Jump to content
High-End Forums
Sign in to follow this  
pjotr27

Set Van Pjotr27

Recommended Posts

Nieuw draadje, ik zal een 1e aanzet geven,

Op dit moment bestaat mijn set uit de huidige spullen:

Luidsprekers: Musical Affairs Grand Crescendo ( met PHY-HP KM30 Sag unit`s)

Hoofdtelefoon: Audio Technica ATH-W1000x

Hoofdtelefoonversterker: Metrum Aurix

Voorversterker: Sun Audio SVC-500

Eindversterkers: Sun Audio SV-2a3PE ( monoblokken)

DAC: Metrum HEX

Cd-Speler: Marantz CD-6005

Streamer: Pro-Ject Streambox Net

Platenspeler: Thorens Jubilee ( 147)

Element: Soundsmith VPI Zephyr

Element: Grado Sonata Wood

Phonotrap: DHT-Rob

Stekkerblok: Sts-Digital / Musical Affairs

Luidsprekerkabel: Vicol

Interlinks: Pel Audio

Digitale interlinks: Pel Audio

Netkabels: Furutech Alpha 3

Meubel: Musical Affairs custom made

Kortom een zeer uitgebreide set, zeker de laatste jaren zijn er veel spullen bijgekomen.

Ik draai veel klassiek, jazz en lichte pop en daar is deze set zeer geschikt voor.

Met ( stevige) rock of blues klinkt mijn set minder, daar hebben mijn luidsprekers vooral door de open kast te weinig body voor.

Maar het is iedere dag weer een feest om muziek te luisteren en ik probeer dat iedere avond wel een uur of meer te doen.

Voor foto`s link ik even naar het andere forum waar van alles staat over mijn audioverleden.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=34752.0

Het sub forum heet "mijn set" Wollie, niet handig om er een 100 pagina lange opsomming van te maken

Edit. Ik bedoelde natuurlijk, even een eigen post maken onder "Mij set", is handiger, Wollie. Kunnen we lekker je set de hemel in prijzen (of afkraken natuurlijk) :)

Sinds een paar weken heb ik een Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon. Echt supergoed en helemaal de klankkleur die ik zoek. Als hoofdtelefoonversterker gebruik ik nu een Pro-Ject Headbox, leuk maar het kan veel beter.

Volgens de jongens op het Head-Fi forum is een buizen hoofdtelefoonversterker het summum voor de AT W1000X.

Wie heeft er tips voor een ( betaalbare) buizen hoofdtelefoonversterker ( tot 1000 euro winkelprijs)?

A.s. Woensdag komen Pjotr en Jongensdroom een avondje luisteren. Leuk!

Om een beetje in Olympische termen te blijven: wij staan al in de startblokken! 

Peter's (Peters) Surprise Party,

Gisterenmiddag was ik al aardig in de war met al die Peters' , het zijn er een stuk of 27, maar wat er gisterenavond plaatsvond!

Bij binnenkomst kon ik nog net een hand geven aan de vrouw van Peter 27, voordat ze naar buiten vluchtte. Bij het betreden van de luisterruimte cq. woonkamer vielen meteen de talloze akoestische aanpassingen op. Zo zijn er niet parallelle wanden, een aflopend plafond en met de vloer is ook wat aan de hand. Als je door de kamer loopt heb je het gevoel dat je dronken bent. In het plafond zijn op strategische wijze dwarsbalken aangebracht en er zijn nog enkele geheime aanpassingen aan de achterwand gedaan.

Het kan natuurlijk ook zo zijn, dat het een 400 jaar oud-, scheefgezakt pand is.

Na een paar minuten kwam Peter 1 binnen, helemaal uit Noordwijk als ik het goed onthouden heb. Peter is van 20.00 tot 23.30 uur aan het woord geweest. Tijdens de adempauzes hebben wij naar muziek geluisterd.

Kort na de binnenkomst van Peter ging de bel. Hallo Frits hoorde ik zeggen. Frits wie?  "goede avond heren, ik ben Fritz de With". Frits meende mij ergens van te kennen!? Waarschijnlijk van shows, leek mij. Hoe heten jullie op het forum, vroeg Fritz. Hij is Jongensdroom, antwoordde Peter 27 gevat.

Na het gevecht begon het luisteren. Telkens na een fragment van mij trok Peter een bijpassende opname uit de kast. Bij elk fragment bespraken wij, onder aanvoering van Frtiz, hoe het waarschijnlijk was opgenomen en wat de voor- en nadelen daarvan zijn. Ik heb daar zeer veel van geleerd. Zo ontstond ook het idee om eens bij STS te komen kijken. Het was Fritz die dit met name vroeg. Hij nodigt juist de mensen uit, met wie er stevige discussies waren op ons forum.

Eens even kijken, ben ik nog wat vergeten? ik dacht het niet...... O shit......de set van Peter! Welnu, het zijn zeer bijzondere luidsprekers. Een soort open baffle constructie, met dichte zijwanden. De smalle achterkant is open. Het rendement is met 97 zeer hoog. Er zit een tweeter in het midden van de grote woofer. Peter heeft het allemaal uitgelegd, maar zoals gewoonlijk snap ik daar maar de helft van, waarvan ik de helft inmiddels vergeten ben. Hoeveel heb ik nu onthouden. Juist....25%. Het zijn behoorlijk grote jongens, die bij de meeste vrouwen niet in huis komen. Hoe klinkt het? Ik geef gewoon meteen mijn eerlijke mening.

Het is een aangenaam totaalbeeld, zonder echt opvallende zaken. Het laag is royaal aanwezig, er zit dan ook een flinke driver in. Waar ik al bang voor was, je mist toch iets. Ik mis een zekere directheid in het geluid. Alsof de luidsprekers vooral voor achtergrondmuziek bedoeld zijn. Het klinkt alsof je helemaal achterin de zaal zit te luisteren. Peter wil dat ook. Persoonlijk zit ik liever op rij 4. Bijgeluiden, zoals het aanraken van de snaren en het ronken van een klankkast worden terughoudend weergegeven.

Die hoor je achter in de zaal ook helemaal niet. Ik kan me heel goed voorstellen dat iemand van een dergelijke "sound" houdt, maar ik wil graag meer betrokken zijn. Waarschijnlijk zal Peter mijn set te opdringerig vinden.

Fritz heeft thuis grote Blumenhofers met buizen. Ik vroeg hem naar het verschil met deze set. Fritz gaf aan dat die veel directer klinkt. Live komt overeen met de set van Fritz. Mijn interesse was gewekt. Dat wil ik graag eens horen. Binnenkort gaan we dat dan ook doen. Ik heb de man nu heel anders leren kennen, dan tijdens eerdere felle discussies alhier.

Tot zover de plezierige luisteravond bij Peter. Peters en Fritz bedankt!

(zoals sommigen weten, schrijf ik graag met een knipoog)

Heeft'ie zich nu een beetje gedragen?

Laat ik het zo zeggen: wij hebben hem gisterenavond een beetje opgevoed :D

Wat nog het ergste is :D, we konden het samen goed vinden. Ik heb de indruk gekregen dat Fritz zeer deskundig is en dat is geen grapje.

O, deskundig is hij zeker, dat is toch nooit een issue geweest? Het communiceren vanachter de PC, dat is nu niet echt zijn grootste kracht. Zo hebben we allemaal wel wat...

O, deskundig is hij zeker, dat is toch nooit een issue geweest? Het communiceren vanachter de PC, dat is nu niet echt zijn grootste kracht. Zo hebben we allemaal wel wat...

Dan druk je je wel heel zachtjes uit, hij heeft wel een corrector nodig als hij wat typt..

Maar het was een (te) gezellige avond en er werd volop genoten van muziek en de gesprekken..

En bovendien Fritz heeft zich keurig gedragen en aangeboden een luisteravondje voor forumleden te organiseren.

Met een gratis cd.....

Het communiceren vanachter de PC, dat is nu niet echt zijn grootste kracht. Zo hebben we allemaal wel wat...

Op een forum komt dat wel slecht uit. 

Eens even kijken, ben ik nog wat vergeten? ik dacht het niet...... O shit......de set van Peter! Welnu, het zijn zeer bijzondere luidsprekers. Een soort open baffle constructie, met dichte zijwanden. De smalle achterkant is open. Het rendement is met 97 zeer hoog. Er zit een tweeter in het midden van de grote woofer. Peter heeft het allemaal uitgelegd, maar zoals gewoonlijk snap ik daar maar de helft van, waarvan ik de helft inmiddels vergeten ben. Hoeveel heb ik nu onthouden. Juist....25%. Het zijn behoorlijk grote jongens, die bij de meeste vrouwen niet in huis komen. Hoe klinkt het? Ik geef gewoon meteen mijn eerlijke mening.

Het is een aangenaam totaalbeeld, zonder echt opvallende zaken. Het laag is royaal aanwezig, er zit dan ook een flinke driver in. Waar ik al bang voor was, je mist toch iets. Ik mis een zekere directheid in het geluid. Alsof de luidsprekers vooral voor achtergrondmuziek bedoeld zijn. Het klinkt alsof je helemaal achterin de zaal zit te luisteren. Peter wil dat ook. Persoonlijk zit ik liever op rij 4. Bijgeluiden, zoals het aanraken van de snaren en het ronken van een klankkast worden terughoudend weergegeven.

Die hoor je achter in de zaal ook helemaal niet. Ik kan me heel goed voorstellen dat iemand van een dergelijke "sound" houdt, maar ik wil graag meer betrokken zijn. Waarschijnlijk zal Peter mijn set te opdringerig vinden.

Allereerst over de luidsprekers: Deze zijn gemaakt door Hans Kortenbach ( Musical Affairs) en er zitten units in van PHY-HP.

Kijk maar eens op youtube naar http://www.youtube.com/watch?v=gh9n9v4bNhY

Je mist iets? Ja dat is juist wat ik wil, ik kan me mateloos ergeren aan luidsprekers waar je na vijf minuten al luister moe bent.

Te opdringerig en teveel upfront. Ik wil gewoon wat verder naar achteren zitten.

Aan de andere kant, de luisterpositie bepaald ook heel veel, ga je verder naar voren zitten in mijn kamer dan ga je ook meer in de muziek zitten, meer naar achteren dan kom je achter in de zaal.

Ik zit meestal nog een cm of 50 naar voren als gisterenavond.

Wat ik zelf bijzonder waardeer aan mijn luidsprekers is het hele homogene geluid. Je hoort nergens overgangen of units die ineens een raar geluidje weergeven. Het hele geluidsbeeld is gewoon een samenhangend geheel.

Aan de andere kant, ze zijn wel genadeloos bij fouten in de opname, het wordt keihard afgestraft.

Maar als je dan van RCA Living Stereo Stokowski draait, dan ga je helemaal uit je dak, dat klinkt zo geweldig goed.

Maar het allerbelangrijkste, je kunt gewoon een hele avond heerlijk ontspannen muziek luisteren.

De set van Fritz? Open, dynamisch, groots en snel. Veel sneller als dat men zou verwachten van een 16 inch woofer.

Redelijk mijn geluid (wat niet zo gek is, op de bron en de kabels na komt die hele set uit mijn keuken).

Zelf zou ik de luidsprekers iets ander opstellen, Fritz is zeer gecharmeerd van een diepe 3D stage, ik hou meer van een wat directer, en daardoor nog iets energieker geluid.

In real life hoor je dat metersdiepe beeld ook niet terug, maar dat is een keuze gebaseerd op smaak.

Nou mot ik ook wat zeggen zeker? :lol:

Het was i.d.d. een beetje een soort van surprise party door de onaangekondigde verschijning van Fritz. Over de set van Peter27 komt nog, maar eigenlijk heeft ie dat zelf al vrij goed verwoord. Het was beslist een erg gezellige avond die opgeluisterd werd door vooral veel populaire Zuid Amerikaanse blaas en trommelmuziek. Beetje eenzijdig vond ik, dat wel, Peter zijn set kan meer.....

Voor echt luisteren is 4 man eigenlijk ook een beetje te veel in een gewone huiskamer. Wat uit de avond maar weer eens duidelijk bleek, is hoe verschillend smaak kan zijn en navenant men verschillende eisen aan een set stelt. Ondanks dat die smaak en eisen gisteravond behoorlijk uiteen liepen mocht dat de pret in het geheel niet drukken: Zeer geslaagd!

Voor nu, Fritz en Wil, bedankt voor het gezellig en onderhoudend gekwebbel en Peter in het bijzonder voor zijn gastvrijheid en het beschikbaar stellen van zijn zet. Die set is wel af!

Kunnen we een STS - HighEnd forums limited edition afmixen met minder laag? Dan gebruiken we Jongensdroom zijn oren en kijken we wat er geluidsmatig gebeurd.

Zeker een homogeen geluid Peter.

Wat vind jij van de set van Fritz? (eerlijk zeggen heh)

Tja, mijn smaak is het niet. Maar dat ligt niet aan de apparatuur. Fritz wil gewoon alles kunnen horen. Dat heeft als vervelende consequentie dat er maar een beperkt aantal cd`s te genieten zijn. Bij bijna alles hoor je de foutjes te goed. En dat is leuk als je zelf muziek wilt uitbrengen maar niet als je een avond wil luisteren.

Maar ik weet dat met een paar simpele aanpassingen het wel richting mijn smaak kan. Maar dat gaat pas gebeuren als Fritz met pensioen zou gaan ( duurt nog wel even).

Kunnen we een STS - HighEnd forums limited edition afmixen met minder laag? Dan gebruiken we Jongensdroom zijn oren en kijken we wat er geluidsmatig gebeurd.

Ja maar dan moet er wel ergens anders een mix gemaakt worden als bij Fritz thuis. Die 16 inch woofers zijn niet leuk meer.... daar krijg ik buikpijn van...

Maar ik ben bang dat hij niet te overtuigen is....