Jump to content

Wat Is High-End ?


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Als ik ook mijn meninkje mag voegen bij de vele reeds gegeven .....

 

Ik heb jarenlang mogen werkt met high-end audio en er ook velen van binnen gezien.

Als ik 1 overeenkomst zou mogen/moeten benoemen tussen al deze bijzondere apparatuur dan is het deze: de ontwerper heeft volkomen de vrije hand gehad in het ontwerp (in de breedste zin dus ook het uiterlijk), de materiaal- en de onderdelenkeuze en de schakelwijze.

Het is het beste wat deze man/vrouw (jazeker!) of dit team kon maken op dat moment in de tijd.

 

Dat zou je dus wel degelijk compromisloos kunnen noemen, althans in technische zin.

 

Levert dit dan altijd het best klinkende resultaat op? Dat hoeft beslist niet het geval te zijn.

Zoals al eerder gemeld is het de combinatie van spullen en luisterruimte (en gemoedstoestand luisteraar) die het uiteindelijke resultaat maakt. Of breekt.

En in die zin doen we allemaal aan MyFi want er is hier denk ik niemand die dezelfde combinatie zou maken als een ander, gesteld dat men de keuze zou hebben uit de volledige range van apparaten, luidsprekers en kabels (en luisterruimtes met aankleding) die ons maar ter beschikking staat.

 

Ik ga geen merken, types of principes opnoemen want dat weten de meesten van jullie veel beter dan ik.

 

Maar om nog 1 aspect te benoemen wat voor mij ook zwaar weegt: een doos of kist (of de combinatie van dozen en kisten, én kabels) moet "het" hebben. En dat is binnen zekere grenzen prijs-onafhankelijk.

En dat "het" is, om dat dan maar eens samen te vatten: betrokkenheid..

Betrokkenheid bij het uiteindelijke klankresultaat, bij de omgang ermee, bij het uiterlijk en bij het gevoel.

 

DAT is voor mij high-end. En dat kan net zogoed uit 1956 komen als uit 2013.

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Ja, dat is zo Duck-Twacy, een hele generatie die er geen aandacht meer voor heeft of niet voor wil hebben.

Ik noem het : "gebrek aan opvoeding." :mellow:

 

De nieuwe generatie is best geïnteresseerd,  Maar je moet het als ouder wel meegeven.

Inclusief schoonzoons én dochters.  Die moet je ook opvoeden.  :o  En straks de klein kinderen  weer.

Geef het aandacht en je zult zien .... :wub:  Aandacht doet sowieso méér.... dan het duurste ding ^_^

 

Aandacht = High-end ;)

Link to comment
Share on other sites

Ons kleinkind (nu 3 jaar) heeft wanneer ze bij ons was altijd erg veel muziek gehoord. Tv ziet ze thuis genoeg, dus die komt hier niet aan. Het leuke is nu, dat het kind (meisje) dansen heel erg leuk vind en nu zelfs op dansles zit. 

 

Over geluidskwaliteit hebben we het nog niet gehad  .. ;), maar interesse voor muziek is minstens zo belangrijk.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Volgens mij is high end het ontwerpen van een zeer mooi apparaat zonder budgetgebonden te zijn.

 

En dan kun je toch nog op een lage prijs uitkomen. Er zijn tweetertjes die maar 30 Euro kosten en niet onder doen kwa geluid voor anderen van 300 Euro. Ik noem alleen al de Seas 22TAF. Alleen hebben ze dan bijvoorbeeld een plastic faceplate. Of kunnen niet al vanaf 1,5 kHz ingezet worden.

 

500x500,auto,imp-1381029.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ik heb eens een High end speaker gehoord en gezien van 80.000 euro,s met een bekend hoge toner speakertje van 12 euro,s die was op  de achter front gemonteerd. :D

 

Seas 22TAF hij breekt wel open ,wel minder als die Kef jubileum speaker cq  straaler

 

mvg wol

Link to comment
Share on other sites

(...) Seas 22TAF hij breekt wel open ,wel minder als die Kef jubileum speaker cq  straaler

 

Beste Wol,

 

Waar baseer jij deze vergelijking op?

Heb je beide luidsprekers getest in een dode ruimte? Heb je daar nog protocollen van?

 

Welke KEF jubileum speaker jij bedoelt, is me niet meteen duidelijk. Daarom kan ik er zo één-twee-drie geen gegevens van vinden.

Wat de Seas 22TAF betreft: daarvan vond ik fabrieksspecificaties. Ik ga er van uit, dat die betrouwbaar zijn.

Ik vond deze veelzeggende waargavekarakteristiek: geluidsdruk versus frequentie op respectievelijk 0º, 30º en 60º gemeten bij een redelijke belasting:

 

 

f-seas-prestige-loudspeaker-tweeter-h128

 

Ik zou zeggen: dat ziet er voor een tweetertje van 30 euro heel knap uit, hoor.

 

De eigenresonantie is zeer matig, de spreiding is bescheiden...

En inderdaad: er is vrij heftige break-up zichtbaar in de vorm van dalen en pieken. 

Maar die break-up treedt pas op boven 15 kHz, en wie hóórt dat nou nog?

 

Wat mij echter wèl verontrust, is de vertraagde resonantie (boven 6 kHz) die blijkt uit het watervaldiagram van het xenophonics model waarin de tweeter wordt toegepast:

 

kast1_csd.png

 

http://www.xenophonics.net/Dryade/dryade.htm

 

Maar ik moet nog zién of dat bij die KEF jubileerder zo veel beter is, Wol!

Link to comment
Share on other sites

Vreemd, die resonantie zit niet in de driver zelf. Of de meting klopt niet, of het (filter-)ontwerp klopt niet. Of... de driver is stuk.

Want deze Seas is meerdere keren getest in Hobby Hifi, Klang&Ton, Hifi-selbstbau.de en ook hier: http://www.zaphaudio.com/tweetermishmash/compare.html (wel nog even op Seas 22 TAFG en CSD klikken).

De breakup zit bij 35kHz. Vergelijk hem bijvoorbeeld met de Scan Speak 7100 en dan zie je dat prijs niet persé alles zegt.

Nog leuker: Dayton ND20FA-6. Die kostte toendertijd maar een paar Euro.

Link to comment
Share on other sites

Vreemd, die resonantie zit niet in de driver zelf. Of de meting klopt niet, of het (filter-)ontwerp klopt niet. Of... de driver is stuk. (...)

 

Beste Threshold,

 

Leuk dat je het zo voor dat tweetertje opneemt!  ^_^

Het lijkt me echter onwaarschijnlijk dat één van je verklaringen van toepassing is, want de initiële curve (de eerste van de waterval) lijkt als twee druppels water op de curve van de fabrieksspecs. Dat zou dan niet het geval kunnen zijn, toch?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Roger Skoff schreef op 22 september op Audiophilereview.com wat HiFi en High-End HiFi in zijn ogen nastreven of zouden moeten nastreven. Volgens hem gaat het om de “auditory illusion that, like good "special effects" in a movie, will help us to enjoy whatever we're listening to; and maybe even provide the occasional moment when the effects are SO good that we can marvel at them and think how well and wisely we spent our money.“ Dat van die auditory illusion vind ik wel mooi. Het moet goed zijn en het origineel zoveel mogelijk benaderen en áls dat zo is kan ons voorstellingsvermogen de rest doen.

Link to comment
Share on other sites

Dat lijkt me een heel zinnige definitie. Dat 'zoveel mogelijk benaderen' is wel waar het hier om draait, de kenmerken daarvan worden door verschillende audiofielen ook verschillend ingevuld. Bij de een gaat het om een enorme dynamiek, een ander kikt op een geweldig buiktrillend laag, een derde zoekt het in een zo overtuigend mogelijke 3D. En dan heb je nog van die ongrijpbare parameters als 'beleving', 'er bij zijn', 'emotie'.

Kortom, zie hier het bestaansrecht van een audioforum. Leuke hobby, toch.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...