Jump to content

Meten = Weten


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

@duck .... een luidspreker van 55 kg hou je niet ondersteboven .... zelfs niet scheef. gezien de vorm kan je m niet eens optillen, steekwagentje-werk. maar goed opgemerkt, even nadenken hoe ik het opsluit.

 

 

groet

Link to comment
Share on other sites

Die oorspronkelijke doelstelling was - en is nog steeds - de juiste.

Zoals bij èlke religie, doctrine, ideologie of andere overtuiging, de oorspronkelijke altijd de juiste is / was / zal

zijn.

 

 

Je gaat er hier wel wat gemakkelijk van uit, dat er ooit zo'n dergelijke oorspronkelijke doelstelling was.

Net zoals bij de religie is er geen oorspronkelijke mening of overtuiging. Er bestonden 2000 jaar geleden heel veel denkbeelden die zelfs lijnrecht tegenover elkaar stonden en pas later in de middeleeuwen is men tot een canon gekomen om van de eeuwige discussies verlost te raken. Zoals je weet is dat ook maar ten dele gelukt (hoeveel verschillende bijbels zijn er wel niet).

Jouw vergelijking met hifi gaat hier wel op: zo zit dat dus ook met natuurgetrouwe weergave. De bedoeling van Stereo is volgens sommige anderen uit de beginperiode niets meer of minder dan het signaal uit de stereomix met zo weinig mogelijk vervorming om te zetten in geluid. Een puur technische aangelegenheid dus. Er zijn allerlei regels verzonnen voor de ideale stereo-driehoek. Zo moet de studio-engineer mixen en zo moeten ook je luidsprekers in je huiskamer staan om datzelfde geluid te horen. De emotie zit in de muziek en als het goed is ook in de opname. Mist die, dan kan een hifi set die er ook niet bij verzinnen.

Link to comment
Share on other sites

Je gaat er hier wel wat gemakkelijk van uit, dat er ooit zo'n dergelijke oorspronkelijke doelstelling was. (...)

 

Beste Threshold,

 

O, die was er wel, hoor.

 

Hartley, H. A.. "High fidelity". Audio Design Handbook. New York, New York: Gernsback Library. p. 200. Library of Congress Catalog Card No. 57-9007. Retrieved 2009-08-08. (...) "I invented the phrase "high fidelity" in 1927 to denote a type of sound reproduction that might be taken rather seriously by a music lover. In those days the average radio or phonograph equipment sounded pretty horrible but, as I was really interested in music, it occurred to me that something might be done about it." (...)

http://en.wikipedia....i/High_fidelity ("References", 1.)

 

Hartley%20%20Books%20003.jpgHartley%20%20Books%20005.jpg

 

Hartley%20%20Books%20011.jpg

 

http://www.hartleylo.../new_page_1.htm

 

Maar - net zoals bij religies, doctrines, ideologieën, andere overtuigingen - viel High Fidelity ten prooi aan Geldingsdrang en Geldelijk Gewin.

Geef mensen iets moois... en ze maken er een monster van.

Naar hun beeld en gelijkenis.

Link to comment
Share on other sites

O, die was er wel, hoor.

Maar - net zoals bij religies, doctrines, ideologieën, andere overtuigingen - viel High Fidelity ten prooi aan Geldingsdrang en Geldelijk Gewin.

Geef mensen iets moois... en ze maken er een monster van.

Naar hun beeld en gelijkenis.

 

Maar ik vind eerlijk gezegd niet dat ze die vergeelde en beduimelde vodjes nou gelijk zouden moeten verbieden. :)

De theologie in die bijbeltjes is wel achterhaald. Resterende gelovigen blijven het hardst schreeuwen over het minst belangrijke.

Link to comment
Share on other sites

Maar ik vind (...)

What I do know is that knowing is nothing when there is nothing to know.

 

A little knowledge is a dangerous thing, man!

 

 

(...) Again, there is a degree of misquotation here; what 'my Lord Bacon', the English politician and philosopher Francis Bacon, Viscount St Alban, actually said, in The Essays: Of Atheism, 1601, was: "A little philosophy inclineth man’s mind to atheism; but depth in philosophy bringeth men’s minds about to religion." (...)

http://www.phrases.org.uk/meanings/a-little-knowledge-is-a-dangerous-thing.html

Link to comment
Share on other sites

Hee wat leuk, de blauwe! Ik heb de oranje (laatste druk geloof ik).

 

Inderdaad nog altijd een standaardwerk als het om buisjes gaat en je ziet dan ook duidelijk dat iemand als Menno eigenlijk ook niets nieuws brengt, ook al omringt die zichzelf graag met de rook van een magiër die het allemaal zelf heeft bedacht.

 

S. J. Hellings. Ik heb nog les van de man gehad aan de Bergweg bij Rens & Rens. Kale ouwe kraai maar ow wat was die bij de tijd (al werd dat rap slechter, ik hoorde later dat de dementie flink had toegeslagen toen de school al lang op de Emmastraat zat).

In de late jaren '40 schreef hij al over radar in Radio Bulletin, hij had daarmee ervaring opgedaan in Engeland.

 

Tot vrij recent schreef hij ook allerlei ingezonden brieven in De Gooi- en Eemlander, het sufferdje van de Matras zeg maar.

Dat variëerde dan van hondepoep op de straat via verkeerd staande brievenbussen naar parkeeroverlast.

Een soort van Cor Van Der Laak dus; zou me niet verbazen als Van Kooten en De Bie dat typetje op Hellings hebben gebaseerd.

 

Maar ik dwaal weer af. De man wist zeker ook wat meten was, hij schreef zelfs nog een boek over "de kathodestraaloscillograaf".

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Hee wat leuk, de blauwe! Ik heb de oranje (laatste druk geloof ik).

 

De 3e en "geheel herziene druk" is geel ik kon even geen plaatje vinden.

 

Hebbes!

 

Muiderkring176.jpg

 

 

 

 

Verder verwijs in naar http://www.hear.nl/f...post__p__401855

 

klein stukje hier uit:

 

[......] Als je, je in de levensloop van een b.v. Menno van der Veen verdiept dat hij net als vele anderen zich ook mede heeft

laten inspireren door het boek: "Het ontwerpen van Versterkers met schema's van 2 tot 70 watt"

van Ir. D J. Hellings 1e druk september 1958 Muidenkring ..... Ik heb de 3e druk een kostbaar bezit.

 

Dus schakelingen... wie dat bedacht heeft vind ik mooi. Maar net als leren rekenen, moet je het blijvend onder de aandacht

brengen voor nieuwe generaties. Dan kan je wel zeggen dat staat daar en daar. Maar dat werkt niet altijd zo bij ons mensen.

Je moet het vermogen hebben om saaie en taaie stof toch begrijpelijk te kunnen brengen, zodat dingen gaan "leven"

Dus hulde voor mensen die dat anno 2012 nog begrijpend onder de aandacht kunnen brengen. [...]

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest tubejack

Ik heb gister de vervorming gemeten van mijn VDV MCML05 en UL-40S2 bij 1 watt.

Dat is het vermogen waar ik doorgaans mee speel al ik muziek luister en is al behoorlijk hard, dankzij

luidsprekers met een rendement van 92dB.

 

Wat te zien is dat de 2e harmonischen die in single end versterkers zorgen voor een warm "buizengeluid" waar ik niks mee heb

krachtig worden onderdrukt door een haast continue automatische instelling van de eindbuizen. (uit mijn hooft op 0,5ma nauwkeurig 50x

per seconde) De 3e en 4e harmonische zijn bijna even sterk dus daar lig ik ook niet wakker van.

Brom en ruis is iets wat deze versterker niet kent. Weinig te wensen meer :)

 

Zo'n versterker is voor bijna iedereen bereikbaar ;)

 

 

ul40s2+mcml051wattin4ohm.jpg

Edited by tubejack
Link to comment
Share on other sites

De 3e en "geheel herziene druk" is geel ik kon even geen plaatje vinden.

 

Hebbes!

 

Muiderkring176.jpg

 

 

 

 

Verder verwijs in naar http://www.hear.nl/f...post__p__401855

 

klein stukje hier uit:

 

[......] Als je, je in de levensloop van een b.v. Menno van der Veen verdiept dat hij net als vele anderen zich ook mede heeft

laten inspireren door het boek: "Het ontwerpen van Versterkers met schema's van 2 tot 70 watt"

van Ir. D J. Hellings 1e druk september 1958 Muidenkring ..... Ik heb de 3e druk een kostbaar bezit.

 

Dus schakelingen... wie dat bedacht heeft vind ik mooi. Maar net als leren rekenen, moet je het blijvend onder de aandacht

brengen voor nieuwe generaties. Dan kan je wel zeggen dat staat daar en daar. Maar dat werkt niet altijd zo bij ons mensen.

Je moet het vermogen hebben om saaie en taaie stof toch begrijpelijk te kunnen brengen, zodat dingen gaan "leven"

Dus hulde voor mensen die dat anno 2012 nog begrijpend onder de aandacht kunnen brengen. [...]

 

Dat overbrengen konden ze in de jaren 80 al niet meer. Althans niet bij mij op de HTS. Vreselijk chagrijnige leraar met een dictaat vol met fouten. Men vond opamps toen al belangrijker, dus daar ging alle aandacht naar uit.

Jammer, door deze leraar heb ik geen analoge techniek gekozen maar iets veel simpelers, iets met techniek en bedrijfskunde. Nou, dat was pas saai, maar ik haalde wel ineens hele hoge cijfers met weinig inspanning.

Maar liever had ik geweten hoe een versterker werkt. Had ik mijn eigen actieve speakers kunnen bouwen :D .

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Daar zijn helaas geen opleidingen voor, zover ik weet.

Wat je zou kunnen doen (wat ik zelf ook doe) = netwerken.

 

Verder kun je ook versterker modules kopen b.v. UCD buizen preamp ervoor en spelen maar.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest tubejack

Ik had hier van de week een "student" van 60 over de vloer.

Waarmee ik via het WWW al een paar weken/maanden samen vintage apparatuur aan het opknappen ben.

Hij is leraar op een hoge school, maar vond het leuk om weer te solderen en zélf dingen te meten.

Zijn werkstukken een Sansui TU-317 en Sony ST-3950 waren klaar en moesten alleen nog afgeregeld worden.

 

Zoiets maakt je heel scherp, dan moet je echt nadenken over de dingen die je anders op automatische piloot doet.

Zo ontstond ook de discussie = meten .... weten?

 

We zijn er niet uitgekomen.... Ja je komt iets te weten over frequenties en vervorming

Je kunt de 2e apparaten vergelijken en iets zeggen over de ruis, het geluid !

 

Maar de uiteindelijke klank? of ruimtelijkheid ? vermogen om details weer te geven.

Dat heeft ook te maken met het ontwerp en de gebruikte componenten.

 

Aardige detail. dat de beste man absoluut niets van audiofiele "voodoo" moest hebben.

Ik heb hem tijdens de "cursus" expres verschillen soorten condensatoren gegeven... ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest tubejack

Het forum was weer even van slag dus ik probeer het nog een keer.

 

Weer net als gister, ouderwets gemeten vandaag.

Vandaag eens aan een Magnum Dynalab MD-102T  waarvan de T voor 6922 triode buisjes staat.

Volgens de ontwerpers haast compromisloos vandaar het stevige prijskaartje.  Maar is hij dàt wel waard?

Op het internet vind je fraaie audiofiele verslagen, maar ik heb er nog niemand aan zien meten.... 

Misschien is dat uit de mode of zo, maar ik heb zo iets van: "ze kunnen zoveel  vertellen"

 

 

De beste tuner, die ik tot nu toe in huis heb gehad, qua signaal/ruis verhouding is een Tandberg TPT-3001a

De fabrikant claimt een S/N van 92dB stereo bij > 5 mV antenne input en dat blijkt nog te kloppen ook.

tandbergtpt3011a.jpg

 

 

Ik meet bijna 93dB  bij 10mV antenne signaal.   Hiermee ga ik er vanuit, dat mijn Arta meetopstelling  gewoon aardig klopt.

 

tandberg10mv.jpg

 

 

 

Een MD-102T doet bij 10mV antenne signaal in precies dezelfde opstelling dit:

 

In de stand Wide:

 

MD102Twide.jpg

 

 

 

Ik kom op bijna 98dB stereo,  de vervorming zit ruim onder de beloofde 0.1%

 

Zelfs is de stand Narrow (die heel handig is als 2 stations vlak naast elkaar uitzenden.)  ruim onder de 0.1%

 

MD102Tnarw.jpg

 

Beloofd is een frequentie bereik tot 17Khz binnen +/- 1dB

 

MD102Tfreq.jpg

 

Ik kom aan ruim 18Khz binnen +/- 1dB.  Het afval links vanaf 100hertz komt door mijn meetzender.

 

Ik heb ook ergens gelezen, dat het niets onderdoet voor een goede cd-speler.  Dat lijkt me nog voorzichtig bij

b.v. live uitzendingen via Radio 4 schat ik in dat deze mooier is.

 

Dit model MD-102T  is helaas niet meer te koop, op een plankmodel ergens na. 

Kostte een paar jaar terug ruim 3000€  Veel geld, maar ik vind het elke cent waard. 

Ook op de bouw is niets aan te merken.  Er zijn zéér duurzame onderdelen gebruikt. 

Dat moet ook wel,  want in standby gaat de verlichting uit, maar blijft het meeste onder stroom.

 

Hij klinkt ook heel erg fijn.  Meten en audiofiel gaan prima samen  :)

 

fmtuner-md102t-front.jpg

 

 

Groet,

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

zit er een condensator op de uitgang?

 

 

 

 

groet

 

Beste Rob,

 

Naar mijn mening, is ook hier goed over nagedacht . :)

Een prima  MKP van 5µF die gebypassed is met eenzelfde soort  van  0,33µF  voor de allerhoogste tonen.

 

Ik heb de spanning op de uitgang voor de condensator niet gemeten, Maar schat dat die iets van 100volt is

Dus weghalen kan niet.  Opwaarderen kan misschien, met b.v. een Mundorf MKP Supreme van 5,6 µF met

daaroverheen weer eenzelfde type van 0,47 µF zodat je een nog lager verlies krijgt. (TAN)

Andere types zou ik niet gebruiken het moet zo neutraal mogelijk. 

 

Aan de andere kant waarom zou je het doen?

Hier is goed over nagedacht en het klinkt uitstekend.

Dus er is m.i. niet alleen technisch gekeken, maar ook naar klank.

 

Uit respect voor de ontwerpers laat ik het zo,  het is goed :)

 

Groet,

 

Jack

 

P.s. geen tuner voor jou Rob ...  er valt niks aan te "modden" :D

Link to comment
Share on other sites

een Mundorf s/g/o kan, een 'silvergold' is niet neutraal. heb er wat over, die moet je gebruiken als je het middengebied te 'dik' vind, dan kan een silvergold helpen.

 

 

nee maar met zo iets moois zou ik mijn tengels er ook niet in steken hoor. er zit ook te veel in waar ik volstrekt niks van weet (buizendeel, dat zie je al aan mijn vraag over een uitgangscondensator).

 

die Kenwood die ik verknutsel kostte mij 80 euro (het ding was bij aankoop al 20 jaar oud) en het is leuke bezigheidstherapie.

 

 

groet

Rob

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Technisch, meettechnisch, muzikaal en audiofiel  is het prima in orde.  Mooie referentie. :)

Ik heb vandaag wel een 4e update met zilver mica in een FT-980  geprobeerd,  te weten de de-emphasis  in de uitgang

waarvan ik gehoopt had dat het  spectaculair zou zijn. Van die héle mooie "tingeltjes"

 

Meet goed, recht tot 15Khz binnen 1dB.  Klinkt gewoon, vrij natuurlijk,  maar misschien is dat wel de kracht...

 

@edit  Ik denk dat het gelukt is :)

Edited by tubejack
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...