Jump to content

Quad 63 Esl


Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

Bij een forumlid hoorde ik deze luidsprekers op een uitgebreide set van Pink Faun.

Het ontwerp schijnt uit 1963 te zijn en ze zijn gebouwd in 1981.

Kennen jullie deze luidsprekers nog? Wat vinden jullie er van?

Link to comment
Share on other sites

Vaak gehoord en ik vind het een van de besten speakers die ik ken. Kan ze helaas niet plaatsen. Ruud heeft ze gehad en is erop teruggekomen. Ik vermoed dat hij in het laag mist.

Link to comment
Share on other sites

Peter Walker is in 1963 begonnen met het ontwerp van deze speaker, dat proces heeft lang geduurd omdat de beschikbare materialen en bewerkingen toen nog niet voorhanden waren.

Maar het ding heet inderdaad ESL63 in de volksmond (ook wel FRED - Full Range Electrostatic Dipole).

 

In de jaren '90 heb ik ze een tijdje gehad als opvolger van de ESL57; magnifieke dingen maar wel onderhoudsgevoelig.

De (kleine) modificatiers verhielpen uiteindelijk het onderhoudsprobleem niet en ik heb ze toen weggedaan.

 

Wat me vooral is bijgebleven is de beperkte sweetspot en het fraaie middengebied en gedetailleerd maar nooit vermoeiend hoog.

Over het laag kun je twisten; ik ben geen laag-fetishist al was de Janis subwoofer die ik er een korte tijd bij had staan wel een mooie aanvulling.

Maar erzonder is goed te leven naar mijn smaak.

 

Als de opname goed was dan was het ook echt genieten, bij slechtere opnamen was er weinig plezier aan te beleven.

Maar dat geldt voor meer zoniet alle goede speakers.

 

Vanwege het onderhoudsgedoe ben ik later overgestapt naar Magnepan; iets minder "gestoken", wat diffuser maar wel met veel beleving en genoegen.

Ik vind de Maggies ook vergevingsgezinder; dat lijkt in tegenspraak met wat hierboven staat over goede luidsprekers en misschien is dat nog wel waar ook.

Maar ik wil ook kunnen genieten van de mindere opnamen, vandaar dat ik angstvallig vasthoud aan mijn oudere Maggies 3.3R.

 

Mocht je een set Quad 63 overwegen, vergewis je er dan van dat ze (recent!) aantoonbaar onderhoud hebben gehad, of de prijs moet er naar zijn.

Reken voor revisie via bv. Quad GmbH op een 1500 euro kosten. Dan kun je weer een jaar of 10...15 verder.

Er schijnen adressen te zijn waar het goedkoper kan; ik heb daar verder geen ervaring mee.

Link to comment
Share on other sites

Deze ls kosten 1600 euro. Met een beetje pech zou daar dus 1500 revisie bij kunnen komen. In het slechtste geval kom je op 3100 euro.

 

Hoe goed zijn ze eigenlijk? Ik heb gisterenavond een aantal zeer fraaie zaken gehoord, in vooral het middengebied. Het hoog lijkt gewoon goed, niets meer en niets minder. Dan het laag. Ik denk dat er eenvoudigweg te weinig oppervlakte voor is. Er moet nu eenmaal lucht verplaatst worden.

Verder zetten ze een wat laag podium neer. Een zangeres klonk alsof ze de grond zat te zingen.

De man waar ik op bezoek was heeft ze op zicht. In het verleden had hij een groot systeem van Audiostatic met aan beide zijden een paar panelen.

Daar was hij helemaal weg van.

 

Misschien zijn de Martin Logan's die Plaatjesdraaier heeft wel wat voor hem. Maar grote ls vallen af. (de ESL63 eigenlijk ook al).

Zou twee kleine monitoren + sub een oplossing voor hem kunnen zijn?

Link to comment
Share on other sites

Ik heb geen voorkeur voor vliezen. Voorheen een Stax hoofdtelefoon gehad en ik mis dan al snel impact. Ik heb de ESL 63 kort bij een dealer gehoord en was aangenaam verrast. Ik kreeg zelfs de neiging om te gaan zitten luisteren. Heb ik ook even gedaan en ik had eigenlijk niets op of aan te merken. Een heel aangenaam en aansprekend geluid. Dit type mag je rekening tot de klassiekers.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb de esl 63 ook gehad,ik vond het goed klinkende luidsprekers.

Maar ik had al snel een probleem met een membraam dat los kwam.

Gerepareerd maar na een maanden weer een keer weer gerepareerd en toen maar verkocht.

Dat is wel een nadeel met gebruikte vliezen.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb de Quads een paar keer in showrooms en hifi-shows gehoord, dat klonk altijd erg mooi, vooral het middengebied. Maar ik miste toch altijd het laag en ze kunnen ook niet zo luid spelen.

Verschil met de Martin-Logan is dat Quad zich als een puntbron gedraagt en ML als een lijnbron. Quad stelt ook wat minder zware eisen aan de versterker, denk ik. De ML heeft een goed geïntegreerde subwoofer en kan meer volume aan. Ze hebben ook kleinere modellen, misschien de moeite waard om eens te beluisteren.

Zoals met alle electro/magnetostaten is plaatsing wel heel belangrijk. 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb ook een tijdje met de ESL 63 gespeeld, eerst zo rond 1983 en enkele jaren geleden weer begonnen met eerst weer de ESL57 en daarna weer de ESL63.

Via het AF forum een stel Gradient sub-woofers gekocht, deze zijn speciaal gemaakt voor onder de ESL63, alleen vond ik het nergens naar klinken.

Dus weer weggedaan en via Sonore AC op het spoor gezet van mijn huidige speakertjes. Net niet het mid van de Quad...maar wel zeer fraai. :wub:

Link to comment
Share on other sites

Voor een beter resultaat horen de ESL63 eigenlijk op (dichte) stands te staan, het "lage podium" is daarmee opgelost.

 

Het onderhoudsprobleem blijft.

Link to comment
Share on other sites

Voor een beter resultaat horen de ESL63 eigenlijk op (dichte) stands te staan, het "lage podium" is daarmee opgelost.

 

Het onderhoudsprobleem blijft.

 

Is dat te verklaren KT

Link to comment
Share on other sites

Ik heb de esl 63 ook gehad,ik vond het goed klinkende luidsprekers.

Maar ik had al snel een probleem met een membraam dat los kwam.

Gerepareerd maar na een maanden weer een keer weer gerepareerd en toen maar verkocht.

Dat is wel een nadeel met gebruikte vliezen.

Peter, als de vliezen breken zou ik maar snel tot aktie overgaan :D

Link to comment
Share on other sites

Dat moeten wel 2 hele goede monitoren zijn willen ze het mid-hoog van een ESL benaderen.

Ik ken eigenlijk maar twee middentoners die een ESL benaderen, zo niet evenaren.

Misschien zijn er wel meer, maar die ken ik niet (wat exoten misschien)

Voor mij zijn dat de middentoners van Audio Technology (niet zo vreemd natuurlijk omdat ik die zelf heb) en de units van Podzus Görlich. Die laatste heb ik nu in twee speakers gehoord - Guido Tent en Zellaton- en beide keren vond ik ze snel en natuurlijk klinken.

Het kan dus wel, denk ik.

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Bij een forumlid hoorde ik deze luidsprekers op een uitgebreide set van Pink Faun.

Het ontwerp schijnt uit 1963 te zijn en ze zijn gebouwd in 1981.

Kennen jullie deze luidsprekers nog? Wat vinden jullie er van?

Helaas nog nooit een quad esl gehoord, maar wel full range acoustat (formaat kamerdeur). Klonk zeer overtuigend op AR buizen apparatuur. Is wel een jaar of 15 geleden.

Link to comment
Share on other sites

Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat het middengebied van de Quad onverslaanbaar is, maar ik ben super tevreden met de "gehakte" Kefjes. Sinds de tegels direct onder de Dynaco ST410 liggen is er forse verbetering waar te nemen. Natuurlijk niet het mid van de ESL maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door het totaal plaatje, afbeelding, lijfelijk erbij zijn gevoel.

Link to comment
Share on other sites

Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat het middengebied van de Quad onverslaanbaar is, maar ik ben super tevreden met de "gehakte" Kefjes. Sinds de tegels direct onder de Dynaco ST410 liggen is er forse verbetering waar te nemen. Natuurlijk niet het mid van de ESL maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door het totaal plaatje, afbeelding, lijfelijk erbij zijn gevoel.

De LS-50 is behalve de Blade en de Muon het beste wat Kef de afgelopen jaren gemaakt heeft volgens mij. En ook nog betaalbaar. <_<

Link to comment
Share on other sites

Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat het middengebied van de Quad onverslaanbaar is, maar ik ben super tevreden met de "gehakte" Kefjes. Sinds de tegels direct onder de Dynaco ST410 liggen is er forse verbetering waar te nemen. Natuurlijk niet het mid van de ESL maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door het totaal plaatje, afbeelding, lijfelijk erbij zijn gevoel.

 

Beste Ruud,

 

Krijg jij soms provisie van Kef?

Elke keer wanneer het over heel andere luidsprekers gaat, kom jij weer met jouw eigen favorietjes aanzetten...

Link to comment
Share on other sites

Die LS-50 zijn ook zeer waarschijnlijk de beste speakers die je voor onder de 1000e pp (en ook nog wel iets meer) kunt kopen. Heb alllen mn twijfels over grote ruimtes, daar denk ik zijn ze te beperkt voor (teminste niet op luid nivo).

 

Zelf sponsor(de) ik (gratis) de Pioneer S2-EX (http://www.hometheaterhifi.com/bookshelf-speakers/bookshelf-speakers/pioneer-s-ex2-speakers.html),maar die is niet meer leverbaar. Nu is er alleen nog maar de TAD CR1 (iets beter nog, veeeeel duurder)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...