Jump to content

Hoe Groot Of Klein Is Uw Muziekverzameling, En Hoezo?


mumsoft
 Share

Recommended Posts

Hoe Groot Of Klein Is Uw Muziekverzameling, en hoe is dat zo gekomen?

M.i. kan een muziekverzameling niet groot genoeg zijn. Toch lijkt het de meeste audiofielen daar niet om te doen.

Beschrijf eens hoe jouw verzameling eruitziet, en hoe je daar toe gekomen bent?

Link to comment
Share on other sites

Wat is groot Marc? Ik zal zo'n 800/1000 Lp's hebben waarvan ik 500 actief draai en zo'n 400 CD's waarvan 250 actief. Tegenwoordig draai ik mijn CD's in de auto, dat werkt wel goed.

Link to comment
Share on other sites

Misschien een leuk onderwerp voor een poll van Ivan. Er zal wel geen audiofiel zijn met maar 1 cd en 1 plaat, maar de verschillen zullen best groot zijn, vermoed ik.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Ik durf zelfs te stellen dat de die-hard vinyldraaiers over een zeer grote fysiek aanwezige muziekverzameling beschikken,en dat deze bij digitaaldraaiers een stuk kleiner zal zijn (de uitzonderingen welke de regel bevestigen zullen zich hierna wel melden).

Nu wil ik het niet gaan hebben over het even kopieren van een harde schijf met tig weet-ik-veel-wat-voor-bytes, dat vind ik geen muziek verzamelen, dat is iets van een middagje de computer het werk laten doen en showen hoeveel muziek je eigenlijk wel niet ''hebt'' geïndexeerd. Ik denk dat het gros van de Nederlanders nog geen 10% van de gedownloade muziek ooit draait. Vroeger kon je op feestjes met vrienden door iemand zijn muziekverzameling ''neuzen'' iets waar men ook trots op was en uren over kon praten, tegenwoordig gaat het er over hoeveel gieg je aan muzikaal behang bezit.

 

Zelf ben ik zo rond mijn 11e, 12e begonnen met het verzamelen van muziek, waarin ik vanaf mijn 16e echt doorsloeg. Hoe groot die verzameling nu is? Nog steeds niet groot genoeg! Op mijn vrouw en kinderen na is dit dan ook mijn grootste bezit! Ik ben dan misschien nog geen Derksen, Deelder of Bolle Hans (die me tegenwoordig aardig mee helpt), maar ik hoop toch ooit ook over zo'n verzameling te beschikken.

 

Trouwens, nog even aangaande dat downloaden en i-Tunes, wat je daar koopt, daar wordt je dus nooit de eigenaar van! Je hebt het in bruikleen tot je overlijdt. Denk je wat na te laten! Krom, apart, raar en bezopen, maar zo begrijp ik wel meer niet van die moderne muziekverkoopgiganten en truckendozen...

Link to comment
Share on other sites

.............

Trouwens, nog even aangaande dat downloaden en i-Tunes, wat je daar koopt, daar wordt je dus nooit de eigenaar van! Je hebt het in bruikleen tot je overlijdt. Denk je wat na te laten! Krom, apart, raar en bezopen, maar zo begrijp ik wel meer niet van die moderne muziekverkoopgiganten en truckendozen...

 

Waar heb je dat nu vandaan? Vind ik een beetje stemmingmakerij. Misschien dat dat voor Itunes op gaat? Daar heb ik geen ervaring mee. Maar wat je online koopt bij de grote uitgeverijen zoals DG enz. koop je ook echt. Je hebt daar meestal de keuze uit een fysieke CD/SACD of MP3 of Flac/Alac downloads in diverse resoluties, DRM vrij. En een enkeling biedt ook DSD aan als download. Je mag het alleen niet doorkopiëren voor derden. Maar dat mocht met CD en Vinyl ook al niet.

Link to comment
Share on other sites

Dan ben ik die uitzondering.

 

Ik ben begonnen rond mijn 17e met LP's, en als liefhebber van klassiek en weinig zakgeld werden dat verzamelplaten met bv het beste van Schubert, of Barokfestival, en als ik geluk had twee symfonieën van Mozart op één plaat. DGG kwam toen met de Debutreeks, jonge talenten die zich presenteerden op een LP die je voor een habbekrats (Fl 6,50 meen ik) op de kop kon tikken. Mooie aanvulling voor mijn beginnende verzameling.

Maar als het er een beetje meer worden heb je al gauw een opbergprobleem, en vooral, een terugvindprobleem. Want denk maar niet dat je die LP's netjes gerangschikt krijgt op componist! Daarom begon ik ook al vroeg aan een kaartenbak, die ik voor mijn LP's altijd goed heb bijgehouden. Het zijn er nu om en nabij 500. Er komt, en kán niets meer bij. De kast is vol, voor de kaartenbak heb ik een schrijfmachine nodig, en die heb ik niet meer.

 

Toen de eerste cd's op de markt kwamen, schreeuwend duur, doemde eenzelfde probleem op. Maar dat was al in de tijd van de microcomputer, en in 1985 begon ik de cd's in een database te prutsen. DataStar. Dat was leuk, maar tijdrovend. Op een gegeven moment heb je het te druk, verdien je teveel geld, en koop je te veel cd's. Dus die database raakte in vergetelheid. Een jaar of 6 geleden had ik al met al zo'n 1300 cd's verzameld, maar het probleem om daar een bepaalde muziekstukje uit te plukken, was gebleven.

 

Enter de streamer. Database, afspeelapparaat, zoekmachine in éen. Reken maar dat ik die mogelijkheid toen omarmd heb. Eindelijk gerechtigheid! Die 1300 cd's lustte mijn Olive rauw, en rubriceren was echt niet moeilijk. Als je dan ook nog ontdekt dat het veel mooier kan klinken dan met een willekeurige cd-speler, ligt de weg open naar de échte muziekverzameling, die ik nu nog aan het aanleggen ben. Er zitten nu 2700 cd's in de Olive, netjes gerangschikt, goed doorzoekbaar, en ik vrees dat er nog 1300 te gaan zijn.

Enige probleem dat ik nu nog heb, waar al die digitale 'zut' te laten. Maar daar zit ik niet echt mee.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Waar heb je dat nu vandaan? Vind ik een beetje stemmingmakerij. Misschien dat dat voor Itunes op gaat? Daar heb ik geen ervaring mee. Maar wat je online koopt bij de grote uitgeverijen zoals DG enz. koop je ook echt. Je hebt daar meestal de keuze uit een fysieke CD/SACD of MP3 of Flac/Alac downloads in diverse resoluties, DRM vrij. En een enkeling biedt ook DSD aan als download. Je mag het alleen niet doorkopiëren voor derden. Maar dat mocht met CD en Vinyl ook al niet.

i-Tunes dus (en zo zullen er nog wel een paar zijn). Je kunt het in de algemene voorwaarden terugvinden die waarschijnlijk nog nooit door iemand zijn gelezen...

 

Op het moment dat een vader of moeder overlijdt dan kunnen de zonen en dochters besluiten om naar de CD collectie van hun vader of moeder te kijken en te besluiten wie welke CD wil hebben. Het is voor hen niet mogelijk om allemaal met de CD naar huis te gaan. Daarvoor moeten ze een kopie maken en dat is illegaal. Dat is waarschijnlijk dan ook één van de redenen waarom Apple niet toestaat om de in iTunes gekochte bestanden na iemands door na te laten aan de erfgenamen. Hoe kan Apple voorkomen dat immers alle kinderen een kopie van de muziek mee naar huis nemen? Tot op heden lijkt iedereen zich alleen maar druk over muziek te maken en niet over bijvoorbeeld boeken, televisieseries of films die gekocht zijn in de iTunes store.

 

Een van de veelgehoorde opmerkingen is dat de gebruiker de licentievoorwaarden heeft geaccepteerd waarin onder het kopje ‘Gebruik van gekochte en gehuurde content’ staat:

 

“U stemt ermee in dat de iTunes Producten uitsluitend door middel van een licentie aan u worden verstrekt.”

Dezelfde voorwaarden zeggen overigens nergens dat deze licentie automatisch beëindigd wordt bij het overlijden van degene die de media gekocht heeft. De hamvraag is dan ook of de licentie met het overlijden verloopt. Als je verder in de voorwaarden kijkt dan kun je alleen maar vermoeden waarom Apple spreekt over het verkrijgen van een licentie in plaats van eigendom. Op het moment dat je je namelijk niet aan de voorwaarden houdt en je bijvoorbeeld een eventueel aanwezige kopieerbeveiliging verwijderd en de media verspreidt, dan mag Apple je licentie volgens de gebruikersvoorwaarden intrekken. Als er sprake was van koop, dan is het juridisch gezien moeilijker om het product af te pakken.

Maar we wijken weer af...

Link to comment
Share on other sites

Ik durf zelfs te stellen dat de die-hard vinyldraaiers over een zeer grote fysiek aanwezige muziekverzameling beschikken.....

 

Eeuuhh, nee..... ;) . Ik ben een uitzondering denk ik. Ik ben zeer selectief in de aankoop (meestal dan), het merendeel van de nummers op een LP moet me aanspreken, anders koop ik hem niet. Daarnaast heb ik een geen brede smaak :blink: . Én heb ik in het verleden LP's die ik toch nooit meer draaide verkocht (kon ik dan weer een enkele andere voor kopen). Want, ondanks die niet brede smaak, veranderd die wel..... B) . Door het voorgaande denk ik dat ik de 400 niet haal, ik zal ze eens tellen....

Link to comment
Share on other sites

Maar we wijken weer af...

 

Ja hoor eens wie gooide dat balletje nou in de lucht? Beetje serieuze verzamelaar koopt zijn albums toch niet bij Itunes? Zijn zat kwalitatief veel beter online shops waar je in studiokwaliteit kunt downloaden.

 

Ik kan wel zeggen dat ik tegenwoordig online veel meer interessante muziek ontdek dan destijds in de platenzaak.

Link to comment
Share on other sites

Eeuuhh, nee..... ;) . Ik ben een uitzondering denk ik. Ik ben zeer selectief in de aankoop (meestal dan), het merendeel van de nummers op een LP moet me aanspreken, anders koop ik hem niet. Daarnaast heb ik een geen brede smaak :blink: . Én heb ik in het verleden LP's die ik toch nooit meer draaide verkocht (kon ik dan weer een enkele andere voor kopen). Want, ondanks die niet brede smaak, veranderd die wel..... B) . Door het voorgaande denk ik dat ik de 400 niet haal, ik zal ze eens tellen....

Shake hands. :)

Link to comment
Share on other sites

Ha, de radio. Daar heb je een punt. Was ik vergeten, maar die hebben we ook nog. Wordt eigenlijk ook het meeste beluisterd. Dan kan Spotify en consorten er ook nog bij dus.

Link to comment
Share on other sites

Ha, de radio. Daar heb je een punt. Was ik vergeten, maar die hebben we ook nog. Wordt eigenlijk ook het meeste beluisterd. Dan kan Spotify en consorten er ook nog bij dus.

Wat preciezer... Youtube+ familie  daar komt voor mij nu echt vernieuwende muziek vandaan.  Maar ook Radio NH  gewoon in de ether  op 88.9mhz

Link to comment
Share on other sites

Mijn muziekverzameling bestaat uit ca. 1000 LP's (waarvan er ca. 500 de moeite waard zijn), ca. 600 CD's en ca. 32000 bestanden op m'n server. M'n eigen CD's staan ook op de server dus in die 32000 muziekstukken zitten ook ca. 7000 eigen CD nummers dubbel.

 

Ik ben gestopt met het acties verwerven van muziek. Eerst maar een bekend worden met alles wat ik heb. Vooral op de LP's en op de server staat muziek die ik nog niet heb kunnen draaien.

Link to comment
Share on other sites

Ben op mn 22e gestopt met LPs :)  (heb er denk ik 400)

 

En circa 600 cd's (hoe tel je dubbel cds en boxen?). Er zullen er nog wel 100 bijkomen, maar niet veel meer denk ik (mn 5 Benno's zijn dan vol...)

Link to comment
Share on other sites

Ben beginnen lp's kopen toen ik 11 was en dat is zo gebleven

Ik koop nog steeds  het meeste op lp, terug veel meer singles ook ...

 

Wat nog niet vermeld is zijn de K7jes, ik had er toch zo'n 400, dus minstens 800lp's die ik van de vrienden had opgenomen in mijn tienerjaren.

 

Het doel was 2000 lp's tegen mijn 50ste maar dat zal niet lukken :)

 

Ik schat momenteel 1200 lp's een paar honderd singles, 500 - 550 CD's en zo'n 15000 bestanden, waaronder dus wat dubbels  op de NAS

 

Ik vind bandcamp schitterend om muziek te ontdekken en aan te kopen

Online is een ongelooflijke schat voor mij

Massa's labels en distributie waar je de gekste dingen kunt ontdekken en voorbeluisteren, voor een muziekliefhebber als ik echt de max

 

ITunes verhaal van Marco kende ik al lang, reden waarom ik nog nooit iets kocht bij i-tunes

Link to comment
Share on other sites

Ik heb er nog drie over. In een lichte houtkleur. Niks voor jouw ??

Jemig Hans, probeer je alles hier te verkopen :D

 

 

De mijne zijn wit... en het is nu al een kriem om een cd te vinden (ondanks dat ze alfabetisch staan)

Link to comment
Share on other sites

Ben beginnen lp's kopen toen ik 11 was en dat is zo gebleven

 

Je bent nog steeds 11??

 

Okay, te makkelijk :wacko:

 

Blijf Vlaams een leuke, creatieve taal vinden (jammer dat ik niet meer in Brussel werk). K7jes zijn cassettes?

Link to comment
Share on other sites

Laat ik zeggen, dat het tussen weggeven en verkopen in zit.

 

:D

Dan kun je er vast wel iemand een plezier mee doen :)

 

Maar ik denk echt niet dat ik nog heel veel CDs nodig heb, zelfs van die 600 zitten er nog tientallen in t folie. Waarschijnlijk ga ik op zeker moment wel over op (legaal) downloaden. Moet alleen eerst de prijs omlaag (heb ook een e-reader maar ga echt geen e-book kopen als die meer kost dan een papieren versie)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...