Jump to content

Ferrietkralen, Waar Wel En Waar Niet.


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Wanneer je een kabel één of twee keer door een ferrietkraal steekt, hebben hoogfrequent-signalen minder de kans om aan de andere van die kraal te geraken.

 

Maar waar pas je die nou toe?

 

In sommige (goedkope) USB kabels zijn ze ingebouwd, in andere niet. bij voedingskabels van laptops hetzelfde, soms wel soms niet. Om netkabels zie je ze soms ook.

 

Ik heb er nu om de USB kabel van de pc naar de dac zitten, maar ook om de kabel van het stopcontact naar de server, switch en de audioPC. Om de interlinks en luidsprekerkabels dus niet. Daar vind ik ze een beetje remmend werken.

 

Wat is jullie ervaring met ferrietkralen ??

 

:)

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Inderdaad bij apparatuur die gevoelig is voor Hoog Frequente straling zoals een MC pre-pre   zie je dat wel.

 

Zoals deze Ortofon MCA-76

 

Ortofon2inside.jpg

 

 

Mijn eigen ervaring.  Toen ik zendamateur was, is overwegend positief.   

Waar ik nu woon, zijn geen zendamateurs of sterke GSM masten of andere zenders.

Heb het nu niet meer nodig.  Maar ondervind er ook geen last van.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb het gevoel dat een kraal om mijn USB kabel en ondanks de trafo in de DAC, behoorlijk wat invloed heeft. Nu klinkt het altijd goed. In het verleden klonk het soms scherp en plat. Maar met alle Wifi, mobiele telefoons en Dect telefoons hier in de buurt, zou dat best kunnen. De PC zelf, is natuurlijk ook een bron van hoogfrequent storing.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

ik heb ze om alle voedingskabels van bronnen van HF hangen (laptop, diverse lampen). maar niet meer op de 220v toevoer van de geluidsapparatuur. daar knepen ferrietringen de weergave plat.  dus zelfs de f-ring die standaard binnen achter de 220v ingang van de SA11 zit is eruit. \

 

echter wel overal in de apparatuur zitten nu op de net-ingang r/c netwerkjes (en na de trafo tot op de pcb weer van alles) die hetzelfde en beter doen zonder het geluid af te knijpen (wel een x-cap nemen he met 220v ...)

 

 

 

 

 

groet

Link to comment
Share on other sites

ik heb ze om alle voedingskabels van bronnen van HF hangen (laptop, diverse lampen). maar niet meer op de 220v toevoer van de geluidsapparatuur. daar knepen ferrietringen de weergave plat.  dus zelfs de f-ring die standaard binnen achter de 220v ingang van de SA11 zit is eruit. \

 

echter wel overal in de apparatuur zitten nu op de net-ingang r/c netwerkjes (en na de trafo tot op de pcb weer van alles) die hetzelfde en beter doen zonder het geluid af te knijpen (wel een x-cap nemen he met 220v ...)

 

 

 

 

 

groet

 

Ja Robbie dat klopt over 220 volt ,nooit begrepen dat bekende audiofirma,s daar niet zijn achter gekomen

 

 

 

mvg wol

Link to comment
Share on other sites

Waar, alleen in de meeste gevallen klinkt het na een dergelijke verandering altijd beter als je de gebruiker mag geloven.

Later is alles weggehaald en dan klinkt het nu opeens ook weer beter? Rara...

 

Het is maar net wat je wilt bereiken. Ooit was een rustigere weergave het doel. Nu is dynamiek en openheid het doel. Dat heeft waarschijnlijk te maken met een betere CD speler. Die Sony's waren best wel aan de scherpe kant.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

ik heb ze om alle voedingskabels van bronnen van HF hangen (laptop, diverse lampen). maar niet meer op de 220v toevoer van de geluidsapparatuur. daar knepen ferrietringen de weergave plat.

 

groet

Ik heb inderdaad dezelfde strategie - al jaren.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...