Jump to content

Akoustiek Concertgebouw


carl
 Share

Recommended Posts

Beste Hans,

 

Breedbandige demping? Met steenwol? Je zult met zulk materiaal altijd de hogere frequenties (de briljantie, de frisheid, de levendigheid, maar vooral ook de boventonen) veel meer dempen dan de lagere frequenties.

En staande golven horen onvermijdelijk bij de afmetingen van je kamer.

 

Maar alle luidsprekers worden toch gemeten in een dode kamer? Dan zijn ze toch recht.?

 

Wanneer ik overigens meet, is het min of meer recht tot 16 kHz. Hoe gaat dat klinken in een "levendige" kamer..??

 

Link to comment
Share on other sites

Maar jij luistert toch niet op 1m afstand van de luidspreker(s) met je oor/oren loodrecht op de tweeter-as(sen)?

 

1m wel, lood recht niet, hoeft ook niet.

 

Verder is het volslagen zinloos te proberen een koncertzaal met een luisterruimte te verglijken gezien het verschil in de akoestiche afmetingen van beiden.

Link to comment
Share on other sites

Beste Seed7,

 

Daar heb je gelijk in. Maar je kunt wel de levendigheid, frisheid en briljantie van de weergave in een luisterruimte flink bederven door teveel demping van de hoge frequenties.

En dat gebeurt al gauw wanneer mensen proberen lage frequenties te dempen...

Link to comment
Share on other sites

Dat het laag meestal vrij slecht klinkt in thuissituaties heeft direct te maken met de kleine ruimte waarin het feestje plaatsvindt. Een problematische verdeling van ruimteresonanties onder 200Hz is inherent aan bijna alle thuisruimtes. Het heeft veel minder vaak met de luidsprekers zelf van doen.

 

Ruimteresonanties en de opstelling... die is tegelijkertijd ook vaak onder de maat, en dan kan het zomaar zijn dat je nooit goed laag hoort, zeker als speakers de referentie hiervoor zouden zijn.

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

Beste Seed7,

 

Daar heb je gelijk in. Maar je kunt wel de levendigheid, frisheid en briljantie van de weergave in een luisterruimte flink bederven door teveel demping van de hoge frequenties.

En dat gebeurt al gauw wanneer mensen proberen lage frequenties te dempen...

Niet als ze lage frequenties dempen met hulpmiddelen die daar specifiek voor bedoeld zijn. Je zet woofers ook niet in als tweeters, toch?

Link to comment
Share on other sites

Beste Thingman,

 

Staande golven zijn, net als aardschokken ten gevolge van gaswinning, slechts een regionaal probleem.

Wie een staande golf met bijvoorbeeld een Helmholz anti-resonator wil bestrijden, kan de piek ervan flink verminderen... op de plaats waar die piek het luisteren minder aangenaam maakte.

Maar de betreffende frequentie wordt dan onhoorbaar in de rest van de ruimte, waar die frequentie helemaal geen probleem opleverde.

Elk voordeel hep se nadeel, dusss...

 

Maar verbaas jij je ook niet over de velen die enorme rollen steenwol e.d. neerzetten om lage frequenties te dempen?

Link to comment
Share on other sites

 

Daar heb je gelijk in. Maar je kunt wel de levendigheid, frisheid en briljantie van de weergave in een luisterruimte flink bederven door teveel demping van de hoge frequenties.

En dat gebeurt al gauw wanneer mensen proberen lage frequenties te dempen...

 

Dat gebeurt al gauw als mensen gaan prutsen met een Perzisch tapijtje achter de speakers, een paar extra kussentjes op de bank, 3 mm dikke 500.-/m2 retro-ingestraalde matjes van de nieuwste audio-shamaan. Dat gebeurt al snel bij onkunde, gebrek aan kennis en de onwil om zich ergens in te willen verdiepen.

 

Spido, benader het eens van een andere kant, neem een theoretische ruimte, rechthoekig en volledig dood. Zet er twee speakers en een stoel in. Ga de ruimt heel rustig met akoestische reflectoren aankleden om alles "in balans" te krijgen. Dat is wat je in feite doet als je een betonnen hok gericht met absorbers gaat behandelen.

 

Het is op zich helemaal niet zo moeilijk om een m3 100% absorberend materiaal zo te bekleden dat het vanaf bepaalde frequenties reflecterend wordt. Wikkel het blok in met huishoudfolie en je hebt ineens heel veel meer hoog, of zet er wat slappe hardboardplaten tegenaan en het hele mid en hoog zijn er weer.

Link to comment
Share on other sites

Maar de betreffende frequentie wordt dan onhoorbaar in de rest van de ruimte, waar die frequentie helemaal geen probleem opleverde.

Elk voordeel hep se nadeel, dusss...

 

Maar verbaas jij je ook niet over de velen die enorme rollen steenwol e.d. neerzetten om lage frequenties te dempen?

Ik ben slechts in staat mij fysiek op 1 plek te bevinden. In geval van muziek beluisteren is dat de luisterplek. Daar moet het feest zijn. Dat het op legio andere plekken in de ruimte dan geen feest is om te luisteren hoor ik toch gewoon niet? Je optimaliseert om de muziekbeleving op 1 plek, of binnen 1 zone te maximaliseren. Als je dat op alle aandachtspunten goed doet, en je ruimte is verder ook een beetje gunstig qua verdeling van resonanties (geen clusters dus), dan klopt het geluid wel op meer plekken, maar het punt is wel duidelijk.

 

Ik moet je tot mijn schaamte of genoegen (vul maar in) bekennen dat ik in 14 jaar nog nooit 1 klant tegenkwam die zulke rollen toepaste. Het zal wel werken, maar nooit gericht op het laag. Soms trof ik wel holle en gesloten varianten met hoge densiteit aan, maar dat is niet te vergelijken, want een heel ander type absorbers. En ook die tube traps absorberen niet zoveel laag, alswel een hoop midlaag. Daar zijn ze vooral goed in, maar dan wel met een folie over de buis zodat het hoog intact blijft.

 

Meestal kom ik toch op plekken waar echt volledig vrij baan is voor al het ongecontroleerde dat de god van de akoestiek heeft verzonnen. Ik zal zelf nooit een open gebruik van (minerale) wol adviseren' wegens acute overdemping van het hoog. Het hoog is bijna overal in orde, qua galmtijd, dus de akoestische uitdaging is in de praktijk van thuis-akoestiek vooral om alles behalve het hoog aan te pakken...

In welke context kom jij die "enorme rollen" dan tegen?

Ik heb ergens het idee dat je gewoon maar wat sneert naar tube traps, maar da's wederom geen vergelijk met rollen wol.

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

(...)  Het hoog is bijna overal in orde, qua galmtijd, dus de akoestische uitdaging is in de praktijk van thuis-akoestiek vooral om alles behalve het hoog aan te pakken... (...)

 

Het hoog/midden is in veel betonnen "schoenendoos" kamers wèl een probleem (fluiter-echo's), maar dat probleem is betrekkelijk eenvoudig te verhelpen.

 

Ik verwijs overigens naar de (volgens eigen zeggen: geslaagde... maar hij zegt telkens weer iets ànders!) pogingen van onze forummer Hans die om laagresonanties te bestrijden grote rollen steenwol (en een Perzisch tapijt) achter zijn luidsprekers positioneerde.

Het sneren naar tube traps vind ik een lage streek. Gelukkig wordt die dan onmiddellijk gedempt.

Edited by spido
Link to comment
Share on other sites

Het hoog/midden is in veel betonnen "schoenendoos" kamers wèl een probleem (fluiter-echo's), maar dat probleem is betrekkelijk eenvoudig te verhelpen.

 

Ik verwijs overigens naar de (volgens eigen zeggen: geslaagde... maar hij zegt telkens weer iets ànders!) pogingen van onze forummer Hans die om laagresonanties te bestrijden grote rollen steenwol (en een Perzisch tapijt) achter zijn luidsprekers positioneerde.

Het sneren naar tube traps vind ik een lage streek. Gelukkig wordt die dan onmiddellijk gedempt.

:)

Ja, dat lijkt wel een voorbeeld van overdemping.

Maar met het hoog bedoel ik alles boven 6-7kHz. Dat is dus bijna altijd in orde in onbehandelde ruimtes - ik doel dan op galmtijd, niet op reflectiepatronen. Midhoog en midden moet dan inderdaad nog hard aangepakt worden, maar daarvoor kun je geen rollen steenwol of poreuze absorptie nemen. Omdat dit juist ook boven 6k zo hard absorbeert en dat wil je eigenlijk niet als de galmtijd daar al 0,3s of minder is...

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

 

Ik verwijs overigens naar de (volgens eigen zeggen: geslaagde... maar hij zegt telkens weer iets ànders!) pogingen van onze forummer Hans die om laagresonanties te bestrijden grote rollen steenwol (en een Perzisch tapijt) achter zijn luidsprekers positioneerde.

 

 

Het zijn geen rollen steenwol, maar platen op elkaar gestapeld tot een pakket  van 60x60x120 cm. Om dat steenwol zit inderdaad plastic folie. Maar daar tegen aan staan dunne houtwolcementplaten (15 mm dik). De grove houtvezels werken m.i. als diffusors voor het hoog en midden. Het Perzisch tapijt is overigens weg. Nu staan op die plaats enkele dikke polyesterwol platen.

 

Het tapijt is overigens niet om akoestische problemen verdwenen. Ik was er na 10 jaar, op uitgekeken. Het dempt nu de galm op de overloop. 

Link to comment
Share on other sites

Voor verbetering van de akoestiek zou je, in plaats van stapels of rollen grauw, lelijk steenwol, ook kunnen experimenteren met wollen wandtapijten.

Kies dan een motiefje waarop je niet gauw uitgekeken raakt.

Je kunt ze direct aan de wand hangen, maar ook vrij in de ruimte met een eigen spotje er op gericht.

Om je een paar ideetjes te geven: 

 

 

la dame a licorne tapestry

 

(Een bezoekje aan het Musée National du Moyen Âge* in Parijs geeft een aardig overzicht.

Bovendien kun je er machinaal geweven kopieën kopen: dat scheelt je vrouw een boel werk!)

 

Ook nog bekend onder de oude naam "Musée de Cluny".

Edited by spido
Link to comment
Share on other sites

Hier in Nijmegen zijn ze de Vereniging ook aan het verbouwen. Zaal met uitstekende akoustiek. Vanuit het Gelders orkest klagen ze over de verminderde geluidskwaliteit. De directie denk dat het maar een procentje scheelt.

Link to comment
Share on other sites

Hier in Nijmegen zijn ze de Vereniging ook aan het verbouwen. Zaal met uitstekende akoustiek. Vanuit het Gelders orkest klagen ze over de verminderde geluidskwaliteit. De directie denk dat het maar een procentje scheelt.

Ach Carl... Het is toch veel belangrijker dat het er goed uitziet. Die akoestiekverslechtering horen "ze" toch niet.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...