Jump to content
High-End Forums
Hans van Liempd

De Luisterzolder Van Hans Van Liempd

Recommended Posts

Wilson doet nogal geheinzinnig over het filter. Ik weet dus echt niet wat er in zit. Nou zit de kantelfrequentie tussen de Watt en Puppy op 100 Hz. Bovendien is de Watt verschuifbaar. Ik heb ze ook nog iets voorover gekanteld. Ze staan n.l. wat hoger dan eigenlijk de bedoeling is. Aan de metingen is te zien dat het allemaal prima uitpakt.

Ziet er fraai uit Hans :)

maar volgens mij ben ik straalbezopen, jouw kamer staat helemaal bol :D

In het echt valt dat wel mee, maar dat is met veel informatie, die er op dit forum ziet.

Die kamer kan je inmiddels wel dromen Hans. Erg mooi geworden.

Als ik Toine moet geloven komt het merendeel van de kamers dus niet in aanmerking voor een drieweg. Is dat inderdaad zo?

Edited by carl

Als ik Toine moet geloven komt het merendeel van de kamers dus niet in aanmerking voor een drieweg. Is dat inderdaad zo?

Ik heb in dezelfde kamer met een vierwegsysteem met achtertweeter en dubbelspoels woofer (6 weg ?)  gedraaid. Daarmee merkte ik ook weinig van de afstand van de units. Lage tonen zaten wat lager, hoge tonen wat hoger. Dat is in het echt ook vaak zo. 

Qua fase kan het dan nog mis gaan, maar daar is de W/P en de Omega kennelijk op geoptimaliseerd.

Als het met de fase fout zit heb je gewoon een slechte speaker dan wel een slecht filter.

Edited by TL 200

Beste TL 200,

Veel mensen - zelfs mensen die menen een heel goed gehoor te hebben - vinden fasevervorming volstrekt onbelangrijk.

Want die horen zij niet. Zij kennen immers de klankkleur, het timbre van het originele instrument ook niet.

Veel luidsprekerontwerpers (en de computerprogramma's die zij gebruiken) zorgen er alleen maar voor dat op de overnamefrequenties de fase (bewegingsrichting) van de beide overnemende luidspreker-units gelijk is.

Want er onder en boven de overnamefrequenties met de fase gebeurt, interesseert ze niet.

Het gevolg is dat er enorme fasevervormingen ontstaan, waardoor de natuurlijke faseverhoudingen van grondfrequenties en hun harmonische boventonen wordt verstoord.

Bij meerwegsytemen met hogere orde filters - zoals ook bij jouw luidsprekers - gaat de fase over het audiobereik wel drie of vier keer het klokje rond.

(...) Lage tonen zaten wat lager, hoge tonen wat hoger. Dat is in het echt ook vaak zo. (...)

Beste Hans,

Lage tonen (frequenties) hebben geen richtingseffect.

Nee, dat is niet zo.

Maar bij flauwe filterhellingen is er meer fysieke luisterafstand nodig om het geluid van de afzonderlijke units tot een homogeen geluidsveld te laten samenvloeien als bij steile hellingen.

Daarbij zijn driewegsystemen uiteraard meer in het nadeel dan tweeweg, terwijl vierweg - per definitie al een ramp - er nog meer last van hebben.

Dus voor een drieweg met 6dB filters is 2,5 meter veel te weinig, maar met 18dB of hoger kan het wel.

Aangezien flauwe filters de trend zijn, kun je wel nagaan dat drieweg en 6dB in de meeste woonsituaties niet goed uit de verf kan komen. Dat hoor je ook wel terug in de weergave, als je weet hoe de pijnpunten te herkennen.

Edited by thingman

Beste Thingman,

Ik heb het idee dat bijvoorbeeld onze forummers Tubejack en Goodtube zich niet zullen herkennen in wat jij zegt over 6dB filtering.

Zij horen een "wolk van muziek", en niet aparte units.

Beste TL 200,

Veel mensen - zelfs mensen die menen een heel goed gehoor te hebben - vinden fasevervorming volstrekt onbelangrijk.

Want die horen zij niet. Zij kennen immers de klankkleur, het timbre van het originele instrument ook niet.

Veel luidsprekerontwerpers (en de computerprogramma's die zij gebruiken) zorgen er alleen maar voor dat op de overnamefrequenties de fase (bewegingsrichting) van de beide overnemende luidspreker-units gelijk is.

Want er onder en boven de overnamefrequenties met de fase gebeurt, interesseert ze niet.

Het gevolg is dat er enorme fasevervormingen ontstaan, waardoor de natuurlijke faseverhoudingen van grondfrequenties en hun harmonische boventonen wordt verstoord.

Bij meerwegsytemen met hogere orde filters - zoals ook bij jouw luidsprekers - gaat de fase over het audiobereik wel drie of vier keer het klokje rond.

Sterker nog, de fase staat in het hierbovenstaande plaatje

Edited by Hans van Liempd

Hans en Spido, vlgs mij begrepen jullie me verkeerd.

Hans schrijft in post # 62 Qua fase kan het dan nog mis gaan, maar daar is de W/P en de Omega kennelijk op geoptimaliseerd.

Als het geoptimaliseerd is qua fasedraaiing is het toch goed.  Ik bedoelde de luidsprekers van Hans dus niet   :( 

Nee, dat is niet zo.

Maar bij flauwe filterhellingen is er meer fysieke luisterafstand nodig om het geluid van de afzonderlijke units tot een homogeen geluidsveld te laten samenvloeien als bij steile hellingen.

Daarbij zijn driewegsystemen uiteraard meer in het nadeel dan tweeweg, terwijl vierweg - per definitie al een ramp - er nog meer last van hebben.

Dus voor een drieweg met 6dB filters is 2,5 meter veel te weinig, maar met 18dB of hoger kan het wel.

Aangezien flauwe filters de trend zijn, kun je wel nagaan dat drieweg en 6dB in de meeste woonsituaties niet goed uit de verf kan komen. Dat hoor je ook wel terug in de weergave, als je weet hoe de pijnpunten te herkennen.

Dat is toch wel een heel handige vuistregel. Nu begrijp ik waarom Onno uiteindelijk heeft gekozen voor een tweeweg.

Dat is toch wel een heel handige vuistregel. Nu begrijp ik waarom Onno uiteindelijk heeft gekozen voor een tweeweg.

Niet vanwege die vuistregel van Thingman. Maar vanwege de muzikale kwaliteit. :D

Edited by audiofreak

Je kunt ook voor een 3 weg speaker met coax mid/hoog kiezen, denk aan Kef, Thiel, Pioneer/TAD, Genelec, Tannoy (last but not least). Problem solved (aantal andere problemen erbij wel).

Mooie ruimte overigens Hans.

Edited by Duck-Twacy

Ondanks de vuistregel waar ik geen weet van heb, heb ik op mijn gedempte kamer 3x3 meter een 3 weg T+ A helios maxi e met twee baspoorten staan met 30 cm daarachter een breedbandsetje met kleine units.

Dat klinkt heel goed en dat vind ik niet alleen,kort geleden nog had ik enkele bezoekers die onder de indruk waren de strakke plaatsing en duidelijke weergave het stereobeeld staat zo vast als een huis.

Geen alledaagse opstelling maar het werkt.

Jerry die er ook wel kijk op heeft vond het heel goed klinken.

Kan ik beneden naast het luisteren ook nog op mijn laptop rammelen boven gaat dat echt niet daar eist de muziek alle aandacht op.

Ga ook eens van het padje af :D

Edited by Groovy