Jump to content

Draaitafel Snelheid En Netspanning


hansko
 Share

Recommended Posts

Mijn draaitafel (Fat Bob) wordt aangestuurd door een officiele transrotor voeding (voor drie motoren) met een regelbare snelheid (45 of 331/3) Onze netspanning varieert nogal (van 220-208 volt) en dat is volgens de regels (10% afwijking t.o.v. 230 volt) is toegestaan volgens de netwerk beheerder.

Daardoor varieert mijn draaitafelsnelheid nogal. Het ene moment 331/3 het ander moment 32,5 toeren bijvoorbeeld. Los even van de vraag of dit hoorbaar is, stoort het mij wel.

Is er een eenvoudig apparaat wat een constante spanning produceert en waardoor ik wel een constante snelheid kan realiseren? De Powerplant Premier (PS audio) of de Kemp powerstation is  zo'n apparaat maar ze kosten allebei nogal wat geld 1500-2000 euro en ik zou graag veel minder uitgeven voor een dergelijke correctie.

Iemand een idee?

Link to comment
Share on other sites

Je zou eens kunnen kijken of dit een verbetering is.

Wel raar dat een motor sturing voor een dergelijke tafel zich aanpast aan de frequentie van het licht net.

Zou bij een dergelijke tafel niet mogen.

Link to comment
Share on other sites

Je zou eens kunnen kijken of dit een verbetering is.

Wel raar dat een motor sturing voor een dergelijke tafel zich aanpast aan de frequentie van het licht net.

Zou bij een dergelijke tafel niet mogen.

Ja dat dacht ik ook. Het is de Transrotor Konstant m-3 reference en ik dacht altijd dat deze losse voeding een "konstante"snelheid produceerde, ondanks de wisselende spanning op het net. Blijkbaar niet en wel vreemd voor een apparaat van zo rond de 1200 euro. Ik dacht dat er iets aan mankeerde toen ik de snelheid regelmatig controleerde. Maar volgens Henk van Audio Selectief, zou het aan de wisselende spanning liggen.

Ik kan het eigenlijk niet geloven...

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Je hebt toch niet 33,3 gemeten zonder naald in de groef en 32,5 met naald in de groef he? Geloof het of niet, maar op een Fat Bob scheelt dat dus nog behoorlijk (bij Onno gemeten, duidelijk langzamer met de naald in de groef). Instellen dus met de naald in de groef. Ik geloof niet zo druk dat die kleine spanningsverschillen zoals door jou genoemd die snelheid zo beinvloeden. BTW, net te langzaam is heel goed hoorbaar, sterker nog, reuze irritant...

Link to comment
Share on other sites

Je hebt toch niet 33,3 gemeten zonder naald in de groef en 32,5 met naald in de groef he? Geloof het of niet, maar op een Fat Bob scheelt dat dus nog behoorlijk (bij Onno gemeten, duidelijk langzamer met de naald in de groef). Instellen dus met de naald in de groef. Ik geloof niet zo druk dat die kleine spanningsverschillen zoals door jou genoemd die snelheid zo beinvloeden. BTW, net te langzaam is heel goed hoorbaar, sterker nog, reuze irritant...

IK heb natuurlijk steeds met de naald in de groef gemeten. Te langzaam is inderdaad goed hoorbaar iets te snel is volgens mij niet zo erg. Ik zal nog eens meten en de resultaten (netspanning en draaisnelheid) hier posten. Ik begin  zo langzamerhand te vermoeden dat er toch wat mis is met die Konstant.

Link to comment
Share on other sites

Beste Hansko,

 

Het voltage fluctueert dus bij jou thuis. Maar de frequentie (50 Hz) toch niet?

Bij te laag voltage gaat jouw draaitafel alleen maar meer ampères trekken, dunkt me.

Maar de draaisnelheid is toch gerelateerd aan de netfrequentie?

Link to comment
Share on other sites

Beste Hansko,

 

Het voltage fluctueert dus bij jou thuis. Maar de frequentie (50 Hz) toch niet?

Bij te laag voltage gaat jouw draaitafel alleen maar meer ampères trekken, dunkt me.

Maar de draaisnelheid is toch gerelateerd aan de netfrequentie?

Mijn Thorens wel, synchroonmotor. De snelheid wordt bepaald door de frequentie. Nu meen ik te weten dat de frequentie langzaam is (wordt) opgeschroefd tot 60 Hz,

dit schijnt gemakkelijker te zijn voor de "stroomfabriek" enzo. Ik heb me ook afgevraagd wat dat voor gevolgen heeft. Heb ook al geexperimenteerd met een apparaat dat o.a. als back-up gebruikt kan worden voor PC's etc. Dat ding zat ook vol met accu's,woog zo'n 75 kg. leverde wel keurig 220V. maar de frequentie fluctueerde. Behalve voor mijn conditie geen succes.

Link to comment
Share on other sites

Beste Hansko,

 

Het voltage fluctueert dus bij jou thuis. Maar de frequentie (50 Hz) toch niet?

Bij te laag voltage gaat jouw draaitafel alleen maar meer ampères trekken, dunkt me.

Maar de draaisnelheid is toch gerelateerd aan de netfrequentie?

Beste Spido,

Waarschijnlijk blijkt hieruit dat ik er de ballen verstand van heb. Ik praat alleen maar Henk na die mij aangaf dat het aan de netspanning kan liggen en dat die zo varieert bij mij thuis had ik al eens gemeten.  Hij zei trouwens ook dat de frequentie kan fluctueren. Meet je dat ook met een multimeter?

Link to comment
Share on other sites

Het lijkt me stug dat het snelheidsverloop te wijten is aan de geringe variatie in netspanning.

 

Zo'n "Konstanter" netvoeding dient er toch juist voor om de snelheid rotsvast in te stellen en te houden?

Dat is althans wel het principe van bv. Linn Valhalla en Lingo, Acoustic Signature Alpha, Heed Orbit en nog vele anderen.

 

De naam "Konstanter" wijst daar ook al op. Voor die prijs mag daar ook best een PLL-oscillator met vermogenstrapjes inzitten.

 

TL200: waar heb je dat 60 Hz verhaal vandaan? Ik kan dat nergens terugvinden in mijn vakliteratuur.

We hebben wel de transitie gehad van 220 naar 230 in Europees verband (UK komt van 240) maar het is nog altijd 50 Hz.

Zou me ook wat moois zijn, er is zeer veel apparatuur die de 50 Hz netfrequentie gebruikt als referentie.

De waarde wordt binnen 0.1% constant gehouden.

 

Als we forumlid Henrie eens kunnen kietelen om terug te komen, die zit in die wereld dacht ik.

Link to comment
Share on other sites

De waarde wordt binnen 0.1% constant gehouden.

Klopt, lange tijd heeft de actuele netfrequentie online gestaan op de Europese overkoepelende netbeheerder site, hij is voor heel Europa gelijk. Maar dat staat daar nu niet meer.

 

Er is ergens nog een heel lang draadje op dit forum over dit onderwerp. Daar heb ik ook eens de resultaten gepost van een netfrequentie meting over de gehele dag. Die 0,1% klopt wel aardig voor de momentane waarde. Was volgens mij zelfs minder.

 

Transrotor gebruikt 18V 2-fasen synchrone AC motortjes. Die lopen of exact op het juiste toerental bepaald door de frequentie, of ze blijven stil staan door een te lage spanning. Daartussen is niets. De spanning doet er verder niet toe.

Link to comment
Share on other sites

Nu meen ik te weten dat de frequentie langzaam is (wordt) opgeschroefd tot 60 Hz,

dit schijnt gemakkelijker te zijn voor de "stroomfabriek" enzo. 

 

Ik heb weinig verstand van stroom, maar ben wel toevallig werkzaam in de wereld van "stroomfabriek enzo". In Europa is de frequentie 50Hz en in Amerika 60Hz.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb weinig verstand van stroom, maar ben wel toevallig werkzaam in de wereld van "stroomfabriek enzo". In Europa is de frequentie 50Hz en in Amerika 60Hz.

Mij is ooit verteld dat door een electricíen dat wij ook naar 60 Hz zouden gaan, weet ook niet waar hij dat vandaan heeft. Ik heb toen begrepen dat 60 Hz gemakkelijker stabiel gehouden kan worden dan 50Hz.

Ik zal kijken of ik hier nog iets over te weten kan komen.

Link to comment
Share on other sites

Inmiddels heeft Henk Niemeijer (Audio Selectief) ook gerageerd per mail en die stelt een andere Transrotor voeding ter beschikking op eens uit te testen of het aan mijn voeding ligt.

Link to comment
Share on other sites

Inmiddels heeft Henk Niemeijer (Audio Selectief) ook gerageerd per mail en die stelt een andere Transrotor voeding ter beschikking op eens uit te testen of het aan mijn voeding ligt.

 

Echt wel telepathie Hans

kNet posten of je eens een andere voeding kunt uitproberen :)

Link to comment
Share on other sites

Ik weet ondertussen dat 60Hz gebruikt  wordt, o.a.in de US, omdat dat minder verlies zou tgeven tijdens transport door het netwerk.

Hoop ook dat het hier niet wordt ingevoerd, zal veel problemen geven.

Link to comment
Share on other sites

De technische ellende in Europa die het gevolg zou zijn van een transitie van 50Hz naar 60Hz zou dermate groot zijn dat de bankencrisis er bij in het niet zou vallen. Hou het er dus maar op dat dat 60 Hz verhaal een broodje aap is. 

Link to comment
Share on other sites

Dat is broodje aap. De snelheid (toerental bijv 3000 tpm = 50 per sec) van de generatoren bepalen die netfrequentie en ik zie de energiecentrales dat niet veranderen.

 

Anders zit dat met de transformatie van de netspanning dat is veel eenvoudiger. Distributietrafo's hebben verschillende aftappunten.

Link to comment
Share on other sites

Meer een broodje olifant :D Zit toch al heel lang in het vak maar lees er hier voor het eerst over.

 

En wat die verliezen betreft: Dat klopt voor de kant van de generator, een turbine die op 3600 rpm draait is ietwat efficiënter dan een turbine die op 3000 rpm loopt maar het transportverlies is bij 60Hz juist hoger dan bij 50Hz. Ook de wervelstroomverliezen in generator en trafo's zijn hoger bij 60Hz. Klinkt misschien vreemd maar bij de dikte van de gebruikte HS leidingen speelt het skin effect op die frequenties al een economische rol.

Link to comment
Share on other sites

Veel generatoren zijn vierpolig en draaien op 1500 RPM. Gas- en stoomturbines draaien niet op 3000 of 3600 RPM, die draaien op (veel) hogere toerentallen en zijn ontworpen voor efficiënt bedrijf bij dat ene toerental. Je gaat daar met een toerentalverhoging geen efficiëntievoordeel halen, eerder het tegengestelde. Een transitie naar 60 Hz zou betekenen dat de tandwielkast tussen turbine en generator veranderd moet worden. 

 

Je gaat met zo'n transitie heel veel verliezen omdat alle industriële elektromotoren en werktuigen zijn ontworpen vanuit een veldtoerental van 750, 1000, 1500 of 3000 RPM. Laat je zo'n werktuig (pomp, ventilator) zomaar 20 procent sneller draaien dan vraagt dat heel veel extra elektrisch vermogen waarvan het de vraag is of die motor dat thermisch wel aan kan. Verder breng je het werktuig buiten zijn ontwerpspecificaties wat allerlei consequenties heeft voor de efficiency en voor de achterliggende processen..

 

Broodje regenwoud dus. Lachwekkende onzin.

Link to comment
Share on other sites

Ik had het over tubines van begin vorige eeuw hè, nu gaat dat i.d.d. niet meer op. Vond net nog een aardig verhaaltje over hoe het allemaal begon: http://nl.wikipedia.org/wiki/Oorlog_van_de_stromen

En verder:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtnet

 

Doet hier verder niet zoveel ter zake (het ging om het niet goed lopen van een DT) maar wel grappig om te lezen. Daar zie je ook dat nu het overgrote deel van de wereld 50Hz gebruikt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...