Jump to content

Acoustisch Of Elektrisch Probleem ?


carl
 Share

Recommended Posts

Resumee:

 

Ik heb onlangs een buizenwissel gehad en heb in maanden mijn CD speler weer gebruikt (ik kreeg gisteren een andere te leen vandaar). Bij het stevig (!) spelen van een CD van het Modern Jazz Quartet leek het of mijn huis aan het instorten was. Op de achtergrond een donderend/rommelend geluid. CD beluistert bij de Hifiwinkel en het donderen bleek de bas te zijn van Percy Heath en inderdaad ook op bepaalde andere CD's zat dit probleem maar in mindere mate. Buizen teruggewisseld (de andere worden volgende week doorgemeten), leen CD speler die ik inmiddels had gekregen aangesloten, poort gedempt en het donderend geluid verminderde wel maar er bleef iets hangen. Daarbij klonk het er met die gedempte poort niet beter op. Vervolgens voor 45 euro een pak Rockwool steenwol gehaald van 1 meter bij 60 cm. De ene helft achter de ene LS gezet en de andere achter de ander. Probleem in de basis opgelost en daarnaast veel meer focus, gelaagdheid e.d. , kortom de sterren van de hemel. Ik heb dus een serieus akoustisch probleem wat ik in mijn nieuwe kamer nog niet ontdekt had. Nu effen zorgen dat het geen relatieprobleem wordt :D Ik ga daarom een fraaiere oplossing zoeken. Grappig is dat me nog niet helemaal duidelijk is in welk frequentiegebied die Rockwool wat doet.

Link to comment
Share on other sites

Grappig is dat me nog niet helemaal duidelijk is in welk frequentiegebied die Rockwool wat doet.

 

De rockwool dempt over het hele frequentiegebied. Hoe dikker het pakket is, hoe lager de demping gaat. Maar wanneer je het precies wil weten zou ik m'n meetspulletjes eens mee kunnen nemen.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Separaat maken we even een afspraak op korte termijn Hans. Het is nu de moeite zeker waard met mijn leen CD speler.

 

Ik zou wel eens willen welke frequenties dit probleem geeft want bij een orgel moeiteloos en zo,n slap basje toch nog een zweem van niet aankunnen.

Link to comment
Share on other sites

Op advies van Ravon heb ik een glijdende toon gebruikt. De glijdende toon loopt over 125/100/80/70/60/50/45/40/35/30/25. De toon staat op een RCA CD nog met een instructieboekje van Jan Kool. De vele muziek die op die CD staat klinkt allemaal fraai en mijn systeem heeft daar geen problemen mee althans met de oude buizen. Die CD heb ik al wat langer en ik herinnerde me dat in mijn vorige ruimte de glijdende toon niet helemaal gelijkmatig/even intens was op alle frequenties. Conform een oude test die ik nog heb liggen is dat niet helemaal abnormaal. Lager dan 35 HZ zat er in die kamer niet in. Gehoormatig leverde dat echter geen problemen op. Ik heb de toon in mijn huidige kamer een aantal keren laten lopen zonder en met Rockwool in de hoeken achter de LS:

 

- Zonder Rockwool valt de toon niet gelijkmatig af net als in mijn vorige kamer. De toon gaat wel dieper: 40 Hz goed hoorbaar, 35 Hz. sterk minder, 30 Hz weer goed hoorbaar maar dan bibberend, bij 25 HZ hoor je nauwelijk iets.

 

- Met Rockwool is de toon veel gelijkmatiger (en het klinkt met muziek ook beter). Zelfde karakter in het laag net als hierboven maar gelijkmatiger. Als ik de poort demp is alleen een zweem van het probleem hoorbaar.

 

Mijn voorlopige conclusie is dat die Rockwool wel degelijk wat doet, maar kennelijk in het echte probleemgebied onvoldoende. De afloop vanaf 40 Hz zou volgens mij gelijkmatiger moeten dus wat sterker op 35 en minder op 30. Hoe pak ik dit op.

Link to comment
Share on other sites

Da's geen sweep. Dit wel: http://www.nloon.com...%2020%20sec.wav

 

De sinus gaat in 20 seconden van 10 naar 210 Hz. Zet het volume niet te hoog, je gaat pas na enkele seconden iets horen. Het is normaal dat de toon over je luidsprekers niet altijd even luid klinkt want je luisterruimte doet mee (en daar gaat juist het om). Met een koptelefoon zul je horen dat het volume wel degelijk constant is.

 

Meten gaat als volgt: Als de track loopt kijk je naar de teller van je speler en je noteert wanneer pieken in de weergave optreden. De frequentie die je hoort is 10 Hz plus het aantal seconden maal 10 Hz. Als het te snel gaat kan ik een tragere sweep voor je maken.

 

Laat het even weten als het niet meer nodig is, dan gooi ik hem weer van mijn server af.

Link to comment
Share on other sites

Dan moet ik hem wel even op CD zetten. Dat hebben we hier nog nooit gedaan :D in alle eerlijkheid.

 

Is mijn meting verder nog zinvol geweest.

 

In mijn geval graag trager

Link to comment
Share on other sites

In mijn geval graag trager

 

Van 10 naar 210 Hz in 100 seconden: http://www.nloon.com...20100%20sec.wav

 

De frequentie is 10 Hz plus het aantal seconden maal 2 Hz. Na twee seconden zit je dus op 14 Hz, na 30 seconden op 70 Hz.

 

Wederom oppassen met de volumeknop want in het begin hoor je niks.

 

Je kunt dit bestand op audio CD zetten of afspelen vanaf je telefoon, iPod, iPad of PC.

 

Links en rechts zijn identiek, je kunt dus ook per kanaal kijken wat er gebeurt.

Link to comment
Share on other sites

Is mijn meting verder nog zinvol geweest.

Als ik eerlijk ben: Nee. Je interpreteerde iets te snel. Je kunt het beste een tabel maken van tijdstippen waarop de toon luid klinkt en daarna pas gaan interpreteren. Of meteen even uitrekenen op welke frequentie je zit ;)

Je kunt het een paar keer overdoen om een betrouwbaar beeld te krijgen. Als je niks verandert zal je luisterruimte altijd hetzelfde reageren.

 

Vervolgens doe je het nog een keer met de baal Rockwool in de kamer. Je hebt al gemerkt dat dat ding iets doet, nu kun je uitzoeken bij welke frequenties dat gebeurt.

Link to comment
Share on other sites

Is een gliding tone dan iets anders dan een frequency sweep. Ze hebben het hier over "gliding from 125 to 25 hz with markings at"..

 

Misverstand. Gliding lijkt mij hetzelfde als sweep. Ik dacht dat bij jouw test CD de frequentie in stappen versprong omdat je die nummers zo specifiek opsomde.

Link to comment
Share on other sites

Gelukkig RAVON. Dus kennelijk heb ik een langzame sweep gehoord met markeringen waaronder die bij 30 Hz bibbert. Zou daar het probleem kunnen liggen?

Redelijke kans. Gebeurt er niet net zo iets bij hogere frequenties? Bedoel je met "bibbert" dat er van alles rammelt in huis?

 

Belangrijk is dat je een beeld vormt van frequenties waarbij de toon opvallend luid is.

Link to comment
Share on other sites

Ik dacht eerst dat er iets kapot kapot was in of naast het huis RAVON. Ben zelfs met mijn oor op de grond gaan liggen. Een donderend rommelend geluid in plaats van een bastoon.

 

Die toon hoor je bij CD's (twee spelers geprobeerd) en niet bij LP (tot nu toe). Ik zou het het liefst akoustisch verwijderen anders op een of andere manier filteren. Kan je met een weerstandje de zaak wegkrijgen desnoods alleen als proef.

Link to comment
Share on other sites

Ik dacht eerst dat er iets kapot kapot was in of naast het huis RAVON. Ben zelfs met mijn oor op de grond gaan liggen. Een donderend rommelend geluid in plaats van een bastoon.

Ik zie het al CARL. Je hebt last van Audiofiele Bibberbas. Alleen te verhelpen met neutronenspikes op een bedje van scheurgras. ;)

Link to comment
Share on other sites

Van 10 naar 210 Hz in 100 seconden: http://www.nloon.com...20100%20sec.wav

 

De frequentie is 10 Hz plus het aantal seconden maal 2 Hz. Na twee seconden zit je dus op 14 Hz, na 30 seconden op 70 Hz.

 

Wederom oppassen met de volumeknop want in het begin hoor je niks.

 

Je kunt dit bestand op audio CD zetten of afspelen vanaf je telefoon, iPod, iPad of PC.

 

Links en rechts zijn identiek, je kunt dus ook per kanaal kijken wat er gebeurt.

 

Misschien ga ik deze ook zelf eens uit proberen.

Link to comment
Share on other sites

klinkt als het aanstoten van een ruimteresonatie

 

Maar hoe krijg je het weg Seed. De Rockwool doet wel wat maar ik zoek een gerichtere oplossing liefst esthetisch verantwoord. Niet dat ik nu onmiddellijk nieuwe LS ga kopen maar is het ook LS afhankelijk?

Link to comment
Share on other sites

Maar hoe krijg je het weg Seed. De Rockwool doet wel wat maar ik zoek een gerichtere oplossing liefst esthetisch verantwoord. Niet dat ik nu onmiddellijk nieuwe LS ga kopen maar is het ook LS afhankelijk?

Het kan een ruimteresonantie zijn maar als het echt zo'n kabaal is (ik vond je omschrijving nogal grappig) zou het best kunnen dat ook de vloer meedoet (resoneert). Zijn de luidsprekers ontkoppeld? Veroorzaken beide luidsprekers apart ook hetzelfde probleem? Voel je de vloer meetrillen bij bepaalde frequenties?

Als het alleen een ruimteresonantie is waar je last van hebt zal een andere plaatsing iets kunnen opleveren. En als dat niet werkt kun je actief filteren. Laag op CD gaat immers vaak lager dan laag op LP.

Link to comment
Share on other sites

Carl, qua ontkoppelen: heb je al eens de eierdopjes geprobeerd?

Mijn speakers staan ook op een houten vloer, en met spikes gaf dat een onregelmatig laag. Met eierdopjes glijdt het lekker vloeiend weg.

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Ik heb geen service manual van de Meridian of van je versterker.

Laat iemand een extra koppel condensator maken. In de cd-speler uitgang of in de cd versterker ingang.

 

Begin eens met 100nF .... 220nF. Dikke kans dat dan het overdreven laag van de cd-speler weg is.

 

Groet,

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

Dan zou het dus cd-speler afhankelijk zijn.

En zo'n koppelcondensator is toch niet vrolijk voor muziek? Of is dat de befaamde klok & klepel.

 

M :ph34r: rc

 

Van een overdreven/onregelmatige laagweergave word je ook niet vrolijk.

 

Overigens kan het door de bron, maar ook door de versterker komen...

Link to comment
Share on other sites

- Ik heb een betonnen vloer, daarop zit roofmate voor de isolatie, daarop weer gewapend beton voor de egalisatie en daarop weer extra dik parket. Ik denk dat de vloer niet mee doet maar ik zal nog checken.

 

- Ik heb twee CD spelers uitgeprobeerd en twee voorversterkers.Het maakt wel een fractie uit maar niet wezenlijk.

 

- Ik heb me ongans geschoven en denk dat ik een en ander geoptimaliseerd heb. Verder schuiven zie ik geen heil in.De inrichting van de L kamer geeft verder weinig mogelijkheden

 

- Voor alle zekerheid ga ik de LP nog een keer checken,maar ik denk dat ik daar nooit problemen heb gehad omdat de CD recht gaat tot 20 Hz en de LP wat vriendelijker afloopt

 

Alles overziend zie ik drie mogelijkheden gezien het feit dat met de roofmate en een lichte demping van de poort het probleem wel is opgelost:

 

- akoustische aanpak en dat betekent een bastrap of helmholz resonator. Ik heb een inbouwkast en daar zou iets inkunnen. Deze oplossing prefereer ik. Hoe bereken je zo'n trap eigenlijk?

 

- die koppelcondensator van Jack vind ik wel een leuk idee en.zeker als tussenoplossing. Hoe geef je dat vorm en is dat voor een a technische leek als ik te doen.

 

- Die Robert Harley heeft het over andere LS. Zou zoiets het probleem kunnen oplossen? Maakt het bijvoorbeeld verschil als je voor gesloten LS box kiest of LS met de poort naar voren of eronder. Dit jaar gaat het geld naar de buitenkant van het huis. Volgend jaar is mijn dochter klaar met haar studie en daar kan ik wel een paar fraaie LS van kopen ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...