Jump to content
High-End Forums
Duck-Twacy

Mijn Galmbak

Recommended Posts

Mijn gehaktbak aanzetten, in enige volgorde: Olive aan de achterkant, LFD-versterker aan de voorkant.

Hihi.

Overigens schijnt de DSP van Hypex ook een plopje te hebben.

Valt me eigenlijk een beetje tegen van Hypex, na zo'n laaaaange ontwikkeltijd... Misschien is er wel een oplossing voor inmiddels

Op het NL favo zelfbouwforum ;) zag ik een draadje van iemand die voor de Ground Sound DCN28 heeft gekozen (nu sterk in prijs verlaagd, maar nog steeds 3000 euri) voor zijn 4 weg systeem. Zou leuk zijn om een goede vergelijking te hebben tussen de hypex en de DCN28 (en wellicht de DeqX en Lucius).

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=16901

http://www.groundsound.com/dcn28.php

Overigens ongelovelijke bouwnijverheid. Ik zit al jaren tegen het maken van frontjes voor mn speakers aan te hikken... :) Ik word te oud denk ik

Ik vind laag (onder 100-200 hz) apart actief aansturen altijd wel een goed idee. Voor de rest kan ik me voorstellen dat het ervan afhangt. Bv voor een 2 weg systeem met een crossover op 2 Khz ligt het wat minder voor de hand. Hoewel ik denk dat een goed ontworpen systeem nog steeds voordelen kan hebben kwa controle op het gedrag van het systeem. Ik denk alleen niet dat de gemiddelde diy oplossing kan tippen aan de engineering die vooraf gaat aan een Neumann KH310, Focal SM9 of Genelec 8260a. Ook al gebruiken ieder van deze apparaten vrij normale onderdelen in de electronica..

In hoevrerre dsp speaker correctie (bv me een DeqX) die engineering kan vervangen is de vraag...?

Actieve luidsprekers lossen in ieder geval het akoestiekprobleem "galmbak" niet op.

Dat snap ik natuurlijk ook wel. Een groter vloerkleed, en een paar op strategische punten opgehangen absorptie schilderijen en wat overgordijnen misschien wel

Dat snap ik natuurlijk ok wel. Een groter vloerkleed, en een paar op strategische punten opgehangen absorpie schilderijen en wat overgordijnen misschien wel

wat natuurlijk wel kan met een digitaal actief filter is de probleemgebieden onderdrukken zo dat deze minder storend aanwezig zijn, oplossen doet dat het niet natuurlijk.

Omdat de set nooit af is, maar eens wat gedachten spinsels.

De versterking van de set bestaat al jaaaaren uit een Plinius CD-LAD mk2 pre (FL 3300) en bijpassende SA50mk2 eindversterker (FL 3600), Ooit (schat rond 2000) gekocht toen het spul ongeveer een jaar oud was (voor nog niet de helft van de nieuwaarde :) ). Nu dus zeker 15 jaar oud, maar op wat kleine kraakjes in de volumeregeling na is er eigenlijk geen enkel probleem (ook geen brom oid) mee.

Plinius set is inmiddels vervangen door een Hegel H-100 (met hogere waf)

Plinius set is inmiddels vervangen door een Hegel H-100 (met hogere waf)

En? Klinkt dat beter als de Plinius set? Heb zelf indertijd ook nog gekeken naar de CD-LAD maar kon het niet eens worden met de verkoper. In die tijd heel veel voorversterkers gebouwd. Voornamelijk buizen en dan met een regelbare voeding zodat ik alleen het versterker gedeelte hoefde te bouwen. Het was allemaal niets totdat ik een Relaixed II bouwde. Die staat er tot op de dag van vandaag.

Hij staat nog niet aangesloten. :)

De reden was niet betere geluidskwaliteit (verwacht eigenlijk wel dat ze gelijkwaardig zijn al is de hegel geen klasse A), maar eenvoudige bediening. Simpeler dan die Hegel zul je niet vinden.

H100Angle.jpg

Om de Plinius aan te zetten waren minstens 4 knoppen nodig (pre aan of van stand by af, mute uit, selecteer bron indien nodig, eind aan, eind van mute, eventueel kiezen tussen AB of A)

Edited by Duck-Twacy

Nee, dit is mijn eerste Sony (met door Bas ingebouwde Tent klok en discrete (Lcaudio) uitgang)

CRW_1713-01.jpg

Het blijft behelpen

(foto van internet geplukt)

Edited by Duck-Twacy

Het verhaal van Roger bij Cock inspireerde mij om mn speakers eens anders neer te zetten. Ze waren 7 jaar geleden (door vrouwlijke inlvoeden) naar de hoeken verbannen (althans de laagkasten), maar dat is me nooit echt bevallen.

Anderhalf jaar geleden is het samenwonen (onprettig) beeindigd en ik dacht; ik zet die doodskisten (of beter "wasmachines") weer lekker in het zicht. Kijken ik ik het nu beter aan het klinken kan krijgen.

Zal nog wel eens een foto posten, tis nu donker en nogal rommelig (niet dat ik daar last van heb :)  )

Edited by Duck-Twacy

Beetje rommel kan nooit kwaad geloof ik. Iedereen prijst hier de akoestiek, terwijl het gewoon een volgepropte studentenkamer is.

https://flic.kr/p/Qi9fBd

ik hoop in eerste instantie op beter integratie tussen de woofer en de middentoner. Er wordt gewisseld op 150 hz (4e LWR), dus toen de baskasten nog in de hoek stonden was dat lastig. Eigenlijk moet ik nog eens kijken of ik de fase van de laag speakers instelbaar kan maken. Andere optie is schuiven van de topkast (maar of er voldoende ruimte is...)

Ik moet nog eens beter frontjes maken dan de handdoekjes :)

De speakers staan nog wel dicht tegen de achterwand helaas, moet eigenlijk wat meer diffractie op die wand aanbrengen. Tis wel gesloten systeem

Ziet er uit als een leuk systeem.

Qua fase kan ik me nog wel voorstellen dat schuiven met de top kasten nog wel wat verbetering geven.

Al is de x over frequentie laag genoeg om minder kritisch te kunnen zijn.

Verder vind ik het frame om de tv wel leuk staan.

Heeft wel iets van een schouw weg.

Ach ja, dat truss frame heb ik een jaar of 15 geleden eens gekocht (was nog 2000 gulden). Het is grappig, maar ook een beetje sta in de weg geworden. Er hangen nog een paar canton speakertjes aan, die bij een gescheiden HT set horen, die zitten nu ook een beetje in de weg, want ik zou de (stereo) speakers nog wat dichter bij elkaar willen zetten. De stereo set staat trouwens rechts van de rechter speaker en zie je niet op de foto

Intergratie van laag en mid laag is (heb ik gelezen) essentieel voor het gevoel van snelheid en articulatie in het laag.

Als dat ding een sta-in-de-weg is geworden, van de hand doen, zou ik zeggen. Qua stijl is het ook geen gezicht, vind ik. Denk het weg, en er onstaat meteen een meer organisch geheel.