg

Ook zij de Salas shunts nu gereed en kan ook de voeding worden in gebouwd.

P1070001_zps3944e3cf.jpg

Ik zit nog op de 2 R-core andere transformatoren te wachten die er in moeten dus tot die tijd slechts 1 R-core en 1 ringkern zo dat ik wel al kan gaan testen.

P1060991_zps408c31ac.jpg

 

Nu hoop ik dat de bedrading die ik hier voor besteld heb snel binnen is net als de montage steunen van de printplaten. dan kunnen we er eens muziek uit laten komen.

Ik kan niet wachten  :D

Link to comment
Share on other sites

Ha dankjewel,

Dat had ik wel gewild maar kon geen goed bestaand en beproeft ontwerp vinden.

De Pearl 2 van Pass is al veel succesvol gebouwd en weet ik dat dit een behoorlijk resultaat zal geven.

Ik heb nog wel naar jou opzet gekeken maar daar moest nog te veel bij om goed te maken.

KT88phonoMCpre_zps94e43292.jpg

Daar ontbreekt het mij helaas aan kennis om dat af te maken.

Heb er nog wel mee zitten puzzelen maar zocht toch iets dat al eerder beproeft was na gebouwd.

Mocht je overigens nog een mooi ontwerp weten dan hou ik mij aanbevolen voor een volgende keer  :D .

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...