Jump to content

Hoe Groot Of Klein Is Uw Muziekverzameling, En Hoezo?


mumsoft
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Hoe Groot Of Klein Is Uw Muziekverzameling, en hoe is dat zo gekomen?

M.i. kan een muziekverzameling niet groot genoeg zijn. Toch lijkt het de meeste audiofielen daar niet om te doen.

Beschrijf eens hoe jouw verzameling eruitziet, en hoe je daar toe gekomen bent?

In respons tot de originele vraag:

 

Bijna 2200 cd's (waaronder ik ook gemakshalve de incidentele concert dvd/blu ray's reken). Een collectie die ik vaak omschrijf als, 'van Within Temptation tot Wagner, en van Vaya con Dios tot Vangelis'. Hou van bijna alle muziek, maar er zijn uitzonderingen, zo heb ik bijvoorbeeld weinig Nederlandstalig.

 

De collectie is gevarieerd en bestaat uit kleinere sub-verzamelingen. Zo heb ik een uitgebreide Star Trek, James Bond, Star Wars, en Babylon 5 verzameling binnen mijn collectie soundtracks. Ik heb een behoorlijke verzameling Tolkien geïnspireerde muziek.

 

Mijn collectie klassiek en jazz zijn relatief klein voor een liefhebber.

 

Mijn 'pop' collectie is verre weg het grootst.

 

Als kind van de jaren 80 van de vorige eeuw is mijn muzikale ontwikkeling pas goed opgang gekomen in de muzikaal armoedige jaren 90. Ik kon totaal niet met leeftijdsgenootjes mee gaan in de house/dance/gabber revolutie. Ik richte mij vooral op jazz, klassiek en musical. Ik maakte ik mijn huiswerk met op repeat staande albums als, Twin Peaks, Carmina Burana, The Wiz en The Phantom of the Opera. Later in mijn pubertijd ontwikkelde ik een liefde voor opera (Wagner met name) en ik ging geregeld met mijn oma naar de Operette.

 

Pas rond millenium kwam ik in aanraking met rock en metal muziek waarbinnen ik met name het gothic en female-front genre echt kan waarderen. In die tijd kwam ik vaak in een cd winkel in Castricum waar ik vast klant werd en ook wel eens in de winkel hielp.

 

Ik heb een paar ariesten waarvan ik graag zo 'compleet' mogelijk wil zijn, dat heb ik o.a. met Therion, Dead can Dance.

 

Thuis draaide mijn vader geregeld platen van Pink Floyd, waarschijnlijk was ik toen te jong om het echt te waarderen, maar nu kan ook ik er heerlijk van genieten.

 

Ik hou van bijzondere projecten (als artiesten net even iets anders doen dan ze gewent zijn), zoals Jeff Wayne's War of the Worlds, maar ook dingen als 'akoestische' live projecten zoals Deine Lakaien, of 'met orkest' uitvoeringen zoals Metalica of Meat Loaf.

 

Later ben ik bij een jongeren centrum en nog weer later bij een omroep gaan werken waar ik weer met andere muziek in aanraking kwam en zo blijf je muzikaal groeien.

 

U begrijpt, dit is slechts een kleine greep uit alles, maar het is niet anders.

Link to comment
Share on other sites

Jeroen, je hoeft hier geen "u" te zeggen hoor  :D  :D  :D . Mooi beschreven en ook herkenbaar, zoals met Dead can Dance, waar ik dan mee in aanraking kwam doordat ik repetitie's voor een dansvoorstelling volgde en fotografeerde. In een kleine oefenruimte en zat er bovenop, Dead can Dance werd onder andere gebruikt als muziek en maakte een verpletterende indruk. Sindsdien een groot fan.....

Link to comment
Share on other sites

In respons tot de originele vraag:

 

Bijna 2200 cd's (waaronder ik ook gemakshalve de incidentele concert dvd/blu ray's reken). Een collectie die ik vaak omschrijf als, 'van Within Temptation tot Wagner, en van Vaya con Dios tot Vangelis'. Hou van bijna alle muziek, maar er zijn uitzonderingen, zo heb ik bijvoorbeeld weinig Nederlandstalig.

 

Dit is m.i.z.  een nogal bovenmodale collectie   

 

Ik kom op ca.  350 cd's  en  80 muziek-dvd's (die ik alleen in stereo-modus afspeel)

 

Laatste tijd zit er zeer weinig groei in .... komt door die streaming-diensten.... 

Heb nu ruim 30-miljoen titels tot mijn beschikking :P

Link to comment
Share on other sites

Dit is m.i.z. een nogal bovenmodale collectie

 

Ik kom op ca. 350 cd's en 80 muziek-dvd's (die ik alleen in stereo-modus afspeel)

 

Laatste tijd zit er zeer weinig groei in .... komt door die streaming-diensten....

Heb nu ruim 30-miljoen titels tot mijn beschikking :P

Ik heb het niet zo met 'streaming' e.d. het is leuk om kennis te maken met muziek maar echt het genieten gaat toch wel gepaart met een fysiek exemplaar. Als ik twijfel over een aanschaf is youtube vaak een uitgelezen kans de muziek nader te onderzoeken, maar veel verder dan bestandjes rippen en op mijn 'walkman' zetten kom ik niet.

 

Edit: Ja, mijn collectie is nog al fors. Maar nog lang niet zo groot als ik vergelijk met somige andere verzamelaars, (niet dat een maatstaf is). Ik heb op muzikaal gebied nog wel veel te willen, maar moet ook rekening houden met budget en ruimte.

 

Wat betekend 'm.i.z.', ik ken deze afkorting niet.

Edited by Jeroen Bakker
Link to comment
Share on other sites

Jeroen, je hoeft hier geen "u" te zeggen hoor :D:D:D . Mooi beschreven en ook herkenbaar, zoals met Dead can Dance, waar ik dan mee in aanraking kwam doordat ik repetitie's voor een dansvoorstelling volgde en fotografeerde. In een kleine oefenruimte en zat er bovenop, Dead can Dance werd onder andere gebruikt als muziek en maakte een verpletterende indruk. Sindsdien een groot fan.....

Dank je. Wat een bijzondere manier om met Dead can Dance in aanraking te komen. Bij mij was het ook puur toeval. Ik sprak een mede klant van de muziekwinkel waar ik vaak kwam over de Gladiator soundtrack en dat ik op zoek was naar de zangeres daarvan waar ik op dat moment nog niets van wist. Toen vertelde deze klant dat zij de zangeres was van Dead can Dance en dat ik dat maar eens moest proberen. Ik heb toen een verzamel cd gekocht en niet veel later het complete oeuvre, voorzover ik kan nagaan.

 

Edit: dat 'u' zit een beetje vastgeroest in mijn schrijf en spreek taal, maar ik zal proberen er op te letten. ;-)

Edited by Jeroen Bakker
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...