Jump to content
High-End Forums
Sign in to follow this  
kappa7

Setje Van Kappa

Recommended Posts

Graag wil ik ook even toe geven aan mijn exhibitionisme en mijn set hier laten zien.

Eerst maar eens een overzicht.

P1060817_zps47026cb4.jpg

Platenspeler 1; Acustic Signature Impact

Arm; Zelfbouw Tangential linear tracking air-bearing arm. 

Element; Benz Glider H met  vd Hul modificatie

Platenspeler 2: Thorens TD160 

Arm; Zelfbouw Tangential linear tracking air-bearing arm. 

Element: Acutex M420STR

Phono versterker; Phono Dude een ontwerp van Dick van de Merwe en Doede Douwma.

Voorversterker; A&T P11

CD speler; Sony X333ES

Links op de plank; Motorsturing voor de platenspeler

Rechts; de Phono Dude.

Eindversterker; Behuizing en aan en uit knop Aaron No3 milenium, binnen werk; Assisted Se triode versterker Klasse A OTL +-40W

Ontworpen en gebouwd door Adriaan van Doorn,

Hier onder het schema.

Schema_zpsac3068f5.jpg

Mijn luidsprekers zijn de Magnepan 1.5

Interlinks; Zelfbouw

Speakerkabel; vd Hul The SKYLINE HYBRID

Het meeste is dus zelfbouw.

De Phono trap en de voorversterker heb ik zelf gebouwd en de eindversterker dus niet.

De cd, speakers, platenspeler en element zijn origineel  en is niets aan gedaan.

Dat is dan waar ik het mee moet doen.

Niet echt een straf hoor.

Lijkt mij een geweldige en mooie set.

Prachtig als je je eigen creaties in je set kunt intregeren. :)

Even Arden voor zijn :) : de leverancier van akoestische producten zegt dat je met zulke speakers eens wat diffusie erachter kunt proberen. Je podium kan er zomaar een eind dieper van worden.

Wel een mooie set, lekker compacte driehoek. Dat geluid zal dichtbij komen!

Even Arden voor zijn :) : de leverancier van akoestische producten zegt dat je met zulke speakers eens wat diffusie erachter kunt proberen. Je podium kan er zomaar een eind dieper van worden.

Hij is goed!!! Moet kunnen toch?

Er staan breedbandige absorbers achter de speakers.

Daar mee komt het geluid mooi los en wordt er een mooi plaatje neergezet Dat naarvoor komt.

Daar mee komt het geluid mooi los en wordt er een mooi plaatje neergezet Dat naarvoor komt.

Mooie set Kappa. Wellicht geven diffusers een nog groter beeld dan absorbers, met absorbers raak je immers informatie kwijt.

Dan ben je dus eigenlijk je dipolen aan het ontdipolen, behalve natuurlijk voor wat betreft het laag onder 300Hz of daaromtrent... ;)

Dat is correct.

Deze speakers zien graag wat meer ruimte achter zich dan beschikbaar is.

Door nu de achterwand te dempen wordt het zelfde bereikt als opstellen in een vrije ruimte.

Nu gebruik ik voor het dempen 10cm glaswol afgewerkt wit katoen.

Eerdere experimenten met een stoel kussen gaf een nog groter effect maar was zelfs onprettig te noemen.

Sommige opnames klonken als een grote hoofdtelefoon en zaten bijna in je hoofd.

Dat is met deze panelen wel anders.

Dan ben je dus eigenlijk je dipolen aan het ontdipolen, behalve natuurlijk voor wat betreft het laag onder 300Hz of daaromtrent... ;)

Ik ben overigens wel benieuwd naar wat een diffuser anders doet dan de demping.

Kan ik dat simpel proberen met iets van los materiaal achter de speaker te plaatsen?

Mooie set Kappa. Wellicht geven diffusers een nog groter beeld dan absorbers, met absorbers raak je immers informatie kwijt.

Ja, vanzelfsprekend! Met diffusers wordt het "achterkantgeluid" van de dipool-luidsprekers verspreid, wat een extra verzameling vertraagde geluidsbronnen op de wanden veroorzaakt, die alle in ongewisse faseverhouding staan met het "voorkantgeluid".

Met dempers achter de dipolen heb je nog enige kans dat je bijvoorbeeld een triangel of een piccolo in het orkest kunt lokaliseren - hoewel de afmetingen van de membranen dat moeilijk maken.

Maar met diffusors lijkt me dat eigenlijk onmogelijk.

Overigens raak je met absorbers absoluut geen informatie kwijt: alle gewenste informatie zit in het voorkantgeluid.

Het achterkantgeluid kan alleen maar narigheid opleveren: ongewenste interferenties en akoestische kortsluiting.

Wazigheid en baszwakte, dus.

In die richting zat ik dus ook te denken.

Of een diffuser dat weer anders zou doen heb ik dus nog niet geprobeerd.

Ja, vanzelfsprekend! Met diffusers wordt het "achterkantgeluid" van de dipool-luidsprekers verspreid, wat een extra verzameling vertraagde geluidsbronnen op de wanden veroorzaakt, die alle in ongewisse faseverhouding staan met het "voorkantgeluid".

Met dempers achter de dipolen heb je nog enige kans dat je bijvoorbeeld een triangel of een piccolo in het orkest kunt lokaliseren - hoewel de afmetingen van de membranen dat moeilijk maken.

Maar met diffusors lijkt me dat eigenlijk onmogelijk.

Overigens raak je met absorbers absoluut geen informatie kwijt: alle gewenste informatie zit in het voorkantgeluid.

Het achterkantgeluid kan alleen maar narigheid opleveren: ongewenste interferenties en akoestische kortsluiting.

Wazigheid en baszwakte, dus.

Dit alles weerspiegelt simpelweg niet de ervaring van 98% van de gebruikers.

Zo blijft het zelfs tot op hoge leeftijd belangrijk om flexibel te zijn, anders haalt praktijk theorie in en heb je het nakijken...

Wijsheid komt met de jaren, Thingman.

Als je wat meer weet, en wat meer hebt ervaren, zul je dat kunnen beamen.

Dat besef ik wel Spido, maar ik zie het verband nog niet tussen jouw theoretisch commentaar en de mij bekende gebruikservaringen uit de praktijk.

Om nog maar te zwijgen over praktijkervaringen wereldwijd, want Schroeder-diffusers zijn overal in gebruik sedert begin jaren 70 van de vorige eeuw.

Ik ben overigens wel benieuwd naar wat een diffuser anders doet dan de demping.

Kan ik dat simpel proberen met iets van los materiaal achter de speaker te plaatsen?

Een diffuser neemt in elk geval maar heel weinig akoestische energie weg uit de ruimte -- absorptie is geen doel, maar enige midlaagabsorptie is er wel. Speelt geen rol van betekenis, of die absorptie wordt meegenomen in een totaalplaatje.

Een goed ontworpen diffuser verspreid geluidsgolven in ruimte en tijd en doet dat over een werkgebied dat vanaf ruim boven de bovengrens van het grondtonenbereik (5-7kHz) naar beneden toe doorloopt tot een eindje onder 400Hz. Wat dat betekent in de praktijk kun je gemakkelijk horen in een jouw bekende setting -- thuis dus. Jammer genoeg heb ik op het ogenblik geen panelen voor demo meer; net een set verkocht...

Er is geen vervanging voor diffusie, want zoiets als bijvoorbeeld een halve cylinder volstaat niet. Door het veel te kleine werkgebied zal het meer een effect kunnen zijn binnen een smalle frequentieband en dat is waarschijnlijk minder goed dan een gewoon vlakke wand. Ook een simpel onregelmatig oppervlak is niet hetzelfde als een diffuser, alhoewel je er wel wat meer mee bereikt als met halve cylinders.

Wat zou er gebeuren als je het absorptiemateriaal eens elders plaatst, zodat je een harde, reflecterende voorwand krijgt? Als het goed is moet dat in elk geval meer levendigheid geven en als je galmtijd een beetje in orde is (niet veel te lang dus) kan dat een voordeel zijn. Ik weet niet zeker of ik daar een schuine wand zie, maar dat is dan eerder de plek waar ik absorptie zou toepassen, en diffusie eronder. Oorhoogte en onmiddellijk daaronder en daarboven.

Het is overigens wel zo dat ik diffusers, voor het doel waar jij ze voor inzet, normaal gesproken durf te leveren met het recht op teruggaaf.

Daarvan is sinds 2005 één keer gebruik gemaakt.

Zijn begonnen om de woonkamer langzaam wat te veranderen.

Wij zijn begonnen met het audio en tv meubel.

Het eiken gaat er langzaam uit en gaan nu over naar wat meer wit.

Alle apparatuur kan achter de deurtjes staan en de bedrading kan mooi achter de plank worden weg gewerkt.

Plan is nog om een iets grotere tv te plaatsen en ook begon mijn vriendin over nieuwe speakers in de woonkamer. :D  Ze begint het te leren.2016-02-27%2008.07.02_zpsgu9aqruu.jpg

Hihi... Ziet er al fraai uit. En ruimte voor een grotere tv is er zeker. Goed bezig.

Kefjes natuurlijk.

Te groot gaat niet passen.

Ik zoek iets met een minder diepe kast.

Mogelijk iets zelf bouwen maar ben daar nog niet uit.

Zal wel iets worden met een losse bas kast erbij.

Het is voornamelijk voor de tv.

Muziek draaien doe ik boven.

Ik zag vandaag bij de Stemvork in Uden een keurig Sony Pascal setje ( 5 speakers + act. Sub.) staan. €119,- ben je goedkoop klaar. Dat klinkt voor zo'n minisetje heel erg goed.