Jump to content

De Set Van Midcall


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Vanuit mijn woonplaats is het een hele rit naar het Westfriese waar het nederige stulpje van Midcall staat. Vandaar dat we het ritje hebben geconbineerd met het bezoek aan de ASSA.

Gistermorgen dus vroeg op en om 10:15 uur stonden we bij Midcall op de stoep. Zo nederig is dat stulpje trouwens ook weer niet, eigenlijk eerder riant.

 

In de huiskamer hangt een joekel van een TV scherm tegen de muur, maar verder weinig audio te zien. De set staat dan ook in de garage die tot een mooie en ruime homestudio is verbouwd. Ondanks de ruimte (6,5 x 4,5 m) staat het toch behoorlijk vol. Een driezitsbank en drie royale zetels. In de hoeken achterin ontwaar ik setje Infiniti Renaissance 90 luidsprekers. Dit zijn dus de achterspeakers... :blink: . Voorin staan een stuk voor de achterwand (waarop weer zo'n TV joekel) de twee topstukken. De Genesis 350 speakers. Deze zijn zo'n 1,6 m hoog en voorzien van een paar ribbons voor het ruime middengebied. In het laag ondersteunt door een serie basspeakers (servo-actief) en in het hoog nog door drie ronde Philips ribbon tweeters (per kant)

 

Omdat we voor het stereostuk komen, zal ik de opsommig van verdere apparatuur achterwege laten. Behalve de aansturing van de frontspeakers. Dit gebeurt door een grote Audio research buizenbak met voorversterking en CD speler van hetzelfde merk. De bekabeling is polsdik, over merken hebben we niet gesproken.

 

De ruimte is m.b.v. kleden en gordijnen tegen de wand wat gedempt. Op de vloer ligt vloerbedekking en het plafond is hoog en schuin. Een stalen balk resoneerde volgens Midcall soms, al hebben wij daar weinig van gemerkt.

 

De stroomvoorziening is nog wordende. De zekeringkast hangt er, maar de aanvoerkabel is kennelijk te dun voor meerdere groepen en om een dikkere kabel te plaatsen moet Midcall weer onder de kruipruimte met z'n Hilti. Iets waar hij niet zo'n goede herrineringen aan heeft.

 

Ik had wat CD's meegenomen, hiervan hebben we wat stukken gedraaid. Ik denk dus dat ik een redelijk indruk heb van wat de set kan. Deze CD's zijn zeker geen vriendelijke demonummers, maar gewoon echte muziek.

 

John Lee Hooker, Chill out Well, meet again. Ik mistte de body in de stem. Later bleek dat het servolaag door een spanningsuitval ontregeld was. Maar dit achterweg gelaten vond ik de instrumenten erg mooi overkomen. Helder en mooi in de ruimte geplaatst. De stem klonk in bepaalde gebieden een beetje scherp. Dit is eigenlijk jammer. Of dit door de nog te vervangen buizen komt weet ik niet.

 

Doug MacLeods Dog house van de CD Dubb had eigenlijk dezelfde problemen.

 

Dan maar een vrouwenstem (Melody Gardot, Somewhere van de CD My one and only thrill). Ook hierbij het gebrek aan body. Nu ging Midcaal eens kijken en bleek het servosysteem dus ontregeld. Na de correctie is het laag midden echt een stuk beter.

 

Rebecca Pidgeon met Auld lang sync/Bring it on home to me, klonk daarna een stuk natuurlijker. Maar toch ook weer dat "opbreken" bij sommige stemuithalen. Hiermee kwam de discussie dus op de stroomvoorziening. Ik verwacht dat daar veel uit is te halen. met dergelijke stroomslurper op een groep en dat samen met allerlei LED en spaarverlichting, dat moet eigelijk wel mis gaan.

 

Marcus Miller (a night in Monte Carlo) klonk ronduit rommelig. Het laag natuurlijk loeistrak, maar het orkest en de basklarinet van Marcus klonken absoluut niet zoals ik dat gewend ben.

 

Met klassieke muziek ging het een stuk beter, nu geen opbreekachtige verschijnsels meer, de grote trommels staan levensgroot binnen en violen klinken ook zonder enige vorm van scherpte. Koperwerk neigt soms naar het scherpe, maar dat is in het echt ook zo.

 

Ik hoop dat Midcall de laatste probleemjes er met nieuwe buizen en een betere stroomvoorziening uit kan halen. Een dergelijk topset, moet dat laatste beetje verfijning volgens mij ook nog laten horen.

Ik heb hier thuis nog een paar van de gedraaide stukken opgezet, maar de opbreekachtige verschijnselen heb ik hier helemaal niet kunnen horen.

 

En dan dus snel naar Alkmaar.

Arjen, hartelijk bedankt voor de gastvrijheid en heerlijke koffie.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Eigenlijk ongelooflijk dat er op zulke dure spullen nog dingen zijn aan te merken. De speakers heb ik nog nooit gehoord, maar het buizenspul van Audio Research is toch in staat om in hoge mate muziek te communiceren met de luisteraar. Ik ben benieuwd wat midcall er eigenlijk zelf van vindt, hij is immers de samensteller van de set en het gaat er uiteindelijk om of hij tevreden is.

Link to comment
Share on other sites

Ik zag dat Midcall z'n apparatuurlijst bij z'n gegevens zag staan... Indrukwekkende lijst.. :blink: :blink:

 

Maar volgens mij klopt het niet helemaal meer.

 

 

Stereo: Genesis 350SE - Pathos InPower monoblokken op midden/hoog - Genesis 1600W versterking op laag - Audio Research Reference 2 mkII - Sony SCD-555ES (volledig gemodificeerd door Artspeak) - Eximus CD-10 cd-speler - PS Audio P600 Powerplant & UPC-200

 

Bekabeling Stereo:

Tussen CD en voorversterker: NBS Statement II XLR (1 meter)

Tussen SACD en voorversterker: Sharkwire SCC-L04 (zilver) RCA 1,5 meter

Tussen voorversterker en servo: NBS Statement II XLR (1 meter)

Tussen servo en versterker hoog/mid: NBS Statement II XLR (4,20 meter)

Tussen servo en versterker laag: Synergistic Research Resolution Reference XLR (6 meter)

Tussen versterker hoog/mid en speakers: NBS Monitor I

Tussen versterker laag en speakers: NBS Monitor III

VH Audio Flavor 4 Powercord op versterker laag

Cardas Golden Reference Powercords op versterkers hoog/mid en cd-speler.

 

Surround:

Infinity Renaissance 90 rears - Van den Hul CS122 (10 meter) - Korsun D9 multichannel versterker - MIT MI-330 Shotgun (1 meter) - Onkyo RSC-885P processor

Infinity New Kappa Center - Xindak FS-1 - Korsun D9 - MIT Terminator 2 (1 meter) - Sheng Ya SAV-C1.

Sony DVP-S9000 DVD-speler (regiovrij) - Van den Hul Videolink (component) - Philips 9946 Plasma (42")

 

Link to comment
Share on other sites

hij wordt m.b.t. het beoordelen van hifi-set als een echte autoriteit beschouwd :o

 

Heel goed opgemerkt...

 

Niet terecht, terwijl ik zo objectief heb weergegeven wat ik heb gehoord, wordt alles enorm uitvergroot.

Het klonk gewoon goed, met soms wat scherpte, maar wél in opnamen die ik niet als makkelijkste ervaar.

Er is dus geen Eva Cassidy en Diane Krall gedraaid.

 

De Arabesque CD b.v. klonk gewoon erg goed.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Het klonk gewoon goed, met soms wat scherpte, maar wél in opnamen die ik niet als makkelijkste ervaar.

Er is dus geen Eva Cassidy en Diane Krall gedraaid.

 

 

Ik neem aan dat E. Cassidy en D. Krall niet gedraaid zijn omdat die vrijwel altijd goed klinken...

 

 

Btw. heb je met Midcall besproken dat je een review van zijn set-up zou schrijven?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...