Jump to content

Discussie Over (Psycho)Akoestiek, Luidsprekers En Dsp


Martijn-Synergy Acoustics
 Share

Recommended Posts

Wat betreft sommige gevallen heeft Jongensdroom misschien gelijk, maar de natuurkunde/techniek laat zich niet leiden door democratische principes  :D.

Mensen vergeef mij alsjeblieft? Ik ben slechts een emotioneel musicus en mede daardoor een ongeleid projectiel. Vergiffenis, vergiffenis....

 

Mijn sloffen schieten regelmatig uit, maar na een paar dagen trek ik ze weer aan.

Link to comment
Share on other sites

(…) Commentaar dat de monitoren toch ook laag naar achteren afstralen bijv. Dat doen ze niet, laag komt van subs. (…)

 

 

Beste Leobus,

 

Vanaf welke frequentie (-3 dB punt) geven de monitors weer?

En met welke helling (dB/oct) komen zij in het spel?

Zijn ze aangekoppeld via een conventioneel (actief of passief) high-pass filter?

En hoe zit de filtering aan de subwoofer-kant?

 

(Eigenlijk zijn het helemaal geen "subs", wanneer ze àl het baswerk moeten doen, hè?

Want "sub" betekent: "er bij", "extra".)

 

Ja, Spido vráágt maar… Want hij wil graag weten welke fasevervorming te verwachten valt.

En of de grondtonen en hogere harmonischen van muziek, zang en spraak wel uit dezelfde geluidsbron komen.

Dit in verband met looptijden, interferenties en dat soort ouderwetse dingen…  ;)

Link to comment
Share on other sites

Beste Spido,

 

De specifieke antwoorden op deze vragen zul je toch echt van Martijn moeten krijgen.

Als zij beweren dat er weinig naar achteren wordt afgestraald, geloof ik dat vooralsnog. En ja, dat laag vanaf een bepaalde frequentie ook naar achteren afstraalt, is mij bekend en Martijn weet dat echt ook wel.

Dat ik er een opmerking over gemaakt heb, betekent alleen maar dat er, volgens mij, erg zwart/wit wordt gereageerd.

Jammer, laten we deze mensen een kans geven zich te bewijzen.

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

In feite moet je gewoon zorgen voor een goede akoustiek in combi met goede speakers,een betere dsp bestaat niet :D

Groetsels Martijn,ik heb de metingen van jouw nog niet binnen :)

Link to comment
Share on other sites

Dat ik er een opmerking over gemaakt heb, betekent alleen maar dat er, volgens mij, erg zwart/wit wordt gereageerd.

Jammer, laten we deze mensen een kans geven zich te bewijzen.

 

Er wordt gereageerd op de agressieve en sneaky manier waarop de TS zijn product op dit forum injecteert. Helaas kan de TS maar een keer een eerste indruk maken en is het kwaad al geschied.

 

Dat neemt niet weg dat het een interessant concept is. Ik heb de berichten van Martijn (Keyser) een tijdje op diyaudio gevolgd. Inhoudelijk vind ik het een knap stukje werk.

 

De TS zou een goede commerciële partner moeten zoeken, het concept verdient beter dan dit.

Link to comment
Share on other sites

Er wordt gereageerd op de agressieve en sneaky manier waarop de TS zijn product op dit forum injecteert. Helaas kan de TS maar een keer een eerste indruk maken en is het kwaad al geschied..

 

Ach, een gevalletje van "de pot die de ketel verwijt" en "de waard die zijn gasten vertrouwt".....

Link to comment
Share on other sites

Ach, een gevalletje van "de pot die de ketel verwijt" en "de waard die zijn gasten vertrouwt".....

Ach welnee, het was allemaal net even te doorzichtig met dat belegen artikeltje. Ik wijt het aan jeugdige onbezonnenheid van de TS, ik verwijt hem niets. Jij mij kennelijk wel :)

Link to comment
Share on other sites

Ravon hoe kun jij constateren dat TS een intressant concept is.

Het feit de kast is in produktie en de dsp is nog niet klaar lees ik op het andere form en voor een speaker naar wens ben je 5 kasten verder en dan praten we nog niet over filters.

ik kan mij goed voorstellen dat jullie van zelfbouwaudio die jongens beschermen maar in de werkelijke wereld zijn andere regels.

 

mvg wol

Link to comment
Share on other sites

Ravon,die dsp moet wel veel corigeren de membraam van de hoorn staat verder terug als de wooferspreekspoel ,dan de demping to much en zo kan ik door gaan 

en met evetueel holm impulse kan je dsp ongeveer het zelfde bereiken ,geen goed concept en dan lig je op achterstaand op naamsbekend heid snappen ze dat niet .

Je moest eens weten wat een box bouwen aan energie kost en niet te vergeten vele discussie 

mvg wol

 

Holger barske van Klang und ton en LP zal wel onder de indruk zijn omdat Holger hornfreak is .

ik denk dat TS daar beter zit 

Link to comment
Share on other sites

Ha Martijn,

 

Ik heb nog wel een serieuze vraag over het DSP systeem.

Dat werkt natuurlijk in het digitale domein en zal het met lage resolutie digitale bronnen prima doen.

Maar hoe zit dat als er een bron wordt gebruikt met een veel hogere resolutie laten we zeggen octuple-rate DSD met een sample rate van 22.5792 MHz, wat blijft daar nog van over na de DSP?

Daarnaast zijner nog de analoge bronnen die ook weergegeven moeten worden zonder het signaal aan te tasten, dat wordt hier wel behoorlijk geweld aangedaan.

 

Het gebruik van een DSP systeem is als je het mij vraagt het paard achter de wagen spannen.

Je gaat een in de basis slechte ruimte proberen geschikt te maken voor High end audio weergave (neem ik tenminste aan anders zou je het niet dit forum uit gekozen hebben) Dan kan je toch beter de ruimte aanpakken zo dat het verminken van het toch zo kwetsbare signaal niet nodig is.

 

Veder vind ik het leuk dat jullie ook de stap gewaagt hebben om dit in de markt te zetten. Er zal vast een markt voor zijn maar of dat echt de High end markt is wil ik voor als nog betwijfelen.

Als het systeem speelt laat ik mij er natuurlijk graag van overtuigen dat ik ongelijk heb.

 

 

Groetjes George

Link to comment
Share on other sites

Beste Martijn

 

Ik heb het gelezen op Diy Audio

Het laag is niks nieuws dat hadden ze al in de jaren ,60 rondom met kippegaas of met latten rondom 2cm open 2 cm dicht.en toen was er nog geen DSP.

Die hoorn is al gepubliceerd in Klang und ton en Hobbij Hiffi

DSP kun je ook Holm DSP gebruiken 

Dus er is niks nieuws onder de zon,

Geef in voorbeeld hoe het wel kan en moet,Magico heeft eigen membramen en de inwendige consructie is van Alu dat is vooruitstrevend

Pak het het laag van Quad 55 en vergelijk met jullie speaker in het laag daar hoor je wat anders

Martijn ,mensen geven je super en mensen hebben veel kritiek op jouw speakers erken dat eens .

want bij het verkopen van het product loop je nog vaker tegen de muur en als je nou al uit je vel spring begin er niet aan .

Mensen die ook op Zelfbouw audio zitten  wat kunnen we nog meer verwachten van de overkant 

Webmaster maakt een topic Persberichten waar al dit spul kunnen lezen want daar hoort het thuis met slotje voor geen disccusie 

Martijn dit is een form waar discussie plaats vind zowel negatief en posietief voor het product  .

 

mvg wol ganze ouwe rot ,maar dat wil eigenlijk niet vermelden 

Link to comment
Share on other sites

Kappa,voor de zelfbouw is dat leuk ,ik geef een voorbeeld project op starten op Diy Audio zo als die dac van jou ,daar berijken ze meer en erkening en als ze dat als ondergrond hebben kunen ze al toewerken naar een beter project iets wat niemand nog heeft  of aan gedacht had.,

De grootste blunder niks is klaar ,heel veeeel lucht.,dat zijn de domste projecten ooit en dit is niet negatief bedoeld dit is een wijze les .

mvg wol

Link to comment
Share on other sites

Ik lees net dit topic en heb ook al eens met Martijn gechat en heb 'm hoog zitten! Welkom! Daar kunnen we wat van leren.

Het verbaasde me dat R.A.V.O.N zo tegen hem tekeer ging. Ik dacht: die worden forummaatjes. Uiteindelijk zal dat ook wel gebeuren.

Op zich ben ik het niet met R.A.V.O.N eens dat er een marketingsausje overheen moet. Dan krijg je weer die onzin zoals ene Fritz hier heeft verkondigd met z'n mirakele rijstzakjes en cd's met extreem veel laag. Die is zelf kwaad van dit forum weggelopen. Spido maakt ook reclame voor bepaalde stenen speakers en daar vallen we ook niet overheen.

Zo te lezen vindt Wol het nu al teveel marketing. terwijl het product nog niet te koop is en topic starter vanuit z'n enthousiasme een inhoudelijke discussie wil beginnen. Ja, dat hij ook producten verkoopt die daarmee overeen gaan komen, logisch, dat houdt hem bezig! Als Nelson Pass hier zou zitten zou het toch ook over versterkers gaan? Of Kevin Voecks en luidsprekers?

Ik heb trouwens met veel interesse het artikel gelezen. Dat is toch iets algemeens waar we wat mee kunnen? Die dsp hoef ik ook niet, want ik ben volledig analoog (behalve als ik sporadisch een cd-tje afspeel).

En luidsprekers die aan de achterkant nauwelijks afstralen zijn niet nieuw. In de jaren 90 heb ik eens een bass-array gemaakt waar je met een oktaafband ruis van 60-120 Hz vooraan gehoorbescherming nodig had en achteraan gewoon rustig met elkaar kon praten. Kwestie van delays goed instellen. Ik stel me voor dat dat met het laag-mid ook kan. Met dsp's kun je die oktaaf band wellicht nog oprekken door ook de fase aan te pakken tot aan de bafflestep en dan heb je een mooie richtbron. Maar voor de analoogfreak is dat allemaal onbereikbaar.

Link to comment
Share on other sites

Wol, Ik bedoelde dit draadje op diyaudio: http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/192737-2-way-waveguide-cardioid-like.html

De ingenieur in mij juicht als hij zoveel vindingrijkheid ziet. De zakenman in mij schudt zijn hoofd bij de knullige aanpak die de TS hier hanteert.

:D Ing'ers en Ir's, ben ik hier dan echt de enige die a-technisch is? De hele dag alleen maar zitten te meten en te weten.

Ik zit de hele dag alleen maar te luisteren. Niet dat dat iets wil zeggen overigens :D .

Link to comment
Share on other sites

Ha Martijn,

 

Ik heb nog wel een serieuze vraag over het DSP systeem.

Dat werkt natuurlijk in het digitale domein en zal het met lage resolutie digitale bronnen prima doen.

Maar hoe zit dat als er een bron wordt gebruikt met een veel hogere resolutie laten we zeggen octuple-rate DSD met een sample rate van 22.5792 MHz, wat blijft daar nog van over na de DSP?

Daarnaast zijner nog de analoge bronnen die ook weergegeven moeten worden zonder het signaal aan te tasten, dat wordt hier wel behoorlijk geweld aangedaan.

 

Het gebruik van een DSP systeem is als je het mij vraagt het paard achter de wagen spannen.

Je gaat een in de basis slechte ruimte proberen geschikt te maken voor High end audio weergave (neem ik tenminste aan anders zou je het niet dit forum uit gekozen hebben) Dan kan je toch beter de ruimte aanpakken zo dat het verminken van het toch zo kwetsbare signaal niet nodig is.

 

Veder vind ik het leuk dat jullie ook de stap gewaagt hebben om dit in de markt te zetten. Er zal vast een markt voor zijn maar of dat echt de High end markt is wil ik voor als nog betwijfelen.

Als het systeem speelt laat ik mij er natuurlijk graag van overtuigen dat ik ongelijk heb.

 

 

Groetjes George

Ik ben benieuwd of ik nog antwoord op mn vraag ga krijgen?

Lijken mij valide vragen.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb ook nog een vraag en ik denk dat Martijn die zelf kan beantwoorden.

 

Stel je voor ik weet niets van dsp en akoestiek en ik koop zo'n systeem en jullie komen het bij mij installeren en afregelen. Prima.

Wat nu als ik over vijf of tien jaar de inrichting van mijn luisterruimte verander of als ik verhuis? Moet ik jullie dan inhuren om de dsp opnieuw af te regelen?

Link to comment
Share on other sites

Ik heb ook nog een vraag en ik denk dat Martijn die zelf kan beantwoorden.

 

Stel je voor ik weet niets van dsp en akoestiek en ik koop zo'n systeem en jullie komen het bij mij installeren en afregelen. Prima.

Wat nu als ik over vijf of tien jaar de inrichting van mijn luisterruimte verander of als ik verhuis? Moet ik jullie dan inhuren om de dsp opnieuw af te regelen?

 

 

Goeie vraag! 

 

Als je zelf geen verstand van akoestiek en DSP's hebt, gaat het lastig worden de DSP handmatig goed in te stellen. Daarom zullen wij een afregelservice blijven bieden voor diegenen die echt het onderste uit de kan willen halen. Vooralsnog zal voor het instellen überhaupt een expert vereist zijn. Gelukkig is akoestische meetapparatuur tegenwoordig betaalbaar en eenvoudig te gebruiken (Zie bijv. de UMIK-1 van miniDSP). We zijn bezig met een handleiding, zodat iemand met een klein beetje verstand van meten de DSP betrekkelijk eenvoudig volgens een stappenplan kan instellen. Een andere ontwikkeling waar we mee bezig zijn, is semi-automatische instelsoftware, om het instellen nog makkelijker te maken. Het is de bedoeling dat deze software op je laptop of pc werkt. Je doet nog altijd metingen op basis van een stappenplan, maar de software bepaalt de instellingen voor de DSP. 

 

Natuurlijk bestaan er al nagenoeg volledig geautomatiseerde DSP's. Een logische volgende vraag zou daarom zijn, waarom mensen onze DSP zouden willen hebben in plaats van één van deze automatische DSP's. Ten eerste omdat onze DSP meer is dan een equalizer. De DSP zou gebruikt kunnen worden om een luidspreker volledig actief te maken, maar ook om bijvoorbeeld een geavanceerd bass-management systeem op te zetten. Elk van de subwoofers zou zijn eigenlijk signaal kunnen krijgen. Daarnaast wordt ons apparaat volgens de regelen der kunst ontworpen (denk aan bijvoorbeeld analoge volumeregelaars na de DSP). Maar belangrijker nog: onze DSP klinkt beter dan automatische DSP's! Handmatig instellen is namelijk niet alleen een nadeel, maar ook een voordeel  ;). Op basis de tests die we hebben gedaan met een aantal geautomatiseerde DSP's op de markt hebben we geconcludeerd dat de automatische DSP's nog niet kunnen wat een mens kan. Op termijn zal dat vast gaan veranderen, maar op dit moment zijn de automatisch gegenereerde correctiefilters simpelweg niet van topniveau. Bovendien hangt de kwaliteit van een automatisch gegenereerd correctiefilter van de specifieke omstandigheden af. De semi-automatische instelsoftware waar wij mee bezig zijn zal daarom ook meer input van de gebruiker vragen dan de bestaande apparaten doen. Op ons lijstje met design-criteria staat klankkwaliteit boven het snel/makkelijk kunnen instellen. 

Link to comment
Share on other sites

Welke specifieke omstandigheden bedoel je hier? De akoestische omstandigheden van de kamer? Dus de mate waarin iemand voor het midhoog/hoog/tophoog fysieke aanpassingen heeft gedaan?

 

Hiermee suggereer je dat automatische DSP-en iets nadeligs doen met de klankkwaliteit. Is dat echt zo? Hoe meet / hoor je dat?

 

 

(..) Bovendien hangt de kwaliteit van een automatisch gegenereerd correctiefilter van de specifieke omstandigheden af. De semi-automatische instelsoftware waar wij mee bezig zijn zal daarom ook meer input van de gebruiker vragen dan de bestaande apparaten doen. Op ons lijstje met design-criteria staat klankkwaliteit boven het snel/makkelijk kunnen instellen. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...