Jump to content
High-End Forums

Recommended Posts

Hallo hearen,

 

Zonet de KT-120 tetrodes in de versterker gestopt. STAAT mooi. Kap past niet meer maar dat los ik op.

Deze buis maakte mij nieuwsgierig. Op de X-fi veel gezien.

Het gaat me niet om meer vermogen, maar om meer head-room.

 

Plug&play sofar so good. Speelt paar uurtjes...de zekeringen houden het ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest tubejack

Hee wat leuk dat je dit deelt :) Maar wordt de voedingtrafo van de UL-40S2 nu niet te heet :confused:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hee wat leuk dat je dit deelt :) Maar wordt de voedingtrafo van de UL40-S2 nu niet te heet :confused:

 

Ik weet niet hoe heet die voorheen werd Jack, maar nu met de kap eraf kan ik het wel goed voelen en het metaal tussen de buizen daar waar de voedingstrafo zit wordt idd heet. Misschien werd ie dat eerder ook, nooit getest.

 

Maar ik ga de versterker eens goed LUCHT geven ! Dat beetje meer gloeistroom, ach, speel wel met de bias. Die staat nog gewoon op 80 mA, zoals bij 6550.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest tubejack

Maar ik ga de versterker eens goed LUCHT geven ! Dat beetje meer gloeistroom, ach, speel wel met de bias. Die staat nog gewoon op 80 mA, zoals bij 6550.

 

Die bias kun je denk ik rustig nog wat opschroeven naar b.v. 100ma * 365 volt = 36,5 watt als dat mooier klinkt. De trafo kan 40watt hebben.

Ikzelf heb mijn 6550 buizen gebiast op slechts 65ma en als ik radio luister op de helft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die bias kun je denk ik rustig nog wat opschroeven naar b.v. 100ma * 365 volt = 36,5 watt als dat mooier klinkt. De trafo kan 40watt hebben.

Ikzelf heb mijn 6550 buizen gebiast op slechts 65ma en als ik radio luister op de helft.

 

die buis kan die 100 mA makkelijk aan, maar de versterker wordt veel te heet dan. Dat is al het geval bij 90 mA en ik vind de klank dan doffer worden.

Overigens de spanning neemt af naarmate de biasstroom toeneemt. Volgens Menno normaal.

Ik geloof dat er bij 90 mA nog iets van 330 VDC over is.

 

Maar goed, ik zal het potentieel van de KT120 niet benutten, was ik ook niet van plan, en ga de bias verlagen naar 70 mA om te kijken hoe het dan is met de hitte. Ik vind de KT-120 wel een hele mooie buis.

Zelfs zonder bodemplaat met de versterker even op de kap gezet, zodat er genoeg koeling is, wordt de bovenplaat thv de trafo na een aantal uren gewoon lekker warm. Volgens mij kan het er tegen en kan een trafo een graad of 60 wel aan.

 

Ik speel nog even door.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest tubejack

Mooi Goodtube, lekker bezig :) Je kan eventueel een extra ringkern boven op monteren.

De mannen van Amplimo hebben vast ook een mooie behuizing.

 

Mijn audiofiele dag. Wat is het mooi om mensen enthousiast te maken.

Gaat eigenlijk vanzelf, met Perfect Performer 2x 16,5. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goodtube:

Ik zou ergens als er nog plek is een aparte gloeistroomtrafo monteren, daarmee ontlast je ook de hoogspanning die dan weer wat kan stijgen en bovendien koeler blijft.

 

Mijn WK-hobbykist versterker heeft 2 overgedimensioneerde voedingstrafo's die gemakkelijk de gloei- en anodestroom voor 4 x KT120 kan fourneren en misschien ga ik die nog wel eens zo ombouwen dat hij mijn Maggies aan kan sturen.

 

Maar eerst staat er een circlotron op het programma met 12 x EL34 (of 8 x KT88). Als ik weer wat kan doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tubejack, KT88,

 

Een aparte gloeitrafo is een goed idee. Sterker nog, ineens komt het idee bij me op de voedingstrafo en een gloeitrafo (goed idee KT!) onder te gaan brengen in een aparte behuizing. Dan krijg ik in de UL40 extra ruimte voor componenten en worden die componenten niet meer zo warm.

 

Is dat wat? Of kleven daar nadelen aan, afgezien van praktische.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan heel goed, maar houd wel rekening met overgangsweerstanden in contacten.

10A overbrengen vereist wel een stevig stekkertje.

 

Voor de HSP gaat het vooral om doorslag-bestendigheid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi Mod2!

 

Vandaag een "gloeitrafo" besteld, type 80VA 2x6V. Komt een kapje bij die dezelfde coating heeft als de huidige eindtrafo's. De gloeitrafo past nog net mooi op de kast. Totaal iets van 6 tientjes. Dat valt toch best mee!

 

Zal me benieuwen. Er gaat weer gesleuteld worden. Het hoeft allemaal niet, zoals het nu draait kan het ook, de warmte is verantwoord volgens Amplimo.

 

Op componentenniveau gaat de hele versterker op de schop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan heel goed, maar houd wel rekening met overgangsweerstanden in contacten.

10A overbrengen vereist wel een stevig stekkertje.

 

Voor de HSP gaat het vooral om doorslag-bestendigheid.

 

Inderdaad, een mooie connector voor zoeken. Maar ik probeer het eerst anders, zie hierboven ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

(...) Het gaat me niet om meer vermogen, maar om meer head-room. (...)

 

Beste Goodtube,

 

"Meer (onvervormd!) vermogen"... ìs dat eigenlijk niet hetzelfde als "meer head-room"? :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gistermiddag begonnen met modificeren van de UL40 versterker...Allen Bradley weerstanden en Russische C's monteren.

 

 

Het werd aardig nachtwerk maar nog niet klaar. Kit heeft droogtijd ;-)

 

Jensen's eruit!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Goodtube, hier ook weer!

En weer druk met de buizen in de weer zie ik.

 

Deze woensdag komen mijn parallel SE's weer thuis, eindelijk. We moeten ze maar eens naast elkaar zetten als je uitgefreakt bent.

 

Groet,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zal me benieuwen. Er gaat weer gesleuteld worden. Het hoeft allemaal niet, zoals het nu draait kan het ook, de warmte is verantwoord volgens Amplimo.

 

Op componentenniveau gaat de hele versterker op de schop.

 

Met het dikgedrukte ben ik het niet eens. Bij mij moet de boel koel blijven, hooguit handwarm maar meer echt niet.

Alleen buizen en klasse A torren mogen voor kachel spelen.

De levensduur van componenten gaat door warmte achteruit, niet alleen van elco's maar ook van de trafo zelf. De isolatie op de draad wordt bros, kan gaan afbrokkelen en dan heb je windingsluiting.

Dat heb ik al vaker meegemaakt met bv. Dynaco's ST70 en ook met een paar Chinezen.

 

Kun je ook eens wat foto's maken van het interieur? Gebruik je nog het originele schema en hoe staan de buizen nu geschakeld?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@RBH ja naast elkaar. Neem het ding wel een keer mee. Eerst maar eens afwachten hoe het uitpakt. Ik verwacht veel van de mod.

 

@KT volgt...ben zelf benieuwd waar ik voor kies. Had de versterker de laatste week triode geschakeld (schakelaar), met de KT120's. Niet verkeerd. Bouw nu volledig de print opnieuw en zet de ST schakeling er ook op, maar dan wel met fatsoenlijke componenten ;-)

Ben benieuwd hoe het uit gaat pakken. Misschien wel triode + beetje ST (local feedback) of tetrode met wat meer local feedback ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest tubejack

Je kunt ze ook direct in triode zetten, dan zul je iets van 30 watts triodepower hebben......

Misschien een mooi alternatief voor al die dure "echte" triodes en hun hoge spanningen.

 

Goed bezig GT :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt ze ook direct in triode zetten, dan zul je iets van 30 watts triodepower hebben......

Misschien een mooi alternatief voor al die dure "echte" triodes en hun hoge spanningen.

 

Goed bezig GT :)

Jij bedoelt als ik de volledige potentie van 60Watt van de KT120 gebruik....maar dan moet er met hogere spanningen gewerkt worden...schema aanpassen, andere voedingstrafo....kun je beter omzien naar een andere kast, en een nieuwe versterker bouwen, toch?!

 

Goed bezig weet ik niet, wel bezig ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alle werk wat je vanuit je hart en ziel doet, is goed.

En overal leer je wat van.

 

Klasse A triode-PP vind ik nog altijd 1 van de mooiste topologieën (sorry SET-ters) en het is ook vrij simpel te berekenen.

Met de voedingsspanning en het verlies in uitgangstrafo en eventuele kathodeweerstanden bekend, samen met de anodestromen, weet je ook de Ra-a.

Simpeler wordt het niet (nou ja, de gereflecteerde Z-load is niet constant natuurlijk maar voor de DC instelling mag je die constant veronderstellen).

 

Als je de voedingsspanning maar ophoogt kom je op zeker moment op het punt dat je I-a (I-k) terug moet nemen om P-a en/of P-g2 niet te hoog te laten worden.

Dat punt ligt bij een KT120 of EL156 wat verder weg dan bij die andere buizen, maar dat is ook het punt waar de versterker ophoudt klasse A te zijn.

 

Take your pick. Je hebt vaak minder vermogen nodig dan je denkt (zegt de eigenaar van 81 dB/2.83V/m speakers en ook ondanks zijn potente UcD).

 

 

Verduld, het begint bij mij ook weer te kriebelen om die bout vast te houden. Nog een paar weekjes ......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Componenten erin, bedrading ook. Nu nog de C's. Vanavond maar weer verder. Als ik verder kan....want ik zal een rasterplaat moeten fabriceren die over de huidige componenten / print als 'verdieping' komt. Dan kan ik de beschikbare oppervlakte in de kast beter benutten om de koppel c's te plaatsen (en de bedrading kort!)

Zonder zo'n plaat zie ik geen kans om die C's netjes in de kast kwijt te kunnen.

 

Er moeten voldoende gaatjes geboord worden zodat de componenten nog wat ventilatie krijgen. ^_^

Hobbyclub GT!

 

Heb nog wel wat plexiplaat in huis maar of dat zaagbaar is en warmtebestendig is ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest tubejack

Jij bedoelt als ik de volledige potentie van 60Watt van de KT120 gebruik....maar dan moet er met hogere spanningen gewerkt worden...schema aanpassen, andere voedingstrafo....kun je beter omzien naar een andere kast, en een nieuwe versterker bouwen, toch?!

 

Nee hoor, hoeft niet, ik zou hem zelf direct in triode zetten, lijkt me zelfs ideaal.

Het is natuurlijk jouw versterker. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

aha, een idee borrelt boven....een kunststof snijplank, dat materiaal is volgens mij wel goed te boren en zagen. Daar kan ik wel een verdieping van maken ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

He Goodtube,

 

Zit ik al een tijdje te broeden op een gat in mijn agenda om eens mijn "belofte" met je af te spreken na te komen haal je de boel overhoop. Ik wilde je net binnenkort benaderen. Komt het dan wel uit de komende tijd? En ga ik dan niet naar een heel andere versterker luisteren dan de oorspronkelijke ul40S2??

Ik kan als het je uitkomt en je er zin in hebt de sonneteer set meenemen. Mijn luidsprekers ga ik niet mee sjouwen :o:D Maar mocht het goed uitpakken dan zou ik je versterker wel eens op mijn Tafjes willen horen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×