Jump to content

Een Gezellig Muzikaal Uitstapje In Drenthe (Deel 1 / Goodtube)


VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Laten we maar met de deur in huis vallen, het zijn onderstaande versteende speklappen, die door een zeker Spido op een

dusdanige manier de hemel werden in geprezen, dat mijn nieuwsgierigheid zodanig werd opgewekt, dat ik al een tijdje met

woeste plannen rondliep dit audiofiele wonder van dichtbij te aanschouwen (en horen natuurlijk) 
 

Het mirakel uit het hoge noorden des lands “Perfect Performer 2x16,5”
 

2m85tux.jpg

 

 

Toen ik lucht kreeg, dat ook Goodtube met Perfect Performers speelt en hij op een speksteenworp afstand van TL200 woont,
dacht ik, laat ik dit mooi combineren in 2 luisterbezoeken, per slot van rekening ligt Drenthe niet bepaald bij mij op de hoek (ruim 200km)
 

Als eerste was Goodtube, het haasje om zijn set door de inmiddels gevierde recensent uit het zuiden des lands met
zijn gouden tinnen oortjes, aan de ultieme luistertest te onderwerpen.  Na een paar bakken koppen koffie en het vertrek van moeders
des huizes samen met de kids, kon het feest in het vrijstaande stulpje van Goodtube echt los barsten.

Je kunt wel zeggen dat er flink aan werd getrokken :D 
 

Het zou me niks verbazen als de versterker nu ruim 1 dag later, nog na staat te gloeien.  De “spekken” hebben een rendement

van 92db en hier wist de buizenversterker met 2x13Watt. voldoende raad mee. Het zou me niks verbazen, dat de versterker af en
toe in de verzadiging schoot maar met buizen is dit minder dramatisch en ook op luide volumes bleef het kicken en genieten.

 

De set van Goodtube bestaat uit:
- Squeezebox Touch + Nas als bron
- Squeezebox Touch is aangesloten op een b-Dac van Tentlabs
- Het signaal wordt op oorlogssterkte gebracht door een Menno v/d Veen UL40-S2p (2 x 13W)

 

 

b-Dac van Tentlabs + Menno v/d Veen UL40-S2p buizenversterker
 

20giebn.jpg

 

Later op de terugweg naar huis, besefte ik hoe weinig er in detail er eigenlijk is blijven hangen m.b.t. de klank v/d set van Goodtube.

We hebben het meer over muziek gehad en er in rap tempo, vele muziektitels er door heen gejast. 

Gewoon bijzonder hoe de speakers kunnen schitteren door afwezigheid.  Een snelle rekensom leert, dat als de speakers afwezig zijn,

er ook geen geluid aan de speakers kunnen plakken en toch was er overal muziek. 

 

Heb ik dan helemaal niks aan te merken?

- Bij bepaalde frequenties was er toch last van wat staande golven maar vooral bij opnames met veel laag. Hier moet ik er wel bij
  vertellen, dat we draaide op “achtergrondniveau”, tenminste zo moeten de buren het 3 huizen verder op, het hebben ervaren  :D

  Ik denk met wat schuiven van speakers en bank er nog wel wat winst te behalen is.  Verder was de luisterpositie op de lekkere
  grote stoffenbank, relatief ver weg v/d speakers af en niet optimaal.   Maar tsja, er is geen sprake van een dedicated luisterruimte
  en met moeders en kleine kids moeten er soms compromissen gesloten worden  :huh:

- Verder zoals ik de kamer heb bekeken, kwam het mij een beetje “hard/kaal” overkomen. Hier en daar wat meer stoffering aan de muur,
  kastje hier, plantje daar zou m.i.z. de ruimte, goed kunnen doen en een positief effect kunnen hebben op een wat rustiger geluidsbeeld.

 

Maar ik acht Goodtube die een stuk jonger is als ik en al zeer lang met buizen en condensatoren ligt te tweaken, met zijn oortjes

beter in staat, dit zit akoestische maatregelen op waarde te schatten als ondergetekende, die ook nog eens een woelig bikers-bestaan

heeft gekend tussen oordovende PA-installaties. 

 

 

Luisteruimte Goodtube

2guhbmo.jpg

 

Qua laag hebben deze “spekken” m.b.t. diepgang meer weg van staanders dan van monitoren. Het laag kende niet de scherpe contouren,

als de Blumenhofers en klonk wat minder strak/snel maar met meer dan voldoende detail. De contrabas in het nummer "When we Dance”
van Sting van de cd “All this Time” klonk gewoon lekker vol met veel textuur zonder te overdrijven en gewoon heel natuurlijk.

In het nummer “Caislean Oir” van de live cd  “Christ Cathedral Church Dublin” van Clannad,  is er sprake van een fraai staaltje koor- en zangwerk in
en hier bemerkte ik, hoeveel informatie die “spekjes” nog doorgeven, publiek wat niet stil zit, een kuchje, een kraakje van een kerkbank etc.

Ook hier weer een fraai kunstje van een zeer gedetailleerd weergave, als het moet of als je er op let maar veelal ben je al eerder verkocht door de natuurlijke flow van de muziek en bevind je in een bel van geluid en wordt het zeer lastig je aandacht nog op andere (minder relevante) zaken te richten.

 

Resume
Echt slecht geluid, kom je bij forumleden veelal niet tegen, deze set vind ik niet goed, maar zeer goed.  Neem je nog de kosten in
aanmerking, vind ik het zelfs uitzonderlijk goed met hierbij nog de positieve kanttekening, dat met wat geschuif en wat andere
akoestische maatregelen, het alleen nog maar beter kan worden.

 

Muziek

72gneh.jpg

Link to comment
Share on other sites

Leuk om te lezen, eigenlijk had ik het niet moeten lezen  :cool2: , donderdag ga ik bij Goodtube luisteren.Mmmm, geen platenspeler  :huh:  ;) . Ik ben heel benieuwd naar zo'n digitale set-up!

 

PS (=géén PlatenSpelert  :P ) ik neem mijn UL40 S2P mee ter vergelijk.....

Link to comment
Share on other sites

Prachtig verslag GJ! Wat heb je daar de tijd voor genomen. Knap

 

De wijziging inmiddels is dat de luidsprekers nu op gelijke hoogte staan met het dressoir, oftewel 30 cm hoger. Nu heb ik geen hinder van die stoel en het podium is nog mooier!

 

Het M2tech USB naar spdif stickje speelt nu bitperfect. Tja, eigenlijk was je een dag te vroeg haha.

 

Dank. Vond het leuk zo'n luistersessie. En vervolgens heb ik ook genoten bij TL200. Een heel andere set, maar goed daar zou ik dan ook zeker mee kunnen leven!

 

 

PS nu moet het eens ophouden met wijzigen bij mij. Maar goed er is iets ten goede veranderd sinds deze bank met loveseats erin staat dus vandaar die speakertjes omhoog, daar was ik nog niet eerder aan toe gekomen

Voor de rest : de versterker had ik terug gezet in triode, ivm storing zoeken. Dus even geen supertriode.

Link to comment
Share on other sites

(...) die door een zeker Spido op een dusdanige manier de hemel werden in geprezen (...)

 

 

Beste Vanzomereng,

 

Spido heeft er altoos voor gewaakt deze luidsprekers de hemel in te prijzen.*

We hebben er hier op aarde juist zo veel plezier van!

 

* Wèl heeft Spido de voordelen van kevlar conussen met fasepluggen voor het weergeven van laag/middenfrequenties uitgelegd, de gunstige eigenschappen van speksteen als bouwmateriaal voor luidsprekerbehuizingen verklaard, de goede gevolgen van minimale filtering genoemd, enzovoorts. Maar expliciet reclame maken voor deze luidsprekers... dat heeft hij toch nooit gedaan? 

Link to comment
Share on other sites

Leuk om te lezen, eigenlijk had ik het niet moeten lezen  :cool2: , donderdag ga ik bij Goodtube luisteren.Mmmm, geen platenspeler  :huh:  ;) . Ik ben heel benieuwd naar zo'n digitale set-up!

 

PS (=géén PlatenSpelert  :P ) ik neem mijn UL40 S2P mee ter vergelijk.....

 

Ben benieuwd wat jij er van vindt 

Link to comment
Share on other sites

Ik ben me ff gaan verdiepen in de spekstenen 2 x 16,5  en in onderstaande links zijn m.i. de drivers die er in zitten.
 

http://www.monacor.de/en/products/speaker-technology/hi-fi-midrange-speakers/sph-165kep/

 

http://www.monacor.de/en/products/speaker-technology/hi-fi-tweeters/dome/dt-254/

 

Wat in de speakers als laag/mid dienst doet, wat goed kan want volgens de specs loopt deze redelijk door tot in het laag,

wordt echter door Monacor zelf in hun catalogus, als een "midrange" gepositioneerd.

Ik denk, ook gezien de minimale filtering die wordt toegepast, er redelijk veel gebruik wordt gemaakt
van de natuurlijke roll-off v/d sph-165kep (die op papier tot 7.000 Hz. loopt) en de tweeter pas redelijk hoog**
pas echt aan het werk wordt gezet  en "langzaam" in komt.   
- hiermee houdt je de nadelen van een cross-overfiltering (zover hier nog echt sprake van is) uit het kritisch gehoorbereik
- grotere belastbaarheid van de tweeter

 

Het feit dat er gekozen is voor Kevlar mid/laag is dan ook m.i.z. zeer bewust, omdat m.b.t. het opbreken van hoge frequenties,

dit materiaal "zeer" vriendelijk is en er optimaal gebruik kan worden gemaakt van de natuurlijke roll-off van de sph-165kep 

 

redelijk hoog**  (stuk hoger dan de gebruikelijke cross-over 2k-3,5k)

Link to comment
Share on other sites

De units worden wel eens ondergewaardeerd. Is dat omdat er geen ScanSpeak of Seas of wat dan ook op het stickertje staat? Of omdat ze niet het daar bijhorende prijskaartje hebben?

 

Feit is dat deze units door de maker gekozen zijn omdat ze geschikt zijn voor het concept.

En uit eigen ervaring kan ik alleen maar onderstrepen dat dat zo is. Bovendien zijn ze niet kapot te krijgen.

Link to comment
Share on other sites

De units worden wel eens ondergewaardeerd. Is dat omdat er geen ScanSpeak of Seas of wat dan ook op het stickertje staat? Of omdat ze niet het daar bijhorende prijskaartje hebben?

 

Feit is dat deze units door de maker gekozen zijn omdat ze geschikt zijn voor het concept.

En uit eigen ervaring kan ik alleen maar onderstrepen dat dat zo is. Bovendien zijn ze niet kapot te krijgen.

 

Als je weet, wat een normale mens (consumentenprijs) voor al die drivertjes bij elkaar opgeteld moet neerleggen = ca. 460 euro,

is er ook echt niet bezuinigd, hierbij nog opgeteld het spekstenen kastmateriaal en vooral wat ik gehoord heb en dan is de

paarprijs van 3.000 euro, een meer als redelijke prijs te noemen.   Eigenlijk een koopje

Het feit dat je direct "af fabriek" kunt kopen is hier grotendeels mede debet aan. 

 

Goh ! .........ben ik nog voor Spido reclame aan het maken  :o

Link to comment
Share on other sites

Ik ben me ff gaan verdiepen in de spekstenen 2 x 16,5  en in onderstaande links zijn m.i. de drivers die er in zitten.

 

http://www.monacor.de/en/products/speaker-technology/hi-fi-midrange-speakers/sph-165kep/

 

http://www.monacor.de/en/products/speaker-technology/hi-fi-tweeters/dome/dt-254/

 

Wat in de speakers als laag/mid dienst doet, wat goed kan want volgens de specs loopt deze redelijk door tot in het laag,

wordt echter door Monacor zelf in hun catalogus, als een "midrange" gepositioneerd.

 

Ik denk, ook gezien de minimale filtering die wordt toegepast, er redelijk veel gebruik wordt gemaakt

van de natuurlijke roll-off v/d sph-165kep (die op papier tot 7.000 Hz. loopt) en de tweeter pas redelijk hoog**

pas echt aan het werk wordt gezet  en "langzaam" in komt.   

- hiermee houdt je de nadelen van een cross-overfiltering (zover hier nog echt sprake van is) uit het kritisch gehoorbereik

- grotere belastbaarheid van de tweeter

 

Het feit dat er gekozen is voor Kevlar mid/laag is dan ook m.i.z. zeer bewust, omdat m.b.t. het opbreken van hoge frequenties,

dit materiaal "zeer" vriendelijk is en er optimaal gebruik kan worden gemaakt van de natuurlijke roll-off van de sph-165kep 

 

redelijk hoog**  (stuk hoger dan de gebruikelijke cross-over 2k-3,5k)

 

Beste Vanzomereng,

 

Ik denk dat jij het héél aardig doorhebt!  ;)

De tweeter wordt inderdaad via een enkele MKP (eerste orde filter) ingezet, waar de bas/middenunits via natuurlijke rolloff hun -3dB punt bereiken.

De bas/middenunits zijn direct verbonden (dus zònder filter) aan de versterkeruitgang. Dus: optimale demping / controle, zoals bij een actief luidsprekersysteem.

Link to comment
Share on other sites

Gisteravond kwam ik m'n bed niet in. Oorzaak: genieten van de weergave als nooit tevoren. De avond ervoor.... Zelfde probleem.

 

ReneN komt vanavond op bezoek. Ik heb er zin in.

Veel plezier met z'n tweetjes, ben benieuwd naar de reacties van ReneN.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...