Jump to content

Zonne-Energie


TL 200
 Share

Recommended Posts

Met dit weer vraag ik me ineens af of je met zonnecellen op je dak schonere stroom hebt voor de audio/video?

Of is dat gedoe met omvormers etc. niet goed genoeg, heb je wel genoeg vermogen?

Ik had vroeger een kennis die in een caravan woonde en een windmolentje op het dak had staan, hij deed alles met 12 volt, autoradio voor de muziek, was niet mijn ding.........

Link to comment
Share on other sites

Wat is 'schone' stroom? Een perfecte sinus, constante sterkte en zo?

Waarom wordt dan zo vaak opgemerkt dat een PS Audioplant de ziel uit de muziek haalt? Levert die dan geen schone stroom?

Dat moet je je toch eerst afvragen.

 

Marc

Link to comment
Share on other sites

Ik denk vooral aan een goede sinus, constante frequentie en spanning.

En omdat je niet meer aan het net zit, samen met de wasmachine van de buren enzo, leek het me een betere optie dan zo'n powerplant.

Ik vroeg me af of dat te realiseren is.

Link to comment
Share on other sites

Nou, Tubejack heeft zoiets op zijn dak. Blijft de vraag hoe schoon dat is.

Ik had zelf met mijn streamer af en toe een onderbreking in het geluid, zeer hinderlijk maar zeldzaam. Heel lang de electrische apparaten in huis verdacht, en natuurlijk ook die van de buren.

Maar sinds kort ben ik erachter dat het komt door de internetverbinding. Als de Olive geen internet heeft, dus ook geen radio, dan treedt het niet op.

Overigens had ik toen wel al schone stroom, maar niet in de gangbare zin.

 

Marc

Link to comment
Share on other sites

Tubejack levert terug aan het net, dat schiet niet op als je schone stroom wilt zoals TL200 het bedoelt, je krijgt met dat beetje vermogen van een paar panelen nooit de vervorming van het net gecorrigeerd.

 

Ik heb zo'n DC/AC omvormer voor in de auto of boot. Werkt prima. Als je een goede hebt is de vervorming die zo'n ding produceert veel lager dan de vervorming die je ziet als je de netspanning meet. 

 

Een acculader of een paar zonnepanelen, een paar accu's, een goede omvormer en je hebt een schone, op zichzelf staande stroomvoorziening voor tamelijk weinig geld. Of je het verschil ook hoort moet je mij niet vragen, je neemt het uiteraard wel waar  ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Ik merk er eerlijk gezegd :" Helemaal niks van"  Of het moet naast een prettig gevoel, de energie rekening zijn,  die aardig lager is :)  

 

Die 6 grote panelen op het dak leveren overdag voldoende stroom.  Voor mijn bedrijfje en alle dingen in huis die de hele dag aan staan.

Inclusief koelkast, diepvrieskast etc. etc.   En natuurlijk ook met een of meerdere stereo  sets aan dus ...

Dan nog draait de meter vaak terug.  Ik verbruik niet zoveel stroom  ^_^ 

 

@TL200 de directe buren zitten vaak op een ander fase.  Bij de meeste woonhuizen wordt slechts één van de 3 fases  aangesloten.

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Ik denk vooral aan een goede sinus, constante frequentie en spanning.

En omdat je niet meer aan het net zit, samen met de wasmachine van de buren enzo, leek het me een betere optie dan zo'n powerplant.

Ik vroeg me af of dat te realiseren is.

 

Nee en zelfs al zou dat kunnen is dat niet eenvoudig.  Die omvormers van zonnepanelen  checken continu of er wel spanning op het net staat de frequentie etc.   M.a.w zonder stroom uit je stopcontact doen ze het niet eens. 

Link to comment
Share on other sites

ik denk dat het wel enige invloed zal hebben.

Immers zal een omvormer een hogere spanning dan het net moeten produceren wil hij kunnen terugleveren.

Zelf heb ik een omvormer die 2100W kan leveren, overdag is dat meer dan genoeg om de stereo en alles in huis te voeden.

Wat je niet zal tegenhouden is de vervuiling die de apparatuur in je eigen huis produceert ;)

 

André  B)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Als je bang bent dat je stroom niet schoon genoeg is, omdat je bijvoorbeeld apparatuur hebt gekocht met een slechte voeding, dan kun je ook een scheidingstrafo kopen. Dat is hetzelfde als zo'n trafo die van 220V naar 110V gaat als je een Amerikaans apparaat hebt. Zo'n trafo laat weinig hoogfrequente storing door en is in de regel veel goedkoper dan die high-end stroomtoestanden. Dan weet je ook wat je koopt: voor een zware versterker heb je een zware trafo nodig die minimaal het maximale opgenomen vermogen aankan. Dan zie je ook dat het best een groot ding is en dat kleine high-end "conditioners" gewoon niet goed genoeg kunnen zijn. Dat verklaart misschien het feit dat de meesten een stroom"conditioner" een achteruitgang vinden ipv een vooruitgang.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Marc weet het nog niet maar hij heeft een fenomeen ontdekt waar de audio industrie zich op kan gaan richten - een constante digitale informatiestroom.Siltech heeft vast wel een gouden met zilver geïnjecteerde kabel die dat probleem deels kan aanpakken.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Guest tubejack

Klopt een radio aangesloten op hetzelfde stopcontact waar de omvormer op zit laat een pulserend stoorgeluid horen.

Het is niet heel erg storend. Maar toch het is er.

Link to comment
Share on other sites

Onzin, het kan nooit zo mooi als een draaiend wiel dat kan

 

vergelijk het maar met analoog-digitaal-analoog.

Onzin. Kijk maar eens wat een mechanisch gedreven generator aan vervorming produceert in de geleverde spanning. Een draaiend wiel met een magneet die langs een spoel gaat is een equivalent van een elektronische oscillator. Een elektronische oscillator heeft geen last van mechanische onnauwkeurigheden zoals een generator dat wel heeft.

Een elektronisch gevormde wisselspanning van een goede DC/AC omzetter kan daarom veel minder harmonische vervorming hebben dan je ooit zult halen op het lichtnet, zeker als de omzetter flink overgedimensioneerd is tov de belasting.

 

Een "echte" high end installatie heeft geen power conditioners of andere rommel maar wel een partij stand alone accu's waarvan de spanning met een flinke DC/AC omzetter wordt omgezet in een keurige sinusvormige wisselspanning van exact 230 Volt en exact 50 Hz.

Link to comment
Share on other sites

als we nou naar iets beters proberen te komen .... laat dan ff die dc-ac omzetter achterwege en zorg dat het apparaat met de aangeboden DC overweg kan. scheelt een berg rommel (dc-ac omzetter, trafo om er weer laagspanning van te maken, diodes, condensatoren).

 

 

groet

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

als we nou naar iets beters proberen te komen .... laat dan ff die dc-ac omzetter achterwege en zorg dat het apparaat met de aangeboden DC overweg kan. scheelt een berg rommel (dc-ac omzetter, trafo om er weer laagspanning van te maken, diodes, condensatoren).

 

 

groet

Dat is m.i. niet zo handig Rob.  Dan heb je even goed allerlei omvormers nodig van DC naar DC   en hoe gaat dat van laag naar hoog?  Juist geschakeld.

Laat het lekker 230vol 50hertz  een gezonde voeding maakt daar een prachtige gelijkspanning van en drukt netvervuiling etc krachtig de kop in.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...