Jump to content
High-End Forums
Hans van Liempd

De Luisterzolder Van Hans Van Liempd

Recommended Posts

9 hours ago, Hans van Liempd said:

1k0.jpg

Hier de laatste stand ook maar even plaatsen.

Mooi Hans! Netjes uitgewerkt, zo te zien. Ik denk dat ik ook diffusers op het middendeel zou toepassen. Maakt de ordening van de geluidsgolven wat correcter dan met dit absorberende oppervlak ertussen.

Ook mooi is de low-profile opstelling van de hardware. Alle ruimte voor de ruimte zo!

De absorbtie in het midden werkt volgens mij in het laag beter. Elke golf heeft in het midden van de kamer een buik. Staande golven worden zo het best gedempt, was mijn redenatie. Voorlopig werkt t prima zo. Maar misschien vind jij t niks. Kom n keer luisteren.

Edited by Hans van Liempd

N eindje hierboven staan de akoestiekmetingen. Dan zie je dat het niet slecht, maar ook nog niet perfect is. Maar om het mwb de staande golven beter te krijgen heb ik opgegeven. Dit is denk ik het maximaal haalbare. En ik ervaar de kamer niet als te dood. Al zou je dat met de RT60 meting wel denken.

Door het lage meubeltjes nu, is er inderdaad meer ruimte "voor het orkestje" zoals Jongensdroom dat eens zei.

De opstelling van LS is altijd een compromis. En dan heb je nog de voorkeur van de luisteraar en zijn gebreken. Onze oren worden per slot van rekening ook allemaal ouder. Ik denk dat Hans het gezien al die omstandigheden prima voor elkaar heeft. En die keren dat ik er geweest ben vond ik het een prettige ruimte om te verblijven. Ik heb hem trouwens nog horen spreken over verhuizen. Is een nieuwe luisterruimte nog een optie?

Dan hier nog een keer de bewerkte foto:

1k0_1_zpsfx5ara0y.jpg

Het moest vanaf de jpg die hier reeds geplaatst was. Als ik de raw versie had gehad, was het resultaat beter geweest.

Edited by Sodejuu

Dat is beter al blijft het lastig Roger. Je zit hier met en een laag contrast en 2 sterk verschillende lichtbronnen (kleurtemperatuur) van kunstlicht en daglicht door elkaar. Het alu blijft een beetje raar groenig/goudkleurig. Dat is de enige referentiekleur die je hier hebt.

Ziet er netjes uit Hans! Hoe ziet het er aan tegenovergestelde kant uit? Mooie diffuse platen/boekenkasten? Ohw nee, die had je net opgeruimd... :D

Edited by Pjotr

Zoals gezegd, ik moest het met het geposte plaatje doen. Als ik de originele foto in RAW zou hebben, zou het aanzienlijk beter worden.

Bij het maken van de foto is duidelijk de verkeerde belichtingsstand gekozen. Bij de meeste digitale camera's kun je de soort verlichting kiezen. Als er kunstlicht bij is, moet je die ook altijd kiezen.

Edited by Sodejuu

6 hours ago, Pjotr said:

Dat is beter al blijft het lastig Roger. Je zit hier met en een laag contrast en 2 sterk verschillende lichtbronnen (kleurtemperatuur) van kunstlicht en daglicht door elkaar. Het alu blijft een beetje raar groenig/goudkleurig. Dat is de enige referentiekleur die je hier hebt.

Ziet er netjes uit Hans! Hoe ziet het er aan tegenovergestelde kant uit? Mooie diffuse platen/boekenkasten? Ohw nee, die had je net opgeruimd... :D

In de hoeken naast de set staan nog steeds de basstraps. Tegen de linker- en rechterwand in het midden op het eerste reflectiepunt ook absorbers. Voor de middelste helft va de achterwand hangt eenn gordijn voor de deur en CD rek. In het midden achter de luisterstoel nog een absorberen. Verder nog ee paar stoelen en kasten. Het hele dakvlak is bedekt met houtwolcementplaten van 15 mm dik.

Vandaar dat ik vroeg of Hans nog verhuisplannen had Peter ;)

Toch nog wat veranderd. De glasplaten liggen nu opgestapeld met demping er tussen onder de muziek PC. Onder de apparatuur liggen nu houten balken waarop natuursteen tegels. Het rek is dus weer iets hoger geworden,

Ik meende dat glas in het geluid terug te horen in de vorm van onnatuurlijke scherpte. Dat lijkt nu een stuk beter. 

Tegelijk heb ik een USB3 kaart uit de PC gehaald. Die is nog nooit gebruikt. Dus overbodig.

Binnenkort zal ikweer een foto plaatsen.

41 minutes ago, Hans van Liempd said:

1k0.jpg

Hier is vooral het rek opgeblazen. Paar "plankjes" er tussen gelegd.

(De foto is nu met mijn telefoon gemaakt.)

Mooier zo vind ik, met dat hout ertussen. Is wat minder steriel....

Dat is natuurlijk sowieso van belang, maar dat je er ook nog eens met plezier naar kunt kijken geeft wel wat extra's. Keuzes hè... Ik had mijn Garrard eigenlijk aan de muur moeten hangen, maar nu staat hij pontificaal voor me, op het rack en die weer op de houten vloer.... :o :huh:. Dus lang niet zo rigide als aan de muur....