Jump to content

Stekkers.


carl
 Share

Recommended Posts

male%20XLR%20Naar%20RCA.jpg

 

 

Klopt deze afbeelding als ik mijn CD speler van XLR naar RCA op de versterker wil aansluiten?

 

Er staan cijfers bij de pinnen van een XLR: Pin 2 is signaal en gaat naar de binnenste ader. Pin 1 en pin 3 vebind je door en is aarde. Dat gaat naar de mantel van je kabel. En i.d.d. even opletten of je mannetjes of vrouwtje pluggen nodig hebt. Standaard zijn mannetjes uitgangen en vrouwtjes ingangen maar niet iedereen houdt zich daar aan.

 

Dat is de standaard maar bij veel producten is het beter om pin 3 niet aan te sluiten. Pin 3 is de min van het signaal. Maar bij minder profi spul, waarbij de uitgangen niet zweven t.o.v. massa zoals de bedoeling is, wordt die hard aan gestuurd. Wat staat er in de handleiding van je speler? Meestal staat daar wel een voorbeeld van een verloopkabel in.

Link to comment
Share on other sites

KT en Pjotr dank je voor jullie antwoorden. Klopt inderdaad dat er mannetjes aan de CD speler zitten. Ik heb het boekje van de CD speler doorgenomen maar daar staat niets over een verloop van XLR naar RCA. Ik ga ervan uit dat bij een CD speler als een Isis de standaard wordt gevolgd, hoewel Rega ook wel eigenwijs is als ze vinden dat iets anders beter is. Kan ik het uitproberen en wat merk ik dan?

Link to comment
Share on other sites

Vandaar alles verguld. Hoe je bij koperoxyde komt weet ik niet, overigens had ik het over kleinsignaaltransport. Daar ging deze draad ook over, over cinch pluggen.

Stel je eens voor: een element dat bij 5 cm/sec snijsnelheid bijv. 100 uV afgeeft.

Gaan we daar 60 dB onder zitten dan hebben we het over 0.1 uV en dat bij de lage impedanties die bij een MC element horen.

Reken maar dat elke contact-overgang daar telt.

 

Elke overgang van verschillende materialen is een miniatuur-diode, maar omdat de signaalsterkten doorgaans (op lijn-niveau) groot genoeg zijn merk je daar niets van.

Maar toch .... 60 dB onder nominaal is een factor 1000 en dan zit je al wel onder of net boven de millivolt.

 

Ik neem even 60 dB aan omdat dat de maximale dynamiek is die je in een huiskamer kunt verwachten.

 

 

Wie heeft je dat wijs gemaakt? Dat is alleen het geval bij halfgeleider effecten. Koperoxide heeft b.v. de eigenschap. Denk maar eens aan de ouderwetse Cuprox gelijkrichters.

 

Maar metaal overgangen zijn geen halfgeleiders maar gewoon geleiders. Misschien verwar je het met het thermo-elektrisch effect? Dat geeft alleen een DC off-set maar de som in de hele kring is uiteindelijk weer nul en heb je er geen last van.

 

 

Zodra je een contactovergang maakt met verschillende metalen gaan deze op elkaar reageren omdat de metalen (chemisch) verschillend zijn.

 

Deze 'contactovergang' is eigenlijk een halfgeleider..... Dit effect wordt groter (het is er dus al vanaf het begin) als de metalen ook nog eens gaan corroderen vanwege die chemische verschillen.

 

Dit is wat Sander naar mijn mening prima verwoord, het gaat hier om minimale diodewerking maar dat heeft zeker invloed als je met hele kleine spanningen gaat werken.

Link to comment
Share on other sites

Zodra je een contactovergang maakt met verschillende metalen gaan deze op elkaar reageren omdat de metalen (chemisch) verschillend zijn.

 

Deze 'contactovergang' is eigenlijk een halfgeleider..... Dit effect wordt groter (het is er dus al vanaf het begin) als de metalen ook nog eens gaan corroderen vanwege die chemische verschillen.

 

Dit is wat Sander naar mijn mening prima verwoord, het gaat hier om minimale diodewerking maar dat heeft zeker invloed als je met hele kleine spanningen gaat werken.

 

Waar heb jullie dat toch vandaan? Dit is nou typisch een van de hardnekkige audiofiele broodjes aap die braaf nagepraat worden.

 

Geen enkele onderbouwing van te vinden.

Link to comment
Share on other sites

KT en Pjotr dank je voor jullie antwoorden. Klopt inderdaad dat er mannetjes aan de CD speler zitten. Ik heb het boekje van de CD speler doorgenomen maar daar staat niets over een verloop van XLR naar RCA. Ik ga ervan uit dat bij een CD speler als een Isis de standaard wordt gevolgd, hoewel Rega ook wel eigenwijs is als ze vinden dat iets anders beter is. Kan ik het uitproberen en wat merk ik dan?

 

Ja, kun je gewoon uitproberen en het verschil is meestal wel goed hoorbaar en soms ook niet. In principe moet het met een standaard verloop goed werken. Anders was het wel aangegeven.

Link to comment
Share on other sites

Waar heb jullie dat toch vandaan? Dit is nou typisch een van de audifiele broodjes aap die braaf nagepraat worden.

 

Geen enkele onderbouwing van te vinden.

 

Behalve de diodewerking en chemische reactie tussen 2 verschillende metalen kan je er zelfs een batterij van maken! 

 

http://zone.ni.com/reference/en-XX/help/375472A-01/switch/thermal_voltages/

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_resistivity_and_conductivity

 

http://www.physics.oregonstate.edu/~tate/TateLabWiki/lib/exe/fetch.php?media=theses:auparay_bs_2013.pdf

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Seebeck-effect

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Galvanic_corrosion

 

We hebben het hier over heel lage spanningen maar ik vind het voorbeeld van Sander (MC-spanningen) legitiem.

Link to comment
Share on other sites

Behalve de diodewerking en chemische reactie tussen 2 verschillende metalen kan je er zelfs een batterij van maken!

 

 

Ja, en met interlinks kun je ook je bagage bij elkaar binden. Als ze tenminste lang genoeg zijn :D

 

Misschien kun je het beperken tot de beweerde diodewerking bij cinchplugjes?

Link to comment
Share on other sites

When two metals with different work functions are in contact, the charge transfer occurs in such a way that the electrons flow from the metal
with the higher Fermi energy in to that with the lower Fermi energy (figure 1.3).

 

 

Bron:

 

http://scholar.lib.vt.edu/theses/available/etd-042999-164825/unrestricted/CH1-P4.PDF

 

 

Ook leuk:

 

http://gmwgroup.harvard.edu/pubs/pdf/952.pdf

Link to comment
Share on other sites

 

When two metals with different work functions are in contact, the charge transfer occurs in such a way that the electrons flow from the metal
with the higher Fermi energy in to that with the lower Fermi energy (figure 1.3).

 

 

Bron:

 

http://scholar.lib.vt.edu/theses/available/etd-042999-164825/unrestricted/CH1-P4.PDF

 

 

Ja dat klopt.Dat is wel achterstevoren redeneren. De verglijking die jij daarmee maakt is meer in de trant van: Brandweerauto's zijn  rood en daarom is alles wat rood is een brandweerauto.

 

Fermi niveaus spelen een rol bij halfgeleiders maar ook bij thermoelementen en batterijen. Daarmee is helemaal niet gezegd dat een batterijen en themokoppels dioden zijn. Laat staan dat cinch plugjes dat zijn.

Link to comment
Share on other sites

Zelfs voor de lichtste vorm van diodewerking heb je een P/N overgang nodig. 

 

Misschien kan Paulebappie even uitleggen waarom volgens hem een overgang van twee geleiders zoals we die tegenkomen in een thermokoppel als P/N overgang en dus als halfgeleider cq diode moet worden beschouwd. 

Link to comment
Share on other sites

Halfgeleider:  http://nl.wikipedia.org/wiki/Halfgeleider_(elektronica)

 

Stel je nou weer de 2 verschillende metalen voor. Door de galvanische corrosie die deze 2 metalen met elkaar veroorzaken zal daartussen een oxidelaagje vormen.

 

Voila, een halfgeleider. Niet meteen een vette diode maar wel diodewerking.

 

Ben het daardoor volledig met Sander eens, zodra je met hele kleine spanningen gaat werken zorg dan dat je geen contactovergangen met verschillende metalen gebruikt of maak de boel regelmatig schoon.

 

 

Kwam deze nog tegen: http://www.phiar.com/detailed-review-explaining-metal-insulator.html

Link to comment
Share on other sites

Wat is de wereld toch simpel. Je Googelt wat en redeneert wat bij elkaar en dat is dan een algemene waarheid?

 

Dat je je aansluitingen schoon houdt spreekt vanzelf. Of dat nu je PU aansluitingen zijn of die van je speakers. Maar diodewerking komt daar toch niet aan te pas. Als dat zou zijn stikt het van de diodewerkingen is je set. Daar komen heel wat overgangen van verschillende metalen in voor.

Link to comment
Share on other sites

Stel je nou weer de 2 verschillende metalen voor. Door de galvanische corrosie die deze 2 metalen met elkaar veroorzaken zal daartussen een oxidelaagje vormen.

 

Voila, een halfgeleider. Niet meteen een vette diode maar wel diodewerking.

 

Nu hebben we plotseling een oxidelaagje in een thermokoppel door galvanische corrosie. Ik weet niet of je bekend bent met de manier waarop thermokoppels opgebouwd zijn, maar tussen de twee metalen in een thermokoppel zit niets en dus ook geen oxidelaagje. 

Link to comment
Share on other sites

Ik vraag me wel eens af, of het gelige metaalkleurige laagje op stekkers wel altijd goud is. Zo heb ik een USB kabel, die wel "goudkleurig" is, maar dan wel een vreemde kleur goud.

 

Twee verschillende materialen lijkt me ook niet goed vanwege de galvanische werking, waardoor het goud wel eens ergens anders terecht kan komen kan wat je bedoeld. En vochtige lucht met condens is voldoende om het proces in werking te zetten.

 

Soms is het "goud" ook zo dun, dat het er vanaf is na twee keer de stekker er insteken en uithalen. Ook bij dure stekkers.

 

Een fatsoenlijk chassisdeel is overigens niet van blik, maar uit massief materiaal gedraaid.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Galvanische corrosie

Galvanische corrosie treedt op als twee aan elkaar bevestigde metalen worden blootgesteld aan een neutraal elektroliet (pH ca 7). Hierbij zal het metaal wat het meest links in de spanningsreeks vermeld staat, versneld corroderen en het andere metaal minder snel.

Twee verschillende en aan elkaar gekoppelde metalen in een elektroliet vormen een zogenaamd galvanisch koppel, dit zal in de elektroliet een potentiaal aannemen tussen de rustpotentialen van de beide metalen in. Voor het minst edele metaal van het koppel veroorzaakt dit versnelde corrosie als gevolg van de potentiaalverhoging, terwijl het andere, "edeler", metaal juist minder zal corroderen dankzij de potentiaalverlaging. Van dit verschijnsel wordt bewust gebruik gemaakt bij kathodische bescherming. Dit alles is echter alleen mogelijk in aanwezigheid van zuurstof, opgelost in het elektroliet

 

het "spijker in de dakgoot-effect". Lijkt mij dat je geen electrolieten aan je stekkers smeert.

Het effect bestaat wel, vlgs. mij niet in de audiowereld.........

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Binnenkort moet de eerste zelfbouwkabel klaar zijn. Daar moeten nog stekkers bij gekocht worden.

 

Eerder kocht ik een set Neutrik connectors vanwege de hen toebedeelde prima prijskwaliteitverhouding.

 

De afgelopen week opnieuw op het net gelezen en het lijkt dat Eichmann Bullit een geduchte concurrent is.

In zijn algemeenheid vindt men zilveren versies, m.n. di van WBT het best. Dit volgens mensen die dezelfde kabels met verschillende stekkers hebben uitgevoerd. Maar 340 euro voor vier stekkertjes lijkt toch wel erg veel. 

Verder ben ik reuze benieuwd hoe groot of klein de gehoormatige verschillen zijn.

Link to comment
Share on other sites

Binnenkort moet de eerste zelfbouwkabel klaar zijn. Daar moeten nog stekkers bij gekocht worden.

 

Eerder kocht ik een set Neutrik connectors vanwege de hen toebedeelde prima prijskwaliteitverhouding.

 

De afgelopen week opnieuw op het net gelezen en het lijkt dat Eichmann Bullit een geduchte concurrent is.

In zijn algemeenheid vindt men zilveren versies, m.n. di van WBT het best. Dit volgens mensen die dezelfde kabels met verschillende stekkers hebben uitgevoerd. Maar 340 euro voor vier stekkertjes lijkt toch wel erg veel. 

Verder ben ik reuze benieuwd hoe groot of klein de gehoormatige verschillen zijn.

340 euro is wel wat veel.

De volledig zilveren Next gen's zijn iets van 63 euro per stuk. Heb je wel 10,8 mm ruimte. De koperen vergulde zijn iets van 43 euro/st.

Natuurlijk nog flinke prijzen.

Kijk even op de site van Eltim audio.

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...