Jump to content

vergelijk van Daphile en Jriver


siem
 Share

Recommended Posts

4 hours ago, Zerrax said:

En ja, sinds de computer een intrede heeft gedaan in de wereld van de Audiofielen, is het voor een veel mensen een stuk complexer geworden. veel mensen haken af, misschien dat daarom de platenspeler weer populair aan het worden is?

Hoeft niet hoor, ik ben een jaartje bezig geweest met allerlei zelfgebouwde Linux muziekdozen om uiteindelijk een Mac mini te open.

Een muziekserver met een mini maken is simpel. Met moderne dac's nagenoeg plug and play.  Diverse software pakketten geprobeerd  en uiteindelijk voor Audrivana gekozen.  Dat is ook niet zo duur. Inmiddels zijn we bij versie 3 die kan ook MQA  Tidal masters.  Zelf stream momenteel ik momenteel via  Qobuz+ daarmee kun je ook Hi-Res streamen tot 24/192.  Bediening via een iPad. 

Link to comment
Share on other sites

Klopt Jack, er zijn gemakkelijkere oplossingen, maar wij zijn redelijk bekend met computers, maar niet iedereen kan er zo goed mee overweg.

Ik wilde juist dit specifieke software pakket testen (ROON), en het valt niet mee.....
Ik wilde Windows 7 erop installeren, en dat lukte niet, zojuist met DISM GUI de install.wim en de boot.wim voorzien van de laatste USB 3.0 drivers voor mijn NUC, en wat gebeurd er?

Na de installatie reboot Windows 7 voor de eerste keer, en de muis en keyboard hangen weer!.....om gek van te worden....
Dit is gekomen nadat ik de bios had geupdate op mijn NUC (op aanbeveling van ROON, om ROON ROCK te testen)

Dit had het gevolg dat de USB onder Daphile wel beter klonk :-) maar blijkbaar on Windows 7 niet meer goed werkt....

Edited by Zerrax
Link to comment
Share on other sites

Dat zal best behoorlijk zijn, an sich. Punt is wel, dat noch Windows, noch Linux zo uit de doos heel geschikt zijn voor een mooie audio-oplossing, omdat er zoveel processen voor nop meekomen. Tubejack heeft een Mac, en daarin met moeite zoveel mogelijk diensten gekortwiekt.

Maar je zit ook met hardware die voor van alles en nog wat is bedoeld. Als een rechte draad het beste is voor audio, dan heb je nog een hoop recht te trekken. Ik kreeg eens iemand op bezoek die daarna ook een Olive kocht, maar wel een nieuwere, met betere dac, maar zonder digitale uitgang. Hij kreeg hem niet net zo mooi aan het zingen. Nou heb ik geluk gehad, want als die er in 2008 al was geweest, had ik die waarschijnlijk ook gekocht.

Zo'n recht mogelijke draad krijg je ook haast niet voor elkaar als je alles uit elkaar haalt. Mocht ik zo'n Nuc kopen, dan zou ik die met ingebouwde harde schijf nemen. En met Roon erop, begint het dan zowaar een beetje Olive-achtig uit te zien, en te werken. Maar wat een gedoe!

Nou ja, Olive is niet meer, en je moet wat. Lukt het niet, kun je altijd nog teruggrijpen op een mooie cd-speler...:(:P

Link to comment
Share on other sites

Je moet altijd goed kijken waar de hardware voor geschikt is
Mijn NUC is geschikt voor Windows 7 en Windows 10 (maar niet voor ROON ROCK)
Dan heb je een sterkere NUC nodig de NUC5i5RYK
Die is veel sneller dan die ik nu heb, maar is nog steeds stil, de I7 variant is maar een klein beetje sneller, maar maakt wel meer lawaai.

Ach, mocht het niet lukken dan kan ik er altijd nog Daphile op zetten, of gewoon Ubuntu (Linux) met een goede audioplayer
er is niks aan de hand, het is alleen in het begin even uitzoek werk :-)

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, Zerrax said:

 

Ik heb gekozen om er zelf een samen te stellen, beginnend met de goedkoopste NUC die ik kon vinden
omdat ik wilde weten wat zo'n ding op het gebied van High Resolution streaming aankan

Uhm, hier reageerde ik daarnet op.

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, mumsoft said:

Uhm, hier reageerde ik daarnet op.

Sorry, I was vergeten aan te geven dat ik op TubeJack reageerde....
Je hebt gelijk een rechte draad is het beste, wellicht dat er dadelijk in de toekomst er betere modulaire oplossingen komen waarbij
je een minimale setup zelf kunt samen stellen (SSD+geheugen+CPU+USB out)
Ik heb gemerkt dat de computerzelfbouw markt de afgelopen jaren flink minder is geworden, mensen kopen vandaag de dag liever een Ipad, Laptop ipv zelf een geoptimaliseerd  systeem te bouwen uit losse onderdelen.

Wat ik met mijn eerste audio streamer nog wel deed (passieve koeling, coaxiaal digitale uitgang (!) etc)
tegenwoordig is alles ook veel kleiner geworden, en heirmee gevoeliger voor ESD,
Daarom bouw ik niet meer zelf, maar ik koop liever een kant en klare computer die mij toch nog redelijk vrijheid geeft
Ik had altijd goede ervaringen met Intel NUC's, maar ik moet zeggen na de bios update (je kunt overigens niet meer terug....)
valt het mij toch een beetje tegen van Intel.....

Ik ben nu weer bezig met Windows 10 (dit word ook door ROON geadviseerd) kijken hoever ik kom met dit installatie drama :-)

Edited by Zerrax
Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, Zerrax said:

Klopt Jack, er zijn gemakkelijkere oplossingen, maar wij zijn redelijk bekend met computers, maar niet iedereen kan er zo goed mee overweg.

Ik wilde juist dit specifieke software pakket testen (ROON), en het valt niet mee.....

Roon draait ook op een Mac. Net als vele andere audio pakketen die ik geprobeerd heb. Maar ik vond Roon met €119 per jaar of €499 life time toen gewoon veel te duur geprijsd.  Audirvana was éénmalig €80. De laatste update van hoofd versie 2 naar 3 de helft.  Alle tussenliggende versies gratis.

Maar als je het goed bekijkt en àlle kosten van hard-en-software eerlijk bij elkaar optelt, maakt het m.i. niet zoveel uit of je nu een dure computer koopt met relatief goedkope software of een goedkope computer en dure software.

Als je handig bent met computers kan goed en goedkoop ook Dalphile werkt prima. Of een andere op LMS  gebaseerde speler b.v. die van Synology DS Audio als je een Synology NAS hebt.  Als laatste MPD dat is echt leuk als je van prutsen houd :)

Ps.... vorige week nog een PC geüpgraded van Windows 7 pro naar 10 dat kan nog steeds gratis :o  niet verder vertellen hé https://www.microsoft.com/nl-nl/accessibility/windows10upgrade

Werkt als een tierelier :)

Maar dat veel audiofielen afhaken en weer platen gaan draaien.  Vind ik ook wel weer een aardig gegeven :rolleyes:

Maar echt moeilijk met een Mac is het niet https://tubejack.nl/2015/12/streamen-voor-dummies-met-een-mac-mini/

Je kunt het ook dan jezelf weer zo moeilijk maken als je wilt ;)

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Hoi Jack super bedankt, maar ik heb zojuist Windows 10 geinstalleerd op mijn NUC, ik heb een Windows 7 Pro retail DVD licentie, kan ik deze gebruiken om mijn Windows 10 te activeren?

Windows 10 staat er op! hoera :-) Windows 7 is sneller, maar ja we zullen zien, eerst activeren en drivers installeren
daarna ROON SERVER erop zetten :-)

Edited by Zerrax
Link to comment
Share on other sites

Ik weet niet precies hoe het zit met Windows licenties, gewoon even proberen. De Windows 7 Pro was uiteraard legaal, op een gekregen Dell pc. Upgraden naar 10 Pro echt een fluitje van een cent. Het kost alleen voornamelijk tijd....

Draait nog behoorlijk op een Core 2 duo 3Ghz met 4GB ram.  Ik vind als unix man Windows 10 er echt mooi uitzien. :)  

Link to comment
Share on other sites

Bedankt, ik heb een gratis tel nummer van Microsoft voor activatie, mocht mijn Windows 7 Pro serial niet werken bel ik ze op,
het probleem is dat ik Windows 7 er niet meer op krijg op mijn NUC want anders had ik kunnen upgraden zoals jij had voorgesteld...

Link to comment
Share on other sites

Zover ik weet horen Windows licenties als je die eenmaal hebt geactiveerd bij de PC waarop je het hebt geïnstalleerd. Die kun je dan niet meenemen naar een andere PC. En moet je gewoon opnieuw kopen. Op zich ook weer niet heel duur. Windows 10 pro kost +/- €150. https://www.kieskeurig.nl/software/product/2691789-microsoft-windows-10-pro/prijzen.  Zou het zelf, niet bij een "vage" site kopen...  ;)

P.s. ik heb al een aantal keer gelezen dat support voor Windows 7 steeds minder wordt.  Zoek hier maar eens https://www.security.nl Maar als die Windows 7 licentie bij je NUC hoort,  kun je natuurlijk altijd bellen. 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Seed7 said:

Voor een beetje audio...?

Nee, voor een RYKe gebruikersinterface, zoals Roon die graag levert. Ik heb daarbij ook mijn bedenkingen, net als Johan Kraus hiervoor al uitte.

Link to comment
Share on other sites

Kun je het misschien toelichten ik snap het niet helemaal geloof ik,
voor ROON SERVER (dus headless) heb je grafisch geen krachtpatser nodig,
ROON REMOTE op de Ipad/android telefoon daar zie je je muziek collectie
ik heb het dus niet over een ROON oplossing op je HDTV

https://roonlabs.com/downloads.html

Edited by Zerrax
Link to comment
Share on other sites

Kweet het ook niet hoor, maar als je ziet wat Roon er graag bijsleept, en waar die het overal vandaan haalt, zal toch wel wat processorkracht vergen. Kijk ik naar mijn bescheiden Olive, dan heeft die al moeite om HR-materiaal van de harde schijf te plukken. Maar heb geen enkele ervaring met Roon hoor.
Denk ook dat Roon daarbij wat van het internet wil plukken, dus een subnet zonder internettoegang is dan wel een beperking.

 

Link to comment
Share on other sites

Daar heb je gelijk in, we zullen het zo weten Windows 10 staat er nu op, ben nu bezig met het installeren van de drivers

Daarna ga ik ROON SERVER erop zetten
HD AUDIO heb ik voor deze test in de bios eerst wel aangezet, op te kijken wat er standaard gebeurd
Daarna ga ik het uitzetten en kijken of er nog steeds een connectie mogelijk is via USB naar mijn Amanero USB DAC

Daarna ga ik de driver installeren van Audio-Gd zelf op te kijken of dit nog iets uit maakt, genoeg te doen nog :-)
http://www.audio-gd.com/Pro/dac/Amanero/AmaneroEN.htm
Ik ben benieuwd! als het een beetje meezit en werkt, kun je dus een ROON systeem hebben voor 250 euro (want dat kost mijn NUC)

Edited by Zerrax
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Zerrax said:

Daarna ga ik de driver installeren van Audio-Gd zelf op te kijken of dit nog iets uit maakt, genoeg te doen nog :-)
Ik ben benieuwd! als het een beetje meezit en werkt, kun je dus een ROON systeem hebben voor 250 euro (want dat kost mijn NUC)

Je vergeet de software.....   :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Och, ik vind die prijzen van Roon best te doen. Als ik zie wat ik indertijd voor zo'n Olive neerlegde, en bedenk dat dat voornamelijk voor de software met zijn updates was, is 500 euro best schappelijk. Hopelijk blijft Roon wel lang bestaan dan, anders is de lifetime een beetje beperkt. Leuke link, Jack!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...