Jump to content

Energie, Groene Stroom, Klimaat


Guest
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

Jack,

ik ben geen doemdenker hoor en ik weet ook dat wij altijd heel veel geld uitgeven aan ontwikkelingshulp etc. Prima, mogen we trots op zijn.

Het gaat, internationaal gezien, vooral om keuzes die gemaakt worden.  Voor het geld wat één patriotraket kost kun je het hele malariaprobleem oplossen.

ik bedoel maar.......

 

Daar heb ik als gewone burger weinig grip op,  we hebben als land in NATO verband  ook onze internationale verplichtingen. 

Wat ik b.v. weet dat een Bill Gates niet alleen de rijkste man ter aarde is maar ook ontzettend veel aan ontwikkeling hulp doet.

Als dat malaria probleem met een paar miljoen is opgelost stuur hem eens een mailtje.  Wees creatief ;)

Link to comment
Share on other sites

Een ding is wél zeker... dat de fossiele en nucleaire brandstof eindig zijn.

M.a.w. de kolencentrales, kerncentrales, gascentrales enz. zijn ook eindig.

 

Het lost pas wat op, wanneer we energie fatsoenlijk kunnen bewaren.

Dan kijk je plotseling anders tegen alle alternatieve energiebronnen aan.

 

Maar tja... ik zal het wel niet meer meemaken.

Mijn kleinkind(eren) waarschijnlijk wel.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Daar heb ik als gewone burger weinig grip op,  we hebben als land in NATO verband  ook onze internationale verplichtingen. 

Wat ik b.v. weet dat een Bill Gates niet alleen de rijkste man ter aarde is maar ook ontzettend veel aan ontwikkeling hulp doet.

Als dat malaria probleem met een paar miljoen is opgelost stuur hem eens een mailtje.  Wees creatief ;)

Ik ben een beetje moegestreden Jack.

Ik heb me altijd bloedfanatiek ingezet voor een betere wereld, letterlijk 5 avonden per week de hort op en ook nog de zaterdag vaak opgeofferd Altijd naast school en werk.. Van mijn veertiende tot aan mijn vijfendertigste. Paar jaar geleden een burn-out opgelopen, ben nu volledig arbeidsongeschikt.

Ben een beetje afgeknapt op veel mensen, iedereen heeft wat te mekkeren, vindt dat er iets gebeuren moet, maar je krijgt ze met geen stok van die bank af.

Altijd is er wel iets belangrijker, voetbal, GTST ga zo maar door. We zijn blijkbaar nog niet klaar om in actie te komen. Ik geef het stokje door, als het nodig is ben ik er. En ik blijf toch hopen.

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Als ik alleen al kijk naar mijn uit huis wonende kinderen  " ze moeten al zoveel"  de maatschappij is veel eisend. 

Mijn ervaring is, dat ze best willen helpen, maar het moet voor hen te overzien zijn.

Je moet duidelijke afspraken maken.  En ook ik, ben wel eens vaker de klos, dan mij lief is.

 

Volgens mij, kun je met kleine dingen, al een groot verschil maken.

 

Oja Bill verwacht vast een goed "business plan"  een mailtje is vast niet voldoende.

Lijkt me ook logisch. ;)

Link to comment
Share on other sites

 

Volgens mij, kun je met kleine dingen, al een groot verschil maken.

 

 

Absoluut Jack !!

 

heb verlden jaar 6 halogeenlampjes van 50W vervangen dr 6 ledlampjes warmtone van 5.5W elk ...

Kostprijs 1 lekker restaurantbezoek

Link to comment
Share on other sites

Absoluut Jack !!

 

heb verlden jaar 6 halogeenlampjes van 50W vervangen dr 6 ledlampjes warmtone van 5.5W elk ...

Kostprijs 1 lekker restaurantbezoek

Ik heb lekker een nieuwe cv-ketel, sinds november, scheelt een hoop gas, heb nu al €185 euries bespaard en een hoop CO2 minder uitgestoten. :P

Link to comment
Share on other sites

Ik heb met een paar klanten samen een efficiëntere manier van werken ontwikkeld waardoor ik in plaats van 45000 km per jaar nog maar 25000 km per jaar in de auto zit. Daarmee heb ik in de afgelopen jaren duizenden kilo's CO2 niet uitgestoten en wat veel relevanter is: ik heb er heel veel tijd mee vrijgemaakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Absoluut Jack !!

 

heb verlden jaar 6 halogeenlampjes van 50W vervangen dr 6 ledlampjes warmtone van 5.5W elk ...

Kostprijs 1 lekker restaurantbezoek

 

Doelde eigenlijk op een leefbaarder samenleving, energiebesparing  is ook mooi.

 

Zelf gebruiken we vanaf de 1e dagen spaarlampen.

Dat waren nog dikke  lampen van Philips met een jampot eromheen leek wel.  :blink:

Duur waren ze ook ik meen  iets van 20...30 gulden. 

 

Nu heb ik een aantal spaarlampen van Ikea type "Sparsam " :lol:

Kost 3€  voor 3stuks  en gaan nog lang mee ook.

 

Wat ik slecht vind, dat op Europees niveau besloten is de gloeilamp te verbieden.

Als iets goed is kopen mensen het vanzelf wel.   Daar heb je helemaal geen wetten en

regeltjes voor nodig vind ik.

Link to comment
Share on other sites

Wel groene spaarlamp kopen hoor.

 

http://www.megaman.nl/vrij-van-vloeibare-kwik-p

 

Laat de industrie eerst maar weer eens een GOEDE lamp maken!

Leuke documentaire, na het zien vraag je je af: wat is duurzaam? Moeten wij allemaal over op de spaarlamp die ook maar een paar jaren mee gaat?

http://www.youtube.com/watch?v=ViI6uAxqEOY

(laat je niet afschrikken door de titel).

Link to comment
Share on other sites

Wij rijke westen mogen --moeten --eigenlijk geen rest afval na derde landen sturen maar het is gewoon kassa.

is het zelfde met ipone ze betalen maar 0.02 procent belasting aan de Nederlandse staat.--bron BNR Radio--

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Laat de industrie eerst maar weer eens een GOEDE lamp maken!

Die goede lampen waren er toch altijd al? 

 

Wat denk je van gloeilampen die op schepen etc gebruikt werden.

Die waren extra stevig en hadden een zeer lange levenduur.

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Wij rijke westen mogen --moeten --eigenlijk geen rest afval na derde landen sturen maar het is gewoon kassa.

is het zelfde met ipone ze betalen maar 0.02 procent belasting aan de Nederlandse staat.--bron BNR Radio--

Mee eens, ik breng  spullen gewoon naar het Gemeente depot daar wordt het op een verandwoorde

manier verwerkt voor zover ik weet.

 

Voor het verwerken betalen we toch een extra bijdrage bij de aankoop van b.v. een koelkast, of is dat afgeschaft?

Link to comment
Share on other sites

Wat vindt jij daar bijzonder aan Jack?

 

Wat mij doet nadenken is het volgende:

Is er nog genoeg groen om al de CO2 om te zetten in zuurstof ... blijkbaar zitten we op de grens

Bon ik ging zwijgen had ik mij voorgenomen ... :)

Link to comment
Share on other sites

Koyaanisqatsi: Life out of Balance

van 1982, met de mooie muziek van Philip Glass. Indrukwekkende film over wat wij met de aarde doen.

Lang niet meer gezien, binnenkort even opzoeken.

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Wat vindt jij daar bijzonder aan Jack?

 

Wat mij doet nadenken is het volgende:

Is er nog genoeg groen om al de CO2 om te zetten in zuurstof ... blijkbaar zitten we op de grens

Bon ik ging zwijgen had ik mij voorgenomen ... :)

 

Dat je in ieder geval niet alles voor zoete koek moet aannemen Stef. 

Ik woon in een gemeente die als ambitie heeft om in 2020 CO2 neutraal te zijn.

 

Als dat onderzoek van Harvard klopt, dan zou r.a.v.o.n. best eens gelijk kunnen hebben.

En draagt die ambitie van onze gemeente weinig bij, wat opwarming van de aarde betreft.

Dat hier steeds meer zonnepanelen geplaatst worden vind ik  prima.

Maar de werkelijke beweegreden klopt dan niet... 

 

Net als die mooie verhalen van "terug verdientijd"  Net weer een krantje weggegooid daar noemde

ze doodleuk 6,5 jaar zonder subsidie.  Er klopt niks van.

 

Maar goed, ook ik heb te veel vet.  Net op de fiets naar de sport diëtist,  viel op hoe mooi groen

alles was onderweg.   :)

 

Mvg,

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

En nog steeds niet uit op BD vrees ik..

Edit, onnee, verleden jaar eindelijk uitgekomen

http://www.amazon.com/Qatsi-Trilogy-Criterion-Collection-Blu-ray/dp/B009D004MC

 

 

Btw uit de link van Ravon 

"Exercise 7-1 Venus is 1.08x106 km from the Sun; its albedo is 0.75. What is its effective temperature?

Answer. We calculate the solar constant FS for Venus by using equation (7.9) with d = 1.08x106 km. We obtain FS = 2640 W m-2. Substituting in equation (7.11) with albedo A = 0.75 we obtain an effective temperature T = 232 K for Venus. Even though Venus is closer to the Sun than the Earth, its effective temperature is less because of the higher albedo. The actual surface temperature of Venus is 700 K due to an intense greenhouse effect ( section 7.5 )."

 

En wikipedia

 

"Venus has an extremely dense atmosphere, which consists mainly of carbon dioxide and a small amount of nitrogen. The atmospheric mass is 93 times that of Earth's atmosphere, while the pressure at the planet's surface is about 92 times that at Earth's surface—a pressure equivalent to that at a depth of nearly 1 kilometer under Earth's oceans. The density at the surface is 65 kg/m³ (6.5% that of water). The CO2-rich atmosphere, along with thick clouds of sulfur dioxide, generates the strongest greenhouse effect in the Solar System, creating surface temperatures of at least 462 °C (864 °F).[11][42] This makes the Venusian surface hotter than Mercury's, which has a minimum surface temperature of −220 °C and maximum surface temperature of 420 °C,[43] even though Venus is nearly twice Mercury's distance from the Sun and thus receives only 25% of Mercury's solar irradiance. The surface of Venus is often described as hellish.[44] This temperature is even higher than temperatures used to achieve sterilization. (See also: Hot air oven)"

 

NB dus het simpele experiment met 6 graden C stijging bij 100% CO2 gaat nogal mank (niet verwonderlijk). Gelukkig hebben we hier geen 92 atmosfeer op aard oppervlak

Link to comment
Share on other sites

Maar goed, ook ik heb te veel vet.  Net op de fiets naar de sport diëtist,  viel op hoe mooi groen

alles was onderweg.   :)

 

Vind je het gek met al die klote regen de laatste weken. Het was vanmorgen 4 graden, zal het klimaat toch veranderen?

We horen hier kersen te eten in de Betuwe. Denk dat we maar een jaartje overslaan.

Link to comment
Share on other sites

Koyaanisqatsi: Life out of Balance

van 1982, met de mooie muziek van Philip Glass. Indrukwekkende film over wat wij met de aarde doen.

Lang niet meer gezien, binnenkort even opzoeken.

 

Ik doe mee !!!

Is idd veel te lang geleden dat ik die nog gezien heb ...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...