Jump to content
High-End Forums
Sign in to follow this  
pjotr27

Set Van Pjotr27

Recommended Posts

Over wat teveel en te weinig laag is verschillen de meningen enorm. Dat was dinsdagavond ook al het geval.

Verder zal het per installatie en per akoestiek wel verschillen.

Een basgitaar is van zichzelf al een "installatie". Hoe hard zet de gitarist hem?

Kun je de decibels meten en zien of het laag overheerst tegenover het mid en hoog?

Een basgitaar is van zichzelf al een "installatie". Hoe hard zet de gitarist hem?

Dat is het verhaal. Gisteren vond Fritz de basgitaar juist lekker op Peter zijn set (weet niet meer bij welk nummer dat was) en gaf aan :"Ja, maar zo hoor ik het in het echt ook". Dat lag dus niet aan de set, beslist niet. Maar naar mijn idee was het toch wel te overheersend in volume t.o.v. de rest van muziek. M.i. had dat weinig met de set en/of akoestiek te maken.

Gitaristen zijn bijna net zulke dominante persoontjes als blazers en willen vaak de boventoon, dat klopt wel. Mijn schoonzusje speelt en zingt in verschillende bands (o.a. blues). Wat ik dan "real live" wel mee maak is dat als de (bas)gitaar zo overheersend is als ik hoorde dat de bespeler dan toch wel "real live" verzocht wordt wat minder aan te doen :D

Denk dat het gewoon smaak is en daar kunnen we nog lang over doorgaan maar komen we toch niet uit.

Ik vrees dat niemand weet hoe hard een bassdrum van een drumstel, een grote trom, een basgitaar, een contrabas, een bas-trombone, e.d.

MOETEN zijn opgenomen.

Waarschijnlijk zoals de fotograaf zijn foto's belicht.

Fritz had het nog over de functie van de basgitaar. Zoals een lopende bas bij jazz/blues. In zo'n situatie werkt het instrument stuwend en zou iets meer volume kunnen. Maar hoeveel is iets?

In een orkest is het niet zo dat steeds alle instrumenten met dezelfde sterkte spelen. Dat is steeds afhankelijk van hun functie binnen het arrangement/compositie. Die schildering wordt in principe door de dirigent gemaakt, zoals hij het hoort op de bok. Als een van mijn (leerlingen)orkesten moet optreden, loop ik altijd even de zaal in om te luisteren hoe het daar klinkt.

Ach ik hoor liever de basgitaar iets harder dan de toetsenist in een jazz bandje. Te harde piano klanken, dat doet pijn aan je oren.

Ach ik hoor liever de basgitaar iets harder dan de toetsenist in een jazz bandje. Te harde piano klanken, dat doet pijn aan je oren.

Meestal heeft een piano daar een begeleidende functie en zullen er akkoorden aangeslagen worden. Dat mag niet overheersen.  

Als het instrument aan de beurt is voor een improvisatie-solo mag het wat harder gaan.

Zo, er is intussen weer het nodige gewijzigd in mijn set.

Er zijn een Metrum Aurix hoofdtelefoonversterker en een Metrum HEX dac bijgekomen.

Zeker de laatste doet het erg goed op mijn Phy-HP units in mijn luidsprekers.

Momenteel zijn mijn Sun versterkers ( voor en de twee eindbakken) bij Cees Pel. Er worden een aantal weerstanden vervangen en bekabeling vernieuwd ( wordt zilver met goud opgedampt).

Dat zal een aardige verbetering geven en bovendien zijn de Sun versterkers meteen weer up to date.

Eind deze week alles weer terug en dan genieten....

SInds een maand of twee is de Marantz cd speler vervangen door een heel oud cd loopwerk: CEC TL-2x, in het zwart met een mooie puck erbij die je over de cd plaatst.

Na de restauratie van mijn Sun versterkers en deze cd speler is het nog mooier geworden. Ben er erg gelukkig mee...

ff offtopic

Ik heb een nog 1.5m zilver/goud draad netsnoer, ooit gekocht bij de audiofabriek voor iets van 299 of 399 gulden (weet niet meer). Nooit gebruikt, Interesse?

Tis wel vrij dik (dikker dan een vd Hul) met meen ik Furutech afgewerkt.

ff offtopic

Ik heb een nog 1.5m zilver/goud draad netsnoer, ooit gekocht bij de audiofabriek voor iets van 299 of 399 gulden (weet niet meer). Nooit gebruikt, Interesse?

Tis wel vrij dik (dikker dan een vd Hul) met meen ik Furutech afgewerkt.

Ik zou niet weten waar ik het voor moet gebruiken. Maar ik denk wel dat het dit draad is wat Cees Pel ook gebruikt... Zou er zelf eens een stel connectors aanzetten, paar weekjes inspelen en luisteren: je kon weleens schrikken zo goed dit spul is...

Sinds een aantal maanden heb ik een echt cd-loopwerk, een CEC TL-2x, mooi ding met een zware puck erbij die op de cd's moet.

Mijn phono trap is naar zoonlief gegaan, in plaats daarvan liep ik tegen een Ps audio phono trap aan.

Met een Lyra Delos element in mijn Thorens matched het goed.

Voorlopig genoeg upgrades, het wordt steeds lastiger om iets te verzinnen wat echt een verbetering is....

Voorlopig genoeg upgrades, het wordt steeds lastiger om iets te verzinnen wat echt een verbetering is....

Oei,einde hobby :D

Mooi spul allemaal.

Oei,einde hobby :D

Mooi spul allemaal.

Einde hobby zal wel meevallen, ik loop altijd wel weer tegen iets aan wat ik mooi vind. Maar intussen heb ik wel heel mooi spul...

Wellicht een tweede setje in de werkplaats?

Er is intussen veel veranderd, mijn set is bijna helemaal verkocht 3 jaar geleden en ik ben verhuisd naar Indonesia. Op dit moment speel ik hier met een Devialet 200, WLM Stella monitor en 47 labs loopwerk/dac. Vorige week heb ik een set Aurel Bryan fieldcoil luidsprekers besteld. Die worden in Indonesia gemaakt. Veel waar voor weinig geld. Helaas zal het nog wel 2 maanden duren voor ze klaar zijn. 

Leuk hoor, allemaal gekocht in Indonesië?

Nee, Devialet 200 en 47 labs meegenomen in een koffer na een verlof in Nederland. WLM ooit opgestuurd. Hier heb ik nu een hoofdtelefoonversterker (Ilusi Audio) en als ze klaar zijn nieuwe luidsprekers gekocht (Aurel Bryan). Wellicht neem ik de WLM weer terug naar Nederland bij een volgend verlof. Verkopen is lastig hier in Indonesia. 

Nog een paar weekjes geduld en dan spelen met een nieuwe set Aurel Bryan fieldcoil luidsprekers.... De demo die ik heb gehoord was zeer overtuigend. En dat met simpele apparatuur.... Ze zijn begin volgende week klaar, alleen duurt het verschepen hier in Indonesia altijd wel een week of 2 tot 4... 

Mooi leven daar met goede muziek.