Jump to content
High-End Forums
Hans van Liempd

De Luisterzolder Van Hans Van Liempd

Recommended Posts

Update 09-01-2015:

Een andere opstelling, De draaitafel is vervangen door een Acoustic Signature Crystal met Jelco 750 arm (let op de puck :D ). De Glider is wel gebleven.

En een ander rekje ( :D ).

overzicht%2009-01-2015.JPG

Hieronder de oude opstelling:

luisterkamer%20kl.JPG

ziet er tegenwoordig ongeveer zo uit..

Klik op de foto en hij wordt wat groter.

In het midden de Watt Puppy 5.0 met de Array M10 versterkers.

Rechts het rek met de E sound CD speler welke is aangesloten op de Pink Faun DAC 3.24. Als voorversterker de Array B10. De draaitafel is een Transrotor Fat Bob met Eminent 2.0 luchtgelagerde tangentiaal arm. Deze is voorzien van een voeding van Dr.Fuss. De phonotrap is een Array PH1. Alle bekabeling heb ik zelf gemaakt soms getwist, voor de lange interlinks, maar meestal vlak gevlochten. De netvoeding bestaat uit twee aparte groepen en een gebalanceerde scheidingstrafo voor het frontend. De verdeling van de stroom voor het frontend met een Audio stekkerblok wat ik voorzien heb van een steraarde en gevlochten voedingskabel.

De foto is al weer wat verouderd (binnenkort een nieuwe maken) De server met muziek PC staat er n.l. nog niet op. Dit is een Ripnas met daarop een Asus EEE mini PC voor het streamen naar de Pinkfaun DAC. Deze staat helemaal rechts op de vensterbank.

Het rekopstelling is ook al weer wat anders. De zuil is weer weg (was toch wel een sta in de weg en de arm was erg kwetsbaar). Het rek is nu iets anders opgebouwd, zodat het geheel iets smaller is.

Qua akoestiek is er een kleed tussen de luidspreker vrij van de muur opgehangen. Daarvoor staan wat waveweavers van Toine. In de hoeken staan blokken steenwol met houtwolcementplaten er tegenaan gezet (als basstrap). Het gehele plafond is ook van die platen voorzien. Boven die platen zit gipsplaat. Op die platen ligt 6 cm steenwol. Op de parketvloer een groot hard vloerkleed met daarop in het midden een wat pluizigere variant.

Ik luister in de breedte van de kamer, omdat ik het in de lengte absoluut niet goed krijg. Het blijft dan veel te dun klinken.

Links op de platenkast staat een Revox set uit de A7# serie. Deze is niet aangesloten en heeft een revisie nodig, maar omdat ik hem toch niet gebruik mag dat nog even uitgesteld worden.

Helemaal links een rekje met daarop mijn Okki Nokki platenwasser.

Achter de luisterplaats is de deur en het CD rek.

:)

Het is dat ik de ruimte goed ken, maar anders zou ik denken dat het een "luisterpaleis" is. :D

Wow,wat een prachtige ruimte.

De apparatuur ken ik niet maar het zal ongetwijfeld goed klinken.

Veel gedaan Hans en ik houd het graag bij al was het maar omdat ik misschien ook naar boven ga met de hoofdset. Dat project vordert langzaam maar ivm verlaagde BTW wil ik het graag in basis voor 1 maart klaar.

Dat scheidingsfilter moet je eens een keer nader op ingaan.

Het is dat ik de ruimte goed ken, maar anders zou ik denken dat het een "luisterpaleis" is. :D

Zo maakt elke makelaar het te verkopen huis ook ruim. 

De ruimte is echter maar 6,1 x 3,9 m. Zo zalerig is het in werkelijkheid dus inderdaad niet.

Ik vind dat toch wel een serieuze ruimte en ongeveer vergelijkbaar met mijn zolder. Wel vind ik dat Hans dicht op de LS zit en dat zou ik zelf niet willen al was het alleen al het gevoel..

Ik zou ook liever andersom zitten (90 grd gedraaid). Maar dan klinkt het gewoon niet, het is dan wél ruimtelijker, maar de body ontbreekt. Bovendien vind ik het zo als het nu staat ruimtelijk genoeg klinken.

Ik denk overigens wel dat jouw zolder groter zal zijn. In ieder geval een stuk hoger. Het plafond zit hier maar op 2,2 m.

Uiteraard heb ik van alles geprobeerd. Toen de kamer leeg was en er nog een gipsplaat plafond in zat was de akoestiek rampzalig. Flutterecho's, hol klinken galm enz.

Eerst is er toen het houtwolcementen plafond in gegaan. Daarna het kleed tegen de wand en aan de andere kant een gordijn. Op de vloer lag toen een enorm berber tapijt. En toch was de flutterecho in de hoeken nog niet helemaal weg. Dus, gingen er tandenschuimplaatjes in de hoeken.

Later is het geoptimaliseerd met de diffusers, minder demping op de vloer en de blokken steenwol die als basstrap fungeren. Het laatste deel van dat proces is hier te lezen: http://www.high-endforum.nl/topic/13507-mijn-ervaringen-met-de-wilson-watt-puppy-5/#entry377014

In het begin stonden er Infinity Omega luidsprekers. Ik luisterde toen in de lengte van de kamer. Met de W/P's werd het nogal wat lastiger.

Je bent dus niet over één nacht ijs gegaan Hans, akoestiek is een vak apart.

Vroeger had ik ook de zolderkamer, daar klonk het ook niet als ik de speakers naar de schuine kanten richtte. Misschien omdat veel naar de vloer gereflecteerd wordt?

Ik heb de indruk dat het alles met knopen en buiken te maken heeft.

Het merkwaardigst vond ik, Dat het met één luidspreker redelijk goed was te krijgen en met de andere alleen ook. Maar liet je ze beide spelen dan was het weer foute boel. Ook in een symmetrische opstelling.

Uiteindelijk is het toch wel een succes geworden en 100 procent perfect bestaat niet. Dat zou Hans ook niet willen want er moet iets om naar te streven zijn.

En de zolderruimte met een slaapkamer verwisselen? Het lijkt of het altijd een probleem zal blijven. Zonde van je mooie spullen.

Wacht even... ER IS GEEN PROBLEEM. Dat maken jullie er van.

Zoals Carl schrijft heb ik het heel best voor elkaar (al zeg ik het zelf). 

Alleen kan het niet zo staan dan wat ik graag zou willen.

Maar dat heeft alles met akoestiek te maken.

Wacht even... ER IS GEEN PROBLEEM. Dat maken jullie er van.

Zoals Carl schrijft heb ik het heel best voor elkaar (al zeg ik het zelf). 

Alleen kan het niet zo staan dan wat ik graag zou willen.

Maar dat heeft alles met akoestiek te maken.

Inderdaad, dat ging over spelen in de lengte van de ruimte.

Neederlants was niet mijn beste vak.

We kunnen deze draad hernoemen naar "De Probleemzolder van Hans" :D

:D

"Hans zit met zijn handen in het haar"  :D

Maakt mij niet uit hoe jullie het noemen.

Ik geniet er meer dan regelmatig van prachtige muziek.

Daar doe je het voor, niet dan.

Ik zou ook liever andersom zitten (90 grd gedraaid). Maar dan klinkt het gewoon niet, het is dan wél ruimtelijker, maar de body ontbreekt. Bovendien vind ik het zo als het nu staat ruimtelijk genoeg klinken.

Toch maar weer eens de set in de lengte van de kamer opgebouwd. Aanleiding was, dat ik een paar grote platen absorbtiemateriaal kreeg.

Ik heb dus eerst een speaker met een lange interlink naar de andere kant gezet. Voor de mensen die hier bekent zijn, aan de kant van de dakramen. Daarna met de basstraps en het dempingsmateriaal in de weer geweest. En meten... Het voordeel daarvan is, dat je kunt zien wat er aan de hand is.

Nou dat werd dus helemaal niks. Een enorme piek op 80_100 hz. Toen bedacht ik me, dat ik de speakers nog niet uitgebreid gemeten had aan de andere kant. Dus.. Speakers verplaatst en weer meten. Nog wat geschoven.. en verdorie.. Aan deze kant gaat het veel beter. Het verschil is, dat het dak boven de speakers schuin is en bekleed met houtwolcementplaten.

Dus weer aan de slag met de basstraps en dempingsmateriaal. Nadat ik de beste positie had gevonden, ben ik naar muziek gaan luisteren. Het klinkt anders dan over dwars. In het laag zitten de pieken en dalen op andere plaatsen, maar zijn niet groter dan dwars. Zelfs zonder de extra demping klinkt het prima.

Na vier keer zuchten (het is toch wel een enorm gesjouw), heb ik de hele boel dus omgebouwd.

Het grootste voordeel van deze opstelling is, het ruimtelijk gevoel. Zowel in de muziek als gevoel. De speakers staan nu ongeveer 1,5m vanaf de achterwand. De set tegen de achterwand onder et schuine plafond. Ik zit op ongeveer 4 m vanaf de set en dus 3m van de speakers.

Ik zal binnenkort eens een foto plaatsen.

Na kerst, ga ik nog eens wat met het dempingsmateriaal aan de slag.