Jump to content

Pass Pearl II Phono versterker met Sallas Shunts


kappa7
 Share

Recommended Posts

Hoi Hoi,

 

Al enige tijd ben ik mij aan het oriënteren op een nieuw project.

Nu heb ik hier een Phono Dude staan die erg goed bevalt maar is niet helemaal vrij van brom.

Dit ligt op -70dB en dat is voor buizen prima maar ik ga me er steeds meer aan ergeren en dat moet dus beter.

Na veel lezen ben ik bij de Pearl 2 van Nelson Pass uitgekomen.

Dit is een beproefd ontwerp en is redelijk simpel van opzet.

Nu kan ik simpel de PCB's via de pass webshop kopen maar dat is natuurlijk te makkelijk.

Daarnaast vind ik het niet logies dat de uitgang dan midden in de kast uit komt en deze weer met langen bekabeling naar de achterzijde gebracht moet worden.

Ik heb de bestaande topologie van de print dus behouden en deze opgevouwen zo dat de in en de uitgang aan de achterzijde zitten.

Helaas ook de voeding aansluiting maar dat kreeg ik niet anders.

 

Zo gaat de print er dus ongeveer uit zien.

PassPearlII3D_zps1507ffeb.jpg

 

En hier is het schema.

PassPearlIISchema_zps556208d8.jpg

 

De oplettende lezer heeft al gezien dat de voeding regelaars ontbreken op het bord.

Dat klopt daar worden namelijk de Sallas shunts voor gebruikt.

Ook hier zijn kitjes voor verkrijgbaar maar ook die gaan we zelf maken.

De PCB's kan je in China bij Itead laten maken voor een prijs daar kan je zelf niet gaan etsen.

De Phono amp zelf komt due op een bord van 10x10 cm

De Shunts worden 5x5cm.

VoedingSallasShunt3D_zpsafc7e251.jpg

En hier het schema dat ik gebruik.

VoedingSallasShuntSchema_zpscf4a0cfc.jpg

Daar zijn er dus 4 van nodig aangezien ik de eerste trap en de tweede trap ieder zijn eigen stroomvoorziening wil geven. er moet dus nog 2x een negatieve shunt bijkomen, daar moet ik nog aan beginnen.

 

Hieronder even een overzicht van de gerbers en de BOM zo als deze nu is.

dat is nog niet compleet maar geeft wel een aardig beeld van de materialen die ik wil gaan gebruiken.

 

Gerber Shunt

VoedingSallasGerber_zps608f08fd.jpg

 

Bom Shunt

VoedingSallasShuntBOM_zps1f2f78a3.jpg

 

Gerber Phono bord achterzijde

PassPearlIIGerberBack_zps6a8c7c09.jpg

 

Gerber phono Voorzijde

PassPearlIIGerberFront_zpsa520c97b.jpg

 

Phono BOM

PassPearlIIBOM_zps8532bb65.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mooi project George :) Fraaie tekeningen ook zeg :o Klasse!  B) Buizen kun je nog wel stiller krijgen dan -70dB maar dan moet je speciale voorzorg maatregelen treffen qua afscherming en een speciaal gewikkelde voeding trafo.  Dat vereist m.i. kennis en materiaal die/dat niet beschikbaar is voor gewone mensen. Ook kom je bijna niet onder een step-up trafo uit.

 

Maar voor je begint is het wellicht interessant om dit stuk een keer te lezen waarbij Dick van de Merwe stelt dat verdere verbeteringen eigenlijk geen zin heeft door de beperkingen van het medium LP zelf.   Of dat zo is weet ik natuurlijk niet. 

 

http://www.audio-creative.nl/hifi/het-complete-phonodude-verhaal-deel-2/

Link to comment
Share on other sites

Hoi Jack,

 

Ik heb nu een paar top phono versterkers op mijn eigen tafel gehad en dat gaat toch echt verder dan wat met de PD te halen is.

Het kan dus echt beter.

 

Zeker George, technisch kan altijd weer beter.  Ik heb ook een tijd met ontwerpen van TD gespeeld.  Eerst de Scratch die speelde heel fijn met een Ortofon X5-MC.  Daarna de Phonodude Versie 1.0 die weer een stapje beter was.   |Een tijd met de Array PH-1 en nu met een geoptimaliseerde versie van de MCML05  Telkens een stapje beter, hoewel de verschillen kleiner lijken te worden.  Maar de nieuwe Phonodude  lijkt me ook niet verkeerd -20dB minder ruis als de voorgaande. Vandaar mijn tip misschien kan je het voordelig  ombouwen.

 

Maar een heel nieuw project is leuker,  al was ik laatst positief verbaasd wat met een oud ontwerp met actieve Riaa en buizen mogelijk is...

Link to comment
Share on other sites

Ja die nieuwe phono dude is eigenlijk degene die ik nu hier heb.

Die is ook al erg stil. Maar toch als ik op behoorlijk volume luister dan stoor ik mij wel aan de zachte brom die er nog in zit.

Met SS is het allemaal nog even stiller te krijgen.

Kijk maar eens naar de ingang van de Pearl2 die met 4 torren parallel het ruis niveau nog weer 6 dB naar beneden weet te krijgen.

Ook de shunts zouden nog weer een verbetering moeten geven.

Wel had ik het liefst had ik de ingang ook gebalanceerd gehad maar daar heb ik geen mooi en beproeft ontwerp van kunnen vinden.

Daarnaast gaan de kosten dan ook gelijk een stuk omhoog.

Vandaar dat ik hier voor gekozen heb.

Toch is het eigenlijk wel regel met die shunts.

Deze zijn niet echt milieu vriendelijk te noemen.

De totale schakeling trekt ongeveer 50mA de shunts verstoken hiervoor 200mA per regelaar en daar zitten er 6 van in.

Totaal dus 1, 2A om 50mA te maken.:-)

Kortom ik hoef de warmte van de buis niet te missen.

Link to comment
Share on other sites

Maar voor je begint is het wellicht interessant om dit stuk een keer te lezen waarbij Dick van de Merwe stelt dat verdere verbeteringen eigenlijk geen zin heeft door de beperkingen van het medium LP zelf.   Of dat zo is weet ik natuurlijk niet. 

 

http://www.audio-creative.nl/hifi/het-complete-phonodude-verhaal-deel-2/

 

In dat geval zouden alle phono trappen boven een bepaald budget, zeg €1000, allemaal hetzelfde moeten klinken.

 

Overigens qua ruis: ss of buisje+step-up trafo, is lood om oud ijzer. Daar hoeven we geen wedstrijdje van te maken. Drankprobleem opgelost :D

Link to comment
Share on other sites

In dat geval zouden alle phono trappen boven een bepaald budget, zeg €1000, allemaal hetzelfde moeten klinken.

 

Overigens qua ruis: ss of buisje+step-up trafo, is lood om oud ijzer. Daar hoeven we geen wedstrijdje van te maken. Drankprobleem opgelost :D

 

Dat is natuurlijk niet zo,  alleen al de diversiteit van onderdelen die je kunt gebruiken.

Het is trouwens geen wedstrijd,  gewoon een gekkigheidje.  ^_^ Vroeger dacht ik ook dat zoiets alleen met silicium kon. 

Dat zoiets makkelijker te realiseren is, zou kunnen.   Ok, doen we een paar pakken Appel Sientje. 

 

Dit lijkt me trouwens niet verkeerd.

 

PhonoDude-2014-THDn-residu-beide-kanalen

 

 

Op bovenstaand meetplaatje is te zien dat de vervorming niet alleen prettig laag is maar ook hoofdzakelijk bestaat uit (onschuldige) even harmonischen. De brominstraling van de voedingstrafo is minimaal op –88 dB voor het rechterkanaal en –90 dB voor het linker. Ook van 100 Hz resten zijn in de voedingspanning niet terug te vinden, wat altijd het teken van een schone voedingslijn is. Vergeleken met de eerdere ECC83 versie is er een winst van rond 20 dB signaal/ruisverhouding gehaald. En dat is heel veel.

Link to comment
Share on other sites

Hoi Sander,

 

Ik begrijp dat je geen fan bent van de Sallas shunt voedingen.

Nu weet ik dat ze erg vlees sap verbruiken voor maar een klein beetje stroom maar zou deel erg ruis arm zijn en goed klinken.

Heb jij andere ervaringen?

Link to comment
Share on other sites

ROFL dat krijg je nou als een ouwe l*l als ik van die hippe straat-taal* gaat gebruiken. :D

 

Ik ben juist wel een fan van shuntvoeding, heb dat zelf ook toegepast in enkele ontwerpen.

 

De Salls shunt ken ik niet, maar het schema ziet er prima uit. Het zou wel wat economischer kunnen maar dat is bijzaak.

 

 

*Da shizzle is dus helemaal geweldig. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ik had het even opgezocht en kwam op shit uit:-):-)

Dan ga ik dus zo verder.

Inmiddels heb ik via het zelfbouw audio forum hulp van iemand die met tips de layout van de printen verbeterd.

Ik zal als alles klaar is voor versturen ook hier even de resultaten neer zetten.

Als het nu makkelijker was om foto, s te plaatsen dan had ik die nu ook al even laten zien.

Ik moet nu eerst nog even om de 5mm de groundplane aan elkaar hechten.

Dan komt er een update.

Link to comment
Share on other sites

  :)
Uit de "Urban Dictionary":
Hip-Hop slang for "I'm a white kid with no identity so I'll try being black this week"
When Brucie told his mommy "Hey Bitch, I'm da shizzle!" she wondered if she should stop voting for Democraps!
1) DASH fo sure 
2) dashiznit 
3) black version of DASH
1) DASHizzle is Nigga 
2) DASHizzle is da dashiznit 
3) the whites call me DASH but ma homies call me DASHizzle
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...