Sign in to follow this  
Followers 0
Ivan10

Verslag | Audio Show Studio Alkmaar 2014 - Az Stadion

65 posts in this topic

Heel mooi verslag Ivan en i.d.d. is het fotowerk er een behoorlijk stuk op vooruit gegaan. Top!

Maar wat ziet dat hedendaagse spul, op een enkele uitzondering daargelaten, er lelijk uit zeg qua vormgeving. Wat een wansmaak! :( Het lijkt wel of men van gekkigheid niet meer weet wat men moet.

Prachtig verslag.

Wat ga je kopen als je een zak met geld ter beschikking hebt.

Er is zoveel keus.

Bedankt voor jullie reacties. De foto url's doen moeilijk anders had het gewoon online op het forum gestaan.

Dank, VANZOMERENG. Ik heb twee nieuwe lenzen gebruikt. Deze lijken toch scherper dan mijn oude lens.

@Pjotr. Met name de multi-functionele apparatuur krijgt een design-over mee. Sommigen zijn beter gelukt, dan andere. Dat is waar. Alles om de binnenhuisarchitecten te pleasen. ;-)

@Groovy. Ja, dat is best moeilijk. Er is veel keuze. Ik had de Roksan set wel willen horen. Symphonic Line vind ik mooi, of een zware Marantz of Accuphase. Vorig jaar stond er een GrandiNote versterker, heel mooi. Qua speakers is er nog meer keus. Moeilijk. Ik denk dat een nieuwe CD-speler nog moeilijker is om te kiezen. Of een platenspeler, alhoewel er dan wel snel wat namen in mijn hoofd komen, die ik zou willen horen: Avid, Dr. Feickert, etc.

Mooi verslag. Wat betreft de foto's vraag ik me af waarom je lage gevoeligheden en kleine diafragma's gebruikt. Doe je dat bewust? De sluitertijden worden daardoor erg lang en dat is te zien als er mensen in beeld zijn, dat worden schimmen zodra ze bewegen. Je gebruikt ongetwijfeld een statief want de foto's van apparatuur zijn mooi scherp. De Nikon D5000 die je gebruikt kan prima prestaties neerzetten bij hogere ISO waarden en het beetje ruis wat je dan eventueel krijgt raak je vanzelf weer kwijt als je de foto's naar webformaat verkleint. 

Mooi verslag. Wat betreft de foto's vraag ik me af waarom je lage gevoeligheden en kleine diafragma's gebruikt. Doe je dat bewust? De sluitertijden worden daardoor erg lang en dat is te zien als er mensen in beeld zijn, dat worden schimmen zodra ze bewegen. Je gebruikt ongetwijfeld een statief want de foto's van apparatuur zijn mooi scherp. De Nikon D5000 die je gebruikt kan prima prestaties neerzetten bij hogere ISO waarden en het beetje ruis wat je dan eventueel krijgt raak je vanzelf weer kwijt als je de foto's naar webformaat verkleint. 

Ik gebruik in dergelijke omstandigheden een full-frame body met een 1.4 50mm lens bij 1600 ISO. Zolang men niet rondspringt gaat dat aardig. 

Eventueel zou je de ISO nog verder omhoog kunnen brengen. Liever een beetje ruis dan schimmen.

Flitsen doe ik zo min mogelijk, omdat dit de sfeer van de scene om zeep brengt.

@ravon Dat doe ik expres ja. Ik flits niet op shows. De klik van een fototoestel vind ik al onaardig genoeg voor de bezoekers. Het ophogen van de ISO/ASA doe ik nooit verder dan 800 ISO daarna wordt het zichtbaar. Nieuwere toestellen of duurdere toestellen gaan daar beter mee om. Ik kan er wel eens een test mee doen, om te zien hoe ver ik kan gaan inclusief je verkleinoptie van foto's. Mensen wil ik altijd onherkenbaar op foto's, dus als er beweging en onscherpte in zit ben ik juist tevreden. Niet iedereen is er van gecharmeerd om op de foto te komen.

Erg leuk Ivan. Zo pak ik er nog wat van mee. Kon helaas niet.

@ravon Dat doe ik expres ja. Ik flits niet op shows. De klik van een fototoestel vind ik al onaardig genoeg voor de bezoekers. Het ophogen van de ISO/ASA doe ik nooit verder dan 800 ISO daarna wordt het zichtbaar. Nieuwere toestellen of duurdere toestellen gaan daar beter mee om. Ik kan er wel eens een test mee doen, om te zien hoe ver ik kan gaan inclusief je verkleinoptie van foto's. Mensen wil ik altijd onherkenbaar op foto's, dus als er beweging en onscherpte in zit ben ik juist tevreden. Niet iedereen is er van gecharmeerd om op de foto te komen.

Ben ik geheel met je eens. Kun je die "Klik" kun niet uitzetten? Of heb je er een lawaaiige gordijnsluiter inzitten?

Beste Carl, fijn om te horen. Daar zijn de verslagen precies voor bedoelt :-)

@Pjotr, ik heb in ieder geval het piep-geluid van de scherpstelling uitgezet van de camera, tijdens de ASSA. Die instelling vond ik wel. Aan de klik zelf valt niet veel te doen. Duurdere camera's hebben wel een mooiere en zachtere klik. Een high-end klik zeg maar LOL

Jah, het blijft een SLR  ;)  Mijn eigen ervaring is dat mijn compacte Canon G11 met centraal sluiter, eigenlijk handiger is voor dit soort reportagewerk en even goede kwaliteit oplevert. Je haalt toch niet het onderste uit de kan van de camera met reportagewerk.

De spiegel van een dslr kan worden opgeklapt, dan hoor je alleen de gordijnsluiter nog maar en van mijn camera is die erg stil. Ik kan me overigens moeilijk voorstellen dat het geluid van een wegklappende spiegel mensen echt stoort. Iemand die kucht maakt meer lawaai.

De kracht van een dslr of systeemcamera in dit soort situaties is de mogelijkheid om lichtsterke objectieven te gebruiken zodat je met scherptediepte en beschikbaar licht kunt spelen. Zoals Ivan de foto's nu maakt (hij kiest bewust voor lage gevoeligheid, klein diafragma, grote scherptediepte, niet flitsen, lange sluitertijd en statief) gaat dat inderdaad net zo goed met een goede compact camera.

Het klopt de klik hoor je niet als er muziek op staat. Een Canon-G camera staat al een tijd op mijn verlanglijstje, voor erbij. Het is de enige serieuze compact zoom-camera die ik in overweging neem. Maar ik heb recent geïnvesteerd in twee licht sterke lenzen. Dus mijn geld is uitgegeven. Jullie hoeven ook niet naar de foto's te kijken, beste foto-wal-kapiteins ^_^

De kracht van een dslr of systeemcamera in dit soort situaties is de mogelijkheid om lichtsterke objectieven te gebruiken zodat je met scherptediepte en beschikbaar licht kunt spelen. 

Dat kan met een goede compactcamera ook wel. Met zo een bijvoorbeeld:

cybershot.jpg

Deze heb ik zelf en die is voor mij ideaal. Ik gebruik 'm overigens alleen op vakantie (en af en toe voor mijn werk maar dan is de kwaliteit van de foto verder niet belangrijk). Hij is heerlijk compact en licht (ik wil niet met zo'n grote body + toeter lopen, laat staan met nog eens losse lenzen daarbij) en je kunt er eigenlijk alles mee instellen wat je ook met een DSLR kan. Je kunt alleen niet van lens wisselen, maar die neiging heb ik eigenlijk ook nooit. Het enige wat ik heel af en toe wel zou willen is iets meer zoom. Die is bij deze beperkt tot 3,6x en dat is soms wat weinig...

Het klopt de klik hoor je niet als er muziek op staat. Een Canon-G camera staat al een tijd op mijn verlanglijstje, voor erbij. Het is de enige serieuze compact zoom-camera die ik in overweging neem. Maar ik heb recent geïnvesteerd in twee licht sterke lenzen. Dus mijn geld is uitgegeven. Jullie hoeven ook niet naar de foto's te kijken, beste foto-wal-kapiteins ^_^

Ik vind de foto's prima. Er is n.l. geen mogelijkheid om bij elke set de optimale belichting en standpunt te kiezen. Het blijft altijd wat behelpen. Ik vind het resultaat dan ook erg knap.

Door de teksten krijg je bovendien een heel goede indruk van de show.

Hulde.

:)

Jullie hoeven ook niet naar de foto's te kijken, beste foto-wal-kapiteins ^_^

Ach joh, trek het je niet aan. Ik was alleen maar nieuwsgierig naar de keuzes de je maakt als je fotografeert.

De canon G10 was al een prima toestel voor foto's op internet.

Persoonlijk vind ik foto's van wazige personen niet fraai om naar te kijken. 

Jullie hoeven ook niet naar de foto's te kijken, beste foto-wal-kapiteins ^_^

Ho, ho, niemand heeft kritiek  op je fotowerk geuit, In tegendeel zelfs! :D Je begon zelf over het onwenselijke geluid van je camera.

Dat kan met een goede compactcamera ook wel. Met zo een bijvoorbeeld....

Deze heb ik zelf en die is voor mij ideaal. Ik gebruik 'm overigens alleen op vakantie (en af en toe voor mijn werk maar dan is de kwaliteit van de foto verder niet belangrijk). Hij is heerlijk compact en licht (ik wil niet met zo'n grote body + toeter lopen, laat staan met nog eens losse lenzen daarbij) en je kunt er eigenlijk alles mee instellen wat je ook met een DSLR kan. Je kunt alleen niet van lens wisselen, maar die neiging heb ik eigenlijk ook nooit. Het enige wat ik heel af en toe wel zou willen is iets meer zoom. Die is bij deze beperkt tot 3,6x en dat is soms wat weinig...

Dat is een leuke compacte camera die binnen zijn mogelijkheden erg goed presteert. Vind je echt dat er een lichtsterk objectief op zit?

Kleine compactkamera's hebben kleine lenzen en kunnen niet lichtsterk. 1.4 is lichtsterk.

Kleine compactkamera's hebben kleine lenzen en kunnen niet lichtsterk. 1.4 is lichtsterk.

Lekker spannend: Ivan wil juist flink diafragmeren.... Bovendien staat lichtsterkte in relatie tot de grootte van de gebruikte chip. Voor een full frame heb je flink glas nodig, voor een compact veel minder en voor de camera in een mobielletje...

Lekker spannend: Ivan wil juist flink diafragmeren.... Bovendien staat lichtsterkte in relatie tot de grootte van de gebruikte chip. Voor een full frame heb je flink glas nodig, voor een compact veel minder en voor de camera in een mobielletje...

Ik wil zoveel wat niet kan. 

Waar onze Canon compact het af laat weten, gaat de fullframe 50mm 1.4 verder.