Jump to content

Op Bezoek Bij Leobus


VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Waren die draden stevig in elkaar gedraaid, of lagen ze los naast elkaar?

De draden lagen in beide gevallen los naast elkaar in de katoenen kous. Plus en min zijn wel licht getwijnd. Ca 1slag per 5cm.

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Mijn ervaring is, dat bij eenzelfde totaaloppervlak, dikkere draden wat vetter klinken. Ik gebruik 20x0,125 mm2. Kabels die ik eerder maakte met 16x0,2 mm2 (heeft Groovy nu) klonken bij mij thuis wat vetter dan de huidige. Wanneer je dat weet, kun je je kabels mooi op je set aanpassen.

Ook in mijn set is dat het geval mooie en goede kabels :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Het was gisteren, 2e Paasdag, mijn beurt om eens een middagje te gaan luisteren bij Leo. De setbeschrijving op de eerdere pagina's is uitstekend. Daar heb ik niet iets aan toe te voegen. Het ombouwen van de ruimte duurt eventjes, maar als Leo het doet ziet het er knap geroutineerd uit... :)

In ruil voor die verbouwing krijgt ie dan wel een opstelling die heel behoorlijk vrijstaand is en een luisterplaats die akoestisch neutraal kan zijn. En inderdaad is de rol van de kamer in de weergave minimaal. Het karakter van de ruimte zelf is niet heel levendig; de nagalmtijd lijkt aardig onder controle en op de luisterplaats is niets te merken van laagproblemen. Al met al lijkt er dus een goede basis voor een fijne weergave te zijn gelegd, temeer omdat ook de set zelf volgens mij van onbesproken gedrag is. Tegelijkertijd is het een grote uitdaging om een zelfbouw luidsprekersysteem met zelf-ontworpen filters uit te werken tot een homogeen klinkende speaker. Het ontwerp van de filters is uitbesteed, aldus Leo, maar als ik alles van de hele middag moet resumeren (na er ook een nachtje over te hebben geslapen), dan zou ik toch concluderen dat de speakers in technische zin de beperkende factor zijn in Leo's set. De kleuring die ik af en toe kon waarnemen zit in het middengebied en komt me een beetje bekend voor (ik bouwde zelf ooit 45 paar speakers en herinner me de typische tekortkomingen van bandpass middentoonfilters). Ik hou hier een grote slag om de arm: de kleuring is mild en niet echt storend aanwezig en kan ook best (mede) gekoppeld zijn aan opstelling en ruimte.

 

Het kostte de set veel tijd om los te komen. Ik denk echt dat dit komt omdat de set telkens weer behoorlijk moet worden verplaatst, alvorens er kan worden geluisterd. Mijn persoonlijke ervaringen met verplaatsingen in de thuissituatie is, dat nadien de rust moet terugkeren. Apparatuur en speakers moeten tot rust komen na verplaatsingen -- mijn Apogees waren daar heel sterk in... Aanvankelijk trekt het beeld uitsluitend op rechts en zit vastgeplakt aan de speakers. Het geluid komt niet naar me toe. In de loop van een halfuurtje komt hier verbetering in, maar niet zodanig veel dat ik me omhuld weet door het geluid. We luisteren echter door, want het klinkt allemaal wel heel fraai en open. Plaatsing en focus schieten nog tekort, maar zijn aan het bijtrekken.

 

Nog maar eens koffie drinken en mijn meegebrachte zigeunermuziek even rippen -- Leo heeft geen cd-speler aangesloten staan. Dat prachtige apparaat op de foto's staat er enkel voor de show...

Leo heeft een aantal experimenten uitgevoerd rondom de ordeningsmodificaties van Van der Heide. Zo zijn in huis een viertal kleine tegels aanwezig, hoewel die aanvankelijk geen deel van de set uitmaakten. De luidsprekers hebben daarnaast kleine (kurk)modificaties gekregen. Na een uur luisteren ga ik me realiseren dat de set herkenbare elementen heeft van ordening, maar dat het allemaal niet goed van de grond wil komen. Eén mogelijkheid is de splinternieuwe luidsprekerkabel, die ook nog maar één dag tevoren een behandeling heeft gehad. Zoiets moet stabiliseren, dat is juist heel belangrijk bij ordeningsmodificaties. Onbalans in het geluidsbeeld is bij uitstek een kenmerk van een set die nog 'zwabbert' -- heel vaak een tamelijk radeloos makend voorstadium van ordening. Niettemin herken ik de uitgesproken eigenschappen van betrokkenheid en nabijheid, die door een geordende set kunnen worden opgeroepen. Maar het komt allemaal niet zo sterk en overtuigend uit de verf.

 

We lassen nog een overlegrondje in... ik dring aan op toepassing van de tegels. Leo plaats de 4 kleine tegeltjes in een carré onder de set. Samen dus even groot als het oppervlak van een component. De set als geheel komt dan in de invloedssfeer van de tegels. Het betreft hier de kwetsbare prototype tegels, niet de definitieve grote tegel die eruit voortgekomen is. Als één tegel schade heeft of dwarsligt, werkt ie ook de andere drie tegen. Maar dat lijkt niet aan de orde te zijn, want binnen 5 minuten begint het hoorbaar te worden dat er orde insluipt: het wordt losser, organischer, het vloeit gemakkelijker los en naar de luisteraar toe en de klank wordt minder hoekig en meer natuurlijk en overeenkomstig echte akoestische geluiden.

 

Helaas loopt het nu tegen mijn geplande vertrektijd... ik ga afscheid nemen van Leo, die nog wel een paar uurtjes zelf kan gaan zitten luisteren voordat de boel weer op zijn plaats teruggeschoven gaat worden...

 

Op het gevaar af voor volslagen autosuggest te worden versleten denk ik dat we bij Leo te maken hebben met "een set in ordeningswording". Ik herken het "onaffe" karakter van de structuurmodificaties, zoals dat bij mij tot voor een jaar of 2 geleden ook was. Aangezien Leo open staat voor Van der Heide's gedachtengoed en de experimenten van Bert, denk ik dat er hier nog behoorlijk wat eer te behalen is. Leo hoeft geen nieuwe apparatuur te kopen -- dat is allemaal onberispelijk. Wel kan hij de zoektocht naar meer ordening in de set voortzetten. Het voordeel is dat hij daar tijd voor heeft en dat het allemaal niet zo spannend is, qua financiële investeringen, en soms ook gewoon gratis.

Een ander aspect wat volgens mij niet te onderschatten is, is het schuiven -- telkens weer -- met de set. Dat is onvermijdelijk om een goede opstelling te realiseren vanuit de opgeruimde rustpositie van het spul in de kamer. Maar de keerzijde is, naar mijn bescheiden mening, dat de set pas heel veel later echt op orde en tot rust lijkt te komen, en pas dan losser gaat klinken.

 

Ik denk ook dat de belangrijkste factor bij het tot rust komen de kabels zijn. In combinatie met de nieuwigheid van de kabels, maakt dat ik misschien juist op een ietwat ongelukkig moment ben komen luisteren. Met een beetje aandacht en tijd zal er de volgende keer meer ordening zijn en kan de set beter laten horen wat er in aanleg al aanwezig is. Dan wil ik graag nog eens luisteren.

 

Succes en dank voor de gastvrijheid, Leo!

Altijd welkom om hier eens te komen luisteren, waar de ordening inmiddels iets dieper is ingedaald en een iets meer permanent karakter heeft gekregen.

 

EDIT: Typo.

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

Nou,

Zoals Thingman al zegt: laten we eerst de kabels maar eens de tijd geven.

Ik zit nu te luisteren en ook vanavond weer dat effect dat het linker kanaal wat sloom is. De stemmen staan wel stijf in het midden, dat dan weer wel. Ook het plakken aan de speakers herken ik een beetje. Iets wat ik vroeger nooit had. Overigens wordt het, geloof ik, wel langzaam beter met het warm worden (of herstructureren?) van de set. Ik heb nog een afspraak staan met Berret. Hij beloofde een lamp te demonstreren. Dat kan leuk worden. Maar eerst de kabels in laten spelen.

Overigens zit ik hier echt niet voor straf te luisteren hoor. :)

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 4 months later...

Aanstaande zondag belooft weer een luisterdag te worden. Echtgenote is de hele middag weg. Mocht iemand zin hebben om het luistergenot te verdubbelen, dan is hij welkom vanaf ca 13.30u. Graag reageren per pm.

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Jak, afgelopen zondag was het vrij reizen met de trein, met het boekenweekgeschenk! Ik wil best weer eens langskomen, en bijpraten, maar dat moet dan als het mij niet onnodig veel kost. Vanaf mei krijg ik weer vrije reisdagen bij de NS. Maar ik ga eerst naar Buell.

Link to comment
Share on other sites

Laat je bij Buell niet teveel afleiden door die "vreselijke" versterker die er staat. Wat een prachtig ding :wub: . En hij is ook van de "dingen" die jij doet, dus dat "moet" haast wel goed komen. ;) . Ik heb er gisterenavond een interlink opgehaald maar helaas geen tijd gehad om iets te luisteren....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hallo,

Aanstaande zondag heb ik weer de gelegenheid om een middag muziek te maken. Mocht er iemand zin hebben om mee te luisteren, dan is hij welkom. Vanaf ca 13.30u.

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Het is weer zover: vrouwlief gaat een dagje naar de sauna en ik kan lekker luisteren. Er is altijd plek voor een tweede luisteraar, dus wie wil, kan zich melden a.s zondag vanaf ca 13.30 u.

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Hallo Hans,

Met drie man kan het allemaal nog net. Ik zal je een PB sturen met de adresgegevens en een tel nummer voor noodgevallen.

Je krijgt dan wel met van der Heide modificaties te maken. :)

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Vandaag samen met Audiovorden de set van Leobus beluisterd. Mét en zonder "Audiolamp".

Toen ik er de laatste keer was, stond de set andersom in de ruimte en bestonden de Parsifal-klonen alleen nog op papier. Nu staan deze luidsprekers dus in de lengte van de woonkamer te spelen. De bank staat tijdens het luisteren in het smalle deel van de U-vormige woonkamer/keuken. op de plaats waar de speakers eerder stonden bleek het laag niet onder controle te krijgen. En juist dat laag doet het nu errug goed. Voor de bank staat een tafeltje met daarop de "Audiolamp".

Maar terug naar het begin. Ik was er als eerste en Audiovorden kwam snel na mij. Dus eerst koffie en wat bijpraten. Maar al snel werden we nieuwsgierig hoe het nu zou klinken. Leobus speelt alleen vanaf de HD van een Apple laptop. Deze is via een USB-kabel op de DAC aangesloten. Hierachter de voorversterker en de Belcanto klasse D versterkers. De kabels naar de luidsprekers zijn zelfgebouwd en getwist. Deze liggen bovendien op mooi gemaakte steuntjes vrij van de vloer. Op 4 strategische plaatsen zijn dempingspanelen geplaatst, maar met de dempende zijde naar de muur. Volgens mij werken de multiplex achterkanten nu behalve als reflector  ook als plateabsorber. De multiplex achterzijde van de panelen op de eerste reflectiepunt zijn bovendien nog voorzien van een "Angel-lap" (Twaron).

En dan muziek... Audiovorden zit in het begin op de sweetspot, ik er links naast. Dicht tegen de muur dus. Voor mij klonk het wat afstandelijk en tam. Het laag daarentegen integreert perfect met de middentoner. Ook valt mij bij sommige nummers wat scherpte op. Er werd dus eerst een netkabel gewisseld. Hierna was het met de scherpte iets beter gesteld, maar opgelost was het niet. Later blijkt er een betere oplossing beschikbaar.

Dan mag ik in het midden plaats nemen. Dat klinkt dus totaal anders, al gebeurd het hoofdzakelijk bij de speakers en weinig in het midden. Daarna mag ik luisteren mét en zonder Audiolamp. Met de gekozen muziek in deze opstelling kon ik echter geen positief, maar ook geen negatief effect beluisteren. Ik ben duidelijk ongevoelig voor dergelijke tweaks.

Na nog het e.e.a. aan muziek (oa Kari Bremnes) en nog een paar keer van plaats wisselen wordt de muziek (Audiofile Reference II) op mijn meegebrachte USB stickje gedraaid. Dit staat in flac (24 bits 44,1 kHz), maar wordt automatisch naar alac geconverteerd. Ik mistte duidelijk de ambiance en detaillering in de muziek. Ook de focussering blijft achter met wat ik thuis gewend ben. Ik ga met mijn hoofd een kleine halve meter dichter bij de luidsprekers. Hé... nu is de focussering er wél. Ook het stereobeeld en ruimtelijkheid knappen behoorlijk op. Leobus merkt op dat sommige luisteraars dicht bij de luidsprekers willen zitten en andere er juist een heel eind vanaf. Hij had de bank dus ongeveer halverwege die twee posities geplaatst. Ik, en kennelijk Audiovorden ook, blijken toch liever voorin de zaal te willen zitten. De bank werd naar voor geschoven, en dan valt er heel veel op z'n plaats. Maar toch.. die scherpte... da's jammer. Leobus merkt op dat hij een andere interlink tussen DAC en voorversterker kan plaatsen. De zelfbouw interlinks die er tussen zitten vertrouwt hij niet helemaal. Ze klonken wat helderder dan de interlinks die hij eerder gebruikte. Die eerdere er dus maar tussen. Dan is de scherpte geheel verdwenen. althans bij de enkele nummers die we hierna draaiden. De middag was immers vrijwel om. De muziek klinkt behalve zonder scherpte ook met een stuk meer autoriteit. Details goed hoorbaar en mooi integrerend met de rest van de muziek. Snaren én kast zeg maar.  

We sluiten af met Tin Pan Alley, zonder dat nummer is een luistermiddag immers niet compleet. Hier leer ik dat de 9 minuten versie aanzienlijk beter klinkt dan de kortere. Leobus laat ook nog zien hoe de luidsprekerkasten zijn opgebouwd. Twee lagen Twaron met daartussen multiplex met een rubberen kern. Met aan de buitenzijde nog een laag MDF om de kasten af te kunnen werken. Dit alles verlijmd met epoxy. Knap stukje huisvlijt.

Leobus, hartelijk bedankt voor de koffie en lekkere koekies. En samen met Audiovorden bedankt voor de gezelligheid.

 

Link to comment
Share on other sites

Wat Hans hierboven beschrijft, is geen speld tussen te krijgen. Het fijne van dit soort middagen is dat ik zo af en toe gecorrigeerd word in mijn experimenteerdrift. Gelukkig had ik de oude kabels nog gewoon los achter de appartuur hangen en was wisslen snel te doen. De interlink die te scherp klonk had zilveren pluggen aan vertind koperdraad. Misschien niet zo'n beste combinatie. Dat de bank wat verder naar voren moest, had ik kunnen voorkomen. Normaal staat hij daar ook, maar omdat de meningen daarover nogal verschillen en ik voor drie personen drie zitposities naast elkaar wilde hebben, had ik hem iets naar achteren gezet. Behalve dat ik het weer een gezellige middag vond, dus ook weer op het betere (Juiste?) spoor gezet.

Gauw maar een paar tegenbezoekjes plannen.

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Ook ik heb vanmiddag een gezellige middag gehad samen met Hans en Leobus. Het is leuk om een forumlid in levende lijve te ontmoeten, zijn installatie te bewonderen en van zijn muziekvoorkeuren te horen. En ook zijn drang om met eigen inspanningen tot verdere perfectie te komen. De "eigenbouw" speakers en kabels (zowel interlink als speakerkabel) zijn daar voorbeelden van. Petje af.

Toen ik aankwam was de woonkamer al door Leobus omgebouwd tot een high-tech luisterruimte en konden we gelijk beginnen met luisteren. Hier was een vakman aan het werk geweest, met oog voor details. Dat kon je gelijk zien.

Hans heeft al in detail onze luisterervaringen beschreven, dus laat ik het hierbij.

Leobus, bedankt voor je gastvrijheid en je komt binnenkort maar eens langs voor een tegenbezoek.

Link to comment
Share on other sites

Mooi verslag Hans, erg leuk om te lezen! Altijd interessant die luisterbezoekjes en gezellig bovendien. Daarnaast laat het jezelf ook weer eens nadenken over hoe het anders kan of zou kunnen. En als er dan óók nog wat huisvlijt aan te pas is gekomen vind ik het helemaal mooi :rolleyes:.

 

Link to comment
Share on other sites

Grappig al weer een tijd geleden ben ik bij Leo geweest en ook ik wilde toen " naar voren" . Kennelijk is dat toch niet helemaal zijn smaak Hans want hij blijft de bank dus naar achter zetten.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Aanstaande zondag heb ik weer het huis voor mijzelf. Dat wordt dus weer muziek luisteren. Als ieman d zin heeft om mee te komen luisteren, dan is hij welkom. Berichtje even via PM.

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Al een hele tijd vond ikzelf dat de set af en toe scherp klonk. Dat werd alleen maar erger toen ik echt goede bekabeling ging toepassen en mijn Alps potmeter vervangen had door een TKD. Waarschijnlijk hadden de mindere kabels en potmeter de scherpte van ????? (De speakers?) altijd wat gecompenseerd. Maar nu was het dus zoeken naar de oorzaak van de scherpte. Dat het bij de speakers te zoeken was, was wel duidelijk voor mij omdat mijn speaker bij Cock ook scherp klonk. Eerst heb ik het een poos gezocht in demping rondom de tweeter. Die ligt niet gelijk met de baffle en dat kan diffractie veroorzaken. Nou, alle demping daar deed eigenlijk niks. Toen heb ik een appje gedownlaod waarmee je dB's kunt meten, maar ook als functie van de frequentie als je muziek draait. Daarmee bleek dat telkens als ik scherpte ervoer, er een piekje rond de 1200 Hz zat. Middentoner dus.

Nu kennen jullie misschien wel de kurkjes van B.Gehakt. Een voorloper van die dingen is op mijn speakers getest, maar dat waren geen stukjes kurk met koolstof, maar een hele band met koolstof en klittenband om de magneten van de middentoner heen. Monteren van de units met de gigantische magneten werd daardoor wel lastig, want het gat in de baffle was maar net groot genoeg. Wat nu uiteindelijk doordrong, is dat die band bij monteren naar boven schoof en eigelijk de achterkant van de unit nagenoeg volkomen afsloot. Dus geen 5 liter ademruimte voor die unit, maar  alleen dat beetje tussen konus en centreerdiafragma. Eerst heb ik de band maar eens verwijderd. Dat deed al wel wat tegen de scherpte, maar helemaal weg was het niet. Maar wel de goede richting dus. Als laatste heb ik nu het gat in de baffle tussen de bouten vergroot en lijkt het dat de unit vrij kan ademen.

Dit resulteert in meer dan alleen het verdwijnen van de scherpte. Het lijkt net of het systeem sneller is geworden en dat de aansluiting naar de tweeter , maar ook de woofer, beter is geworden. Het hoog is sneller (Tin pan Alley), maar ook het laag is strakker. Alles lijkt natuurlijker te klinken.

Ik krijg nog een dunnere koolstofband van B.Gehakt, dus die ga ik ook weer proberen.

Moraal van het verhaal: het kan maar zo zijn dat je fouten met fouten enigszins compenseert, maar zonder die fouten is het echt beter.

En tot slot, wie zin heeft om de set nu te horen kan dat aanstaande zondagmiddag komen doen. Ik heb het rijk weer alleen. Afspraak via PB.

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...