Jump to content

Nieuwbouw Uitdagingen


rbh
 Share

Recommended Posts

Beste Ravon,

 

In het algemeen ben ik van mening dat er aan staande golven - dat zijn toch de resonanties onder de Schroeder frequentie die jij bedoelt? - dikwijls te veel aandacht wordt gegeven.

In de eerste plaats omdat er tòch niets aan te doen valt - ze zijn niet zonder nadelige effecten te dempen en zijn het onvermijdelijk gevolg van parallelle stenen wanden - en in de tweede plaats omdat het effect ervan de muzikale en/of vocale informatie nauwelijks schaadt. De muzikale / vocale informatie - melodie en ritme, zang en spraak - speelt in dat basbereik vrijwel geen rol: die vinden we in hogere frequentiegebieden.

 

Het lijkt mij moeilijk om in algemene zin aan te geven hoe lang de nagalmtijd mag zijn voor elke frequentieband, maar dat lange nagalm bij hogere frequenties storender is dan bij lagere frequenties lijkt me evident.

Ook het soort muziek dat wordt weergegeven zal hierbij een rol spelen.

 

Waarschijnlijk kan het best de oude, vertrouwde inductieve methode worden gevolgd: de omgeving van de luidsprekers dempen, en eventueel ook nog demping aanbrengen aan de zijwanden (op de plekken waar men, gezeten op de luisterplaats(en), in een spiegel aan die wanden de luidsprekers zou kunnen zien staan. (Hoek van inval = hoek van uitval.)

En vervolgens experimenteel die demping te vergroten (dikker) of te verkleinen (dunner).

Link to comment
Share on other sites

In het algemeen ben ik van mening dat ..

 

De schroeder frequentie voor een niet te grote ruimte ligt al gauw rond 300 Hz**, daaronder zit een heleboel muzikale informatie.

 

**In het algemeen hebben nagalm metingen in luisterruimtes bij lage frequenties daarom geen nut. 

 

In het algemeen kun je er best luchtig over doen, een ruimteresonantie kan het luisterplezier danig vergallen omdat gitaren, stemmen, drums en bassen nu eenmaal graag samen spelen. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...