Jump to content

Energie, Groene Stroom, Klimaat


Guest
 Share

Recommended Posts

Er wordt m.i. altijd wel iets in de media gebracht om de gemoederen bezig te houden en de aandacht af te leiden van werkelijke problemen/dreigingen.

Iemand nog iets van de zure regen gehoord? Eens was er het ozongat, het milleniumprobleem, vroeger de russen, communisten en aliëns. Nu (gelukkig alweer afnemend) de moslims. Ga zo maar door.

Ik wil niet  bagetaliseren wat het milieu betreft, laat me echter niet te snel op de kast jagen. 

Link to comment
Share on other sites

Je kunt zo van alles vinden en een eigen vormen, dat er iets veranderd is zeker.

Dat ik er zelf hinder van ondervind?,  vast niet. Mijn kinderen en kleinkinderen misschien wel.

 

Onze ijskappen http://www.scientias.nl/ijskappen-smelten-op-beide-polen-steeds-sneller/76743

 

Volgende probleem?

Jack, er veranderd inderdaad van alles.  Ik ben overtuigd van onze invloed, maar de aarde vertoont al heel lang cycli van warme en koude periodes, ook al toen de mens nog maar net op z'n achterpoten liep.

Het gaat mij om de lobbyisten, van kernenergie tot bio-gas, er zijn altijd belangen die niets met het milieu te maken hebben.

Link to comment
Share on other sites

Volgende probleem?

 

Het geven van overtuigende antwoorden op vragen als: 

 

Wat is de economische terugverdientijd van PV panelen zonder dat er sprake is van subsidie? Ik stel die vraag weleens aan zonnepanelenverkopers en aan bezitters van die dingen. Men komt er niet uit terwijl die dingen toch al enige tijd bestaan. Hetzelfde geldt voor windmolens. 

 

Als je kijkt naar de schadelijke gevolgen van fijn stof (het kost je een jaartje van je leven), hoe moet men die plaatsen in relatie tot de slechte leefgewoonten van de gemiddelde Westerse mens? Ik ken vele dikzakken die zich elke week vreselijk zorgen maken over fijn stof nadat ze hun zesde bitterbal met hun tiende biertje hebben weggespoeld en die daarna in de auto stappen. 

 

Wat precies is de relatie tussen de globale CO2 concentratie en de globale temperatuur? Wie de feiten (zoals ze bijvoorbeeld door Al Gore zijn gepresenteerd in zijn film) goed bestudeert ziet dat CO2 concentratie een paar honderd jaar na-ijlt op globale temperatuurstijgingen en -dalingen. Weleens van oorzaak-gevolg relaties gehoord? Hoe moeten we in dat verband de CO2 verdrag van Kyoto bekijken?

 

De ijskappen worden groter in koude periodes en kleiner in warme periodes. Wat veroorzaakt nou precies die warme en koude periodes? CO2? Methaan? Waterdamp? De mens? Kosmische straling? Da's een lastige, men is er niet uit maar men vindt wel dat er "iets" moet gebeuren. Dat resulteert steevast in meer onderzoek, meer subsidie en vooral in meer belastingmaatregelen die gebaseerd zijn op discutabele conclusies. 

 

Ik vind het prima om zuinig te zijn met energie en andere hulpbronnen, maar niet om de redenen die "men" mij wil doen geloven. 

Link to comment
Share on other sites

Er wordt m.i. altijd wel iets in de media gebracht om de gemoederen bezig te houden en de aandacht af te leiden van werkelijke problemen/dreigingen.

 

 

Waar ik me druk om maak is dat er in de wereld nog steeds op grote schaal volwassenen en kinderen dood gaan aan honger of aan ziektes waar wij al decennia lang niet meer aan dood hoeven te gaan. En dit in landen met goedwillende regimes. Wat me daarbij zorgen baart is dat we zoiets kennelijk accepteren en "normaal" vinden. Ik zie het ook niet terugkomen op politieke agenda's als prioriteit 1. Wel maken "we" en de politiek ons in Nederland druk om andere zaken die maar wat vaak geld gebonden zijn. Dit gegeven houdt mij nu regelmatig bezig. Of er geen andere dingen zijn die belangrijker zijn. De mens steekt vreemd in elkaar niet !? Ik stel een moment van bezinning voor.

Link to comment
Share on other sites

dikzak vind ik een behoorlijk denigrerend woord hoor ... zwaarlijvig vind ik veel gepaster

Tis niet omdat iemand elke dag friet eet dat er daarom geen fijn stof bestaat en dat dat geen invloed heeft op de gezondheid

 

Een verzinsel is iets dat niet bestaat, ik snap niet waarom je dan schrijft dat fijn stof een verzinsel is, alsof fijn stof een fabeltje is

 

Bedoel je met economische terugverdientijd de tijd wanneer iemand zijn investering in zonnepanelen terug heeft zonder de subsidie?

In België zal dat denk ik 14j zijn ... wat we nog niet weten is de kostprijs van elektriciteit binnen 10j, die kan spectaculair stijgen maar ook niet

 

De ijskappen zijn jaar na jaar kleiner, gletsjers verdwijnen pijlsnel, permanent bevroren bergtoppen worden permanent zichtbaar, Groenland wordt meer en meer groen land ... Ik heb geen enkele Al Gore film nodig om dit vast te stellen,  het is een visueel feit

Link to comment
Share on other sites

Waar ik me druk om maak is dat er in de wereld nog steeds op grote schaal volwassenen en kinderen dood gaan aan honger of aan ziektes waar wij al decennia lang niet meer aan dood hoeven te gaan. En dit in landen met goedwillende regimes. Wat me daarbij zorgen baart is dat we zoiets kennelijk accepteren en "normaal" vinden. Ik zie het ook niet terugkomen op politieke agenda's als prioriteit 1. Wel maken "we" en de politiek ons in Nederland druk om andere zaken die maar wat vaak geld gebonden zijn. Dit gegeven houdt mij nu regelmatig bezig. Of er geen andere dingen zijn die belangrijker zijn. De mens steekt vreemd in elkaar niet !? Ik stel een moment van bezinning voor.

dat is zeker iets om je druk over te maken.

zeker als je nagaat dat de regering dan ook nog eens verplicht om een deel van dat eten in de brandstof te mengen.

raar hoor die bio brandstoffen, eten verbranden hoe verzin je het.

Link to comment
Share on other sites

dikzak vind ik een behoorlijk denigrerend woord hoor ... zwaarlijvig vind ik veel gepaster

Tis niet omdat iemand elke dag friet eet dat er daarom geen fijn stof bestaat en dat dat geen invloed heeft op de gezondheid

 

Een verzinsel is iets dat niet bestaat, ik snap niet waarom je dan schrijft dat fijn stof een verzinsel is, alsof fijn stof een fabeltje is

 

Bedoel je met economische terugverdientijd de tijd wanneer iemand zijn investering in zonnepanelen terug heeft zonder de subsidie?

In België zal dat denk ik 14j zijn ... wat we nog niet weten is de kostprijs van elektriciteit binnen 10j, die kan spectaculair stijgen maar ook niet

 

De ijskappen zijn jaar na jaar kleiner, gletsjers verdwijnen pijlsnel, permanent bevroren bergtoppen worden permanent zichtbaar, Groenland wordt meer en meer groen land ... Ik heb geen enkele Al Gore film nodig om dit vast te stellen,  het is een visueel feit

 

"Dikzak" dekt de lading beter dan "corpulent culinaire levensgenieter" of "zwaarlijvig slachtoffer van de consumptiemaatschappij". Het gaat hier immers om mensen die overgewicht hebben opgebouwd omdat ze bewust dan wel onbewust voor een ongezonde leefstijl kiezen. Suikerziekte bij dikzakken, levensgenieters en andere zwaarlijvigen is nu en straks een veel groter maatschappelijk probleem dan fijn stof ooit zal zijn. 

 

Mijn punt is dat er naast fijn stof nog veel meer onderwerpen zijn waar men een probleem bij kan verzinnen. Dat neemt niet weg dat fijn stof schadelijk voor de gezondheid KAN zijn, zials het RIVM ook duidelijk aangeeft.  De grootte van het probleem wordt in de media zwaar overdreven en staat in geen verhouding tot andere problemen. Daarin heeft Karma een punt in zijn laatste bericht. 

 

Ik ontken niet dat de ijskappen kleiner worden. Ik vraag hoe dat komt en helaas geef jij het antwoord ook niet, je lijkt mijn vraag niet eens te begrijpen. Je maakt namelijk de fout dat je de waarneming van een feit als bewijs van het ontstaan van dat feit beschouwt: "De ijskappen smelten omdat ze smelten". Zo kan ik er nog wel een paar verzinnen. 

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

De terugverdientijd  van mijn nieuwste set zonnepanelen zal ik morgen uitrekenen, als ik de opbrengst van de panelen kan uitlezen.

Dat kan alleen als de omvormers werken.  De laatste set Canadese zonnepanelen heb ik zonder subsidie gekocht.  

Maar ik doe niet alleen dingen, om er aan te verdienen.

 

Wat CO2 en fijn stof  etc betreft.  Ik verwacht dat je heel ver kunt komen, als je het zelf het e.e.a. uitzoekt.

En een mooi vertrekpunt lijkt me dezelfde Rijksoverheid die e.e.a. publiceert. 

Je zou daarna een kritische vragen aan de 2e kamer kunnen stellen en had Al Gore niet een Twitter account?

Als je vragen echt zo brandend zijn, lijkt me niks doen geen optie. 

 

Er wil nu een kat aandacht en loopt over het toetsenbord :D

 

P1080211.JPG

 

 

 

Mvg,

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

Ik verwacht dat je heel ver kunt komen, als je het zelf het e.e.a. uitzoekt.

 

Ja, zo ver was ik ook. Jammer dat jij de antwoorden ook niet weet, je lijkt immers precies te weten wat er moet gebeuren om de (klimaat)problemen aan te pakken. Als jij het niet weet, dan weet Al Gore het waarschijnlijk ook niet.

 

PV panelen komen pas op mijn dak als de economische terugverdientijd korter is dan vijf jaar. Op dit moment lukt dat alleen met subsidie én als je er elke dag een elektrische auto mee oplaadt waar je vervolgens veel mee rijdt. Helaas zijn die elektrische auto's voor mij nog een beetje onpraktisch.

 

Geeft zo'n kat op je toetsenbord geen problemen met statische elektriciteit?  ;)

Link to comment
Share on other sites

Over Fijn Stof: de lucht is in eeuwen niet zo schoon geweest. Wat we nu moeten doen, is zorgen dat het de goede kant op blijft gaan. Ik ken en kende erg veel mensen die zich op dit gebied bezig houden/hielden en zelfs een hele afdeling, ... waarbij iedereen iets met communicatie had gestudeerd  :confused: . Er zat dus geen enkele onderzoeker bij! De politiek heeft de Nederlandse wetgeving zeer strikt gekoppeld aan de Europeese grenswaarden en Groen Links heeft daar voordeel uit weten te halen. Hier werden de wegen op hete dagen besproeid om zo de norm van 'x aantal dagen boven de ...microgram' niet te overschrijden. Waar gaat het dan nog over? De luchtkwaliteit is in huis het slechtst. Zelfs als je niet rookt.

 

Maar in Nederland laten we onszelf graag iets wijs maken. We zetten 'allemaal' braaf ons oud papier apart en geven het aan een commercieel afvalbedrijf. Dat gebeurt in geen enkel land. Op zich natuurlijk goed, maar waarom moet een ander daar erg veel geld aan verdienen? We scheiden zelfs plastic, omdat de supermarkten van de statiegeldfles af willen. Hoezo goed voor het milieu? En zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Weten we al dat er met elk windmolenpark er een kolencentrale bij komt omdat deze de windstille perioden moet opvangen? Trek daar vanaf de energie die nodig was om die windmolen te bouwen en plaatsen, en je snapt dat deze low-tech techniek geen echte oplossing is.

 

De echte oplossing heet kerncentrale 4de generatie, of andere kernfusie, of plasmastraling, of... etc. Geen één van allen goed uit te leggen aan het gewone volk door een politicus. Dus bouwen we maar weer een windmolen, of verbranden bomen in de kolencentrale of voedsel als biomassa.

Link to comment
Share on other sites

als op 10j tijd de helft van een gletsjer verdwijnt, kun je onmogelijk blijven ontkennen dat er niets gaande is ...

Gletsjers komen en gaan, en dat gaat al miljoenen jaren zo.

Ook zo iets:

Er is in Nederland geen kemphaan meer zij een bioloog gisteren op de radio (hij weet niets van het hearforum natuurlijk) omdat de weilanden te droog zijn en glad worden gemaaid. Is dat erg vroeg de verslaggever? ja, hij vond het erg, maar zij hij: "de kemphaan was een paar honderd jaar geleden ook niet in Nederland, want eigenlijk is Nederland geen goede plek voor kemphanen. Die horen eigenlijk op de toendra thuis". Zijn daar nog kemphanen vroeg de verslaggever? Ja antwoordde de bioloog: er zijn er nog nooit zoveel geweest.

We moeten alles een beetje meer vanuit het wereldse perspectief zien en niet net doen of Nederland de wereld is.

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Ja, zo ver was ik ook. Jammer dat jij de antwoorden ook niet weet, je lijkt immers precies te weten wat er moet gebeuren om de (klimaat)problemen aan te pakken. Als jij het niet weet, dan weet Al Gore het waarschijnlijk ook niet.

 

PV panelen komen pas op mijn dak als de economische terugverdientijd korter is dan vijf jaar. Op dit moment lukt dat alleen met subsidie én als je er elke dag een elektrische auto mee oplaadt waar je vervolgens veel mee rijdt. Helaas zijn die elektrische auto's voor mij nog een beetje onpraktisch.

 

Geeft zo'n kat op je toetsenbord geen problemen met statische elektriciteit?  ;)

 

Ik beweer, dat je veel zelf kunt uitzoeken.  Dat kost soms ongelofelijk veel moeite,  maar het blijft dan wel hangen. ;)

 

Pvpanelen, ik  kom op 11,5 jaar en de vorige met subsidie 8,5 jaar.  

Bij een tarief van 23,24 cent per Kwh. (Groene stroom Greenchoiche)

 

Dat is nog iets te rooskleurig want de omvormer die de gelijkstroom van de panelen omzet naar 230volt 

gaat vast  geen 25 jaar mee.  Dus met een reparatie (elco's en ventilator vervangen)  12,5 en 9,5 jaar.

 

Met 6 panelen haal ik zo'n 1000Kwh dat is goed voor 40% van onze energie behoefte. 

Misschien zelfs  45%  even afwachten nog...   

 

Maar zoals ik al zei,  Bij dit soort dingen gaat het mij niet alleen om geld. 

Alleen al het feit dat je minder afhankelijk bent van iets vind ik de moeite waard.

 

De kat?  hooguit haren, het is  een geweldig beest. :)

 

Mvg,

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

Waar ik me druk om maak is dat er in de wereld nog steeds op grote schaal volwassenen en kinderen dood gaan aan honger of aan ziektes waar wij al decennia lang niet meer aan dood hoeven te gaan. En dit in landen met goedwillende regimes. Wat me daarbij zorgen baart is dat we zoiets kennelijk accepteren en "normaal" vinden. Ik zie het ook niet terugkomen op politieke agenda's als prioriteit 1. Wel maken "we" en de politiek ons in Nederland druk om andere zaken die maar wat vaak geld gebonden zijn. Dit gegeven houdt mij nu regelmatig bezig. Of er geen andere dingen zijn die belangrijker zijn. De mens steekt vreemd in elkaar niet !? Ik stel een moment van bezinning voor.

tja, we kunnen met z'n allen in een paradijs leven. Maar zoals je al zegt heeft het met geld te maken en inderdaad de mens is een raar ding, je kunt er apen mee vangen.

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

tja, we kunnen met z'n allen in een paradijs leven. Maar zoals je al zegt heeft het met geld te maken en inderdaad de mens is een raar ding, je kunt er apen mee vangen.

Mag ik jullie even helpen herinneren, dat qua ontwikkelings hulp, ons kleine Nedelandje tot voor kort relatief tot de meest gulste landen ter wereld gold.

 

Het heeft helemaal volgens mij  geen zin om te somberen, te doemdenken etc.  Kritisch zijn vind ik prima, maar er verder niks mee doen, dan kom je ook niet verder dan  een maagzweer.  Ook niet gezellig voor je omgeving.

 

Ik weet niet meer van wie deze uitspraak komt, maar vind het wel een mooie:  "verbeter de wereld, begin met jezelf"

Link to comment
Share on other sites

tja, we kunnen met z'n allen in een paradijs leven. Maar zoals je al zegt heeft het met geld te maken en inderdaad de mens is een raar ding, je kunt er apen mee vangen.

En de auto is een geweldig hulpmiddel voor het zoeken naar een parkeerplaats.

Link to comment
Share on other sites

als op 10j tijd de helft van een gletsjer verdwijnt, kun je onmogelijk blijven ontkennen dat er niets gaande is ...

 

Dat doet toch ook niemand? Als gletsjers smelten komt dat waarschijnlijk doordat de temperatuur stijgt. De vraag is waar die temperatuurstijging door wordt veroorzaakt. 

Link to comment
Share on other sites

Jack,

ik ben geen doemdenker hoor en ik weet ook dat wij altijd heel veel geld uitgeven aan ontwikkelingshulp etc. Prima, mogen we trots op zijn.

Het gaat, internationaal gezien, vooral om keuzes die gemaakt worden.  Voor het geld wat één patriotraket kost kun je het hele malariaprobleem oplossen.

ik bedoel maar.......

Link to comment
Share on other sites

als ik zeg door de opwarming van de aarde gecombineerd met verandering in de warme en de koude golfstromen ... vind je dat dan aannemelijk?

 

wat mij meer verontrust is de snelheid waarmee dit alles aan het gebeuren is, dan tot in detail te weten waarom of waardoor het gebeurt. ;)

planten en dieren die op 1 2 3 uitgeroeid geraken of op sterven na dood zijn

 

ben vergeten te quoten, bovenstaande is een antwje op het smelten

Link to comment
Share on other sites

als ik zeg door de opwarming van de aarde gecombineerd met verandering in de warme en de koude golfstromen ... vind je dat dan aannemelijk?

 

Volgens mij schrijf ik net dat gletsjers smelten door temperatuurstijging en dat het gaat om de oorzaak van die temperatuurstijging...

 

Waarom zou je niet precies willen weten wat de oorzaak is voor je een verkeerde oorzaak aanwijst en de verkeerde maatregelen neemt? Het klimaat is toch geen audiosetje waarin je naar hartenlust kunt rommelen?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...