Jump to content

Nieuwe Productie Ecc81 En Ecc82 Buizen


Guest tubejack
 Share

Recommended Posts

Waaraan herkennen jullie ineens die microfonie? Is dat er ineens of eerder zeer geleidelijk?

 

Stef je hebt een week niet geluisterd en je zet een plaat op, hoor je het dan gelijk?

 

Ben nu wel benieuwd hoe het met mijn psvane buisjes is gesteld ... 1 paar kwam uit België waar ik de DAC kocht en 1 paar, de lichtblauwe grijze doosjes, uit tonefactory

Link to comment
Share on other sites

Fluittoon duidt op microfonie. 

 

@Stef: Bij mij hoorde ik het aan dat er een echo klonk in het geluid en wat erg metalig klonk. Het was de terugkaatsing van de geluidsgolf uit de luidspreker op de voorversterker. Mijn rechter luidspreker staat ongeveer een 90 cm van de voorversterker af.
Controle: Tik maar eens heel zachtjes tegen je buisje aan. Als het goed is dan hoor je nagenoeg niets terug. Hoor je echter een ploink of PLOINK, dan heb je last van microfonie. 
Maar jij gebruikt toch ook de Tube Coolers over je buisjes? Je moet die er dan wel afhalen.

Microfonie hoeft niet erg te zijn, zolang jij het niet hoort. Helaas voor mij hoor ik het vrijwel direct als een buisje microfonisch begint te worden of is.
 
Nu heb ik weer nieuwe NOS buisjes erin zitten en speelt het gewoon weer goed. Philips 12AU7W ECG JAN (6189W) 1987 en GE JAN 12AT7WA 1973/1974.

Link to comment
Share on other sites

Inmiddels weer een paar dagen verder.  Het vervangen van de PSVane 12AU7 (ECC82),  door NOS Sylvania 6189W in de lijntrap van mijn MCML05 heeft goed uitgepakt.

CD' s klinken weer fantastisch :o   Totaal niet scherp, zonder dof te worden,  eerder transparant en sprankelend.

 

Mijn Optonica FET voorversterker kan bijna weer in de kast ^_^

 

Nu nog een mooie vervanger voor de PSVane 12AUT7 (ECC81).  Moet nog ergens 6201 hebben liggen..... maar waar ?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Achter de MCML05 bedoel je?  Ja klinkt goed :)

De 6201 Valvo goldpin  heb ik als 1e buis,  als 2e een ECC81 en als 3e een ECC82 beide van EH.  

Je kunt oneindig experimenteren.  De buisjes meten en klinken allemaal een klein beetje anders

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Tja opruimen mag je dan wel zeker. Zeker als je er een jaar over doet om ze te vinden. :D

 

Nieuwe EH buisjes, welke Jack? Ik wil longplates hebben in 12 AU7 en 12AT7.

Ik was niet echt op zoek hoor, maar kwam ineens een doosje tegen met reserve buisjes voor  mijn voorversterker

Er zit nu in naast de 6201 de goedkoopste EH ' s zonder goldpin en matching.  

 

Ik dacht dat longplates ECC802S ook nieuw gemaakt worden o.a. door JJ.  Die nieuw gemaakte Mullards lijken me ook mooi, helaas geen longplates.

Link to comment
Share on other sites

Sylvania 5814A Triple Mica  is een prima NOS buis maar m.i. ook niet echt beter dan nieuwe  Ik gebruik ze samen met 6189W van hetzelfde merk. 

Van Telefunken ben meer onder de indruk van de prijzen dan de prestaties. :blink:  Volkomen geschift :wacko:

 

Nieuwe buizen die voor mij afvallen zijn: JJ  (beetje pech mee) , Genalex (veel te duur) en Chinees spul (Russische roulette)  of fantasie merken waar geen hond ooit...

Blijft:  EH, Sovtek,  Mullards en Tung-Sol de laatste 2 zijn reissues. Zal me niks verbazen als ze allemaal uit dezelfde fabriek komen.

 

NOS kijk ook eens naar Russische buizen.

Link to comment
Share on other sites

In het chassis van mijn Seat Arosa staat ook een heel groot VW embleem,  toch is het andere auto dan een VW Lupo 

Die buisjes meten ook allemaal ietsje anders, door de kleine verschillen in opbouw.

 

Koop  gewoon nieuwe buizen  ;) 

Wil je experimenteren koop een aantal nieuwe van verschillende merken, dan hou je t.o.v. "Telefunkes"  waarvan je mag hopen dat het echte zijn, geld in je protomonee. :)

Link to comment
Share on other sites

Wat betreft NOS zijn de beste exemplaren er allang uitgepikt.

 

Ik geef ook de voorkeur aan nieuw.

 

Door de hype rond NOS worden de prijzen voor nieuw ook opgetrokken aan die hoge prijzen van NOS.

 

Gelukkig maken ze tegenwoordig net niet de kwaliteit van vroeger. Ik weet zeker dat dat kan maar dan is de markt in no time verzadigd (als alles dan jaren meegaat) en gaan de paar fabrieken die er nog zijn op de fles.

Edited by goodtube
Link to comment
Share on other sites

Door de hype rond NOS worden de prijzen voor nieuw ook opgetrokken aan die hoge prijzen van NOS.

 

Gelukkig maken ze tegenhield net niet de kwaliteit van vroeger. Ik weet zeker dat dat kan maar dan is de markt in no time verzadigd (als alles dan jaren meegaat) en gaan de paar fabrieken die er nog zijn op de fles.

 

Interessant om te lezen, nieuwprijzen gelijk aan NOS. Zijn die voorraden van NOS nu al niet eens op? En waarom bereikt de kwaliteit van nu eigenlijk niet die van vroeger, is men daar over uit?

Link to comment
Share on other sites

NOS is over de top geprijsd. De gek geeft het ervoor.

Daardoor zijn nieuwe populaire types ook duurder. De minder bekende uit huidige productie hebben ook lagere prijzen.

 

Waarom de kwaliteit lager is...een aantal redenen kan ik bedenken:

 

Omdat het moet. Zodat de handel niet stil valt.

 

Omdat ze nauwelijks ontwikkelen maar grote stappen snel thuis namaken en er niet eens een fatsoenlijke datasheet bij leveren.

 

Omdat ze niet de materialen hebben van toen.

 

Omdat het vacuüm niet zo sterk is door slijtage van machines.

 

Omdat ze minder getter materiaal toevoegen.

 

 

 

Maar hoe dan ook de kwaliteit is voor mij gewoon goed genoeg. De Russen aan kop.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
On 1/24/2015 at 12:31 PM, audiofreak said:

................
Nu heb ik weer nieuwe NOS buisjes erin zitten en speelt het gewoon weer goed. Philips 12AU7W ECG JAN (6189W) 1987 en GE JAN 12AT7WA 1973/1974.

4, 5 jaar verder en de buisjes zijn inmiddels op. Dus weer op zoek naar nieuwere buizen. Longplates als het ff kan.

Overigens een vraagje en waar ik maar geen bevredigend antwoord op krijg....
Kunje in je voorversterker ongestraft een ECC 82/12AU7 vervangen voor een 12BH7 buis. Wat ik er tot nu van begrijp is dat de 12BH7 een hogere spanning hebben en ik doel er dan op dat deze buis warmer wordt dan de ECC82/12AU7? En zo ja, kan dat kwaad, zonder iets aan te passen? 

Ik zou zo graag eens een 12BH7 longplate buis willen uitproberen. Men zegt dat deze buis verder gaat  w.b. luchtigheid in het hoog, dynamischer en energieker ( meer drive) zijn en een voller strakker laag dan een 12AU7/ECC82 buis. 

Ik heb ooit deze vraag ook eens gesteld aan de fabrikant van mijn VTL (Vacuum Tube Logic) TL 2.5 voorversterker. Uiteraard, zoals verwacht kreeg ik daar geen goed antwoord op. Men raadde gewoon de JJ ECC82/12AU7 aan, want die zat er standaard in. Als alternatief kon ik ook EH (Electro Harmonix) ECC82/12AU7 proberen.  Tja, dat wist ik zelf ook, dus veel had ik daar niet aan destijds.
Maar nu weer de buisjes op zijn komt die vraag over de 12BH7 buis weer op. Vandaar dat ik hem toch maar hier eens stel.

 

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

De 128H7 is weliswaar pincompatibel met de 12AU7 en het zijn beide dubbeltriodes, maar de specificaties verschillen nogal. Hij draait inderdaad op een hogere spanning (niet de gloeispanning, die is hetzelfde) en wordt dus warmer. De benodigde aanpassing zijn de stuurspanningen. Doe je dat niet, dan draait de 12BH7 onder zijn benodigde niveau en zal hij niet presteren zoals het hoort. Dat gezegd zijnde, zijn de effecten van warmer (heter) draaien dat de buis sneller verslijt.

Link to comment
Share on other sites

Je zou 't wel kunnen proberen, Onno.
De verschillen in de elektrische eigenschappen van deze buizen zullen sowieso een verandering (kunnen) geven, maar het is m.i. minder ernstig dan Bloom hierboven stelt.

Natuurlijk moet je in feite de schakeling aanpasen op de buis-eigenschappen om een correcte werking te garanderen.
Maar soms is een niet-correcte werking gewoon leuker, fijner of plezieriger. ;)

De buis zal in de gegeven schakeling wellicht niet die stroom trekken die hem in de sweet spot zet, maar er kan niets defect raken.
Uiteindelijk zou je wel de schakeling nog wat kunnen aanpassen (anode- en kathodeweerstand), zodat deze als driver voor de eindtrap wat potiger gaat worden en beter stroom kan leveren of opnemen in en uit de gecombineerde ingangscapaciteit van de eindversterker plus bekabeling.
Dat is geheel afhankelijk van de situatie en is niet goed voorspelbaar zonder alle ins en outs (letterlijk!) te kennen.

In mijn opinie is de ECC82 een beetje een muffe buis, ik heb die dan ook inderdaad wel eens vervangen door de 12BH7 of de 5814 of zelfs de 6211 (met aanpassing van de schakeling).
Let er wel op dat de 12BH7 langer is dan de ECC, hij moet dus wel fysiek onder de kap passen.

Link to comment
Share on other sites

@Bloom en @KT88
Ook duidelijke antwoorden.  Erop inhakend op de antwoorden.
-Proberen kan dus volgens jullie beiden.
-Of je het volledige potentieel geluidsmatig eruit haalt valt te bezien, zeker als de schakeling in de voorversterker hier niet (eigenlijk) is voor ontworpen.
-Om het volledige geluidmatige potentieel eruit te kunnen halen, zal je naar de schakeling moeten kijken (anode en kathode weerstand) en eventueel aanpassen. Om dat te doen moet je natuurlijk de schakeling weten en de waardes enz. Los van de in en outs wat betreft geluidsbeleving en wat er gemist wordt met de huidige buizen enz.
- Er zijn ook equivilenten van de ECC82/12AU7 buis, zoals de genoemde 5814, maar ook 6189 en M8136 en CV491(heel mooi buisje, ooit gehad en niet meer te vinden helaas). Dit zijn ook goede vervangers, maar dan wel een hoge- of hoofdprijs betalen voor een NOS setje.
- Dat de 12BH7 hoger als buis was mij bekend. Als ik deze zou plaatsen, dan kan de kap er niet op. Erg? Nee, want ik speel bijna altijd met de kap eraf.
Tot zover begrijp ik het allemaal. Daar kan ik wel wat mee.

Ik zal niet laten ingrijpen in het circuit om een 12BH7 buis te kunnen laten spelen in volle glorie/potentieel. Dus geen aanpassing v.w.b. de anode en kathode weerstand.
Een keer proberen met de 12BH7 buis kan ik een keer doen. Maar om de boel op 'zeker' te spelen, zal ik nu eerst maar gewone nieuwe buisjes bestellen, dus JJ of EH.
 

 

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

Kijk ook eens naar de (nieuwe!) TungSol.
JJ ben ik zelf niet weg van, EH is vanouds prima. Al dateert mijn ervaring alweer van enige tijd geleden.

Ben nu zelf bezig met wat experimentjes met voorbuisjes in een Amsen voor- en eind combinatie, en heb daarvoor ook wat verschillende merken besteld om eens te proberen,
JJ had ik nog (gebruikt) liggen, en zoluist even ingeprikt en geluisterd: is het gewoon niet voor mij.
Tenzij je een teveel aan dynamiek ervaart in je systeem, dan kan de JJ het wellicht iets temperen.....

Link to comment
Share on other sites

Nee teveel aan dynamiek heb ik hier niet.
JJ buisjes hebben een wat afgerond hoog. Anders gezegd, het mist wat 'headroom' in de top. Het valt snel af, zeg maar. Het klinkt zoeter dan een EH buisje is mijn luisterbevinding.
EH is wat helderder in het hoog en iets bijteriger (wat mag van mij) in mijn oren. Daardoor vind ik het ook dynamischer en energieker klinken dan een JJ buis.
Wat betreft 3D soundstage en afzonderlijke plaatsing e.d. is er weinig verschil vind ik. 

TungSol ken ik wel als fabrikant en van de Prima Luna buizen, maar nooit in de VTL gehad. Ik lees op het www dat men niet zo gek op TungSol is in een VTL versterker. Maar dat was alweer een paar jaartje terug. Hoe het nu anno 2019 is weet ik ook niet.
 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tubejack said:

 Probeer eens de longplates van JJ de ECC802S :)

Heb ik erin nu. Prima buis en zou lang mee moeten gaan. Men zegt de longlife's zoals de vroegere Telefunken buizen. Maar ze beginnen hier al op te raken. En dat binnen een  jaar. De rechterbuis gaat altijd als eerste. Dat zal met de warmteafvoer te maken hebben of dat de rechterbuis iets eerder de spanning krijgt dan de linker. Maar weten doe ik het niet. Opvallend is het wel.

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...