Jump to content

goodtube
 Share

Recommended Posts

He Goodtube,

 

Zit ik al een tijdje te broeden op een gat in mijn agenda om eens mijn "belofte" met je af te spreken na te komen haal je de boel overhoop. Ik wilde je net binnenkort benaderen. Komt het dan wel uit de komende tijd? En ga ik dan niet naar een heel andere versterker luisteren dan de oorspronkelijke ul40S2??

Ik kan als het je uitkomt en je er zin in hebt de sonneteer set meenemen. Mijn luidsprekers ga ik niet mee sjouwen :o:D Maar mocht het goed uitpakken dan zou ik je versterker wel eens op mijn Tafjes willen horen.

 

in de basis blijft het de UL40. Tweaken op component niveau geeft dan een beeld van wat er mogelijk is met zo'n bak!

 

Ja, afspraak maken prima!

Link to comment
Share on other sites

Foto! :D

Foto's daar zeg je wat. Wat een gedoe om ff een foto te plaatsen. Ben verwend met Facebook denk ik ahum.

 

't is nog een houtje touwtje proefopstelling Jack, de C's liggen op een snijplankje die over de print heen ligt en over de autobias print en dit spulletje kit ik pas op het plankje vast nadat getest is of het allemaal fijn werkt en er geen interferentie o.i.d. optreedt.

 

Gisteravond de versterker een aantal uren op de kop gehad, spelende. De warmte van de buizen gaat dan natuurlijk de verkeerde kant op en de versterker wordt dan op den duur wel erg warm door de hitte van de buizen. Maar daar moet ie maar tegen kunnen voor eventjes. FF bias verlaagd naar ca 65 mA.

Het speelde overigens goed, terwijl de nieuwe componenten een inspeeltijd hebben van 100 uur. Kan al wel zeggen dat ik veel verwacht van deze componentenwisseling!!

Allen Bradley in combinatie met Russische PIO's en Teflon's en ook de voedings elco's (beide 330 uF C's) overbrugd met PIO's....dit laatste is een heel eenvoudige tweak!

 

Verdere eenvoudige tweaks: de balanspot heb ik verwijderd, die is overbodig sinds de versterker als eindversterker is gebouwd. En de AC balans pot is er ook uit, vervangen door 180K. Ik wil er liefst geen potmeters meer in hebben.

 

Overigens de koppel C's heb ik een maatje kleiner genomen: 0,33 uF/630 ipf 0,47. Dit in verband met de fysieke afmetingen.

 

Ik heb er ff gebruikte 6550 buizen ingezet, de KT-120's bespaar ik liever het ondersteboven spelen, bovendien past de kap daarmee niet ;-)

 

Vermoedelijk voldoet Triode mode het beste, maar vooralsnog zit de ST schakeling erin.

Link to comment
Share on other sites

Dan zet je toch een foto op facebook, dan hoef je hier maar een linkje te leggen.

 

:D

Hallo,

 

Dan zou ik me ook moeten aanmelden bij gezichtboek om de foto's te kunnen bekijken.

Lijkt me niet handig.

En om even verder off topic te blijven.

het is inderdaad niet echt handig dat de foto's niet direct op de Hear server geplaatst kunnen worden.

Menig topic is al niet meer compleet om dat het foto emmer account is opgeheven.

 

Moderator kan dat niet anders???

Link to comment
Share on other sites

De Vanderveen UL40-S2 buizenversterker is zo goed als klaar. Er is nog een gloeitrafo onderweg in de DHL vrachtwaggel, maar of ik die erop ga zetten dat zie ik dan wel weer. Deze gloeitrafo heb ik besteld omdat met de huidige voedingstrafo de gloeistroom officieel iets meer dan een halve Ampere te kort komt (alleen bij gebruik van de Tung-Sol KT120 buizen).

 

De versterker is zo al aardig gemodificeerd. Hier een opsomming van de laatste wijzigingen:

 

-1N4007 diodes vervangen door BYV96e (uitgevoerd in 2010)

-Siltech ingangsbekabeling vervangen door Pink Faun bekabeling en verder alle zilverbekabeling vervangen door vertind koper.

-Allan Bradley carbon composiet weerstanden in de signaalweg

-Russische K40 Papier in Olie koppel C's 0,33uF/630V, overbrugt met Russische Teflon K72

-Elco C1 van de kathode ontkoppeling voortrap overbrugt met Teflon K72 (C2)

-C3's vervangen door West Cap condensatoren

-Voedings elco's van de E-choke en de voedingsschakeling overbrugt met een mill spec C (MBGO PIO)

-Ontkoppel C's in de voeding overbrugt met K40

-MKT's over de windingen van de 6,3V gloei

 

Alle variabele weerstanden geëlimineerd:

-Balans instelpot verwijderd

-AC balans instelpot vervangen door vaste weerstand 180K

-ALPS volumeregelaar was ook al geëlimineerd bij de ombouw naar eindversterker. Mijn "voorversterker" is de b-DAC en ik speel alleen maar digitaal (via streaming)

 

-Local feedback schakeling (Super Triode)

-Aerovox C's en AB weerstanden (Rfeedback) 1M8

-Geen potmeters, alle 4 gridstop weerstanden 100K

(Brom door ongelijkheid Ri van de eindbuizen wordt toch onderdrukt door de choke)

 

Eindbuizen ingesteld als triode + local feedback. Schakelaar ingebouwd waarmee UL of triode kan worden gekozen.

 

 

Resultaat: verbetering (significant!) van hoogweergave,gedetailleerd, verbetering van de laagweergave, niet meer wollig maar strak. De klank van de UL40-S2 eindversterker omschrijf ik nu als schoon, dynamisch, gedetailleerd, ruimtelijk.

 

Eindbuizen Tung Sol 6550 en in de voortrap EH Gold 6922. Deze buizen heb ik gebruikt tijdens de testfase en bovenstaande indrukken zijn daarop gebaseerd.

 

Voor de nieuwe componenten was het wel zoeken naar ruimte in de kast. Gelukkig is de versterker in gebruik als eindversterker en zit er dus geen keuzeschakelaar of volumeregeling op. Dit scheelt ruimte en was dat niet zo dan zag ik geen mogelijkheid om her en der grote condensatoren te plaatsen en de signaalweg kort te houden.

 

De koppelcondensatoren zijn op een verzaagd kunststof snijplankje in de versterker gekit, en dit plankje ligt over de moederprint en over de autobiasprint (die bovenop de moederprint gemonteerd is). De bodemplaat past nog net!

 

Inmiddels ook de KT120 buizen erop gezet maar daar heb ik nog nauwelijks naar kunnen luisteren (heb ook nog andere bezigheden ;-) )

 

Ik heb de indruk dat ik gelukkig ga worden met deze modificaties. De versterker speelt simpelweg op een hoger niveau als je het mij vraagt. De onderdelen zijn nog aan het inspelen, daarvoor mag men 100 uur aanhouden en dat hebben ze nog niet op de teller.

Eén ding kan ook nog en dat is de fasedraaier aanpassen naar long tailed met stroombron. Maar of ik dat ga doen....weet ik niet.

 

Wat ik leuk vind is dat ik op deze manier blijf spelen met dezelfde versterker. Een versterker die in de basis al goed was, en die zeker beter kan. Dat is het leuke eraan. In plaats van inruilen een lang huwelijk!

 

De kwaliteit van de rest van de keten komt nu beter tot zijn recht! Zo geniet ik nog steeds van de luidsprekers van Klaas F. en de kwaliteit en het gemak van de b-DAC van Tentlabs, die voor mij erg goed voldoet, en waarmee ik ook het volume regel. Deze b-DAC heeft een keuze tussen 2 en 4 Volts uitgang, oftewel de optie om al dan niet een beetje voorversterking toe te passen.

 

Als player gebruik ik een Logitech Touch met aangepaste voeding (naar idee van TD, alias DvdM) en daarmee speel ik FLAC bestanden vanaf de Vortexbox NAS.

Link to comment
Share on other sites

Ha GT, leuk om de lijst met modificaties zo bij elkaar te zien.

Aangezien je niet alles gelijk gedaan hebt zou je ook kunnen aangeven wat nu de grootste verbetering gaf?

En heb je ook nog gemeten aan de versterker.

Na een modificatie ben ik altijd erg benieuwd naar de frequentie curve en het fase gedrag van de versterker.

Een mod op het gehoor uitvoeren heeft voor mij toch een bepaald risico dat je niet precies weet waar nu de veranderingen hebben plaats gevonden.

 

Groetjes George

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Het is ook niet de bedoeling jou jeuk te bezorgen Jack!

Misschien moet je wel krabben als we eens een keer gaan vergelijken ;)

 

Mijn versterker heeft alleen hetzelfde type nummer. Vergelijken heeft denk ik niet zoveel zin.

Verder ben ik geen fan, van de door GoodTube gebruikte onderdelen en materialen.

Ik vind wel, dat hij creatief is en het lef heeft om dingen te doen. Daar heb ik respect voor.

:)

Link to comment
Share on other sites

Mooi!

 

 

Ondertussen geniet ik van een paar dagen verlof en dat betekent MUZIEK!

 

Genalex Gold Lion 6922 erop geprikt. Eens kijken wat die voor moois doen nu.

Heb ook nog wel NOS buisjes, die komen ook aan bod. De onderlinge verschillen zijn nu beter waarneembaar, de versterker laat simpelweg véél horen!

 

Vandaag zal m'n gloeitrafo ook wel komen...die blijft voorlopig in de doos denk ik.

Link to comment
Share on other sites

Beste puist werk Goodtube!

 

Fijn dat het naar je zin speelt. Overigens zou het me niet verbazen als die extra gloeitrafo, mits slim gebruikt, zelfs nog voordeel op kan leveren.

 

Denk daarbij aan het DC-"liften" van gloeispanning voor de stuurbuizen die een hoge kathode-potentiaal hebben. De eindbuizen kunnen dan op de gloeitrafo met hun eigen 'bias" (stukje beneden gloeiniveau wegens secundaire emissie gloeidraden-kathode).

Link to comment
Share on other sites

Beste Goodtube,

 

Indrukwekkend, allemaal!

 

Zou het nog 't overwegen waard zijn om je audiotrafo's te optimaliseren voor gebruik van jouw nom. 4Ω luidsprekers? De VdV audiotrafo's zijn toch ontworpen voor gebruik met nom. 8Ω speakers exclusief?

 

(Spido vraagt dit omdat hij is geïmponeerd door de insteekbrugjes / aftakkingen op de output transformers van een antieke Leak Stereo 60, audiotrafo type 8615, die aansluiting optimaliseren bij gebruik van resp. nom. 16Ω, 8Ω en 4Ω luidsprekers. Die hàd je toen nog allemaal...)

 

 

 

Leak_8615.GIF

http://www.44bx.com/leak/8615tx.html

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Beste Spido,

 

Nee dat hoeft niet, die VDV trafo is voor belasting van 5Ω gemaakt, de primaire kant van de trafo ziet dan 6,6KΩ RAA.

Het is juist gunstig dat zijn LS 4Ω zijn. Primair zakt daar door iets, naar rond 6KΩ (2x 3kΩ) is m.i. de ideale waarde voor KT-120 buizen.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Nou hearen,

 

De gloeitrafo heeft ook z'n plekje gevonden! Het past net en gelukkig kwam het mooi uit met de plek waar de gaten geboord moesten worden.

 

Nee KT88, ik heb hem nog niet slim gebruikt!

 

 

Het speelt erg mooi allemaal. Als de temperatuur nu beheersbaar blijft, dan durf ik nog te gaan tweaken met verhogen van de bias van de KT120's.

 

Foto's...ja, staan op m'n FB ;-)

 

 

Veel kracht, en details. Staat in "SUPER Triode²"

 

 

² Triode kwadraat :P

Link to comment
Share on other sites

Beste Spido,

 

Nee dat hoeft niet, die VDV trafo is voor belasting van 5Ω gemaakt, de primaire kant van de trafo ziet dan 6,6KΩ RAA.

Het is juist gunstig dat zijn LS 4Ω zijn. Primair zakt daar door iets, naar rond 6KΩ (2x 3kΩ) is m.i. de ideale waarde voor KT-120 buizen. :)

 

 

Beste Tubejack,

 

Een hele geruststelling! Misschien is het mede hier aan te danken, dat die VdV versterker zo fantastisch goed "klinkt".

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...