Jump to content
High-End Forums
Sign in to follow this  
Groovy

Set Van Groovy.

Recommended Posts

Wie is er ooit begonnen met dat zwakste schakel geleuter? Ik heb dat altijd een beetje een kortzichtige gedachte gevonden. Nog steeds eigenlijk omdat het uitgaat van een zwart-witte goed-slecht situatie die helemaal niet bestaat.

toch heeft het wel een kern van waarheid.

In de audio keten is er altijd wel een apparaat dat de performance van de hele set beperkt.

Dat kan van element tot de ruimte zijn waarin de set zijn kunsten moet vertonen.

Natuurlijk kom je op een gegeven moment op het punt dat het wijzigen van een van de schakels niet echt meer een verbetering is maar eerder een verandering. Toch kan deze verandering als verbetering worden aangemerkt als dit het geheel weer wat op een hoger niveau brengt. De keten is dan weer wat sterker geworden.

Natuurlijk kom je op een gegeven moment op het punt dat het wijzigen van een van de schakels niet echt meer een verbetering is maar eerder een verandering. Toch kan deze verandering als verbetering worden aangemerkt als dit het geheel weer wat op een hoger niveau brengt. De keten is dan weer wat sterker geworden.

Ja wat is het nu? Niet een verbetering maar een verandering en toch weer wel een verbetering? :wacko:

De zwakste schakel er uit halen is niet zwart-wit, maar een verstandige manier om tot een beter eindresultaat te komen.

Het algehele niveau kan door deze effectieve handelswijze op zinvolle wijze verhoogd worden.

Het is een uitdaging om genoemde schakel te vinden.

(ik heb dit uit een boekje overgeschreven)

De zwakste schakel er uit halen is niet zwart-wit, maar een verstandige manier om tot een beter eindresultaat te komen.

Het algehele niveau kan door deze effectieve handelswijze op zinvolle wijze verhoogd worden.

Het is een uitdaging om genoemde schakel te vinden.

(ik heb dit uit een boekje overgeschreven)

Helemaal mee eens, mits je maar beseft, dat je eigen oortjes en wat er tussen zit, 

veel vaker de zwakke schakel zijn, dan je zelf beseft :o

Als het inderdaad een rationele manier zou zijn om een set te verbeteren zou vrijwel iedereen als eerste stap de akoestiek in zijn luisterruimte aanpakken. Waarom doet vrijwel niemand dat? Zit dat tussen de oren?

Het is in mijn optiek niet meer dan een excuus om doorlopend "betere" spullen uit te proberen in de hoop dat het eindresultaat daarmee op een hoger niveau komt (wat dat "hoger" dan ook wezen mag). Vervang "beter" door "duurder" en je hebt de essentie te pakken van de gedachte achter die malle zwakste schakel gedachte. 

Niet iedereen heeft de mogelijkheid om de acoustiek te verbeteren.

Maar je kunt proberen in jouw acoustiek het beste resultaat te krijgen,bv door een betere phono-pre  bekabeling of apparaten die beter presteren.

Ja wat is het nu? Niet een verbetering maar een verandering en toch weer wel een verbetering? :wacko:

Je zou kunnen zeggen dat het dan meer smaak gerelateerd is, niet elke verandering vind iedereen een verbetering.

Niet iedereen heeft de mogelijkheid om de acoustiek te verbeteren.

Maar je kunt proberen in jouw acoustiek het beste resultaat te krijgen,bv door een betere phono-pre  bekabeling of apparaten die beter presteren.

dan nog, op een gegeven moment is de acoustiek niet meer de zwakste schakel maar komt het volgende punt aanbod.

Vervang "beter" door "duurder" en je hebt de essentie te pakken van de gedachte achter die malle zwakste schakel gedachte.

is duurder altijd beter dan??

Als het inderdaad een rationele manier zou zijn om een set te verbeteren zou vrijwel iedereen als eerste stap de akoestiek in zijn luisterruimte aanpakken. Waarom doet vrijwel niemand dat? Zit dat tussen de oren?

Het is in mijn optiek niet meer dan een excuus om doorlopend "betere" spullen uit te proberen in de hoop dat het eindresultaat daarmee op een hoger niveau komt (wat dat "hoger" dan ook wezen mag). Vervang "beter" door "duurder" en je hebt de essentie te pakken van de gedachte achter die malle zwakste schakel gedachte. 

Waarschijnlijk omdat de meeste mensen de woonkamer als luisterruimte gebruiken.  Niet alle akoestische aanpassingen zijn even mooi.

Als je dan ook nog rekening moet houden met andere gebruikers van deze ruimte, zoals je vrouw, dan zullen sommigen compromissen moeten sluiten.

Ik had hiervoor behoorlijke grote luidsprekers.  Ze stonden op een gegeven ogenblik gewoon op grote betonnen straattegels omdat ik het idee had dat ik zo een betere ontkoppeling kreeg en e.e.a. op spikes kon zetten.  Bijna alle collega s  die hier langs kwamen, kregen met zoiets

problemen met het thuisfront. 

Mijn nieuwe boxen staan weer gewoon op  beton.

Mijn nieuwe boxen staan weer gewoon op  balkon.

Zwak hoor. ^_^

Maar effe serieus: neem een transistorradiootje. Dan heb je toch meteen een pracht van een zwakke schakel? Of kun je die ook een concertzaal laten weergeven als je de akoestiek maar aanpakt?

De vraag is voor ravon.

Maar effe serieus: neem een transistorradiootje. Dan heb je toch meteen een pracht van een zwakke schakel? Of kun je die ook een concertzaal laten weergeven als je de akoestiek maar aanpakt?

De vraag is voor ravon.

Ik kan ook absurde voorbeelden bedenken. Neem een top set met eenvoudige kabeltjes en zet die in de badkamer. Ga je dan de kabeltjes verbeteren als het iets te veel galmt? 

dan nog, op een gegeven moment is de acoustiek niet meer de zwakste schakel maar komt het volgende punt aanbod.

Zeker,je kunt blijven proberen de klank te krijgen die je wilt.

Maar ik kies er dan voor om van de muziek te genieten op het niveau zoals het dan is.

Anders blijf je maar aan de gang.

Waarschijnlijk omdat de meeste mensen de woonkamer als luisterruimte gebruiken.  Niet alle akoestische aanpassingen zijn even mooi.

Als je dan ook nog rekening moet houden met andere gebruikers van deze ruimte, zoals je vrouw, dan zullen sommigen compromissen moeten sluiten.

Wat is het nut van het verbeteren van een set in details die invloed hebben op maar twee of zelfs drie decimalen achter de komma als de akoestiek niet deugt? 

Hier is mijn vrouw de zwakste schakel. Toch denk ik niet aan een up-grade.

Een vrouw die voor audiofiele bling bling zal vallen, zul je niet gauw vinden, ervaring heeft me geleerd dat vrouwen beduidend beter luisteren en totaal niet gevoelig zijn voor blinkende logo's of ronkende recensies, laat staan voor die vreselijke technobabbels, ze bepalen zelf wel of het wel of niet deugt.

Het is dan ook veel leuker met hen een set samen te stellen, omdat het dan vooral om de muziek gaat, én het zal je niet verbazen dat ze in dit proces ook nog eens duidelijk demonstreren beter te luisteren, beter in staat zijn verschillen aan te geven, beter te discrimineren dus.

Vrouwen luisteren eerst en vormen zich dan pas een oordeel, zou dit alle mannen kunnen aanbevelen......

Ook in dit topic wordt de akoestiek weer aangehaald, niet geheel onbelangrijk, maar al gauw een stap te ver, als je bij de keuze van de speakers al rekening houdt met het gegeven dat ze in een beperkte ruimte zullen moeten presteren, kun je al erg veel problemen voor zijn.

Mijn installatie, bij diverse forumleden wel bekend, heeft in behoorlijk verschillende ruimten moeten werken, te beginnen in een betonnen kast die je soms het idee kon geven in een telefooncel te leven, oftewel een Bijlmerflat, daarna een wat plezanter appartement in het centrum van Amsterdam en nu een dijkhuisje uit het eind van de 19e eeuw, allen enorm verschillend voor wat betreft de akoestiek, echter meer dan het leggen van een vloerkleed of een extra gordijn heb ik niet hoeven doen om te komen tot een aangename en realistische weergave.

Het neutrale karakter van de set, het gegeven dat reflecties behoorlijk worden beteugeld door de hoorns, doen hier het werk.

Natuurlijk zijn er verschillen in de beleving, maar dat zul je ook meemaken luisterend naar dezelfde band, hetzelfde orkest in verschillende zalen, de essentie is dat de muziek overeind blijft.

Volgens mij ben jezelf wel heel erg vaak de zwakste schakel, dit durf ik op, basis van mijn zoektocht naar een goed geluid, wel te stellen.

Ik heb mezelf vaak in de weg gezeten, heb me vaak laten bedotten of verleiden, inderdaad soms kan een recensie of een technobabbel dat effect hebben :-)

Wat is het nut van het verbeteren van een set in details die invloed hebben op maar twee of zelfs drie decimalen achter de komma als de akoestiek niet deugt? 

Nou er zijn ook luidsprekers waarvan de makers beweren dat ze weinig van de omgeving aantrekken waar ze spelen.  Ook al heb je een waardeloze akoestiek.  Als je verder met WAF te maken hebt,  kun je ook b.v. een lyngdorf room corrector inzetten.  Maar je heb gelijk akoestiek is belangrijk, zo niet het belangrijkste.

Wat het nut verder is?  Moet dat?  Moet iets nut hebben?  Mag het niet gewoon mooi zijn? 

Tip voor alle mannelijke 50  plussers.  Ga nooit naar de 50plus beurs. 9 van de 10 keer staat er een stand van Bose :wacko::(

Gelukkig heb ik geen problemen in mijn ruimte terwijl ik er niet bijster veel aan heb gedaan.

Een grote goed gevulde platenkast van 4x2m aan 1 kant en redelijke gordijnen aan de andere kant, zware stoffen meubelen, zware houten vloer met een kleed voor de speakers en speakers ver van alle wanden.

Ruimtematen 7.30x5.00 en een pootje van 1,35x4.00 eraan vastgeknoopt.

De vraag is voor ravon.

Ik kan ook absurde voorbeelden bedenken. Neem een top set met eenvoudige kabeltjes en zet die in de badkamer. Ga je dan de kabeltjes verbeteren als het iets te veel galmt? 

De waarheid ligt in het midden.

Akoestiek tips (sorry Groovy): veel rotzooi maken.

n.b. ik zit wel eens te lezen of te typen en denk ineens "waar ging dit topic ook al weer over?"  :D