Jump to content

Dac's Dac's En Nog Eens Dacs....


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Enkele weken geleden werd ik door een medelid van onze audioclub uitgenodigd om bij hem te komen luisteren. Hij had n.l. twee dac's om uit te proberen. De man heeft een set bestaande uit Hovland voor- en eindversterking Master CC's en een Marantz SA 11 cd speler.

De bedoeling van de dac was, om muziek vanaf de laptop te kunnen spelen. De dac's die er stonden waren de Antilope met Voltikus en Calyx

Antelope-Plus-1-300x178.jpg en

index_e.jpeg

Tja... een (voor mij) vreemde installatie een vreemde akoestiek maken het dan niet makkelijker.
In het kort, vond ik de Antilope een beetje saai en de Calyx een beetje technisch klinken. Nou moet ik beide relativeren, omdat de Calyx gloedjenieuw was en tijdens de avond al wat opleefde. Met de Antilope bleek dat het later met andere software kennelijk wel beter veel klonk.

Maar waar het eigenlijk om gaat, is dat mijn interesse voor dac's ook aangewakkerd werd. Een keer wat anders dan de Droplet zou eigenlijk wel leuk zijn en dan bovendien je laptop aan kunnen sluiten klonk ook wel goed. Ik ben dus ook rond gaan kijken en kwam o.a. via de Northstar en Advance (om maar wat uitersten te noemen) uit op het het volgende eisen pakket:

1. geen opamps in de uitgangstrap
2. geen buisjes in de uitgangstrap
3. USB mogelijkheid
4. S/PDIF en Toslink aansluitingen.
5. hogere bitratemogelijkheid.

Na veel zoeken kwam ik bij Pink Faun terecht. De 3.24 viel binnen mijn budget en heeft de gevraagde opties. Alleen kwa hogere bitrate stopt deze bij 24 bit en 96 kHz. Het verhaal van de ontwerper (dat IC's voor hogere resoluties nog in ontwikkeling zijn en nog niet klinken als de 24/96 IC's) heeft me overtuigt. Ik mocht zo'n ding een week thuis uitproberen.

Thuis aangesloten op de oude ernstig gemodificeerde Harman Kardon 760 speler nu kon ik omschakelen van m'n Droplet naar de HK/PF speler. Twee dezelfde CD's erin en wat heen en weer schakelen. Soms kort, dan weer wat langer. Dit was ik na 10 minuten al weer beu, dus maar gewoon muziek opgezet en geluisterd.

Klankverschillen:
HK/PF klinkt met een hogere resolutie en het stereobeeld is ruimtelijker.
Droplet: klinkt wat organischer.

Toen de dac maar eens aan de Philips DVD 963 gehangen. Eigenlijk maakte dat niet veel verschil. De resolutie van de HK was iets beter, maar verder weinig verschil.

Als laatste de dac aan de Droplet gehangen en vergeleken tussen de buizenuitgang van de Droplet en het geluid via de dac. De Droplet klonk als loopwerk iets beter dan de HK en Philips. Maar het belangrijkste... via de dac klonk het ook dynamischer, transparanter en schoner. Ik was dus al over. Verder zoeken hoefde niet. Ik vergeet nog te schrijven dat ik het volume van beide op gelijk niveau had gezet (Array mogelijkheid).

Dan krijg ik een berichtje van de Hovland/CC man. Hij had een NAD dac ontvangen, of ik zin had om weer eens te komen luisteren. Leuk... dan breng ik ook de Pink Faun dac mee. Tja zei hij, ook mooi, maar die is bij mij afgevallen vanwege het feit dat die geen.192 kHz kan. Maar breng maar mee.

Dus eerst de NAD, een prachtig apparaat, kwa uitvoering veel mooier dan de beide eerdere dac's. Een mooi display en een stevige kast met erg veel aansluitmogelijkheden. Maar kwa klank... tja... anders dan de Marantz, maar beter..??

Dan de Pink Faun.... wat een verschil... ook hier weer, Transparant, open en een prachtige resolutie.

De NAD is daarna ook nog even aangesloten, maar niet lang, de Pink Faun moest weer aan.

Op het eind van de avond zei hij... ik pak die NAD maar weer in, want dat wordt het ook niet. Na wat praten besloot hij hem toch nog een kans te geven. Een avond is wel erg kort voor een fatsoenlijk oordeel.

Tussendoor is m'n broer hier ook nog een avond geweest. Op het laatst merkte die op... Zo'n ding is voor mij ook wel wat, dan kan die Marantz nog even mee als loopwerk.

Vandaag heb ik het leenapparaat dus terug gebracht een een nieuwe met USB aansluiting gekocht. De Droplet is ingeruild. Maar dan heb ik toch een beter loopwerk nodig..?? Dus alles afgezocht wat er in Nederland te koop was, en eigenlijk was ik al op weg naar Enschede (WenW) toen ik nog even in Wijchen bij East West audio wat af moest geven. Die bleek nog een laatste E-sound CD speler voor een heel schappelijke prijs te hebben.

Dus nu staat hier:
 

Pink-Faun-4.jpg

en een

esound%20e5%20m.jpg

in te spelen...

smile.pngsmile.pngsmile.png

Link to comment
Share on other sites

Je Droplet was om te zien wel een stuk mooier.

 

 

Smaken verschillen (gelukkig), maar waar ik benieuwd naar ben is je belevenis (Hans) van het verschil tussen de E-sound als dedicated cd speler vs de E-sound als loopwerk met de Pink als DAC.

Link to comment
Share on other sites

Gefeliciteerd Hans.

Mooi verhaal ook. Je Droplet was om te zien wel een stuk mooier.

 

M :ph34r: rc

 

Wat is mooi..?? Nu is het wat rustiger op het rek.

 

Na drie jaar zie je dat overgens niet meer, dat mooie (het bezit van de zaak is het einde van het vermaak).

Maar het blijft dat de Droplet een prachtige speler is. Het liefst had ik hem ook gehouden en als loopwerk gebruikt. Maar die buizen blijven er dan toch ook in zitten en staan de speler op te warmen terwijl ik ze niet gebruik.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Smaken verschillen (gelukkig), maar waar ik benieuwd naar ben is je belevenis (Hans) van het verschil tussen de E-sound als dedicated cd speler vs de E-sound als loopwerk met de Pink als DAC.

 

Dat ga ik nog eens vergelijken, maar zoals het nu opgesteld staat, zijn m'n interlinks te kort. Dan moet de phonotrap dus even plaats maken voor de Esound. De laptop heb ik ook nog niet aangesloten. Dit moet ook nog gaan gebeuren.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Maar die buizen blijven er dan toch ook in zitten en staan de speler op te warmen terwijl ik ze niet gebruik.

 

:)

 

:blink:

 

Je kon de Droplet toch uit zetten en als je ging luisteren weer aan?

 

Na 5 minuutjes is ie warm en klinkt ie voor 95%, die andere 5% komt in de 25 minuten die volgen.

 

Ik heb zo'n ding ook gehad en warm of koud maakt imho bar weinig tot niets uit in de weergave...

 

Daarbij kosten de buisjes geen dr*l, ik kan me niet voorstellen dat dit de reden van verkoop is geweest.

Link to comment
Share on other sites

Hoe heb je de E-sound aangesloten op de DAC?

Ik heb zelf een Zodiac+ DAC (met Voltikus voeding) waarop ik een laptop heb aangesloten met een USB-kabel en een CD-speler (Accuphase DP-78) met digitale kabel.

Ik heb alle type aansluitingen geprobeerd (optisch, digitaal, USB) en hoewel ik dacht dat het minder nauw zou luisteren bij digitaal aanlsuiten hoorde ik toch duidelijke verbeteringen / verfijningen in het geluid met betere digitale kabels. Ik ben uitgekomen op een Audioquest Diamand USB-kabel en een Audioquest Eagle SPDIF.

Enig experimenteren kan dus echt lonen.

Bij Eastwestaudio kan je van alles lenen en uitproberen overigens.

Link to comment
Share on other sites

Gefeliciteerd met de aankoop (ommezwaai) Hans

 

Je maakt mij natuurlijk nieuwsgierig hoor naar de PF

Zelf geraak ik er maar moeilijk uit

Een DAC of gaan streamen en dus geen cd's meer in de woonkamer ...

MP3 via USB aan een dac lijkt mij anders ook wel interessant

Link to comment
Share on other sites

:blink:

 

Je kon de Droplet toch uit zetten en als je ging luisteren weer aan?

 

Na 5 minuutjes is ie warm en klinkt ie voor 95%, die andere 5% komt in de 25 minuten die volgen.

 

Ik heb zo'n ding ook gehad en warm of koud maakt imho bar weinig tot niets uit in de weergave...

 

Daarbij kosten de buisjes geen dr*l, ik kan me niet voorstellen dat dit de reden van verkoop is geweest.

 

Natuurlijk zijn er nog meer punten. De inruilprijs was veel hoger dan wat ik voor de Esound moest betalen en de Esound heeft een laadje, waardoor hij eventueel in het rek kan.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Hoe heb je de E-sound aangesloten op de DAC?

Ik heb zelf een Zodiac+ DAC (met Voltikus voeding) waarop ik een laptop heb aangesloten met een USB-kabel en een CD-speler (Accuphase DP-78) met digitale kabel.

Ik heb alle type aansluitingen geprobeerd (optisch, digitaal, USB) en hoewel ik dacht dat het minder nauw zou luisteren bij digitaal aanlsuiten hoorde ik toch duidelijke verbeteringen / verfijningen in het geluid met betere digitale kabels. Ik ben uitgekomen op een Audioquest Diamand USB-kabel en een Audioquest Eagle SPDIF.

Enig experimenteren kan dus echt lonen.

Bij Eastwestaudio kan je van alles lenen en uitproberen overigens.

 

Via de SPDIF aansluiting met een zelfgevlochten kabeltje. Dat deze hiervoor ook erg goed kwam ik per toeval te weten. Een kennis heeft zo'n kabeltje eens gebruikt als digitale video interlink. Het beeld was daarne stukken beter dan daarvoor met een ander (duur) kabeltje. Ik heb de Audioquest ( € 125,-) die ik van Triple M mocht lenen, wel getest, maar daar bleef ook wel e.e.a. in hangen.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Het digitale domein zit inderdaad vol met verrassingen.

 

Wie zou bv hebben kunnen denken dat ik met zo'n simpel... nee, laat maar.

 

Hans, heb je ook de tentlab Dac bij je onderzoekje betrokken?

 

M :ph34r: rc

 

Eigenlijk niet.... Maar dat had meer met inruilmogelijkheid te maken.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Gefeliciteerd met de aankoop (ommezwaai) Hans

 

Je maakt mij natuurlijk nieuwsgierig hoor naar de PF

Zelf geraak ik er maar moeilijk uit

Een DAC of gaan streamen en dus geen cd's meer in de woonkamer ...

MP3 via USB aan een dac lijkt mij anders ook wel interessant

 

Voorlopig speel ik alleen CD's. De USB kaart heb ik er bij gekocht om een laptop aan te kunnen sluiten, maar ik ben helemaal niet geschikt voor deze manier van afspelen. Ik draai een CD of plaat n.l. altijd helemaal af. Mijn laptopje kon ik via de EMU-tracker toch al aansluiten en dat heb ik natuurlijk al eens gedaan. Maar zoals al gezegd dat werkt voor mij helemaal niet. Binnen 10 minuten had ik al fragmenten van 3 cd"s beluistert. Ik wordt daar doodmoe van. Wanneer er dus een laptop aan komt te hangen staat het ding zeker niet voor m'n neus, zodat ik eerst een overwogen keus moet maken ik plaats van als een gek door m'n muziek te gaan zappen. Een playlist is voor mij ook niks. Ik wil n.l. bewust muziek draaien en geen achtergrond muzak.

 

Ik ken mezelf te goed.... :rolleyes:

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Een laptop met Media Center van J River erop voor het afspelen en een tablet met bv Gizmo erop als afstandbediening maakt het heel makkelijk om vanuit je stoel hele CD's van je NAS te kunnen afspelen. Je krijgt een screen vol met album-art en met een klik speel je dan de betreffende CD af (op artiest of album of genre of meeste recente etc).

Link to comment
Share on other sites

Komt me bekend voor, het niet rustig een album uit kunnen luisteren omdat je zoveel muziek onder handbereik hebt. Toch leer je jezelf op den duur wel beheersen en weer rustig te genieten. Ik gebruik momenteel een laptop met AlbumPlayer als muziekspeler en dat bevalt prima, kwam onlangs deze software voor ruimte correctie nog tegen, zo wordt het nog interessanter om volledig over te stappen op de pc als bron.

Link to comment
Share on other sites

Vandaag de hele opera Deidamia van Händel gedraaid op de Olive. Eerst deel 1 tot aan de lunch, daarna de rest, ongeveer 4 uur muziek totaal. Streamen, dwz een harde schijf, geeft de mogelijkheid eindelijk eens af te komen van die rare media zoals cd's met hun beperkte opslagruimte en LP's met nog minder, plus de onhandigheid om er iets uit te kiezen.

's Ochtends begin ik tegenwoordig meestal met een sonate van Britten, zoals aangeraden door Hansko in dat geneerde topic over muziekontdekkingen. En dus niet een hele cd met 3 sonates achter elkaar.

 

Maar pc's en laptops zijn in mijn ogen sowieso minder geschikt voor muziek, daar zijn ze ook niet voor ontworpen. Voor muzak zijn ze wel weer prima geschikt. Ik zou die USB-kaart dus maar gauw weer inruilen. <_<

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

Via de SPDIF aansluiting met een zelfgevlochten kabeltje. Dat deze hiervoor ook erg goed kwam ik per toeval te weten. Een kennis heeft zo'n kabeltje eens gebruikt als digitale video interlink. Het beeld was daarne stukken beter dan daarvoor met een ander (duur) kabeltje. Ik heb de Audioquest ( € 125,-) die ik van Triple M mocht lenen, wel getest, maar daar bleef ook wel e.e.a. in hangen.

 

:)

 

Uhm, toch wel rekening gehouden met 75 Ohm impedantie? Anders wordt het wel een beetje voodoo, en dat wil je niet.

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

Uhm, toch wel rekening gehouden met 75 Ohm impedantie? Anders wordt het wel een beetje voodoo, en dat wil je niet.

 

M :ph34r: rc

 

Nee... dat is met cinch uberhaupt al heel lastig, Ik weet overigens ook niet wat dat precies doet. Volgens Matthijs van Pink Faun, bestaan er eigenlijk geen digitale kabels. Het signaal wat er doorheen gaat is n.l. analoog. Maar dan wel in de vorm van blokgolven. De kabel van Pink Faun heeft overigens een impedantie van 300 Ohm.

 

Misschien kan iemand hier uitleggen hoe dat werkt met die impedantie...??

 

:)

Link to comment
Share on other sites

http://nl.wikipedia....ieke_impedantie

http://www.bluejeanscable.com/articles/impedance.htm

http://www.epanorama..._impedance.html

 

Moet eerlijk gezegd bekennen dat ik het niet echt snap. Reflecties? Er zit toch geen spiegel in een kabel :)

 

Hier zit waarschijnlijk een hele wereld achter:

"The basic idea is that a conductor at RF frequencies no longer behaves like a regular old wire. As the length of the conductor (wire) approaches about 1/10 the wavelength of the signal it is carrying - good ol' fashioned circuit analysis rules don't apply anymore. This is the point where things like cable impedance and transmission line theory enter the picture."

 

Je hebt met die M51 overigens wel een primeur te pakken. Denk dat er velen zijn die geinteresseerd zijn in je ervaringen.

Link to comment
Share on other sites

Afsluitimpedantie en kabelreflecties is moeilijke kost, op school vond ik de meting met 1 pulsje altijd wel verhelderend.

 

Dat lees je o.a. in dit artikel (met plaatjes).

 

http://www.scopejunc...8&doc_id=239876

 

Zodra de frequenties wat hoger worden gaat het signaal zich duidelijk anders gedragen dan bij audio frequenties.

 

Neem weer 1 pulsje als voorbeeld om de kabel aan te sturen, zodra het pulsje aan het einde van de kabel aankomt en daar zit (voor het voorbeeld even) geen belasting aan dan zorgt de wet tot behoud van energie er voor dat alle energie weer terug wordt gereflecteerd de kabel in. Het pulsje gaat heen en weer "echoen" door de kabel.

Zodra de impedanties wel kloppen en de kabel is juist "afgesloten" zal de energie netjes worden doorgegeven aan de volgende schakeling en komt er niets terug de kabel in.

 

Hier nog een artikel met metingen. http://sound.westhost.com/cable-z.htm

Link to comment
Share on other sites

En toen bleef het stil.

Natuurlijk heeft niemand twee gelijksoortige kabels vergeleken, de een 50 Ohm, de ander met 75 Ohm impedantie. Want die bestaan niet.

Als er echter niets anders meespeelt dan die impedantie, is een verschil in sp/dif kabels eigenlijk niet te verklaren. Een 50 Ohm kabel móét wel slechter klinken dan een gewone van 75 Ohm, anders is het iets tussen de oren.

 

Het niet bestaanbare, onhoorbare verschil.

Het doet me ergens aan denken.

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...