Jump to content

Kt120 Ipb 6550


carl
 Share

Recommended Posts

Ik hoorde dat de KT 120 buizen sinds kort weer geproduceerd worden. Nu vertelde me iemand zeer onlangs dat die in principe de 6550 kunnen vervangen in mijn Conrad Johnson premier 11a. De trafo's zijn er zwaar genoeg voor.Niet dat ik dit nu onmiddellijk ga doen maar tegen de tijd dat ze aan vervanging toe zijn zou het punt van overweging zijn.

 

Is die KT 120 nu dezelfde buis maar alleen groter dan de KT 80 en 6550 (die zijn identiek meen ik)? Wat zou die KT 120 nu aan extra vermogen opleveren en zou het levensduurverlengend zijn voor de buizen. En als belangrijkste zou het klankmatig verder nog verschillen.

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Beste Carl,

 

Ik weet niet hoe je aan de informatie komt :confused: Maar als jij denkt dat je voeding max 1,4 ampere gloeistroom extra kan leveren, dan geldt de waarschuwing van de fabrikant mogelijk niet voor jou. :blink:

 

http://www.conradjohnson.com/It_just_sounds_right/tech-support.html

Q. Can I replace a tube with a different tube type?

A. No. You should only use the tube type that is specified by conrad-johnson or an exact substitute. Using a different tube type can be expected to degrade performance and may damage the product.

 

http://www.conradjohnson.com/It_just_sounds_right/a-pr11.html

EL-34 of 6550

 

Maar wat is er mis met een 6550? niks toch? probeer die van Svetlana eens ;)

Link to comment
Share on other sites

Ik snap nu hoe ik het heb gehoord. Er staat een artikel in de Stereophile over de Conrad Johnson 60 en 60SE eindversterker. Het verschil is onder meer de KT 120 buis ipv de 6550. Nu heb ik wel eens gehoord dat mijn 11a dezelfde trafo's heeft als de 60 dus dat opent wellicht mogelijkheden.Maar maak je geen zorgen ik koop geen nieuwe buizen als het nog niet nodig is. Pure nieuwsgierigheid.

Link to comment
Share on other sites

Zeker niet Jack, ik ben zo'n type dat zich gaat hechten aan iets waar hij tevreden mee is. Dus minimaal drie stempels van Conrad Johnson voor ik het uitprobeer.Het wordt bij Conrad Johnson nagevraagd.

Link to comment
Share on other sites

Ik bewaar altijd een oud setje voor noodgevallen Jack. Dat neemt niet weg dat ik volgens mij geen reserve 6550 heb. Maar ja nabestellen gaat binnen een paar dagen. Overigens heb ik de Conrad Johnson site ook goed gelezen en ben wel huiverig om adviezen van de fabrikant te negeren. Wat ik van die stuurbuizen van mijn voorversterker geleerd heb is dat gematchte buizen geen onzin is.

Link to comment
Share on other sites

Die Sam Tellig van Sterophile zegt dat het kan maar adviseert zekerheidshalve nog even contact op te nemen met CJ. Hij is ervan overtuigd dat het geluidsmatig het nodige oplevert maar zegt daarbij dat als ik al reserve buizen heb beter even kan wachten (Een zuinig yank). Er zal zich wel eens een gelegenheid voordoen om een en ander uit te proberen.

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Dan moet er een knappe voedingstrafo in die CJ zitten Carl :o

 

De 4 KT-120 trekken samen 7,8ampere. De 2 5751 0,7ampere. De 2 6CG7 trekken samen 1,2ampere gloeistroom

Maakt samen 9,7 ampere 6,3 volt gloeistroom.

 

Daarnaast zul je pas profijt van de buis hebben als je meer stroom door de buizen kan laten lopen. Er zal nu iets van 50...70ma

per buis lopen dat moet naar het dubbele x 4.

 

Ik heb 2 versterkers waar deze KT-120 misschien ook een upgrade zou zijn echter de voedingstrafo's kunnen maar 7 en 8ampere

leveren. Zelfs 10 ampere vind te licht ....

 

Vind je het erg dat ik niet zo'n vertrouwen heb in die Sam Tellig. Je kunt deze gegevens namelijk zo op het internet vinden,

Daar hoef je echt niet technisch voor geschoold zijn. Gewoon lezen en optellen.

 

Ik raad het je dringend af. Je versterker gaat 99,9% zeker vroeg of laat stuk, nog even afgezien wat alleen al de extra

warmte ontwikkeling gevolgen heeft voor de veroudering van de componenten in je versterker :wacko:

 

Maar eh ik repareer ook buizenversterkers Carl :)

Edited by tubejack
Link to comment
Share on other sites

Als ik jou niet kan overtuigen dan doe ik het niet Jack. Jij en KT zijn mijn geweten.

 

Overigens:

 

The KT120 can be directly substituted for the 6550s in all of our

amplifiers that use 6550s. The only qualification to that is the fact

that the KT120s are 13mm taller than the 6550s, so in some cases the

tube cage will no longer fit. In the case of the Premier Eleven (and

Twelve) this can be compensated for by mounting the tube cage on

spacers (will require longer screws as well).

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Als ik jou niet kan overtuigen dan doe ik het niet Jack. Jij en KT zijn mijn geweten.

 

[.....] Maar eh ik repareer ook buizenversterkers Carl a020.gif

Link to comment
Share on other sites

Ik ben zo zuinig op mijn spulletjes Jack.Tot vrijdag 20 april bij Henk.

 

http://www.stereophi...t/kt120-and-sam

 

 

en

 

The KT120 can be directly substituted for the 6550s in all of our

amplifiers that use 6550s. The only qualification to that is the fact

that the KT120s are 13mm taller than the 6550s, so in some cases the

tube cage will no longer fit. In the case of the Premier Eleven (and

Twelve) this can be compensated for by mounting the tube cage on

spacers (will require longer screws as well).

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Ik ben ook zuinig op mijn spullen en die van anderen.

 

Na dat stuk gelezen te hebben Carl, lijkt me die Sam een aardige vent, maar zijn verhaal is m.i. alleen "gevoel"

Het is niet genoeg, om ongelukken te voorkomen :( Ok hij zegt e.e.a. te checken bij de leverancier.

Want ook door je uitgangstrafo's gaat 2x zoveel stroom, kan dat wel?

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

The KT120 can be directly substituted for the 6550s in all of our

amplifiers that use 6550s. The only qualification to that is the fact

that the KT120s are 13mm taller than the 6550s, so in some cases the

tube cage will no longer fit. In the case of the Premier Eleven (and

Twelve) this can be compensated for by mounting the tube cage on

spacers (will require longer screws as well).

 

Als die info van Conrad Johnson komt.

http://www.tonefacto...ed-p-10844.html

 

Ik, laat het los

Link to comment
Share on other sites

Ik begin er niet aan Jack je bent te overtuigd. Dat neemt niet weg dat ik op zoek ga naar reserve buizen. Misschien iets wat rond de 30 hz wat minder aanzet.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Ik begin er niet aan Jack je bent te overtuigd. Dat neemt niet weg dat ik op zoek ga naar reserve buizen. Misschien iets wat rond de 30 hz wat minder aanzet.

 

Ik zou er toch een keer naar gaan luisteren Carl, als er iets een overtuigende upgrade is voor wel heel weinig centjes, dan is het wel de KT120. Ik kan het je desnoods bij Ron laten horen wat die buis zelfs nieuw uit de doos al doet. Nadeel in jouw geval misschien: een behoorlijke toename aan druk onderin...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Even buiten boord geweest Arden. Jack heeft natuurlijk wel een punt dat je moet oppassen bij dure spullen. Je hebt volgens mij ook nog een KT 100. Ik zie je waarschijnlijk wel bij Henk.

Link to comment
Share on other sites

Ik had ook niet een ander iemand advies gevraagd. Hij betwijfelde of het kwaad kon maar vroeg zich af of het meer aan power opleverde. Hij verwachtte zelfs een korregeliger geluid.

Link to comment
Share on other sites

Tjéézuss... "meer korrelige druk onderìn?"!

Zijn we hear wellicht bij de zaaduientelers?

 

Maar met een KT 120, of zelfs een KT 100, en dan Bij Henk...

dat zal dan toch wel al onze tranen afwissen, nietwaar?

Hallelujah!

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

[.....} Jack heeft natuurlijk wel een punt dat je moet oppassen bij dure spullen.

 

Even voor de duidelijkheid: "Jack zegt gewoon dat je versterker gegarandeerd stuk gaat"

Tjonge wat ben jij eigenwijs zeg :angry:

Link to comment
Share on other sites

Even voor de duidelijkheid Jack, als ik ergens geen verstand van heb informeer ik me breed en daarvoor gebruik ik ook dit forum. Lew Johnson de ontwerper van mijn Conrad Johnson zegt desgevraagd dat het kan en ook Hay van Hay End zegt dat het onder voorwaarden kan. Jij denkt daarentegen dat het absoluut niet kan. Mijn conclusie is dan Hear dat beiden gelijk kunnen hebben. In principe kan ik wel een motor van 500 pk in mijn Focus zetten, maar of die daar lekkerder bij rijdt en de levensduur niet sterk afneemt? Ik neem geen risico met met mijn mooie spullen.

Ik denk dus dat ik helemaal niet eigenwijs ben maar een rationele beslissing neem en uiteindelijk komt die zelfs op hetzelfde neer als jij zegt.

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Ik blijf nooit lang boos :)

 

Als liefhebber van techniek, kan ik heel anders naar dingen kijken en verbaas me wel eens hoe

mooi sommige ontwerpen in elkaar zitten, daar heb ik respect voor en zal die schakelingen

gebruiken waarvoor ze bedoelt zijn. Waar ik echter moeite mee heb zijn "aannames" ik probeer

de dingen zo helder mogelijk te krijgen en waar het moet voor iedereen duidelijk.

 

In het voorgaande reken sommetje heb ik laten zien dat zomaar eindbuizen vervangen niet altijd kan.

De trafo's moeten daar op berekend zijn.

 

Een ander kan zeggen dat het wél kan, maar zonder duidelijke gegevens kan ik daar niets mee.

Als die mensen van CJ zeggen dat b.v. die trafo 10 of liever 12 ampere kan leveren, dan wordt er hooguit

wat flink warm en begrijp ik het ook.

 

Mijn advies: Voor álle buizen versterkers: "gebruik hetzelfde soort buis dat er al vanaf fabriek in zit"

Is het EL34 gebruik dan EL34. Ook dáár heb je diverse soorten en merken in die allemaal nét even anders klinken.

Adviseert de fabrikant ook andere buizen, dan kun je die ook gebruiken, je zult dan wel iets aan de bias of ruststroom

instelling moeten doen.

 

Ik krijg bijna wekelijks vragen over buizen en soms moet ik dringend iets afraden. Maar heb liever dat, dan teleurgestelde mensen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...