Jump to content

vergelijk van Daphile en Jriver


siem
 Share

Recommended Posts

Hallo Zerrax, 

Voordat je dàt avontuur aangaat, probeer op zijn minst even gratis Audirvana op je Mac. Ik heb heel wat Linux dozen gemaakt en onder de indruk wat deze software standaard kan.  Ook b.v. allerlei overbodige processen uitschakelen.  Het geluid en de bediening via een iPad of iPhone vind ik erg goed.

Als ik dát eerder had geweten, had het me een hoop tijd gescheeld ;) Ik kan van alles afspelen ook MQA :)  CD collecties etc hou ik echter niet bij.  Dat hoeft ook niet meer als je Hi-Res 24/192 kunt streamen via Qobuz+  Maar uit de handleiding weet ik dat ook met eigen collecties veel mogelijk is. Juist voor liefhebbers van klassieke muziek.

Maar prutsen met soft- en hardware  is erg leuk, dus veel plezier ermee :)

Link to comment
Share on other sites

Hoi Tubejack,

Bedankt voor je tips, ik heb audirvana al geinstalleerd op mijn MacBook Pro, het werkt en klinkt best aardig

Maar persoonlijk vind ik JRiver toch nog wat opener klinken, meer details, meer direct

audirvana vind ik wat wolliger klinken, zachter, maar dit is persoonlijk, en kan ook te maken hebben met de apparatuur die ik heb.

Ik heb er nog eens goed over nagedacht, er zijn zo veel mogelijkheden met Roon dat je haast door de bomen het bos niet meer ziet, ik ben nu tot de volgende conclusie  voor mij zelf gekomen:

Eerste keuze: Mac of Windows? 

Op mijn MacBook Pro i7 klinkt Roon beter dan op Windows 10 op een Nuc (de Nuc was welliswaar geen i7 maar de driver support, en de manier waarop Windows met geluid omgaat is net als Linux overigens voor mij niet goed genoeg.

Ik zal dit verder toelichten in mijn volgende review, Apple geeft met de zelfde software (Roon) met de zelfde audio files, en op de zelfde Dac betere resultaten (meer "lossless" ipv "high quality")

Roon op een NAS zou een goedkope oplossing zijn, maar de cpu van de NAS is gewoon niet krachtig genoeg

Een open hardware open source Roon endpoint klink leuk, maar dan moet ik toch nog Roon Core ergens op installeren, mijn oplossing is denk ik een 2012 Mac Mini met i7 16 Gb geheugen en een 256 GB SSD ik kan dan Roon Server hierop installeren

Zodat de Mac Mini direct op mijn Dac aangesloten kan worden, bediening gaat dan via mijn laptop, mobile phone app, of IPad

Even afwachten of de nieuwe mac mini(pro?) die in 2017 uit gaat komen beter is als de i7 mac mini uit 2012

Dit is wat ik tot nu toe geleerd heb, bedankt voor je tips!

Ondertussen geniet ik van mijn Audio Dandy streamer met Daphile :-)

Edited by Zerrax
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Zerrax said:

Hoi Tubejack,

Bedankt voor je tips, ik heb audirvana al geinstalleerd op mijn MacBook Pro, het werkt en klinkt best aardig

Maar persoonlijk vind ik JRiver toch nog wat opener klinken, meer details, meer direct

audirvana vind ik wat wolliger klinken, zachter, maar dit is persoonlijk, en kan ook te maken hebben met de apparatuur die ik heb.

Blijft altijd een persoonlijk iets. Audirvana, op de laatste versie Mac mini (2014) klinkt zeer goed. Meestal helemaal niet wollig, maar strak. En dan gebruik ik nog wel een buizen versterker.  Wat wel een verschil maakt is of ik met zelf geripte tracks speelt of die van Qobuz.  Ook al doe ik dat met met b.v. Linux abcde.  De tracks van Qobuz+ vind ik gewoon mooier klinken, waarmee mijn streaming verhaal na ruim een jaar of langer geëindigd is.  Tracks rippen doe ik nu bijna nooit meer.  Alle muziek bij de hand, van diverse streaming diensten.  

Als je Roon op een NAS wil zetten. Synology, en Qnap maken ook best stevige exemplaren. Maar een Mac mini is m.i. veelzijdiger.  Natuurlijk blijf ik je experimenten volgen.  Leuk :)

Link to comment
Share on other sites

On 26/08/2017 at 0:12 AM, mumsoft said:

Hi Seed, bedankt voor die links.

Hier nog een die misschien interessant is, MinimServer, de auteur benadrukt de 'geschiktheid' voor klassiek.

Om de opmerking:

" A good solution is to run your music server on a low-power Linux computer. For example, the SheevaPlug uses only 5W of power, is fanless and completely silent, and has a USB port for attaching a hard drive containing your music collection. "

moet ik dan wel weer lachen met 8x3 T aan audio.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Ha, alweer bedankt. Nog even uitzoeken hoe ik de SQLite bak wegschrijf naar tags in de tracks, en ik ben er. Met net geen 2TB aan audio nog niet zo'n onafzienbare opgave. In der Beschränkung zeigt sich der Mumsoft.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Tubejack said:

Blijft altijd een persoonlijk iets. Audirvana, op de laatste versie Mac mini (2014) klinkt zeer goed. Meestal helemaal niet wollig, maar strak. En dan gebruik ik nog wel een buizen versterker.  Wat wel een verschil maakt is of ik met zelf geripte tracks speelt of die van Qobuz.  Ook al doe ik dat met met b.v. Linux abcde.  De tracks van Qobuz+ vind ik gewoon mooier klinken, waarmee mijn streaming verhaal na ruim een jaar of langer geëindigd is.  Tracks rippen doe ik nu bijna nooit meer.  Alle muziek bij de hand, van diverse streaming diensten.  

Als je Roon op een NAS wil zetten. Synology, en Qnap maken ook best stevige exemplaren. Maar een Mac mini is m.i. veelzijdiger.  Natuurlijk blijf ik je experimenten volgen.  Leuk :)

Ja ik denk dat de Mac Mini op dit moment voor de audiofiel die zelf meer controle wilt over zijn streamer de Mac Mini de beste keus is.

Je kunt zelfs kiezen uit 3 High-End stream oplossingen namelijk:

- Audirvana

- Roon

- JRiver 

Ik heb net nog even een 24bit 192 kHz audio album afgespeeld op Roon en toen het zelfde album op Daphile, ik moet eerlijk bekennen dat ik het Op Daphile opener vond klinken, meer op de voorgrond, en iets meer details dan Roon

Roon is erg indrukwekend, maar erg duur, niet alleen aan software kosten maar ook aan extra hardware kosten (ik moet als ik naar Roon wilt een nieuwere Ipad kopen omdat de Roon Remote app niet op mijn Ipad4werkt... en dan nog een i7 Mac Mini met SSD voor Roon server totaal zo'n 3000 euro!

Dan is de Audio Dany streamer oplosssing die gratis is kwa software (alleen 250 euro aan hardware) toch wel een hele mooie oplossing :-)

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Zerrax said:

3 High-End stream oplossingen

Dat zijn totaaloplossingen en daarvan vind je voor vrijwel elk gangbaar systeem diverse mogelijkheden. Interessanter wordt het als je de delen gaat ontkoppelen, gewoon als voorbeeld, Minimserver + Linn Kazoo + JPLAY.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Zerrax said:

Ja ik denk dat de Mac Mini op dit moment voor de audiofiel die zelf meer controle wilt over zijn streamer de Mac Mini de beste keus is.

Je kunt zelfs kiezen uit 3 High-End stream oplossingen namelijk:

- Audirvana

- Roon

- JRiver 

Er zijn er nog wel meer zoals Amarra. Maar ook open source zoals MPD draait op een Mac.  Maar op een gegeven ogenblik kies je iets.  Het belangrijkste vond ik makkelijke bediening (iPad).  Internet streaming kwam er daarna bij.  Eigen muziek en films op een server wordt hier steeds minder belangrijk met de komst van o.a. Qobuz en Netflix.     

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Idd, op een gegeven moment kies je iets. Met die beperkende voorkeur van mij voor klassiek is het extra lastig iets te kiezen, dus ik ben wel blij met de mogelijkheden van Roon, en nu laatst ook op het spoor gekomen van minimserver door Seed7. Leuk dat het pad niet eindigt, al denk ik dat je het als analoog liefhebber wel iets gemakkelijker hebt. Dat wil zeggen... gisteren een aangrijpende documentaire over Janis Joplin gezien, en dan wil je wel even een plaatje van haar opzetten. Blijken al die ruggen van de LP's onleesbaar te zijn geworden.

Ik hoor het commentaar al: doe ze dan ook in plastic hoezen, zot!

Link to comment
Share on other sites

De Lumin app (en de eveneens Linn Kazoo app gebruiken de mimimserver als index. mimimserver indexeert de tags , en maakt een logfile van de inconsequenties.

Het programma is erg efficient , een factor sneller dan Logitech MS.

De inconsistenties van de logfile moet je dan echter met iets als MP3tag met de hand corrigeren.

Schiet dus niet echt op, je kunt het zo goed met MP3 tag een hele directory openen (of met klikken een partij cd's) , bv van een componist en dan alle velden tegelijk nalopen en aanpassen. Je kunt per tagveld sorteren wat erg kan helpen.

Link to comment
Share on other sites

Weet je wat ook errrggg leuk is Spotify.  Ik heb het geïnstalleerd op mijn Mac mini waar een Hifac Evo en Black Lion dac is aangesloten.  Het staat nu te spelen via een gerestaureerde zeer potente Rotel RX-1603.  Het geluid is erg goed, geen enkele scherpte of andere narigheid. Niemand hier zal geloven dat het veelal  "maar" 320kbit Ogg Vorbis is.  De bediening via een iPad is nagenoeg perfect, je kunt zelfs het geluid regelen.  Android werkt ook, maar het volume knopje doet daar bij mij nog niets.  De muziek van Spotify vind ik eigenlijk leuker, dan die van andere meer high-end streaming diensten.  Komt waarschijnlijk omdat ik met mijn 3e jeugd bezig ben.  Gisteravond hardgelopen met een aantal mooie, leuke en intelligente dames. :wub: Ik ga weer lekker werken, mijn dag kan al niet stuk, heerlijk  :)

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

On 28-8-2017 at 10:46 AM, mumsoft said:

Had ik nou ergens gelezen dat die minimserver toch beperkt is tot zo'n 200.000 tracks of zo? Of ben ik ergens mee in de war?

Klopt mijn ervaring op een android app.  Er is ook een apple app. Voor Windows kun je uitwijken naar Linn Kazoo. Die app "ziet" ook de Lumin. Ter geruststelling met een schijf van  2 Terabyte zul je er wel niet zo snel bovenkomen. Ik schat ongeveer de helft.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, johankraus said:

Klopt mijn ervaring op een android app.  Er is ook een apple app. Voor Windows kun je uitwijken naar Linn Kazoo. Die app "ziet" ook de Lumin. Ter geruststelling met een schijf van  2 Terabyte zul je er wel niet zo snel bovenkomen. Ik schat ongeveer de helft.

Ja, klopt wel, zit nu op 56000 tracks in iets meer dan 4000 albums, dus ruwweg 14 tracks per album. Ben overigens alleen in minimserver of Roon geïnteresseerd omdat, als de nood aan de man komt, ik graag een uitwijkmogelijkheid heb.

Probeer die nood wel zo ver mogelijk van me af te schuiven. Ik werk met twee Olives, en heb een derde voor reserve-onderdelen. Verder ken ik gelukkig een paar prima techneuten die vast wel iets kunnen doen als er een condensator uit de pas gaat lopen. En zelf heb ik wat ict-skills waarmee ik wat kan hacken in de Olive-soep, wat me vandaag bv al weer aardig gelukt is. Maar daarover later.

Zeg Wol, ik ben net begonnen aan Van oude menschen, de dingen, die voorbij gaan..., en moet ik dat weer van jou opzij leggen dan?

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, vintagemod said:

weer aan het hersenspoelen,net of er geen  andere streamers apps bestaan,een betaalde app is helemaal niet nodig,inbeelding is het, jullie lezen te veel,

 

mvg wol

Eigenlijk is die hele audiohobby niet nodig. Een simpele (gratis) app op je telefoon en een bluetoothspeakertje en je bent klaar. Het kan zelfs zonder dat speakertje. Genieten man!!

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, vintagemod said:

weer aan het hersenspoelen,net of er geen  andere streamers apps bestaan,een betaalde app is helemaal niet nodig,inbeelding is het, jullie lezen te veel,

 

mvg wol

minimserver is freeware , deLinn en Lumin apps zijn gratis , bluetooth is standaard op je telefoon/pc en met een JBL bluetoothspeaker van iets meer als 100 euro (ing rentepunten) euro kun je een tuinfeest geven, Voor 40 euro bouw je een streamer.  Proletarisch verantwoord?

Link to comment
Share on other sites

Foobar is ook gratis. Een extern geluidskaart van Behinger en €25,- op je PC en dat aansluiten op je oude stereoset. 

Veel goedkoper dan die telefoon en klinkt veel beter.

Geld hoeft digitaal luisteren nauwelijks te kosten....

Maar ja, wij zijn audiofielen en denken aleen met het allerbeste aan apparatuur naar muziek te kunnen luisteren. 

Soms lijkt t wel een wedstrijd : "wie heeft de beste".

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

na lang ROON getest te hebben, moet ik toch bekennen dat ROON tegen valt, de nadelen zijn:

- doffe, verdoezelende algemene klank, net als of er een doek over je luidspreker hangt, geen micro details bij DSD weergave.

- geen ondersteuning voor SACD.ISO weergave, ROON adviseert om al je ISO's te converteren naar DSF :-) 

Wat ze hierbij niet vertellen is dat een ISO 2.5X kleiner is dan het zelfde bestand in DSF... dit wil dus zeggen als je je ISO muziek collectie converteert naar DSF dat je 2.5 X meer schrijf ruimte nodig hebt, meer harddisks dus, dit kost niet alleen erg veel convertie tijd, maar het is ook kostbaar (nog meer dure 6 Tb harddisks in je NAS) daar komt nog bij dat deze convertie absoluut geen betere kwaliteit verbetering oplevert, DSF bestanden klinken niet beter dan de orginele SACD.ISO's...

Ik ga dus niet converteren ;-) tenzij ROON mijn extra harddisk kosten gaat vergoeden...

- ander nadeel, slechte internet radio intergratie, geen stations browser mogelijkheid, je moet alle stations zelf invullen

Na lang testen, ga ik weer terug naar JRiver Media Center, deze is niet alleen goedkoper, maar klinkt ook veel beter. het verschil is echt schrikbarend groot, zelfs iemand met een kleine gehoor beschadiging kan het verschil horen. JRiver klinkt opener, meer details, meer informatie in het hoog, kortom het klinkt stukken beter!

een ander voordeel van JRiver is ook de betrouwbaarheid, of beter beschikbaarheid. waarbij je met ROON een internet verbinding nodig hebt, want ROON heeft om te kunnen werken constant/regelmatig verbinding  met internet nodig. wat als het bedrijf op de schop gaat? kun je dan nog bij je eigen muziek collectie? ik vind deze constructie niet echt geruststellend.

JRiver heeft geen constante internet verbinding nodig om te kunnen werken, alles werkt lokaal ook als JRiver niet meer zou bestaan kun je nog je eigen muziek bestanden blijven streamen. kortom al deze voordelen hebben mij overtuigd om JRiver als primaire high-end streaming programma te gaan gebruiken, ROON blijft er nog wel op staan (ik heb er immers voor betaald...) maar default start nu JRiver op

JRiver kost slechts een fractie wat ROON kost, ik kan iedereen adviseren om eerst met JRiver te testen, het programma is stabiel speelt DSF, DFF, Flac, wav, ape, DXD en SACD.ISO's in de hoogste kwaliteit

 

Edited by Zerrax
Link to comment
Share on other sites

Och al die progjes zijn min of meer soort van archivarissen. Beste blijft je muziek collectie op systeem niveau goed in te delen met een logische hiërarchische  mappenstructuur. EN een goede back-up hebben! Dan maakt het in principe helemaal niet uit wat voor "player" je gebruikt. Afgezien van al dan niet vermeende klankeigenschappen.

En J.River betrouwbaar? Mwah, sinds het na een upgrade (meen met v17 destijds) automagisch al mijn coverart en tags begon te vernieuwen/aan te vullen/verversen vernielen zonder dat ik daarom vroeg heb ik dat ook in de hoek gesmeten. Stond er ineens een vinkje aan wat ikzelf altijd uit had staan :(

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Zolang al die progjes minder snappen van klassiek zoals mijn Olives dat begrijpen, laat ik ze sowieso links liggen. Ik ga hooguit wat pielen met Volumio op de Raspberry, dat me vanmiddag verraste met het herkennen van mijn O-live. Maar ook met een add-in van Kodi, die ik zo snel niet aan de praat kreeg. Enfin, ik zie wel. Ik heb trouwens 3 min of meer actuele backups, dus niet zo bang voor een uitglijer.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Zerrax said:

na lang ROON getest te hebben, moet ik toch bekennen dat ROON tegen valt, de nadelen zijn:

- doffe, verdoezelende algemene klank, net als of er een doek over je luidspreker hangt, geen micro details bij DSD weergave.

- geen ondersteuning voor SACD.ISO weergave, ROON adviseert om al je ISO's te converteren naar DSF :-) 

Wat ze hierbij niet vertellen is dat een ISO 2.5X kleiner is dan het zelfde bestand in DSF... dit wil dus zeggen als je je ISO muziek collectie converteert naar DSF dat je 2.5 X meer schrijf ruimte nodig hebt, meer harddisks dus, dit kost niet alleen erg veel convertie tijd, maar het is ook kostbaar (nog meer dure 6 Tb harddisks in je NAS) daar komt nog bij dat deze convertie absoluut geen betere kwaliteit verbetering oplevert, DSF bestanden klinken niet beter dan de orginele SACD.ISO's...

Ik ga dus niet converteren ;-) tenzij ROON mijn extra harddisk kosten gaat vergoeden...

- ander nadeel, slechte internet radio intergratie, geen stations browser mogelijkheid, je moet alle stations zelf invullen

Na lang testen, ga ik weer terug naar JRiver Media Center, deze is niet alleen goedkoper, maar klinkt ook veel beter. het verschil is echt schrikbarend groot, zelfs iemand met een kleine gehoor beschadiging kan het verschil horen. JRiver klinkt opener, meer details, meer informatie in het hoog, kortom het klinkt stukken beter!

een ander voordeel van JRiver is ook de betrouwbaarheid, of beter beschikbaarheid. waarbij je met ROON een internet verbinding nodig hebt, want ROON heeft om te kunnen werken constant/regelmatig verbinding  met internet nodig. wat als het bedrijf op de schop gaat? kun je dan nog bij je eigen muziek collectie? ik vind deze constructie niet echt geruststellend.

JRiver heeft geen constante internet verbinding nodig om te kunnen werken, alles werkt lokaal ook als JRiver niet meer zou bestaan kun je nog je eigen muziek bestanden blijven streamen. kortom al deze voordelen hebben mij overtuigd om JRiver als primaire high-end streaming programma te gaan gebruiken, ROON blijft er nog wel op staan (ik heb er immers voor betaald...) maar default start nu JRiver op

JRiver kost slechts een fractie wat ROON kost, ik kan iedereen adviseren om eerst met JRiver te testen, het programma is stabiel speelt DSF, DFF, Flac, wav, ape, DXD en SACD.ISO's in de hoogste kwaliteit

 

Dezelfde ervaring. Het lijkt wel of ik die "iemand met een kleine gehoor beschadiging" ben. Precies hetzelfde gebeurde n.l. vrijdag twee weken geleden.

Link to comment
Share on other sites

graag gedaan! ik ben nu bezig om mijn Audio Dandy streamer te optimaliseren met Audiophile Optimizer op Windows Server 2012R2

Binnen kort schrijf ik hier een review over, ook ga ik graag mijn mappen structuur platter maken (geen sub genre mappen meer of gegroepeerde artiest mappen) want ik mis te veel bestanden door een te lange bestands naam. 

Mijn structuur is nu:

DSF map (DSF, DFF)

SACD.ISO map (SACD.ISO's)

PCM map (16bit/32bit 44.1-192 kHz)

DXD map (DXD wav, flac's)

Roon heeft alleen toegang tot DSF, PCM, en DXD

JRiver heeft toegang tot alle mappen ;-) 

 

Back up zijn inderdaad erg belangrijk, ik werk nu als volgt, muziek gaat eerst naar de NAS (Synology Hybrid Raid) dan word de muziek gekopieerd naar de DAS streamer (lokale hardware Raid 0, super snel, maar geen redundancy) dit werkt perfect! super snel door je collectie scrollen (ook met de tablet) en mocht er iets fout gaan, ben ik nog steeds een kopie op de (offline) NAS. die nu voor de grootste tijd uit staat.

Edited by Zerrax
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hier ben ik ook al even mee zoet. De vergelijkingen in de digitale bron. Streaming, Tidal Qobuz lokale bestanden direct vanaf de pc of via een netwerk adapter.

Alles heeft zo z'n verschillen, en goed hoorbaar (ook met een gehoorverlies).

Nu ben ik ook net bezig met het uitproberen van Roon, ik heb een tijdelijke licentie.

Omdat m’n harddisk nog niet is toegevoegd aan de bibliotheek van Roon stream ik via Tidal. Wat opvalt is de hoge resolutie, veel detail de weergave valt zeker niet tegen. Maar er komt toch een soort onrust in me op het klinkt best goed maar het is het niet. Je zou vlak kunnen zeggen zoals Hans dat al beschreef. Niet echt boeiend. Het lijkt wel of de weergave via mijn daphile pc me meer in de muziek trekt.

Toch nog even doorgaan, nu toch maar eens via de usb stick luisteren. Bijzonder, ja toch echt een betere detaillering. En nu wordt ik wel helemaal meegenomen in de muziek.

Ik had dus zo mijn vooroordelen omdat hier al wat stukjes gelezen had over de ervaringen met Roon maar ik moet toch zeggen dat Roon me enorm heeft verrast. Ik ga zeker weer terug naar Daphile om nog eens te testen of de conclusie juist is, maar het verschil is eigenlijk best groot...

 Ik heb dus Roon Rock gebruikt in combinatie met een asrock q1900m dc moederbord, een Ultrarendu en een isoregen Kii control en de Kii three.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...