Jump to content

Acoustisch Of Elektrisch Probleem ?


carl
 Share

Recommended Posts

Ik zit met een probleem wat ik moeilijk kan duiden. Vorig jaar verhuist naar een oud huis met L vormige kamer. Nog even gespeeld met de gedachte van een aparte luisterruimte. Toch ook maar de L vormige kamer geprobeerd en tot mijn verbazing geen enkele onbalans en het klonk werkelijk prima. Wel zo fijn want het is een zeer comfortabele luisterkamer. Een goede vriend die ook audio geinteresseerd is kwam net als ik tot de conclusie dat ik er wat luisterruimte betreft op ben vooruitgegaan. Aan de inrichting is er verder niets meer veranderd! Wel heb ik nog een aparte stroomcircuit aangelegd wat een verbetering was .

 

Op een bepaald moment vond ik het minder klinken in de zin van iets dunner. Vandaar hier een topic over subwoofers geopend. Ik herinnerde me ineens dat ik die neiging eerder heb gehad en dat toen de buizen van mijn voorversterker vervangen moesten worden. Gezien de ouderdom zou dat nu ook het geval kunnen zijn. Kortom de zaak waar ik mijn Conrad Johnson buizen voorversterker gekocht heb gebeld en ik kocht 4 Elektro Harmonix 6922 goldpins. Conrad Johnson gebruikt zelf de Standaard Eelectro Harmonix maar de goldpins zouden verfijnder klinken. Als je de buizen via Conrad Johnson koopt zijn ze ingebrand (wat dat dan ook moge betekenen) en nu moet je dat zelf doen (tuner gebruikt). Nu heb ik ineens een ernstig laagprobleem in de kamer. Kortom ik schuiven met de LS zelfs veel meer dan een meter van de achterwand, zand uit LS voet verwijderd, met matrassen gesleept, poort gedempd en je kan het niet bedenken.Het heeft allemaal nauwelijks invloed op het laagprobleem.

 

De vraag is wat nu de oorzaak is van het probleem. Zouden die oude buizen zo slecht kunnen zijn geweest dat laaginformatie weg is gefilterd en dat het daarom meer dan prima klonk, zijn de goldpins elektrisch anders, is het een foute nieuwe buis of is er iets kapot in mijn keten? Ik snap er echt niets van.

 

Wat ik morgen ga doen op deeltijd is in ieder geval proberen een paar buizen te regelen om te checken of er geen kapotte buis is, daarnaast de buizen voorversterker vervangen met de oude Quad 34. Toevallig krijg ik ook een CD speler te leen. De elektronische kant kan ik duswel controleren.

 

Wat zou ik verder akoustisch kunnen uitproberen: een rol rockwool net als Hans?.

Link to comment
Share on other sites

Frequentiekarakteristiek van je huidige voor- en eindversterker even (laten) meten en zo nodig het ding (laten) repareren of afregelen.

Met behulp van een goede versterker de akoestiek (laten) testen en resonanties in vloer, muren en ruimte (laten) bepalen.

Daarna pas kijken wat er verder zou moeten gebeuren. Het heeft weinig zin om apparatuur, akoestiek, opstelling of ruimte te veranderen als je niet weet wat het probleem precies is.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb er wakker van gelezen Hans.

Met die buizen heb je ook altijd gedonder.... :D :biggrin:

 

 

 

 

Ik heb er wakker van gelegen Hans en jij grapjes maken. Hifi is een serieuze zaak! Maar toch tot nu toe weinig problemen met buizen gehad.

 

Ik rijd vanmiddag even naar mijn handelaar en misschien heeft hij nog een set buisjes liggen. Daarna eens kijken of mijn oude versterker het probleem ook heeft en zonodig Ravons voorstel van een meting van de frequentiekarakteristiek. Ik hoop niet dat het akoustisch is want ik heb weinig ruimte (WAF) om de kamer akoustisch aan te passen. Als het zover is Toine maar raadplegen. Ik wilde hem toch nog een keer vragen of mijn zolder nog mogelijkheden heeft.

Link to comment
Share on other sites

 

Ik heb er wakker van gelegen Hans en jij grapjes maken. Hifi is een serieuze zaak! Maar toch tot nu toe weinig problemen met buizen gehad.

 

Ik rijd vanmiddag even naar mijn handelaar en misschien heeft hij nog een set buisjes liggen.

 

Ach, Hans heeft een topic vol over z'n laag probleem met de Wilson's en Array...lag in elk geval niet aan de Wilson's ^_^

 

Als je naar je buizenhandelaar gaat neem dan je oude buizen mee. Hij zal vast een buizentester hebben en dan weet je alles...

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Ik heb er wakker van gelezen Hans.

 

Carl vriend let even op! en luister! :wacko:

Als ik het goed heb begrepen, is het énigste wat veranderd is, de stuurbuisjes.

Plaatst die gewoon terug i.p.v. nachtmerries, verbouwingen en aangeprate of bedachte problemen.

 

FF logisch nadenken, zet de audiofiele mode UIT! ;)

Link to comment
Share on other sites

 

Ik heb er wakker van gelegen Hans en jij grapjes maken. Hifi is een serieuze zaak!

 

Oei... sorry... :huh:

 

Maar Tubejack heeft wél gelijk, even de oude buisjes terug zetten en je weet of het daar aan ligt.

Mocht het probleem daarna over zijn, weet je dat dit de oorzaak is.

En dan is het zoeken naar nieuwe buizen met de juiste klank.

 

Maar is er nog niet wat anders gebeurt...? ik was eens bij Hansko die ook plotseling een probleem met z'n geluidskwalieit had. Bleek dat hij z'n internet sind een week via de 230V installatie had lopen. UTP kabel getrokken en het probleem was over.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Na het werk even langs de Hifiwinkel gegaan.De CD die met name moeilijk doet beluisterd en met die CD is verder niets mis mee. Wel viel op dat de bas die mij problemen oplevert eigenlijk helemaal niet zo diep/zwaar is. In ieder geval afgesproken dat de Goldpins worden nagemeten. Thuis de oude buizen teruggedaan en bij de betreffende CD en een paar andere kritische CD's deed het basprobleem zich in mindere mate dat wel nog steeds voor. Vervolgens de oude Quad 34 voorversterker aangesloten en ook hier kwam bij de betreffende CD's het probleem naar voren.Een plaat als Arabesque van Siltech klinkt echter weer prima en dat is toch een stevig geval. Ik denk dus dat het probleem niet echt schuilt in de voorversterker. Wel heeft die buizenwissel het probleem zichtbaar gemaakt.Morgen krijg ik nog een CD speler te leen (had ik al lang afgesproken, is alleen maar te leen geen koopplannen) maar ik denk niet dat daar een probleem zit, maar wie weet.?

 

Ik denk dat het volgende aan de hand is. Ik speel nagenoeg alleen LP en zelden CD's . Ik denk dat de CD dieper gaat dan de LP en dat ik ergens een probleemfrequentie heb die me nog niet opgevallen is in het nieuwe huis, Morgen probeer ik nog eens met een baal Rockwool het probleem aan te pakken (Hans heeft daar goede ervaringen mee). En als dat niet werkt zal ik de kamer moeten laten doormeten en volgens mij is iemand als Toine niet echt duur. Daarna is het een beetje de vraag hoe de zaak verder aan te pakken. De ene weg is via een akoustische aanpassing (dat moet dan iets beperkts zijn vanwege WAF) of wellicht een ander luidsprekersysteem. Time will tell.

 

PS Hans wat voor materiaal heb jij precies gebruikt.

 

PS ik zal heel voorzichtig zijn Jack ;)

Link to comment
Share on other sites

Hoi Carl,

 

ik heb 5 harde steenwolplaten van 0,6 x 1,2 m en 12 cm dik op elkaar gelegd en deze in landbouwfolie verpakt (dit 2x) en rechtop in de hoeken achter de speakers gezet. Voor de äfwerking"staan er houtwolcementenplaten voor en een met stof bekleed mdf deksel aan de bovenkant.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Carl,

 

Geen paniek zaaien bij jezelf. Zoals ik het lees denk ik aan dat je de gold pins zeker moet laten doormeten en vragen aan Rob of je ook andere 6922 buisjes even mee kan krijgen. Neem desnoods ook je oude 6922 mee naar Rob en vraag of hij die ook wilt doormeten. Maar ik denk ook dat wellicht je nieuwe gold pins nog niet voldoende zijn ingespeeld/ingebrand.

Ik heb het eens gehad met een Mullard NOS 6201 (ECC 81),waarvan ik 2 paartjes had en nieuw waren. Het ene setje had meer dan 200 uur nodig om tot vol wasdom te komen en de ander was binnen de 100 uur tot vol wasdom gekomen. Het setje wat er veel langer over deed had toen ook een teveel laagweergave en vele uren verder verdween dat weer.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben nogal bezig geweest met het probleem. Voor het naar bed gaan nog even de Complete Guide to High End audio gelezen van Robert Harley ( de oplossing voor elk probleem). Hij zegt het volgende in dit soort situaties:

- schuiven met LS is de meest effecieve investering die je kan doen (dat weten we allemaal maar handelen niet altijd zo).

- neem daarna akoustische maatregelen.

- zoek zonodig andere LS als dit niet helpt of je problemen met je vrouw krijgt (vrij vertaald).

 

Vervolgens verschillende maatregelen genomen:

- erg veel geschoven en zeker met demping poort het probleem behoorlijk maar niet volledig onder controle. Opgemerkt zij hierbij dat ik demping van de poort op andere aspecten niet mooi vind. Ik heb dus de demping verwijderd bij de andere experimenten.

- vervanging CD speler door een ander exemplaar. Dit had ik niet verwacht, de andere Cd speler klonk luchtiger en er was sprake van sterke verbetering van het probleem. Verdere experimenten met deze CD speler gedaan.

- tot slot naar de Bouwmaat geweest en een pak harde Rockwool steenwol gekocht conform advies Hans. De ene helft in de hoek van de ene LS en de andere aan de andere kant. Probleem voor 99,5 % opgelost. Bijkomend voordeel is dat de focussing toeneemt. Ik kan me nog voorstellen dat de linkerkant iets meer demping behoeft dan de ander en dat ga ik morgen uitproberen.

 

Conclusie:

- probleem is op te lossen en zelfs redelijk goedkoop. De Rockwool heb ik al gekocht en om de platen zou ik met oude gordijnen een soortement van zak kunnen maken.

- verschrikte echtgenote die ik heb beloofd naar een fraai equivalent van de Rockwool platen te gaan zoeken. Misschien zou dat zelfs nog beter kunnen. Advies is welkom.

- met heel veel plezier geluisterd, hoop dat het zo blijft :)

 

Tot slot wil ik nog een topic openen over aanpakken van akoustische problemen door andere LS zoals Harley adviseert. Ik kan het bijna niet geloven.

Link to comment
Share on other sites

- verschrikte echtgenote die ik heb beloofd naar een fraai equivalent van de Rockwool platen te gaan zoeken. Misschien zou dat zelfs nog beter kunnen. Advies is welkom.

 

:D :biggrin: :D

 

Misschien kun je een meubelmaker er een mooi frame omheen laten maken en dit van een passende bespanning voorzien. Net zoiets als er in de bouwmarkt wordt verkocht om radiatoren te verstoppen. Die zijn tegenwoordig in allerlei inrchtingstijlen te koop. Het gaat er tenslote om dat de afdekking open is voor lage tonen.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Begrijp ik nou goed dat je van alles gaat veranderen enkel en alleen omdat na vervanging van buisjes er een 'probleem' is ontstaan in de laagweergave :wacko:

 

Als je de oude buisjes terug stopt is het klankmatig dan weer in orde? Alle buisjes inmiddels laten testen?

Link to comment
Share on other sites

Het zou leuk zijn om te weten om welke frequentie het gaat. Dan kun je de golflengte uitrekenen. Als het bijvoorbeeld 34Hz. is, dan heb je een golflengte van 10 meter. Als de afstand tussen twee redelijk parallelle muren een halve golflengte is, dan heb je een staande golf.

Er is wat voor te zeggen, om geen luidsprekers te kopen die zo diep gaan. Dat maakt meer stuk dan je lief is. In veel ruimtes is gewoonweg nauwelijks een goede diepe laagweergace te bereiken, en dat moet je in zo'n geval ook niet opwekken.

Daar bovenop komt ook nog eens het probleem, dat luidsprekers die erg diep gaan, meestal units met een lage eigenresonantie hebben. Dat wordt veroorzaakt door een hoge massa van de conus, vaak gepaard gaande met een slappe ophanging en niet al te sterke magneet. Lang natrillen is dan wat je krijgt. Als je dat aan een basreflex koppelt, dan kun je niet meer spreken van een mooi strak laag. Maar men is nu eenmaal die richting ingeslagen in de audio industrie en pas als je een hele grote Tannoy luidspreker (o.i.d.) hoort, dan weet je wat je mist.

Link to comment
Share on other sites

Tsja Sam, mischien hebben die oude buisjes het probleem wel altijd verbloemd.

 

Lijkt me sterk dat buisjes die 'op' zijn de lage frequenties weglaten, maar goed, daarvoor is een meting van betreffende buisjes uiteraard de oplossing. Da's simpeler en goedkoper dan de hele luisterruimte op z'n kop zetten zonder te weten wat nou eigenlijk het 'probleem' is...

Link to comment
Share on other sites

Och... soms kan één plaat of CD de oorzaak zijn van het vinden van een probleem. Zo zit in de CD van Lizz Wright (the Orchard) zo veel laag dat dit vrijwel altijd tot problemen leidt. Je hoort dan ook precies de staande golf in je kamer. Wanneer dit eenmaal is opgevallen, merk je dit ook bij andere muziek. Kortom... we (hij) hebben weer wat te doen...

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat er inderdaad door die buizenwissel en een bijzondere CD een akoustisch probleem zichtbaar is geworden.Ik heb verder echt goede raad hier gekregen: Hans heeft het over een frame om de Rockwool, Jack maant voor voorzichtigheid, Thingman adviseert pas definitief te beslissen na het dubbel glas,

 

Wat ik denk dat ik doe is met oude gordijnen een soort van kussensloop voor de Rockwool te maken als interimoplossing, vervolgens eens kijken of het op langere termijn bevalt en ondertussen als ik het kan wat akoustische hulpmiddelen te lenen die een vergelijkbaar effect hebben. Definitief beslis ik pas na plaatsing van het dubbel glas in de zomer. Ondertussen wat design boeken bekijken voor een mooi frame.

 

Overigens de hele avond CD's zitten te draaien - het klinkt echt heel goed.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...