Jump to content

Op bezoek bij Thingman


Recommended Posts

Natuurlijk kom ik ze terugbrengen. Maandagmiddag zou kunnen. Ik ben zeer benieuwd hoe het nu bij je klinkt. Kun je ongeveer dezelfde fragmenten draaien?  Ik breng een klarinet voor je mee.

Is de kracht o.d. er af?

Maandagmiddag is okee. Dezelfde fragmenten. :)

Maar wat betekent eigenlijk o.d.? Er is eerder een rem los dan kracht verdwenen...

Een klarinet. Leuk!

Link to comment
Share on other sites

(...) Het tegeltje schermt in ieder geval het elektrisch veld af, maar dat doet een plaatje ijzer ook. 

 

Kun je die afscherming relateren aan dynamische veldsterkte (V/m, N/C)  en, zo mogelijk, frequentie? 

Link to comment
Share on other sites

Kun je die afscherming relateren aan dynamische veldsterkte (V/m, N/C)  en, zo mogelijk, frequentie? 

 

Het enige wat ik gedaan heb, is mijn leidingzoeker voor het scherm van de PC van Jongensdroom houden. Hiermee detecteerde hij een elektromagnetisch veld. Met de tegel tussen het scherm en de leidingzoeker, werd er niks meer gedetecteerd. Maar toen ik het inbouwfraampje van een autoradio er tussen hield, werd er ook niks gedetecteerd.

Link to comment
Share on other sites

Ik vergeet nog bijna te melden, dat ik de set van Thingman voor de tweede keer heb gehoord. En dit keer zonder de tegels, maar het is wel een gehakte set. Hoewel wij dezelfde fragmenten draaiden als de 1e keer, zat er natuurlijk een week tussen. Ik kan alleen maar zeggen dat het weer gewoon goed klonk. Beter of slechter dan de 1e keer? Ik weet het niet.

Misschien dragen de akoestische maatregelen bij aan het goede geluid. Misschien dat Toine de oorzaak meer bij "gehakt" zal leggen!?

Toine en ik kunnen prima met elkaar opschieten. Binnenkort komt bij mij thuis luisteren naar een set zonder gehakt en tegels. Ik ben benieuwd hoe hij het vindt klinken.

Link to comment
Share on other sites

Ik persoonlijk vind t al lastig om 2 achter elkaar gedraaide muziek fragmenten onderling te vergelijken. Ik denk dat het beter lukt als je je op bepaalde facetten focust, maar het gevaar is dan denk ik dat dat vrij willekeurig is. Ik kan me voorstellen dat op veschillende gekozen facetten to verschillende waarde oordelen kunnen leiden.

Natuurlijk kun je vooral letten op die dingen die jezelf belangrijk vind (dat heeft het voor jezelf natuurlijk wel zin).

 

Ook zal eravring en training hier waarschijnlijk  wel helpen.

Link to comment
Share on other sites

Ik persoonlijk vind t al lastig om 2 achter elkaar gedraaide muziek fragmenten onderling te vergelijken. Ik denk dat het beter lukt als je je op bepaalde facetten focust, maar het gevaar is dan denk ik dat dat vrij willekeurig is. Ik kan me voorstellen dat op veschillende gekozen facetten to verschillende waarde oordelen kunnen leiden.

Natuurlijk kun je vooral letten op die dingen die jezelf belangrijk vind (dat heeft het voor jezelf natuurlijk wel zin).

 

Ook zal eravring en training hier waarschijnlijk  wel helpen.

Het volume doet ook heel veel. Wat iets harder staat zal vaak beter lijken.

Als ik met verschillen bezig ben, schrijf ik vaak op wat me opvalt, b.v de stem van .... is nu aan de lichte kant, de viool klinkt nu erg scherp, etc.

Als de verschillen zo klein zijn, dat ze nauwelijks te horen zijn, dan heeft het voor mij nog maar weinig zin om er mee bezig te zijn.

Of zou je 10 kleine verbeteringen aan kunnen brengen, die je opgetelt wel hoort?

Link to comment
Share on other sites

Verbeteringen die wel echt zijn, maar na een paar dagen verdwijnen. Dat is waar ik al een tijdje last van heb. Vervolgens weer 'iets' doen om het weer voor even goed te hebben...

Kun je precies aangeven wat deze verbeteringen zijn? En wat is "iets" doen? 

Link to comment
Share on other sites

Kun je precies aangeven wat deze verbeteringen zijn? En wat is "iets" doen?

 

Enkele tientallen kubieke meters extra (podium)ruimte versus een tamelijk plat ruimtebeeld.

Een schonkig laag zonder echte diepgang versus een vloeiend laag zonder problemen.

Terughoudende presentie versus een tastbaar, fris klinkend plaatje.

 

Die eigenschappen wisselen hier onder invloed van tegelgebruik, hoewel niet persé tegelijkertijd of altijd in dezelfde mate. De beschreven positieve eigenschappen verdwijnen deels als de tegels te lang op dezelfde wijze liggen. Overigens heb jij de tweede keer dat schonkige laag gehoord! De eerste keer niet, toen was dat juist heel goed... Ik heb daar niets van gezegd uit mezelf, maar jij merkte het wel op, want je benoemde het zelfs!

 

Inmiddels blijkt 1 tegel defect. Die werkt echt tegen als ik 'm ergens, waar dan ook, in de keten inzet. Dat was al duidelijk geworden toen ze er hier na 2,5 jaar uitgehaald werden.

De andere, niet defecte tegel is momenteel dus solo in gebruik. Dat zou ik nu sowieso doen, omdat recentelijk ook is gebleken dat stapeling van tegels averechts werkt. En ik heb bijna altijd gestapeld... :)

Link to comment
Share on other sites

Hallo,

 

Ik was in het gelukkige bezit van 4 tegels.

Deze lagen ook gedeeltelijk boven elkaar. Eén op het onderste niveau en twee boven en één in de meterkast.

Bij verplaatsen van alle 4 tegels naar het onderste niveau, werd het er allemaal niet beter - zeg maar rustig slechter- op.

Ook bij mij bleken twee tegels defect. Het blijven kwetsbare prototypes hè!

Nu liggen er alleen maar goede op het onderste niveau naast elkaar en het is weer een feest van natuurlijkheid.

Bassen strak, ruimte, detail, enz. Precies wat Thingman zo mooi beschrijft als het bij hem goed is.

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Hallo,

Ik was in het gelukkige bezit van 4 tegels.

Deze lagen ook gedeeltelijk boven elkaar. Eén op het onderste niveau en twee boven en één in de meterkast.

Bij verplaatsen van alle 4 tegels naar het onderste niveau, werd het er allemaal niet beter - zeg maar rustig slechter- op.

Ook bij mij bleken twee tegels defect. Het blijven kwetsbare prototypes hè!

Nu liggen er alleen maar goede op het onderste niveau naast elkaar en het is weer een feest van natuurlijkheid.

Bassen strak, ruimte, detail, enz. Precies wat Thingman zo mooi beschrijft als het bij hem goed is.

Groet,

Leobus

Er ligt een grote tegel voor me klaar bij Bert, en de kleintjes worden opnieuw geactiveerd. Hij wil zelf ook graag weten waarom het bij mij (vanaf het begin, ook met de Apogees nog) zo instabiel blijft, ondanks dat er ook fysieke modifcaties aan de hardware zijn uitgevoerd. En eerlijk gezegd wil ik dat zelf ook wel weten, want het is natuurlijk niet leuk als je de boel steeds opnieuw moet activeren...

 

Als het allemaal meezit en alles zit op dezelfde lijn weet ik gewoon niet wat ik hoor -- meemaak eigenlijk.

 

In het ergste geval is het een heel aardig klinkende hifi-set, waar geen echte muziek maar een leuk geluid uitkomt.

Link to comment
Share on other sites

Er ligt een grote tegel voor me klaar bij Bert, en de kleintjes worden opnieuw geactiveerd. Hij wil zelf ook graag weten waarom het bij mij (vanaf het begin, ook met de Apogees nog) zo instabiel blijft, ondanks dat er ook fysieke modifcaties aan de hardware zijn uitgevoerd. En eerlijk gezegd wil ik dat zelf ook wel weten, want het is natuurlijk niet leuk als je de boel steeds opnieuw moet activeren...

Als het allemaal meezit en alles zit op dezelfde lijn weet ik gewoon niet wat ik hoor -- meemaak eigenlijk.

In het ergste geval is het een heel aardig klinkende hifi-set, waar geen echte muziek maar een leuk geluid uitkomt.

Bij mij zijn alle 4 tegels opnieuw geactiveerd. Ze liggen in een vierkant bij elkaar onder in de plint van de kast waar de set (alles boven elkaar) in staat. Het was vroeger wel stabiel, maar niet optimaal, naar nu blijkt.

Vanavond weer zitten luisteren. Diverse artiesten op bezoek gehad.

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Mooi Leobus, ik vanavond ook! Hopelijk maak ik het nog mee dat het stabiliseert.

Dat moet mogelijk zijn, aldus Bert. Ik ben ook benieuwd naar de nieuwe tegel - 30 in het vierkant.

 

Overigens zou ik ook nog de ls-kabel kunnen vervangen voor een gemakkelijk te behandelen vdHul Skyline (5,50/m). Destijds meeverkocht met de Apogees, omdat ze aangesoldeerd waren... Maar het is wel doorslaggevend om in een gemodde set ook de interlinks en ls-kabels te selecteren op 'behandelbaarheid' -in feite de aanwezigheid van koolstof, dat zich hiervoor erg goed zou lenen en waar veelvuldig gebruik van wordt gemaakt. Ook in de tegels dus...

 

De Supra die er nu tussen hangt kreeg ik bij de nieuwe speakers. Ik heb al gemerkt dat de afscherming (inderdaad, afgeschermde ls-kabel) aardig afbreuk kan doen, indien aangesloten.

Maar misschien ook wel indien niet aangesloten ???

Link to comment
Share on other sites

Supra Ply 3.4/s is best een goede kabel, maar niet iedere amp vind de hogere capaciteit lekker. Idee is natuurlijk dat je RFI straling buiten houd.

 

Offtopic, deze tekst die ik vond is wel hilarisch:

 

"De afgeschermde Supra PLY luidspreker kabel wordt aangemerkt als een "logisch en progressief" design. Omdat de kabel vierkant ontworpen is in plaats van rond, krijg je een natuurgetrouwer klankbeeld."

Link to comment
Share on other sites

Hallo,

 

Een poosje geleden heb ik een interlinkje gemaakt met een koperen aders met parallel daaraan een streng koolstof.

Ik wilde deze kabel wel laten behandelen door B. Gehakt of Berret.

Berret vertelde echter dat dit zinloos is omdat de koolstof mechanisch belast wordt en het effect daardoor verloren gaat.

Hij vertelde ook dat van der Heide zijn kabels telkens opnieuw moest behandelen.

Ik vraag mij dus af of een Skyline blijvend behandeld kan worden.

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...