Jump to content

Pre Sets Roomcorrectie... Waarom..?


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Eigenlijk een topic voor Carl...

 

In de kamer van Trinnov werd een roomcorrectiesysteem gedemonstreerd. Een van de features is, dat er 29 presets kunnen worden opgeslagen. Carl vroeg zich af wat je hiermee moet, omdat het wanneer het eenmaal goed staat onnodig is om een andere instelling te kiezen.

 

Mijn idee:

1. Je bent aan het instellen, denkt de juiste instelling te hebben, maar wil de vorige nog niet weggooien. Ook met het inmeten van een ruimte kun je n.l. e.e.a. beïnvloeden. Zet je de microfoon op één luisterplaats of kies je er voor om op meerdere plaatsen te meten.

 

2. Wanneer je alleen op één plek zit te luisteren is een instelling voldoende, maar ben je met meer mensen, is een iets bredere meting, die de waarden dan wat uit middelt waarschijnlijk voor de meeste luisteraars beter. 

 

3. Een kamer vol mensen klinkt anders dan een kamer waar je alleen in zit te luisteren.

 

4. Misschien wil je vandaag op je tandartsstoel met klem op je hoofd luisteren, maar is morgen die plek voor het raam in de zon ook wel lekker. Wanneer je op de laatste plaats dan weg boemt, is een andere instelling ook wel handig.

 

Wie weet er nog meer, ik heb er pas 5. er zijn er dus nog 24 over.

 

:)

 

Link to comment
Share on other sites

Waarom zou je op zo'n niet bepaald goedkoop apparaat (6500 euro) gaan bezuinigen op een paar geheugen chipies van een dubbeltje. Misschien wil men wel een tijdje expirimenteren en instellingen vergelijken. Dan is het toch lastig als je net 1 preset te weinig hebt.

Link to comment
Share on other sites

Crown verkoopt zeker zware versterkers...??

 

Toch heb je meestal niet meer dan 1 W nodig.  De meeste luidspreker leveren dan al 'n kleine 90 dB. Wanneer je de pieken er vanaf telt (is max. 20dB) is er nog steeds een huiskamervolume van 70 dB (gemiddeld).

 

Maar dat heeft weinig met presets te maken, maar over-vermogen is net zo nutteloos.

 

Wie heeft er nog ideeën voor de andere 24 presets. ??

Het kan toch niet zo zijn dat je bij elke muzieksoort een andere preset moet kiezen..??

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Je hebt een preset voor de opstelling voor doordeweekse dagen waarbij de luidsprekers tegen de wand staan.

Je hebt een preset voor de opstelling voor de echte luistermomenten waarbij de luidsprekers in de ruimte staan.

 

Voor de echte verzamelaars: Presets voor diverse transistor en buizenversterkers, voor tuner, voor CD en vinyl, vergeet interlink A en B niet, etc. Een beetje spullenverzamelaar zit zo aan de twintig presets.

Link to comment
Share on other sites

Je hebt een kasteel. Damn! 50 presets te weinig.

Offe, je moet het ding tonen op tig audioshows...

 

Marc

 

In dat kasteel heb je er weinig aan. Het ding staat toch maar bij één set.

 

Voor audioshows kun je er ook niks mee. Het dient dan telkens op nieuw ingeregeld te worden.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Crown verkoopt zeker zware versterkers...??

 

Toch heb je meestal niet meer dan 1 W nodig.  De meeste luidspreker leveren dan al 'n kleine 90 dB. Wanneer je de pieken er vanaf telt (is max. 20dB) is er nog steeds een huiskamervolume van 70 dB (gemiddeld).

 

Maar dat heeft weinig met presets te maken, maar over-vermogen is net zo nutteloos.

 

Wie heeft er nog ideeën voor de andere 24 presets. ??

Het kan toch niet zo zijn dat je bij elke muzieksoort een andere preset moet kiezen..??

 

:)

Wel Hans, jij begon met zo'n onzinnige vergelijking.

 

Maar misschien gebruikt men wel meerdere bronnen met crappy verkleurende kabels ertussen die appart moeten worden gecorrigeerd. Het aantal factoren moet je vermenigvuldigen om alle situaties aan te kunnen.

 

Bijvoorbeeld

Luisterposities: 2 opties (luisterstoel, zonnestoel)

Aantal mensen in de ruimte 3 opties (1, 2 a 3, veel)

Bronnen met crappy kabels: 2 opties (cd speler, platen spelert)

 

Dat zijn dan al 2 * 3 * 2 = 12 combinaties

 

Wat is eigenlijk de zin van dit draadje?

Link to comment
Share on other sites

Toch kan ik me wel voor stellen dat je bij bepaalde muziek (laat op de avond) een speciale instelling kiest die iets minder laag produceerd (is dan wel een erg duur filter).

 

Maar klonk het ook een beetje, zo'n Trinnov dinges is toch wel een beetje sota op dit gebied (alleen nog veel te duur imo)?

Link to comment
Share on other sites

Aha, ik las het ("te perfect").  Ik wacht nog steeds op zo'n apparaat voor max 500 euro met digitaal I/O en met by-pass schakelaar (zodat je hem uit de loop kan halen , omdat niet alle muziek de room modes zal aanslaan, zeker niet bij laag volume)

Link to comment
Share on other sites

Je zou wat presets als geavanceerde klankregeling kunnen gebruiken bij minder goede opnamen of bij 78 toerenplaten die een andere correctie dan RIAA behoeven.

 

Denk daar niet te gering over, er zijn vrij veel liefhebbers van 78 toerenplaten.

Link to comment
Share on other sites

Waarom zou dat niet werken?

Je stelt toch eerst een target curve in zoals bv. bij die Behringer en Lyngdorf dingen?

De automaat regelt vervolgens die curve in op de luisterplaats en klaar.

 

Hoe vér die correctie gaat weet ik niet overigens.

Link to comment
Share on other sites

Kom maar over 15 jaar terug misschien lukt het dan, op dit moment is dat amateuristisch 

 

mvg wol

Dat vertelde een ander digiguru mn een jaar of 10 geleden ook. Denk alleen niet dat de markt er echt hard aan werkt (niche product)

Link to comment
Share on other sites

Je hebt een kasteel. Damn! 50 presets te weinig.

Offe, je moet het ding tonen op tig audioshows...

 

Marc

 

 

In dat kasteel heb je er weinig aan. Het ding staat toch maar bij één set.

 

Voor audioshows kun je er ook niks mee. Het dient dan telkens op nieuw ingeregeld te worden.

 

:)

 

Nou, ik dacht aan de verarmde adel (het is crisis hè), en die wil graag met één zo'n apparaat graag in alle ruimtes een perfect geluid.

 

Voor audioshows kun je er misschien kerken, grafkelders, badkamers, zolders en waterputten mee simuleren. Concertzalen, jazzkits en fietshokken. Leuk voor de demo.

 

Marc

Link to comment
Share on other sites

De hifi installatie brengt rust in mijn leven. Het gevaar van te veel mogelijkheden is dat je voortdurend bezig blijft met demonstreren en kiezen. Je moet er op een gegeven moment vanaf kunnen blijven of dat beperken tot een avondje sleutelen.Maar goed een paar keuzes mag best hoor, zo radicaal ben ik in wekelijkheid ook niet. Een beetje uitdagen is goed voor de discussie. Hans doet dat af en toe ook, zelf zie ik hem nog niet zo snel met roomcorrectie aan de gang.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...