Jump to content
High-End Forums
Duck-Twacy

Mijn Galmbak

Recommended Posts

Eigenlijk gaat het niet zozeer om de "set" maar om de akoestiek. Kamer van 7 * 6.5 * 2.6 m met kunstof laminaat vloer (dat vrij los ligt), veel glas en beton en open keuken tegenover de set (denk dat die wel voor wat diffusie zorgt). Kortom een harde galmbak.

Woon hier nu al bijna 4 jaar en had nog steeds mn diy speakers niet neer gezet (ipv daarvan stonden er een paar Von Schweikerts VR1, op zich geen straf).

Vandaag had ik t rijk alleen (en wat moet je buiten doen :) ), dus toch maar eens de dik 25 kilo zware 2 wegjes neergezet. Ze staan (de horror) gewoon op de (diy) audio rekken, gemaakt van 40 mm ikea keukenbladen en 30 mm mdf (die rekjes wegen ook zo'n 60 kilo). Zodra ze er permanent komen te staan komt er nog wat Auralex isolatie schuim onder de speakers. In de hoeken staan de 130 liter gesloten baskasten met 12" woofers.

Het ging me eigenlijk meer om eens te kijken of ik de galm in de harde woonkamer (7 * 6.5 * 2.6 m) onder de knie kon krijgen door het neeerleggen van dat extra dekbedden/slaapzakken/kussens/fleece truien etc. Nu ja de foto;s tonen de chaos en geven ook een indruk van de ruimte (ik zei al, ik had het rijk alleen). Voor de goede orde, een en ander (bv wisselfilters, kabels) is even provisorisch aangesloten, Dat ligt er natuurlijk niet altijd zo bij.

Eerlijk gezegd klonk het niet zo slecht, maar toen ik bv smile van Brian Wilson op zette stonden de zangers toch net zo mooi in de ruimte als bij Marc in zijn mancave zolder (kortom, het kan nog wel beter). Staande goven vielen zo op het eerste gehoor wel mee, vermoedelijk omdat deze tussen de 25-30 hz vallen (lengte/breedte)  en deze niet/nauwelijks in de gedraaide muziek voorkomen. Hogere ordes zuller er wel zijn, of tussen vloer/plafond.

Heb wat foto's op flickr gezet, kunnen jullie ze zien? (moest wel 10 keer aanloggen met facebook/yahoo en weet ik veel wat nog meer). Geven hopelijk een beetje indruk van de ruimte. Jammer dat Ravon hier niet meer is, van hem zou ik best wat advies kunnen gebruiken.

https://flic.kr/p/nBWgNe

Edited by Duck-Twacy

Geen foto's nu, na lang wachten (waarschijnlijk wordt de server van Onno gebruikt :huh: , krijg je):

yahoo-logo-201402200629.png

Will be right back...

Thank you for your patience.

Our engineers are working quickly to resolve the issue.

Ja, die had ik ook een keer. Gaat allemaal erg langzaam. Is er een beter aternatief?

Met FF gaat het wel wat soepeler merk ik..

Ik gebruik photobucket. Zit vol met reclame, maar ach, is best overheen te zien. En als je hiero een fotootje publiceert heb je daar ook geen last van. Op de smartphone kan ik foto's maken en direct naar photobucket sturen.

Het is gratis tot een bepaalde grens, die ik nog niet overschreden heb.

Hier nog een blik op de mansarde :D

0AAB00B5-orig.jpg

Direct een link van een foto in een post zetten lukt ook al niet.

Kan ik niet meteen naar NSA doorlinken, daar wordt toch ook alles bewaard :)

Overigens, kan zo'n nogal losllggende laminaat vloer laag opzuigen? Denk dat er wel wat laag energie verloren gaat (geabsorbeerd wordt) door het laten bewegen van de vloer (als je er over heen loppt dat beweegt het hier en daar ook een beetje)

En dat voor een vloer van 8000 euro gelegd door een speciaalzaak...

Geven hopelijk een beetje indruk van de ruimte. Jammer dat Ravon hier niet meer is, van hem zou ik best wat advies kunnen gebruiken.

https://www.flickr.com/photos/101444555@N07/

Hi Duck, 

Zowel Ravon als de Van Liempd Brothers hebben bij mij akoestische metingen verricht, met een prima eindresultaat.

Ik, als leek, denk al dat er veel te winnen  valt in je luisterruimte.

Als je wilt, kan ik je met Ravon in contact brengen. Stuur me dan een p.m.

Ha JD,

Dat is natuurlijk aardig aangeboden, En het is natuurlijk zeer aardig als Ravon hier nog tijd voor uittrekt. Eigenlijk vind ik niet dat we dat van hem mogen verwachten, tenzij hij het leuk vind natuurlijk.

Het blijft sowieso een beetje jammer, want dit soort verhalen zijn natuurlijk veel leuker als ze op het forum plaatsvinden.

Overigens zit ik de hele week in de UK, dus vrij weinig tijd om er mee bezig te zijn. Sowieso zijn de wijzigbare parameters gering, De speaker positie is min of meer vast (op een paar cm schuiven na). De vloer ook (hooguit wordt het 2.3 bij 2.3 meter tapijt ooit vervangen door een iets groter van 2 bij 3 meter en wil ik wel 2 van die schilderijen met dempingplaat achter de speakers hangen. Maar dat is natuurlijk maar een klein gedeelte van de muur (hooguit 2 m2 van de 18).

Heel mischien een paar fake overgordijnen in de hoeken bij de muur achter de speakeres. Dan heb je het wel een beetje gehad...

Ik heb ooit foto's gezien van Tony G zijn nieuwe woonkamer maar die heeft een muur volledig bekleed met dempende panelen met name om de galm terug te brengen.

Ik vond dat op de foto erg mooi om te zien.

Misschien is dat wat voor jou?

Op een groen buur forum kwam ik Ajaco tegen:

http://ajaco.nl/

Heeft iemand hier ervaring mee? Werkt dit echt (neem aan dat he slechts een paar mm dik is, dus vraag me af hoeveel effect het heeft)?

Als akoestisch materiaal heeft het beperkte waarde, omdat het selectief absorbeert. Hoeveel dat is wordt voor zover ik kon zien niet vermeld. In een groter plan van aanpak dient het eventueel als aanvullende absorptie. Daarmee ligt het in het verlengde van wandtextiel zoals Texaa of absorberend behang zoals Sempatap; een aanvulling voor hoogabsorptie die je in de praktijk zelden nodig zult hebben.

Ik heb ooit foto's gezien van Tony G zijn nieuwe woonkamer maar die heeft een muur volledig bekleed met dempende panelen met name om de galm terug te brengen.

Ik vond dat op de foto erg mooi om te zien.

Misschien is dat wat voor jou?

Ik ben bij Tony thuis geweest maar ik heb alleen panelen tegen de wanden gezien. Moet er wel bij zeggen dat ik zijn wanden niet uitvoerig heb onderzocht...

Ben ook lang gelden bij Tony over de vloer geweest (paartje Accuton tweeters over genomen), maar denk dat ie toen nog geen panelen had hangen (wel hele grote sub woofers, staan welliswaar). Hij zou overigens inmiddels best verhuisd kunnen zijn,

Omdat de set nooit af is, maar eens wat gedachten spinsels.

De versterking van de set bestaat al jaaaaren uit een Plinius CD-LAD mk2 pre (FL 3300) en bijpassende SA50mk2 eindversterker (FL 3600), Ooit (schat rond 2000) gekocht toen het spul ongeveer een jaar oud was (voor nog niet de helft van de nieuwaarde :) ). Nu dus zeker 15 jaar oud, maar op wat kleine kraakjes in de volumeregeling na is er eigenlijk geen enkel probleem (ook geen brom oid) mee.

Gewoon wat linkjes bij elkaar gegoogled met wat plaatjes

http://www.stereo.net.au/forums/index.php?/topic/26353-fs-plinius-cdlad-stereo-preamp-with-ht-bypass/ (ik lees nu pass dat ie een HT bypass geeft :) )

http://www.hifi.nl/recensies_pagina2/1311/Plinius-en-JM-Reynaud-Pagina-2.html

Omdat mijn 3 weg speakers actief worden gescheiden tussen het laag/midden is er ook nog een Marchand XM44 analoge xover (zelfbouw) en een geimporteerde Crown K2 (voor op het laag). Bronnen zijn een gemodificeerde Sony sacd speler (analoog dus) en een April Stello CD/DAC combinatie. O ja en nog een thorens die niets staat te doen. Er wordt nog niets gestroomd, behalve 230V

Nu zit ik al lange tijd te denken iets aan room correctie te doen, met name op het laag. Maar welke oplossingen zijn daarvoor, zonder dat je een extra AD/DA slag gaat introduceren?? (hoewel ik me afvraag of, als je dat alleen op het laag kanaal (tussen xover en de Crown) zou tussenvoegen, dat hoorbaar zou zijn. Onder de 150 hz is toch peanuts voor een beetje AD/DA,dat kan je al met 16khz af.)

Het zou natuurlijk mooi zijn als zo'n apparaat ook de xover funtie kon overnemen (2 weg stereo), dan in het digitale domein dus

Zomaar een rijtje apparaten die wat kunnen (maar sommige niet alles)

- Diverse Beringer apparaten (heb zelf nog een oude ultra-curve) voor een prikke (200-300 euro)

- Diverse DeqX apparaten (met of zonder pre) 3000-6000 euro

- Hypex DSP (zelfbouw), rond de 600 euro excl afbouw (kast, voeding, connectoren)

- Diverse miniDSP opties, bv 4x10HD a $500 of openDRC a $300 (excl plugins)

- Tact of Lyngdorf pre/dacs (rond $3000 nieuw), weet niet of Tact nog bestaat

- DSP module van HifiAcademie 200 euro excl afbouw (kast, voeding etc) of een DSP module voor 500 euro.

- De Anti Mode Dual core 2, voor rond 850 euro (kan ook als pre worden gebruikt)

- Diverse (semi) pro aparaten, bv een Xilica XD-4080 a $1800

- Peperdure Holm Acoustics (10K+?)

- Deense Ground Sound met een high end pre-dac a 3000 euro (nu in de aanbieding) of diy modules van rond 300 euro

- Prijzige maar zeer goed Trinnov apparaten

- Helaas hoor ik niets meer van Synergy Acoustics, leven ze nog?

http://www.high-endforum.nl/topic/14433-chansigs-set/?p=430890

Al deze apparaten hebben hun voor en nadelen (zou een hele studie zijn om alleen al de specs te verzamelen). Ik laat alleen zien hoeveel opties er zijn (en ben waarschijlijk de helft vergeten en heb de opties uit de HT wereld niet meegenomen)

Surfende door mijn favorieten kwam ik deze weer tegen onbekende Lucius van SitronikIndustie:

http://www.sitronik-industrie.de/index.php/artikeldetails/kategorie/6-Kanal_DSP-Vorverstärker/artikel/Lucius_6K-V-2U.html

http://www.diy-hifi-forum.eu/forum/showthread.php?t=7576

Begrijp dat dit apparaat rond 1000 euro moet kosten (niet echtduur dus). Ziet er wel serieus uit (made in germany enzo), maar ik vraag me af hoe transparant zo'n appraat nu zal zijn. Ga je (even los van de room correctie voordelen) niet achteruit tov een (upper-middel klasse) pre als de CD-LAD en eveneens upper midddenklasse DAC als de April Stello?

Er is natuurlijk niemand hier die deze vraag echt kan beantwoorden, maar goed, saai forum, saaie sets, dus toch maar wat neer getypt.

Ik heb geen haast overigens. Akoestische maatregelen zullen waarschijnlijk meer effect hebben (verlagen van de galmtijd bv)

Ronald, wat je ook doet, doe het niet met MiniDSP... Als je alleen laag wil corrigeren dan zou ik als eerste poging eens een Anti Mode proberen te lenen.

Jij hebt daar wat mindere ervaringen mee gehad, begrijp ik? Ik lees wel eens over ruis bij bepaalde modellen...

Yep, ruis en de inschakelplop is dodelijk. Ik heb de 2x4 single ended en gebalanceerd gehad. Ik ben weer helemaal terug bij gewoon passief filteren. De ruis heeft volgens MiniDSP te maken met je gainstructure. Het zal wel. Tegen de tijd dat ik de ruis eruit had, had ik ook geen gain meer... Inschakelplop heb ik een filmpje van gemaakt: 

MiniDSP waarschuwt nergens voor deze plop.

Overigens schijnt de DSP van Hypex ook een plopje te hebben.

Normaliter zou ik de eindversterker als laatste aanzetten, maar mogelijk wordt er ook geplopt als je een andere instelling (voorkeuze) kiest?

Ruis is natuurlijk dodelijk.

Zit ook wel eens te denken om het dsp gebeuren te laten voor wat het is (alleen akoestische middelen te gebruiken), en wellicht iets met mulitple subjes.

En ook het xover zou nog wat puristischer kunnen bv met een PLLXO die Marchand ook verkoopt.

http://www.marchandelec.com/xm46.html

Maar eigenlijk ben je dan weer veel te neurotisch bezig :)

Och ja, dat heb ik vrouw en kinderen ook proberen uit te leggen dat je een bepaalde volgorde van in en uitschakelen moet aanhouden maar het bleek dat ik voornamelijk zelf de fout in ging. :-) Maar eerlijk gezegd is de AD-DA omzetting ook belabberd. Het haalt alle leven uit de muziek. Bah. En om er een hele rits losse dac's aan te koppelen gaat me te ver...

Mij set aanzetten is veel te ingewikkeld voor derden. ;)

bv

- CD loopwerk aan (achterkant apparaat)

- Dac aan (achterkant apparaat)

- Xover aan

- CD-Lad pre aan (achterkant apparaat), van mute stand afhalen (zit in menu)

- Crown aan, volume instellen

- SA50 Einversterker aan (maar staat dan in stand by mode)

- Versterker uit stand by mode halen

De apparaten met een achter-schakelaar kunnen ook op standby blijven staan, maar dat doe ik tegenwoordig dus niet meer.