Jump to content

Air Bekabeling


Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

Een musicus is duidelijk geen chemicus.

PTFE = poly tetra fluor ethyleen

Teflon is de handelsnaam van: poly tetra fluor ethyleen.

Inderdaad hetzelfde dus. Hoe het een dan beter kan zijn dan het ander, weet ik niet. Gelul dus!

 

Groet

 

Leobus

 

Teflon is toch de naam die Dupont aan PTFE geeft? Ik weet dat dit hetzelfde is. Misschien heb ik het verkeerd opgeschreven? 

 

De fout ondertussen gevonden en de tekst aangepast. Kun je mij vergeven? :D Niet met rattenkruid graag.

Link to comment
Share on other sites

:D Ik sluit morgen een trompetmondstuk aan op de luchtslangen. Door het rechterkanaal blaas ik hoge tonen en door de linker lage tonen. Eens horen of dat nog wat uit maakt.

 

Denk er wel om dat als je de avond tevoren iets met knoflook hebt gegeten, dat je er wat peterselie bij doet hè :D

 

Zo'n "Luchtkabel" is nog niet zo simpel.

 

 

fishair.jpg

Link to comment
Share on other sites

 

Denk er wel om dat als je de avond tevoren iets met knoflook hebt gegeten, dat je er wat peterselie bij doet hè :D

 

Zo'n "Luchtkabel" is nog niet zo simpel.

 

 

fishair.jpg

:D logisch dat er meer lucht tussen de instrumenten hoorbaar zal zijn :D  

Link to comment
Share on other sites

wie zegt dat lucht een goede isolater is :eek:

Lucht is een vrij slechte isolator. Kijk maar naar de afstanden bij hoogspanningslijnen. Daar wordt ook lucht gebruikt als isolator, met als gevolg dat kabels opgehangen worden aan behoorlijk grote isolatoren (keramiek/glas). Afhankelijk van de spanning kunnen die wel een 3,5 meter hoog/lang zijn (en dan hebben we het nog niet over spanningen die in de USA of China gebruikt worden). Vergelijk dat eens met de paar centimeter XLPE-isolatie in hoogspanningskabels. Dan blijkt lucht toch vrij slecht te isoleren...

 

Maar gelukkig hebben we het hier over spanningen die nog niet eens onder de laagspanningsnormen vallen. Dus dan valt het wel mee met de afstanden (zolang de geleiders elkaar maar niet raken is het wel goed)...

Link to comment
Share on other sites

Lucht is een vrij slechte isolator. Kijk maar naar de afstanden bij hoogspanningslijnen. Daar wordt ook lucht gebruikt als isolator, met als gevolg dat kabels opgehangen worden aan behoorlijk grote isolatoren (keramiek/glas). Afhankelijk van de spanning kunnen die wel een 3,5 meter hoog/lang zijn (en dan hebben we het nog niet over spanningen die in de USA of China gebruikt worden). Vergelijk dat eens met de paar centimeter XLPE-isolatie in hoogspanningskabels. Dan blijkt lucht toch vrij slecht te isoleren...

 

Maar gelukkig hebben we het hier over spanningen die nog niet eens onder de laagspanningsnormen vallen. Dus dan valt het wel mee met de afstanden (zolang de geleiders elkaar maar niet raken is het wel goed)...

 

Dat wordt toch echt een ander verhaal als daar 100KW hoogfrequent doorheen moet. Dan blijft alleen lucht over, anders staat zo'n kabel in no time roodgloeiend door de verliezen in de isolator:

 

 

 

low_loss_coax.jpg

 

 

En als zo'n kabeltje een beetje slordig wordt aangesloten dan krijg je zo'n feestje als een tijdje terug in Smilde :D

 

B.t.w. Ieder gelijkenis met audio berust op louter toeval...  :lol:

Link to comment
Share on other sites

Dat wordt toch echt een ander verhaal als daar 100KW hoogfrequent doorheen moet. Dan blijft alleen lucht over, anders staat zo'n kabel in no time roodgloeiend door de verliezen in de isolator.

Ik doe alleen aan 50Hz... ;) Of eventueel DC...

Link to comment
Share on other sites

De eerste complete interlink heeft zojuist het levenslicht gezien. Het bleek een fluitje van een cent. Straks aansluiten.

Vraag 1: kan een interlink tussen de voor en eindtrap inspelen zonder dat de eindtrap aanstaat?

 

Vraag 2: Ik heb ls-kabels nodig van 2 keer 3 meter. De luidsprekers zijn 4-8 ohm. De eindversterkers 60 Watt per stuk. Welke dikte is het advies?

Link to comment
Share on other sites

De eerste complete interlink heeft zojuist het levenslicht gezien. Het bleek een fluitje van een cent. Straks aansluiten.

Vraag 1: kan een interlink tussen de voor en eindtrap inspelen zonder dat de eindtrap aanstaat?

 

Vraag 2: Ik heb ls-kabels nodig van 2 keer 3 meter. De luidsprekers zijn 4-8 ohm. De eindversterkers 60 Watt per stuk. Welke dikte is het advies?

Ik heb nog een set te koop.

3 m Analysis plus oval 8.

Die van mij zijn ook nog eens cryogeen behandeld.

Zijn niet echt goedkoop, maar wel erg goed.

PM evt maar voor een prijs.

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Ik heb nog een set te koop.

3 m Analysis plus oval 8.

Die van mij zijn ook nog eens cryogeen behandeld.

Zijn niet echt goedkoop, maar wel erg goed.

PM evt maar voor een prijs.

 

Groet,

 

Leobus

De kans is groter dat ik zelf iets ga breien. Misschien volgens het air-systeem. En Hans van L. wil mij leren vlechten, volgens de filosofie van zijn kabels. Het is weer erg spannend allemaal en vooral erg leuk. 

Maar ik ga je mooie aanbod wel even googlen.

Link to comment
Share on other sites

Er is iets vreemd met waarschijnlijk de voorversterker.

Via de computer: In stereo speelt slechts 1 kanaal, in mono beide kanalen.

Via de platenspeler: Zowel mono als stereo werken beide kanalen.

Weet iemand waar ik moet zoeken?

Link to comment
Share on other sites

Is er een interlink tussen DAC en voor verversterker kapot of maakt die slecht contact..??

 

Of is er een kanaal van de DAC kapot ??

 

Ik zou eens beginnen met de interlinks van de DAC op de voorversterker te verwisselen. Wisselt het probleem mee, dan is het in ieder geval niet de voorversterker.

Daarna de interlinks aan de DAC zijde verwisselen. Wisselt het probleem mee, dan zijn het de interlinks. Anders de DAC.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

De eerste complete interlink heeft zojuist het levenslicht gezien. Het bleek een fluitje van een cent. Straks aansluiten.

Vraag 1: kan een interlink tussen de voor en eindtrap inspelen zonder dat de eindtrap aanstaat?

 

Vraag 2: Ik heb ls-kabels nodig van 2 keer 3 meter. De luidsprekers zijn 4-8 ohm. De eindversterkers 60 Watt per stuk. Welke dikte is het advies?

Antwoord 1 (wedervraag): kan een interlink überhaupt inspelen?

 

Antwoord 2: 2x2,5mm2 lijkt me meer dan voldoende. Het past bovendien makkelijk in de gebruikelijke speakeraansluitingen. Bij meer dan 2,5mm2 wil dat nog wel eens een probleem zijn...

Link to comment
Share on other sites

Dat krijg je nou als muzikanten denken kabels te kunnen bouwen. Of, al doende leert men. Een draadje was wat te lang en door het vastdraaien van de achterkant van de stekker (de ruimte had ik iets te krap gehouden) waren de draden verstrikt geraakt en maakten sluiting. Het klonk ook alsof de muzikanten allemaal over elkaar heen lagen te spelen .

 

Nu ben ik ze aan het testen. Ik zeg maar niet hoe, want dan slapen er vannacht een paar niet.

 

@Henrie: ik heb geen flauw idee of kabels moeten inspelen. Misschien is het wel de luisteraar die er aan went en vervolgens denkt dat ze ingespeeld zijn. Uit veiligheidsoverwegingen houd ik het maar op 635 uur.

 

Hier en daar kunnen er wat :D worden toegevoegd :D.

 

Wij van VanDenLul Bekabeling wensen u een fijne avond.

Link to comment
Share on other sites

Het klonk ook alsof de muzikanten allemaal over elkaar heen lagen te spelen .

 

Nu ben ik ze aan het testen. Ik zeg maar niet hoe, want dan slapen er vannacht een paar niet.

 

Ik ik dit zo lees komen er twee vragen in mij op:

 

1/ Het eerste ben jij als dirigent toch wel gewend?

2/ Wat ben je met die lui van plan dan?

 

:blink:

Link to comment
Share on other sites

Het slechtste interlink-vergelijk sedert mensenheugnis.

 

De kabels;

Het linkerkanaal werd gevoed met de nieuwe VDL kabels tussen DAC en Voorversterker en tussen Voor- en eindversterker.

Het rechterkanaal met resp. een Kimber Select KS1010 en een Kimber Hero (held).

 

De testwijze;

De voorversterker werd op mono gezet. Bijna niemand weet dat, maar deze knop is speciaal door Spectral ontwikkeld om interlinks te vergelijken. Topsecret, dus mondje dicht hier over.

De testpiloot nam beurtelings plaats 100 cm voor de linker weergever en 100 cm voor de rechter weergever.

 

De testresultaten;

Jahaa, er was duidelijk verschil te horen. De nieuwe VDL (binnenkort in de winkels) klonk beter dan de KS1010 / Hero combinatie. En wel minder vervormd, rustiger, natuurlijker met iets meer detail (niet zoveel als men schrijft), met meer lucht om de instrumenten en stemmen. Het laatste komt natuurlijk door de lucht om de aders. Logisch eigenlijk.

 

In afwachting van de volgende test die zal gaan over o.a. 3D,

 

uw aller Jongensdroom

 

p.s. best lekker Schrobbelaar

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...