Jump to content

Hoe Groot Of Klein Is Uw Muziekverzameling, En Hoezo?


mumsoft
 Share

Recommended Posts

Ongeveer 1.000 LP's in het indie genre, veel garage rock, garage punk en sixties underground verzamelaars. Eigenlijk vrijwel geen produkt op major labels.

 

Alles gekocht bij één platenzaak, die relatief crisisbestendig is gebleken door een eigen stijl te houden en een toegevoegde waarde voor klanten te zijn op basis van kennis.

Link to comment
Share on other sites

@rbh

 

Binnenkort komt de1e lp van The Neumans uit  op Screaming Apple Records

 

Welke labels hebben jouw aandacht om garage en sixties te bestellen / kopen / ontdekken?

 

Luister eens naar Lady Banana op bandcamp, ben benieuwd wat jij ervan vindt ...

 

Ik heb je indertijd veel weten posten dat ik kende maar ook heel veel dat ik niet kende met een sterk vermoeden dat het wel mijn ding zou kunnen zijn

 

The Phantom Keys uit Spanje vind ik heel leuk, hoog The Sorrows gehalte :)

Link to comment
Share on other sites

Veelgedraaide labels zijn Goner, In the Red, Tic Tac Totally, Burger Records, Sacred Bones, Trouble in Mind, HoZaC

Reissues en verzamelaars via ACE of Crypt records in Hamburg, laatste is ook een fijne zaak om bij op de maillijst te staan.

 

Zal eens luisteren naar je suggesties..  :-)

Link to comment
Share on other sites

In The Red, The Crypt en Ace ken ik, de anderen niet

 

Waar ik regelmatig vertoef is soundflatrecords, Screaming Apple Records, wildrecordsusa, franctic city in Frankrijk, Dirty Water Records, Drunkabilly Rec bij ons in belgië, Groovie records in Portugal ...

 

vermits deze zowel distributie doen als eigen bands uitgeven, krijg je al snel een heleboel andere labels te zien

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Ik begon op mn 13 platen te kopen heb iets rond de 400 platen.

Ongeveer 120 cd en 500 singels.

ik koop steeds minder om ik kritischer ben geworden over wat ik mooi vind.

En heb ook al heel wat platen verkocht achteraf  wel eens met spijt :( .

Soms koop ik een betere plaat dan die ik al heb en doe de oude weer weg. :D

Link to comment
Share on other sites

LP's... nul

CD's geen idee (veeeel, ga niet tellen)

Digitaal: 13.806 nummers

 

Maar merk dat sinds ik STREAM mijn collectie wel anders uitbreid......alleen wat ik echt mooi vindt blijft, rest archiveer ik gewoon of delete het omdat ik het echt niks vindt (dus schoon op en selecteer.... kon met CD-tjes niet).

Converteer ook lang niet alles meer van oude cd's.........

 

Heel veel staat overal online (streaming diensten), goede manier om te "selecteren". Helaas veel ook niet ! 

En ja vroeger deden we aan lenen van elkaar en toen dacht iemand dat kan natuurlijk ook digitaal......(napster)... tja toen werd het diefstal (komt wel weer een oplossing voor).

 

Denk zelfs dat zodra er meer hoge kwaliteit online staat ik nog minder en nog selectiever ga aanschaffen.

Link to comment
Share on other sites

Een interessante ontwikkeling, dank zij de digitale distributie vind ik dat je weer meer EP's ziet. 4 a 5 tracks essentie. Helaas moeten "ze" dan toch weer een heel album maken waardoor de spanningsboog te lang lijkt te worden en niet alles "op niveau" is. M.i. ook het probleem van de CD, een te lange speelduur t.o.v de LP.

Link to comment
Share on other sites

:D

Het nadeel van een grote verzameling is voor de kast zitten en denken, "ik heb ook helemaal niets zinnigs" en er vervolgens op uit trekken om iets zinnigs te vinden.

 

Een over 40 jaar opgebouwde collectie laat wel een mooi tijdsbeeld en persoonlijk pad zien.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Zit een kern van waarheid in. :D

Maar het hoeven van mij niet altijd nieuwe uitgebrachte platen met nieuwe bands te zijn, er is zo veel moois uitgebracht in de loop der tijden en dat is ook het sneupen waard. :D

kan nog tig bands bedenken waar ik niks van heb.

Link to comment
Share on other sites

Eigenlijk helemaal niet belangrijk hoe groot je collectie is, belangrijker is hoeveel % draai je met een zekere regelmaat.

Ik wed dat bij de meeste zo'n 70 to 80% niet of nauwelijks gedraaid wordt.

 

Dat is nog laag ingeschat denk ik .....draai wekelijks veel hetzelfde (komt ook door de playlist want dan ga je al selecteren, omdat je niet hele albums wilt beluisteren...... 

 

Alle nummers goed of een "compleet verhaal" als uitvoering en dan nog goed uitgevoerd, dan wil ik hem nog wel eens compleet beluisteren.

Link to comment
Share on other sites

playlist en afstanbedieningen zijn de doodsteek voor muziek.

 

Lekker helemaal draaien die cd, lp (of file/stream). Sommige nummers hebben gewoon wat meer tijd nodig om te aarden. En als je het dan nog niks vind, is het terecht dat t niet meer beluisterd wordt

Link to comment
Share on other sites

Ben het helemaal met je eens Duck soms moet je iets vaker draaien om de schoonheid er van te ontdekten.

Heb ook alle platen in discogs gezet er leuk

 

Kan wel zijn...... ik heb al 76x in de afgelopen 2 maanden,  "Het beste van.." Zangeres zonder naam gedraaid

maar ik kan er maar niet aan wennen :D

Link to comment
Share on other sites

playlist en afstanbedieningen zijn de doodsteek voor muziek.

 

Lekker helemaal draaien die cd, lp (of file/stream). Sommige nummers hebben gewoon wat meer tijd nodig om te aarden. En als je het dan nog niks vind, is het terecht dat t niet meer beluisterd wordt

 

Voordeel van streamen is (c.q. de digitale muziekbibliotheek) en dan lekker op shuffle/random-play (eventueel nog gefilterd op een genre)

en gaan met die banaan.    Hiermee worden dan ook weer leuke tracks afgespeeld, die eigenlijk in de vergetelheid waren geraakt.

 

Normaliter grijpt men, steeds maar weer.. op dezelfde ca. 20% van je collectie terug...

 

Vele muziekcollecties (incl. die van mijn zelf) zijn te groot, teveel ontstaan door verzamelwoede, op blinde gok gekocht.

Ook zeer vele CD's zijn gekocht in een periode, waarin smaak en interesse toen veel anders was als tegenwoordig.

CD's die in die tijd best zeer veel zijn gedraaid... maar groepen zoals Iron Maiden, AC/DC etc.. kan in een kroeg of op een

feestje best nog veel waarderen (best wel lekker....) maar thuis draaien is er nauwelijks meer bij.

 

Zal wel de leeftijd zijn :huh:

Edited by VANZOMERENG
Link to comment
Share on other sites

In verband met de verhuizing naar zolder ben ik mijn muziekcollectie aan het uitsorteren. Voor direct gebruik op zolder minstens 400 pop en jazz LP's en 250 CD's in goede tot zeer goede conditie. Wat ik niet de moeite waard vind verdwijnt. Beneden minstens 400 Klassieke LP's en Nederlandstalig (caberet) in goede staat. De kelder moet ik nog een keer uitzoeken, maar ik ben benieuwd wanneer. Zit ook veel bij voor de meimarkt.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Kan wel zijn...... ik heb al 76x in de afgelopen 2 maanden,  "Het beste van.." Zangeres zonder naam gedraaid

maar ik kan er maar niet aan wennen :D

Verzamel albums zijn natuurlijk helemaal uit den boze. Terug naar de originele albums, anders ontgaat je het onderliggende concept

:mad2:

 

b808b042-a815-11e2-8b83-ee87529c6af1.jpg

 

 

Er zijn er die beweren dat Bono het zijn inspiratie vandaan haalde.

WIe nu nog durft te beweren dat Mary geen geengageerde muziek gemaakt heeft. Bob Dylan is er nix bij. Ik zeg posthum een Nobel prijs.

 

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...